در این مطلب میخواهیم به معرفی ۱۰ خودروی استیشن واگن برتر جهان بپردازیم. خودروهای استیشن واگن خودروهای خانوادگی و جاداری برای مسافرت کردن هستند. البته با ظهور شاسی بلندها محبوبیت این خودروها بسیار کاهش یافته است.
بیت ران – علی محمدی: امروزه خودروهای SUV و کراس اوور به دلیل قابلیتها و شکل خود تبدیل به گزینه اول خانوادهها شدهاند.
کراس اوورها در سالهای اخیر توانستند به آمار فروشی دست پیدا کنند که برای سدانها یک رویا هستند.
محبوبیت شاسی بلندها همچنین سبب شده است تا خودروهای استیشن واگن که روزگاری از محبوبترین کلاسهای خودرویی بودند نیز به حاشیه رانده شوند.
با اینکه همچنان خودروهای استیشن واگن زیادی در بازار موجود هستند، اما تعداد این خودروها رو به کاهش است.
با این وجود در ایام قدیم وضعیت متفاوت بود و بهترین گزینه برای مسافرت خانوادهها، استیشن واگنها بودند.
تا سالها پیش و در فصل تابستان همیشه میشد خودروهای استیشن واگن پر از وسایل، اعضای خانواده و حیوانات خانگی را در حالی که روی آنها دوچرخه، میز و صندلی یا تخته موج سواری حمل میشد، در جادهها دید.
در ادامه برای ادای احترام به این خودروها به معرفی ۱۰ استیشن واگن برتر خواهیم پرداخت.
مرسدس بنز S123 Estate
مرسدس بنز S123 استیت نمادی از یک خودروی استیشن واگن لوکس و راحت آلمانی است.
این خودرو به عنوان اولین محصول استیشن واگن مرسدس بنز در سال ۱۹۷۷ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد.
تولید این خودرو از سال ۱۹۷۸ آغاز شد و مدل ۲۸۰TE آن در زمان خود سریعترین و گران قیمتترین خودروی استیشن واگن جهان بود.
این مدل از یک موتور ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی استفاده میکرد که ۱۸۲ اسب بخار قدرت داشت.
این موتور میتوانست ۲۸۰TE را به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
تولید S123 در سال ۱۹۸۵ متوقف شد و مرسدس بنز نزدیک ۲۰۰ هزار دستگاه از مدل T آن را تولید کرد.
حرف T در نام این خودرو مخفف Touring and Transport است.
این مرسدس بنز تا به امروز جزو محبوبترین خودروهای استیشن واگن باقی مانده است.
یک حقیقت جالب در مورد مرسدس بنز S123 این است که جان لنون فقید نیز یک دستگاه از آن را داشت و از آن برای جابجایی سازهای خود استفاده میکرد.
خودروی وی از نوع ۳۰۰TD بود و آخرین اتومبیل وی تا زمان مرگش بود.
بی ام و M5 تورینگ اتاق E34
با اینکه خودروهای استیشن واگن زیادی در بازار وجود دارند، اما بدون شک بی ام و M5 تورینگ اتاق E34 یکی از معروفترین آنهاست.
این خودرو اولین استیشن واگنی است که نام M روی آن دیده شد.
زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی دیده میشد که S38 نام داشت.
این موتور ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
بی ام و M5 تورینگ E34 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۵.۹ ثانیه زمان نیاز داشت و حداکثر سرعت آن به صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود.
در کل تنها ۸۹۱ دستگاه از این خودرو بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ تولید شدند.
حقیقت جالب در مورد بی ام و M5 تورینگ اتاق E34 این است که این خودرو آخرین محصول دست ساز M بود.
ساخت هر یک از این خودروها دو هفته زمان میبرد.
شورولت بل ایر نوماد نسل اول
نسل اول شورولت بل ایر نوماد یا داشتن طراحی دو در، قطعات کرومی روی سپر جلو، کاور چرخها و حاشیه کرومی پنجرهها یک خودروی اسپرت واگن بود.
زیر کاپوت این خودرو موتور ۴.۳ لیتری V8 به قدرت ۱۶۲ اسب بخار دیده میشد.
به صورت آپشن امکان سفارش کاربراتور چهار دهنه Power Pack برای این خودرو وجود داشت که قدرت موتور را به ۱۳۴ اسب بخار میرساند.
شورولت بل ایر نوماد که بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ تولید میشدT در سالهای آخر به موتور جدید ۴.۶ لیتری هشت سیلندر از نوع انژکتوری مجهز شد که ۲۸۲ اسب بخار قدرت داشت.
با وجود طراحی شاخص، شورولت تنها پس از سه سال تولید بل ایر نوماد، تولید این خودرو را متوقف کرد.
نسل دوم نوماد در سال ۱۹۵۸ معرفی شد و از طراحی عادی چهار در استفاده میکرد.
بیوک رودمستر استیت
بیوک رودمستر استیت مثال خیلی خوبی از یک خودروی آمریکایی است.
با طول ۵۵۳۰ میلی متر، عرض ۲۰۲۹ میلی متر و ارتفاع ۱۵۳۲ میلی متر، بیوک رودمستر خودروی بسیار بزرگی است.
پنل چوبی مصنوعی که روی بدنه دیده میشودT نیز سبب شده است از راه دور بتوان بیوک رودمستر استیت را تشخیص داد.
زیر کاپوت این خودرو یک موتور V8 ساخت شورولت دیده میشود.
این موتور ۵ لیتری با کد L03 میتواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید کند.
یک موتور V8 قویتر با ۵.۷ لیتر حجم نیز برای رودمستر استیت قابل سفارش بود که ۱۸۰ اسب بخار قدرت دارد و با کد L05 شناخته میشود.
قویترین مدل رودمستر استیت مدل ۱۹۹۴ است که در قلب آن از موتور LT1 متعلق به شورولت کوروت C4 استفاده شده است.
این موتور ۲۶۰ اسب بخاری با وزن ۲۱۰۰ کیلوگرمی این خودرو همخوانی بهتری دارد.
بیوک رودمستر با داشتن سه ردیف صندلی، توانایی حمل هشت سرنشین را دارد.
این خودرو توانایی یدک کشی ۳۱۷۵ کیلوگرم بار را هم دارد.
بیوک رودمستر استیت تا زمان پایان تولید در سال ۱۹۹۶ یکی از بهترین خودروهای خانوادگی بود.
حقیقت جالب در مورد بیوک رودمستر استیت این است که این خودرو یک همزاد به نام شورولت کاپریس استیت نیز داشت.
هولدن کومودور اسپرت واگن
با اینکه محصولات هولدن صادرات چندانی ندارند و بیشتر برای بازار داخلی استرالیا هستند، ولی هولدن کومودور اسپرت واگن یکی از شاخصترین آنها است.
خودروهای استیشن واگن از سال ۱۹۵۷ در بازار استرالیا عرضه میشوند و محبوبیت خوبی در این کشور دارند.
هولدن کومودور اسپرت واگن در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و از طراحی سیال و زیبایی بهره میبرد که تا قبل از آن در محصولات هولدن دیده نشده بود.
با این وجود فروش این خودرو نیز مانند بسیاری دیگر از خودروها با افزایش تمایل مردم به شاسی بلندها کاهش پیدا کرد.
ولوو ۲۴۵ استیت
بسیاری ولوو ۲۴۵ استیت را جعبهای روی چهار چرخ میدانند.
این خودرو برای زمانی نزدیک به بیست سال روی خط تولید سازنده سوئدی باقی ماند و در این زمان کمترین تغییرات را تجربه کرد.
تنها یکبار در سال ۱۹۸۱ و یکبار هم در سال ۱۹۸۶ ولوو فیس لیفتهای جزیی را روی ۲۴۵ استیت پیاده کرد.
حتی خود ولوو نیز به این امر که ۲۴۵ استیت طراحی بیش از حد ساده و جعبهای دارد اذعان میکرد به طوری که اعلام کرده بود این خودرو هیچ جایزه طراحی را نخواهد برد و به هیچ وجه هیجان انگیزترین محصول این شرکت نیست.
با این وجود ولوو ادعا میکرد که این خودرو ایمنترین اتومبیل زمان خود است.
در این خودرو شاهد نوآوریهای ایمنی زیادی مانند ستون فرمان بشکن بودیم که در زمان تصادف شکسته و با بدن راننده برخورد نمیکرد.
همچنین باک بنزین نیز از عقب محور عقب به جلوی محور عقب منتقل شده بود تا در هنگام تصادف ریسک آتش سوزی در صورت تصادف از عقب کاهش پیدا کند.
ولوو ۲۴۵ استیت آنقدر خودروی ایمنی بود که سازمان آمریکایی NHTSA از آن به عنوان یکا و استاندارد ایمنی استفاده میکرد و دیگر خودروها با توجه به عملکردشان در مقایسه با ولوو سنجیده میشدند.
این خودرو آنقدر ایمن بود که ۱۷ سال پس از تولید نیز همچنان بالاترین رتبه را از موسسه IIHS آمریکا دریافت کرد و توانست خود را به عنوان ایمنترین اتومبیل بازار آمریکا معرفی کند.
ولوو ۲۴۵ استیت بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۳ روی خط تولید قرار داشت و سرانجام پس از فروشی نزدیک به یک میلیون دستگاه تولید آن به پایان رسید.
حقیقت جالب در مورد این خودرو این است که نسخه توربو چهار سیلندر آن، که در سال ۱۹۸۱ معرفی شده بود در زمان خود سریعترین خودروی استیشن واگن جهان بود.
آئودی RS2 آوانت
در بین خودروهای اسپرت، این محصول آئودی همچنان حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
آئودی مدل RS2 آوانت را با همکاری پورشه توسعه داده بود.
این خودرو اولین محصول آئودی است که نام RS روی آن دیده شد.
آئودی RS2 بر اساس خودروی سدان آئودی ۸۰ ساخته شده بود.
این خودرو از یک موتور ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربو بنزینی ساخت آئودی استفاده میکرد که توسط پورشه تقویت شده بود.
این موتور توانایی تولید ۳۱۱ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور را داشت.
همچنین این موتور میتوانست این استیشن واگن را در ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
آئودی RS2 در زمان خود یعنی سال ۱۹۹۴ خودرویی بسیار سریع بود.
برای مقایسه کافی است بدانید که پورشه ۹۱۱ مدل ۱۹۹۴ دارای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۵.۴ ثانیه بود.
پورشه ۹۱۱ توربو نیز که در آن زمان سریعترین ساخته پورشه بود شتاب ۴ ثانیهای داشت.
موفقیت RS2 سبب شد آئودی وارد راهی شود که تا امروز در آن باقی مانده است.
حقیقت جالب در مورد آئودی RS2 این است که تمام بخشهای فنی این خودرو توسط آئودی ساخته میشدند.
ولی مونتاژ نهایی آن در کارخانه راسل بو پورشه در زوفن هاسن انجام میشد.
یکی از بخشهای شاخص این خودرو که ساخت آئودی نیستند رینگ های اسپرت ۱۷ اینچی آلیاژی آن هستند.
اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که این رینگهای با رینگهای پورشه ۹۱۱ توربو نسل ۹۶۴ یکسان هستند.
سیتروئن DS Break
اگر بخواهید به کسی یادآوری کنید که خودروهای فرانسوی در گذشته چقدر خوب بودند باید سیتروئن DS را معرفی کنید.
مدل استیشن واگن این خودرو که با نام DS بریک در فرانسه شناخته میشود در بازار آمریکا با نام واگن و در بازار انگلیس نیز با نام استیت عرضه شد.
در استرالیا نیز این خودرو را با نام سافاری و استیشن واگن میشناختند.
سیتروئن DS بریک اولین بار در سال ۱۹۵۸ رونمایی شد.
این خودروی خانوادگی لوکس در زمان خود مجهز به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی بود و توانایی حمل شش سرنشین را داشت.
امکان حمل هشت سرنشین ولی با راحتی کمتر نیز در DS بریک وجود دارد.
این کار با استفاده از صندلیهای تا شوند موجود در صندوق عقب امکان پذیر است.
فضای صندوق این خودرو نیز در زمان خود بسیار بزرگ بود چون سیتروئن لاستیک زاپاس را به درون کاپوت منتقل کرده بود.
از دیگر نکات طراحی جالب در این خودرو غربیلک فرمان تک شاخه سیتروئن است.
موتور چهار سیلندر این خودرو می توانست شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۱۲ ثانیهای داشت.
این خودرو در زمان خود شتابگیری مورد قبولی داشت.
مدل تجاری و حتی آمبولانس از DS بریک نیز تولید شدند.
حقیقت جالب در مورد این خودرو این است که سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن سواری فوق العاده نرمی دارد.
همین باعث شد تا از این خودرو به عنوان خودروی فیلم برداری استفاده شود.
شبکه بی بی سی نیز در بین سالهای ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۷۰ از این خودرو برای فیلمبرداری استفاده میکرد.
ولوو ۸۵۰R
ولوو ۸۵۰R طراحی بسیار محافظ کارانهای دارد.
گرچه ظاهر این خودرو نیز ساده و جعبهای است ولی از موتور ۲.۳ لیتری پنج سیلندر توربو به قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر استفاده میکند.
ولوو نیز در ساخت این خودرو با پورشه همکاری کرده بود و برخی قسمتهای کابین نیز طراحی پورشه داشتند.
گیربکس پنج دنده دستی یا چهار دنده خودکار برای ولوو ۸۵۰R قابل سفارش بود.
این گیربکس نیرو را به چرخهای جلو ارسال میکرد.
ولوو ۸۵۰R برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با دنده اتوماتیک تنها به ۷.۵ ثانیه زمان نیاز داشت.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با دنده دسته نیز به ۶.۷ ثانیه می رسید.
ولوو ۸۵۰R اولین بار در سال ۱۹۹۵ تولید شد.
این خودرو در ابتدا تنها قرار بود خودرویی تولید محدود با نام ۸۵۰R T-5R باشد.
ولی تقاضای زیادی برای آن باعث شد تا ولوو این خودرو را به صورت انبوه تولید کند.
متاسفانه ولوو ۸۵۰R عمر کوتاهی داشت و تولید آن در سال ۱۹۹۷ متوقف شد.
این خودرو جای خود را به V70R استیت داد که طراحی آیرودینامیکتری داشت.
به نظر میرسید که در آن سال دیگر عمر طرحهای جعبهای شکل و ساده ولوو به پایان رسید.
یک حقیقت جالب در مورد ولوو ۸۵۰R حضور این خودرو در مسابقات BTCC سال ۱۹۹۴ است.
آئودی RS6 آوانت
آئودی RS6 آوانت با موتور ۵۹۱ اسب بخاری و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر توانایی در حد خودروهای سوپر اسپرت دارد.
این خودرو در زمان ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
این استیشن خانوادگی میتواند در ۱۲ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
سرانجام این خودرو به حداکثر سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می کند.
البته به صورت آپشن میشود محدود کننده سرعت را حذف کرد تا خودرو بتواند به سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.
حقیقت جالب در مورد این خودرو این است که با وجود ساخته شدن RS6 آوانت بر اساس A6 آوانت اما این دو خودرو تنها در درهای جلو، سقف و در صندوق عقب اشتراک دارند و سایر قسمتهای RS6 آوانت به طور ویژه برای این خودرو ساخته شدهاند.
بیشتر بخوانید:
بهترین خودروهای خانوادگی برای مسافرت کدامند؟
نگاهی به تاریخچه تویوتا RAV4 ؛ سرآغاز کلاس کراس اوور
نگاهی به تاریخچه مرسدس بنز یونیماگ
منبع: caradvice