سیستم تشخیص عابر پیاده یک سیستم ایمنی از نوع غیر فعال است که برای کاهش تلفات ناشی از برخورد خودرو با عابران پیاده طراحی شده است.
بیت ران – علی محمدی: میدانیم که همه ساله تعداد زیادی از افراد بر اثر زیر گرفته شدن توسط خودروها کشته و زخمی میشوند.
این تلفات شامل افرادی که در حالت رد شدن از خیابان هستند و البته دوچرخه سواران می شود.
تصادف خودرو با عابر پیاده یا دوچرخه سوار مخصوصا در محیطهای شهری امری بسیار متداول است و همه روزه اتفاق میافتد.
بدترین نوع برخورد هم زمانی است که سر عابر پیاده با شیشه جلو، کاپوت یا ستون A خودرو برخورد کند.
طرز کار سیستم تشخیص عابر پیاده چگونه است؟
این سیستم برای تشخیص عابران پیاده از سنسورهایی در جلوی خودرو استفاده میکند.
این سنسورها توانایی تشخیص حرکت کردن عابر پیاده و انسان از جلوی خودرو را دارند.
در برخی خودروها برای تکمیل کردن سنسورها از دوربینهایی نیز در خودرو استفاده میشود.
این دوربین که در بالای شیشه جلو نصب میشود، میتواند به خوبی حرکت کردن شخصی در جلوی خودرو را تشخیص دهد.
رادار تشخیص عابر پیاده در خودروهای مجهز به سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) میتواند به این سامانه متصل شود و در صورت تشخیص خطر برخورد ترمزها را هم فعال کند.
لازم به ذکر است که سیستم تشخیص عابر پیاده در سرعت پایین کارایی بسیار بالاتری از سرعتهای بالا دارد.
کاربران باید توجه داشته باشند که این سیستم یک سیستم ایمنی با ضریب موفقیت صد درصد نیست.
در نتیجه این سیستم همیشه نمیتواند جلوی خطر را بگیرد.
بنابراین هیچ چیز بهتر از یک راننده هوشیار با حواس جمع نیست.
سیستم تشخیص عابر پیاده در بهترین حالت توانایی کمتر کردن خطر برخورد را دارد.
سیستم فعال حفاظت از عابر پیاده
سیستم فعال حفاظت از عابر پیاده یک سیستم ایمنی است که اولین بار توسط شرکت ولوو معرفی شد.
اجزای اصلی این سیستم سنسور، یونیت کنترل و عملگر مکانیکی هستند.
درون سپر جلو نیز سنسورهای شتاب کار گذاشته میشوند تا برخورد با عابر پیاده را تشخیص دهند.
زمانی که یک عابر پیاده با سپر خودرو برخورد کند این سیستم برخورد را تشخیص می دهد و سپس سنسورها این برخورد با به یونیت کنترل ارسال میکنند.
یونیت کنترل نیز به عملگر، فرمان فعال شدن را میدهد و عملگر بخش بالایی کاپوت را مقداری بالا میآورد.
بالا آمدن کاپوت باعث میشود تا ریسک برخورد عابر پیاده با قطعات سفت موتور کاهش پیدا کند.
چون کاپوت خودرو طوری طراحی میشود که مقداری از انرژی برخورد را جذب کند.
به این ترتیب آسیبهای وارده به عابر پیاده در تصادف تا حدی کاهش پیدا میکند.
ولوو پا را از این هم فراتر گذاشت و ایربگ عابر پیاده را نیز در برخی محصولات خود معرفی کرد.
ولوو V40 هاچ بک اولین خودرویی است که به چنین سیستمی مجهز شد.
این سیستم در هنگام برخورد با عابر ایربگ مخصوص را باد میکند و بخشهای برف پاک کنها، بیش از یک سوم شیشه جلو و ستونهای A را پوشش میدهد.
به این ترتیب یک بالش هوا بین عابر پیاده و قطعات سفت خودرو ایجاد میشود.
بیشتر بخوانید:
نسل جدید ایربگ های بدنه خودرو چگونه عمل می کنند؟
۳۲ درصد تصادفات بخاطر ناتوانی راننده در کنترل خودرو است
بدترین تست تصادف را کدام خودروها و چرا تجربه کرده اند؟
تاثیر کیسه هوای خارجی خودرو در آسیب تصادف
منبع: carbiketech , mycardoeswhat
بعد اون یارو میگه پلتفرم یاریس قدیمی نیس جدیده !! جدید اینه عقب افتاده!!
درود و ادب
ای کاش بیشتر در خصوص نحوه عملکرد این سیستم توضیح میدادید.
شاید همراه داشتن مقاله یا ویدیو مرتبط با ارزشتر باشد.
سپاس
کار اونایی که خودشون رو مینداختن جلو ماشین سخت شده باید چک کنن این سیستم نداشته باشه