شرکت های حمل و نقل در دوران کرونا؛ کدام مرزها برای ترانزیت باز شده اند؟

از دست ندهید

کرونا در بخش ترانزیت کالا تاثیر منفی بسیار زیادی گذاشت. شرکت های حمل و نقل در دوران کرونا چه کاری انجام دادند؟

بیت ران – میثم کریمی: ویروس کرونا از حدود ۶ ماه پیش آغاز شد.

می‌توان گفت که تمام بخش‌های زندگی مردم در همه جای دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت.

کشورهای مختلف با توجه به شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بستند و این موضوع مشاغل مختلفی را تحت تاثیر قرار داد.

بر اساس گزارش انجمن جهانی گردشگری و مسافرت، از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، از میان رفتن مشاغل در بخش صنعت گردشگری و مسافرت، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین این ویروس صادرات و واردات را در همه جای دنیا تحت تاثیر قرار داد.

به همین بهانه به سراغ یکی از شرکت‌های حمل و نقل بزرگ ایرانی در تهران رفتیم تا با افشار شیرزادی قائم مقام این شرکت درباره اوضاع و احوال حمل و نقل در ایام کرونا و پساکرونا گفت و گو کنیم.

زمینه و مدت فعالیت شرکت خود را توضیح می دهید؟

شرکت ما یک شرکت ترانزیت بین الملل در زمینه حمل و نقل است که تقریبا حدود ۲۲ سال سابقه دارد.

ما در این زمینه حدود ۱۰ سال رتبه یک ایران و رتبه دو و سه را در سطح جهانی داریم.

چرا که تعداد ترددهای کامیون‌های ما به خارج از کشور بسیار زیاد است.

بیشتر فعالیت شرکت ما زمینی است، یعنی حدود ۸۰ درصد کار ما به صورت زمینی و گاهی زمینی ـ دریایی نیز صادرات و واردات داریم.

بیشتر ترانزیت شما به چه کشورهایی است؟ از کدام مرز است؟

تقریبا می‌توان گفت تمام کشورهای اروپایی و آسیای میانه و بیشتر از مرز بازرگان برای ترانزیت به اروپا و گاهی نیز برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه از مرز نخجوان نیز استفاده می‌کنیم.

همچنین تمهیداتی که مرز ترکیه برای حمل و نقل اندیشیده است، خیلی کیفیت بهتری نسبت به مرزهای دیگر دارد.

دفتر مرکزی شرکت ما در تهران است و یک پارکینگ بزرگ برای کامیون‌های خود در تهران و یک دفتر در تبریز و نیز در استانبول و هلند نیز شعبه برای حمل و نقل و نقل داریم.

ما حدود ۲۰۰ کامیون در اختیار شرکت داریم و حدود ۴۰۰ کامیون نیز به صورت قرادادی با ما همکاری می‌کنند؛ اصطلاحا به آن‌ها کاپتاژی گفته می‌شود.

جمعا ۱۰۰ نفر پرسنل در دفاتر ایران ما در حال فعالیت هستند.

ما تقریبا همان‌قدر که صادرات داریم به همان نسبت نیز واردات داریم.

شرکت های حمل و نقل در دوران کرونا

نوسنات دلار چقدر روی کار شما تاثیر گذاشته است؟

با توجه به اینکه تمامی قراردادهای ما به صوت دلار است، ما ضرری نمی‌بینیم و بیشتر صاحب کالا ضرر می‌کند.

بیشتر شرکت‌های ترانزیت به دلار قرار داد می‌بندند.

دوران عجیب کرونا برای شما چگونه آغاز شد؟

از اسفندماه با شیوع کرونا در ایران، کار ما نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

از شروع اسفند تا ۱۵ اسفند قبل از بسته شدن مرز کار ما کم کم رو به نزول رفت و یکی از دلایل این امر مبتلا شدن بعضی از رانندگان ما به کرونا بود.

در ادامه به جایی رسیدیم که مرز کاملا بسته شد.

عملا شرکت ما با بسته شدن مرز نیز تعطیل شد و حمل و نقل ماشین‌های ما به صفر رسید.

تعدادی از رانندگان ما در مرز صبر کردند و فکر می‌کردند مرز به زودی باز خواهد شد، اما متاسفانه یا خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

رانندگان خارج از کشور شما در کشورهای دیگر چه شدند؟

عده‌ای از رانندگان ما در کشورهای مختلف توقف کردند و هزینه‌های زیادی برای شرکت به همراه داشت.

بعد از بسته شدن مرز تعدادی از شرکت‌های کوچک حمل و نقل به کلی تعطیل شدند.

ما تنها شرکتی بودیم که تقریبا همه پرسنل‌ را به دورکاری فرستادیم و البته مدیران در شرکت حضور داشتند و ما در زمان تعطیلی شرکت به صورت کامل حقوق و بیمه پرسنل را رد کردیم و با جلسات مختلف درصدد بیرون آمدن از این بحران بودیم.

در نهایت برای برون رفت از این چالش با توجه به سابقه خوب شرکت در کشور با دریافت مجوزهای لازم، ترانزیت را به صورت ریلی آغاز کردیم.

تا ۱۳ خرداد تمام ترانزیت کالای ما با ریل و قطار بود.

وضعیت پیش آمده چه تاثیری بر بخش مالی شرکت شما داشت؟

قراردادهای ریلی ما به خاطر داشتن ۲۰۰ کامیون ملکی، مقرون به صرفه نبود و تا ۱۳ خرداد که مرزها بازگشایی شدند، ما تمام بارهای خود را با قطار انجام دادیم.

ولی به محض باز شدن مجدد مرزها باز هم کامیون‌های خود را به چرخه وارد کردیم و صادرات را به صورت ریلی تقریبا به صفر رساندیم.

آیا شرکت شما با وجود کرونا بعد از بازگشایی با مشکلی مواجه شد؟

خیر، با توجه به این که تعدادی از شرکت‌های بزرگ باید اجناس و اقلام خود را صادر یا کارخانه‌هایی که به مواد تولیدی احتیاج دارند باید مواد خود را وارد کنند، کار ما بعد از باز شدن مجدد مرزها با حجم سنگینی مواجه شد و در حال حاضر فعالیت شرکت ما تقریبا دو برابر شده است.

آینده کاری شرکت را با توجه به اینکه موج دوم کرونا در حال آغاز است، چگونه می‌بینید؟

شایعاتی مبنی بر بسته شدن مرزها به گوش می‌رسد و ما با توجه به این که تجربه‌ دوران بسته بودن مرز را داریم و چون مجوز ما برای صادرات و واردات ریلی پابرجاست، به محض بسته شدن مرزها تمامی بارهای خود را با قطار به مقصد خواهیم رساند.

بیشتر بخوانید:




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط