خودروهای شاسی بلند برای عابر پیاده مرگبارتر هستند یا خودروهای سواری؟

از دست ندهید

معمولا انتظار می رود خودروهای شاسی بلند ایمنی بالایی داشته باشند. اما تصادف با عابرین پیاده طبق گفته‌ موسسه IIHS می تواند مرگبار باشد.

بیت ران – علی محمدی: بسیاری از مردم باور نادرستی راجع به ایمنی خودروهای شاسی بلند و تصادف آن‌ها با عابرین پیاده دارند.

آنها تصور می کنند که در تصادفات، خودروهای کراس اوور و شاسی بلند بهتر از سرنشینان خود محافظت می کنند.

این تصور همگانی توسط شرکت بیمه و امنیت بزرگراه های آمریکا که IIHS نام دارد هم تایید شده است.

اما تحقیقات IIHS نشان دهنده‌ موضوع دیگری است.

خودروهای کراس اوور و شاسی بلند تصادفات خطرناک و مرگبارتری نسبت به نمونه‌های سواری دارند.

آمارهای بررسی شده در ۷۹ تصادف اتفاق افتاده در منطقه میشیگان، به ما نشان می‌ دهد که صدمات جدی تری به عابرینی وارد شده که در آن سرعت شاسی بلند بالاتر از ۳۰ کیلومتر است.شاسی بلند

هنگامی که سرعت خودروی شاسی بلند ۳۲ الی ۶۳ کیلومتر است، ۳۰ درصد تصادفات باعث مرگ عابرپیاده می شود.

در حالی که آمار مربوط به خودروهای سواری ۲۳ درصد است.

مرگبار بودن کامل شاسی بلند‌ها در سرعت بالای ۶۴ کیلومتر بر ساعت

در سرعت بالای ۶۴ کیلومتر بر ساعت تنها ۵۴ درصد تصادفات عابرین با اتومبیل های کوچک، منجر به مرگ می شود.

این در حالی است که در تمام تصادفات خودروهای شاسی‌بلند با عابرین در این سرعت، مرگ اتفاق می افتد.

نتایج بررسی‌های انجام شده توسط سم منفورت، تحلیلگر آماری شرکت IIHS جالب است.

طبق این بررسی با توجه به قابل تامل و خطرناک بودن این قضیه خیابان های آمریکا افزایش چشم گیری در تعداد خودروهای شاسی‌بلند داشته است.

همچنین تحقیقات IIHS نشانگر این است که با توجه به بزرگ‌بودن دماغه، خودرو شاسی‌بلند انرژی زیادی را به بدن عابر وارد می کند.

در تصادف با اتومبیل شاسی بلند لگن یا سینه‌ عابر بعلت برخورد سپر با پایین تنه، متحمل ضربه دیگری می‌ شود.شاسی بلند

کاهش این ضربه و کمتر صدمه دیدن فرد زمانی صورت می گیرد که دماغه یا کاپوت ماشین شیب دار باشد.

تغییر در طراحی مدل‌های شاسی بلند، پیشنهاد IIHS به خودروسازان است.

رعایت این نکته باعث کاهش مرگ عابرین می شود.

زیرا شکل دماغه مهم‌تر از عواملی مانند سپر و ساختارهای جذب ضربه و کاهش ارتفاع است.

به گفته مهندس ارشد تحقیقات موسسه IIHS:

«با یافته‌های ما که دلیلی دیگر بر طراحی آسیب زا خودروهای شاسی بلند برای عابرین پیاده است، با توجه به افزایش حضور شاسی بلند‌ها در خیابان، سازندگان این خودروها باید نسبت به تغییر طراحی‌های خود اقدام کنند.»

بیشتر بخوانید:

ایمنی خودروهای چینی در تست C-NCAP؛ستاره چینی های ایران

موثرترین آپشن ایمنی خودرو را بشناسید

مقایسه ایمنی خودروهای قدیمی و جدید ؛ کدام یک در تست پیروز شد؟

منبع: carscoops




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط