25.1 C
Tehran
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹

طراحی خودرو کی 132 ( k132 ) چرا خطوط تیز دارد؟

از دست ندهید

پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو چگونه است و چه قیمتی دارد؟

پژو 301 عضوی جدید در سبد محصولات ایران‌خودرو است که گفته می‌شود، با قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان...

انواع مکمل‌های سوخت را بشناسید

مکمل‌های سوخت این روزها خیلی تبلیغ می‌شوند، ولی این مکمل‌ها چه انواع و گونه‌هایی دارند؟ در ادامه به معرفی...

بی ام و X2 پلاگین هیبریدی رونمایی شد

بی ام و از نسخه پلاگین هیبریدی (PHEV) کراس اوور کوچک X2 رونمایی کرد. این مدل با کد X2...

سعی کردیم طراحی خودرو کی 132 ( k132 ) مطابق ترندهای روز باشد، اما به دلیل آنکه خودروهای ایرانی مدت زیادی روی خط تولید می مانند، تمام تلاش ما در طراحی آن بود که خودرو در دراز مدت از چشم نیفتد.

بیت ران – امین آزاد: کامران غزلی طراح خودرو کی 132 ( k132 ) محصول جدید ایران خودرو، از سال ۱۳۷۹ وارد ایران خودرو شده است.

او دانش آموخته طراحی صنعتی دانشگاه علم صنعت است.

غزلی کار خود را در ایران خودرو با طراحی فیس لیفت های سمند از جمله پردیس آغاز کرد.

خودروهایی که هیچ گاه به بازار راه پیدا نکردند، ولی مقدمه ای شدند برای کارهای بعدی وی.

کامران غزلی طراحی خارجی رانا، دنا و دنا پلاس را انجام داده است.

همچنین طراحی بیرونی خودرو کی 132 ( k132 ) محصول جدید ایران خودرو هم توسط وی انجام شده است.

البته طراحی این خودرو هم مانند دنا موافقان و مخالفان زیادی دارد.

طراحی خودرو K132 (کی۱۳۲) محصول جدید ایران خودرو هم مانند دنا کمی اغراق شده بنظر می رسد؛ طوری که یا عاشق آن می شوید یا از آن متنفر خواهید شد.

با کامران غزلی طراح ایران خودرو پس از رونمایی خودرو K132 (کی۱۳۲) محصول جدید ایران خودرو گفتگو کردیم.

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

چه نکاتی در طراحی سدان ایران خودرو K132 برای شما از همه چیز مهم‌تربود؟

اول از همه ما به ترندهای طراحی روز خودرو در جهان نگاه کردیم.

مشکل ما آنجاست که این ترندها در مدت زمان کمی تغییر می کنند.

اما خودروهای ما سال های طولانی تولید می شوند. پس باید هم به ترندها نگاه می کردیم هم دقت می کردیم خودرو به مرور زمان زیاد از چشم نیفتد.

در ضمن به بازخوردهایی که از مردم در طراحی در گذشته داشتیم، هم دقت کردیم و به این طرح رسیدیم.

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

در برخی قسمت های طراحی کمی ناهماهنگی وجود دارد.

ما با توجه به پلت فرم، با محدودیت های فراوانی روبرو بودیم.

این محدودیت های ابعادی و تولیدی دست ما را خیلی بسته بود.

با این وجود سعی کردیم با حداقل تغییرات در تولید حداکثر تغییرات ظاهری را ایجاد کنیم.

ایران خودرو در سمند، سورن و دنا به یک زبان مشترک طراحی و یک امضای طراحی دست نیافته است. حالا می بینیم در پروژه K132 هم باز این موضوع تکرار شده است. آیا قصد ندارید به یک زبان طراحی و یک امضای طراحی در محصولات خود دست پیدا کنید؟ 

من اعتقاد دارم در سری خودروهای کی ۱۳۲ ایران خودرو باید به چنین زبان طراحی دست پیدا کند.

شرایط در گذشته ما را به سمتی برده بود که زبان طراحی مشترک در محصولات خود نداشته باشیم.

اما حالا در پلت فرم جدید ایران خودرو، قصد داریم به این زبان دست پیدا کنیم.

شما برخی خطوط طراحی ایران خودرو K132 را در محصولات آتی از جمله  K125 خواهید دید.

 فیلم K132 (کی۱۳۲) در آپارات

فیلم شاسی بلند ایران خودرو در یوتیوب

ایران خودرو قصد دارد پنج محصول را روی پلت فرم جدید خود طراحی کند، آیا مسئول طراحی این خودروها هم شما هستید؟

نمی توانم در این باره اطلاعاتی ارائه کنم.

به خودرو  K132 باز گردیم، چرا در طراحی خودرو این همه از خطوط تیز استفاده کردید؟

هم ترندهای روز و هم بازخورد از نظرات مردم، مارا به این سمت برد.

از طرفی می خواستیم خودرو به مرور زمان تکراری نباشد.

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

پشت خودرو از چراغ یک تکه استفاده شده است، مثل برخی خودروهای آمریکایی. آیا از محصولات دوج برای اینکار ایده گرفتید؟

ما می خواستیم با این چراغ سرتاسری مردم تفاوت در طراحی را احساس کنند.

احتمالا این روش را در محصول بعدی هم ادامه خواهیم داد، البته ترندهای روز هم دراین زمینه بی تاثیر نبود.

همانطور که گفتم در طراحی به دلیل پلت فرم با محدودیت های ابعادی زیادی روبرو بودیم.

پس سعی کردیم با کمترین تغییر در طراحی پلت فرم، بیشترین تغییرات را ایجاد کنیم.

برای این هدف طراحی سرتاسری چراغ ها مهم بود.

طراحی خودرو شما با شاهین سایپا تفاوت‌های زیادی دارد؛ شاهین پر از انحنا و خودرو شما پر از خطوط تیز است. آیا در زمان طراحی به رقابت به شاهین سایپا فکر می کردید؟

خیر ما کار خودمان را کردیم.

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

به گزارش بیت ران ، ایران خودرو روی پلت‌فرم پژو ۳۰۱ با تغییراتی پنج محصول را طراحی خواهد کرد.

این خودروها شامل سدان کی ۱۳۲ (K132)، کراس اوور کی ۱۲۵ (K125)، خودرو هاچ‌بک کی ۱۲۱، خودرویی در اندازه پژو ۲۰۶ صندوقدار با نام کی ۱۲۲ و یک شاسی بلند با نام کی ۱۳۷ است.

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

در این خودروها از دو موتور  EC5 که توسعه یافته موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنج با قدرت ۱۱۴ اسب بخار است و موتور EF7 توربو با قدرتی ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخاری استفاده خواهد شد.

اکسل K132 طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

طراحی خودرو کی 132 ( k132 )

بیشتر بخوانید:

K132 (کی۱۳۲) محصول جدید ایران خودرو + همراه با عکس و فیلم

خودرو کی 132 ( k132 ) و زمان پیش فروش آن از زبان مقیمی

رقبای K132 در بازار در رده قیمتی و ابعاد را بشناسید

آشنایی با شاسی و موتور K132 ( کی 132 ) سدان ایران خودرو + جزئیات

رونمایی از دناپلاس هیبرید؛ مشخصات فنی

رانا الکتریکی ؛ مشخصات فنی و پرسش های بی پاسخ

جزییات همکاری سایپا و مپنا برای ساخت خودروهای برقی ایرانی

آنچه درباره محصول جدید ایران خودرو می دانیم؛ آیا پژو شکایت می کند

موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فنی سورن توربو پایه گازسوز؛ قوی‌ترین خودرو ایرانی چگونه است ؟

مشخصات فنی خودروها جدید ایران خودرو ؛ دنا پلاس توربو ، رانا سال و سورن سال

20 دیدگاه

  1. طراحی ناپخته و غیر اصولی بر خلاف محصولات گذشته ایران خودرو میبینیم که سعی شده بدون فوت وقت (در کمترین زمان ممکن بعد از رونمایی پژو 301) سریعا جایگذین پژو301 با عنوان ایرانی بشه.این طراحی نمایانگر مخلوظی از تقلیدهای مبتدیانه و ناهماهنگ از ترندهای روز و طراحی قدیمی مربوط به اواخر دهه 70 میباشد.
    امیدوارم در طراحی عقب و جلو تجدید نظر بشه.

  2. طراحی ماشین به سلیقه است. بعضی ها هر چی تو ایران تولید بشه یه عیب الکی میزارن.
    اتفاقا طراحی قشنگی داره .عقبش هم جالبه

  3. جلوپنجره و چراغهای جلو طوری طراحی شده که بیشتر برای سوپرسدان‌ها مناسبتر است. چرا که چراغهای کشیده و بزرگ و جلوپنجره پهن و کشیده باعث شده خودرو دم‌بریده به چشم بیاد. شیشه جلو و قابش باید پیرو خطوط طراحی جلو پنجره و چراغهای جلو باشند، اینجا چنین خبری نیست. دوستان دیگر بخوبی به تفاوت طراحی بخش جلو و بخش پشت اشاره کرده‌اند. طراحی هویتی ندارد نه نوآورانه و خط‌شکن است نه خودروی خاصی را بیاد می‌آورد و از خطوط طراحی روز هم فاصله دارد. گروه مصرف‌کننده خاصی را هم نشانه نرفته. نه خانواده‌های میانسال و نه خانواده‌های مسن‌تر و با توجه به سدان بودنش، نه جوانان و نه زوج‌های جوان. شترگاوپلنگی خنثی که ما را دلتنگ طراحی پروتون جن تو نموده

    • بنده یه طراح خودرو هستم . شاید به دید بعضی ها این خودرو جالب به نظر بیاد . ولی خواهشا به محصولات و خودروهای روز دنیا نگاه کنید . این کجا و آن کجا . تو این طرح هارمونی یا هماهنگی خطوط درست رعایت نشده. ابعاد چراغ های عقب نسبت به کل صندوق و سپر ناموزون هست.
      من حرف این آقا رو در مورد محدودیت در مورد طراحی این خودرو قبول ندارم. میشد سلیقه بهتری به خرج داد.
      ای کاش مدیران شرکت کمی حس مسئولیت داشتن.

  4. طراحی جلوش خوبه . البته بجز اون درز بی ریختی که در نمونۀ رونمایی شده دیده میشه و یه ایران فوق العاده بزرگ در طراحی و غیر قابل چشم پوشیه . در حالیکه در نمونه ای که در کاخ سعدآباد نشون داده شد این ایراد بزرگ طراحی وجود نداشت .

    اما عقبش حداقل در تصاویر فوق العاده بد و زشت و شبیه پشت سمند بیست سال پیش طراحی شده و آدمو یاد اون عتیقۀ زشت میندازه .

  5. چرا نپرسیدن که دلیل تغیراتی که ایجا شده بخصوص در طرح چراغ های عقب نسبت به نمونه اولیه که چند ماه قبل رونمایی شد چی بوده و چرا ثباتی در طراحی نبوده ؟؟

  6. نمای کلی خودرو در دید اول همون دنا با کمی تغییرات به سمت رانا را تلقی می کند. متاسفانه طرح با پختگی بهتری می توانست ارائه شود. بخصوص طرح چراغ جلو و درب موتورش میتوانست بهتر شده و کمی از خودروی دنا فاصله پیدا کند.

  7. از دیدگاه طراحی این طرح بسیار خام و در هر قسمت از آن بطور ناقص از محصولات موجود بازار کپی برداری شده است.
    نکته بسیار قابل توجه اینست که بطور واضحی عدم وجود برنامه و استراتژی منسجم و از پیش تعیین شده برای ایجاد هویت در محصولات شرکت ایرانخودرو پس از سمند به چشم میخورد. در هر قطعه از این محصول میتوان ردپای سلیقه شخصی یک نفر را دید که در نهایت منجر به بوجود آمدن محصولی شده است که نهایتا میتواند یادآور محصولات کپی شده چینی بدون هویت برند باشد. لذا پیش از آنکه مرکز تحقیقات ایران خودرو به روند چندساله و اشتباه خود ادامه دهد که نتیجه آن محصولات شتر گاو پلنگی مانند سورن و از آن بدتر دنا باشد لازم است ابتدا به تدوین برنامه ای منسجم و تخصصی برای تعیین استراتژی هویت محصول این شرکت بپردازد که صدالبته با وجود مدیران لایق و شایسته ای که در کارنامه شان پر از خالی است بر نخواهد آمد.

  8. طراحی کاپوتش درس و دقیق نیست کاپوت باید کیپ باشه و بخصوص چراغ عقب که کشیده شده اگ بهم نمیچسبید قشنگ تر بودش

  9. وقتی از گروهی استفاده بشه کا تا حالا طرح های خوبی نداده، بیشتر از این نباید انتظار داشت. کاش از کپی کارای چینی یاد میگفتن طراحی رو

  10. حداقل با طراحان ایرانی ساکن خارج مشو.رت میکردید .

    – متاسفانه کلیه خطوط روی کاپوت بدون هدف در جلو پنجره بسیار زشت ( زشت ترین جلوپنجره ) گم شده
    – گویا عجله داشتن جلویی ماشین رو بریدن
    – چراغ جلو غیر عادی که نمی دانم هدف طراح حتی در حد آماتور چی بوده!!!
    – چراع عقب ناهماهنگ با خودرو با لامپهای عادی ( طرحش برای 25 سال پیش گالانت )

    در مجوع یک طرح بسیار ناپخته و ناشیانه(همانند دنا ) از یک گروه ناتوان( طرح شاهین بسیار قوی تر می باشد )
    مجموعه طراحن صنعتی ایران خوردو بسیار ناکارآمد هستند.

    اگر بازار خوبی داشته باشد فقط بخاطر پلت فرم عالی و بازار انحصاری خواهد بود

  11. شاید من خوشم از این طرح نیاد اما با تمام وجود به طراح این مدل احترام میزارم و امیدوارم بزودی شاهد تولید این محصول باشیم. باید به چنین استعدادهایی فضای کافی داد تا ایرانخودرو به مسیر درست تولید برگرده و باز شاهد رونق در تولیدات داخلی باشیم. یقینا ناپختگی های این طرح در فیس لیفتهای آتی اصلاح میشه، همون اتفاقی که با دنا و دنا پلاس افتاد.

  12. مسلما یک طرح صنعتی مثل خودرو، یک اثر هنری هم هست. چون باید انقدر جذاب باشه که مشتری عاشقش بشه و بگه کاش مال من بود. قطعا مردم عادی مثل من هستن که باید نظر بدن روی طراحی این ماشین، خواه اطلاعات فنی داشته باشن، خواه نداشته باشن.
    از ایشون پرسیدید که در طراحی خودرو کمی ناهماهنگی وجود داره و ایشون پاسخ جالبی دادن! “ما با توجه به پلت فرم، با محدودیت های فراوانی روبرو بودیم. این محدودیت های ابعادی و تولیدی دست ما را خیلی بسته بود.” من واقعا نمیدونم چی باید بگم! این اشکال دقیقا از سمت چه کسیه؟ ایشان واقعا درک کردن که دارن چیکار میکنن؟؟ اصلا میدونن ماشین رو برای کی دارن طراحی میکنن؟ کاری به سیستم فروش فشل خودرو در ایران ندارم، ولی آیا شرافت حرفه ای ایشان چنین حرفی رو قبول میکنه؟ ایشون به عنوان طراح چطور طرحی رو پذیرفتن که از اساس مشکل داره؟؟ طرح ایشون در نمونه کانسپت مشکل داره، چه برسه وقتی که بره زیر ماشینری و خط تولید! یه لبه کاپوت با جلوپنجره ست نیست! چراغ عقب هیچ سنخیتی با فرم فاکتور بدنه نداره! اینم مشکل از پلتفرمه؟
    حرفه من طراحیه. 15 ساله طراحی وب انجام میدم، خیلی خوب معنای شتر گاو پلنگ رو میفهمم. چراغ های عقب این خودرو در آن واحد ترکیبی از کیا اپتیمای 2016، پژو 508 و آئودیه، کمی هم استایل سراتو نسل قدیم رو داره، ولی به بدترین شکل ممکن نتیجه داده! این چراغ ها به هیچ عنوان زیبا نیست. شک ندارم طراح محترم نیتش آنچه خوبان همه دارند، تو یکجا داری بوده، ولی متاسفانه نتیجه عکس گرفتن!
    شخصا به عنوان یک ایرانی و بهتر بگم، یک شرقی، سدان های فول سایز رو می پسندم که میدونم خیلی ها مثل من هستن. حالا این بازخوردی که از مردم! گرفتن، دقیقا از کی بوده رو خدا میدونه که سدان های ایران خودرو از میدسایز بزرگ تر نشدن. این همه حجم و اغراق سپر و بدنه، اصلا به سایز کوچک و عرض کم ماشین نمیخوره. درست مثل دنا که از نمای جلو میخواست حس فورد موستانگ رو القا کنه، یهو از بدنه یه خودروی چیپ اروپای شرقی و حتی روسی مثل لادا رو القا میکرد!
    نمیدونم چرا حس میکنم طراح این ماشین از عاشقان سینه چاک ماشین های آمریکاییه! چرا که سعی عجیبی در استفاده بی حد و حصر از پلاستیک برای ایجاد حس جلال و عظمت داشته. از طراحی سپر جلو و عقب کاملا مشخصه. آدم یاد شورولت ایمپالا و حتی کامارو ss میفته. ظاهر خفن و خوشگل، یهو همش پلاستیک و حجم اغراق شده.
    مسلما ما که عددی نیستیم! ناچاریم بخریم، ولی جناب طراح، همه چیز حقوق کارمندی و پول نیست. رزومه شماست. یا دست به کاری نزنید، یا کاری کنید که بیست سال بعد بهش افتخار کنید.

  13. فکر کنم اولین ماشینیه که هلالی گلگیرش به سمت داخله. توو سرعت باد نمیفته زیرش ماشین پرواز کنه؟ با کدوم رانت شدی طراح ایران خودرو؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

فورد برانکو ۲۰۲۱ رونمایی شد؛ فراتر از نوستالژی

فورد از شاسی بلند برانکو مدل ۲۰۲۱ رونمایی کرد. این خودرو توانایی بالایی در مسیرهای خارج جاده‌ای دارد و...
مدیر عامل مرکز تحقیقات خودروسازی سایپا:

موتور سایپا شاهین ۱۵۰۰ سی سی توربوشارژ است

مدیر عامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا اعلام کرد موتور سایپا شاهین ۱۵۰۰ سی سی توربوشارژ است. بیت ران - مدیر عامل مرکز...

موتور EF7 دنا و بررسی انواع ECU روی این...

موتور EF7 دنا از نگاه مردم و صاحبان شخصی این خودرو بررسی شده است. بیت ران -موتور EF7 دنا با ظرفیت 1.7 لیتر توان 115...

ایرباس A350 ؛ هواپیمای پهن پیکر ایرباس چه ویژگی‌هایی...

ایرباس با معرفی مدل A350 در سال ۲۰۰۵ وارد رقابت با بوئینگ ۷۸۷ شد. این هواپیمای پهن پیکر توانایی طی مسافت‌های طولانی را دارد. بیت...
جزئیات طرح پیش فروش سایپا؛

پیش فروش کوییک اس ، ساینا اس و شاهین...

جزئیات طرح جدید پیش فروش کوییک اس ، ساینا اس و شاهین ، سخ محصول جدید گروه خودروسازی سایپا اعلام شد. بیت ران - در...

پست‌های مرتبط