تقویت خودرو و دردسرهای ماشین بازها

از دست ندهید

همیشه عشق ماشین ها بوده اند، از ابتدایی ترین روزهای صنعت خودرو و شاید همین عشق به تقویت خودرو باعث شده است شاهد پیشرفتی شگرف در این عرصه باشیم.

بیت ران – امین آزاد: گذشته از علاقه صنعت گران به ارتقا تکنولوژی و بالابردن قدرت و کیفیت خودروها، هستند کسانیکه می خواهند محصول تولید شده را تغییر بدهند و درصدد تقویت خودرو بر می آیند.

تقویت خودرو برای متفاوت دیده شدن

حتی زمانی که رنو۵ و پیکان تنها ماشین های نویی بودند که به خیابان های ایران راه می یافتند، باز هم ماشین بازهایی بودند که هر چه داشتند، خرج رنو و پیکان شان می کردند.

آنها می خواستند از ده ها هزار خودروی دیگری که در خیابان ها می رانند، متفاوت باشند.

جوان «عشق خودرو»یی که دستش از خودروهای مد روز اروپا و آمریکا کوتاه بود، پیکان وطنی اش را با سپر بی ام و و لاستیک پهن و حتی اگزوز بلیزر چنان می آراست که «ماشین خودش» باشد، نه محصول ایران خودرو.

اما امروز داستان ماشین بازها و ماشین بازی شان، اوج بیشتری گرفته است.

نه طرح های شکیل و چشم نواز ایتالیایی، نه طراحی مقتصدانه فرانسوی که مناسب ترافیک شلوغ شهری است، نه دقت و ظرافت ژاپنی و نه سلیقه راحت طلب و «ولنگار» آمریکایی، هیچ کدام، ماشین بازها را راضی نمی کند تا از دستکاری و تغییر شکل خودروهای شان دست بکشند.

تقویت خودرو به بهایی بیش از خودرو

روزی کار به رینگ و لاستیک های جورواجور، تغییر جلوبندی، عوض کردن تودوزی و بوق های شیپوری محدود می شد.

امروز اما هستند کسانی که گاهی حاضرند حتی دو برابر قیمت خودروی شان خرج کنند، تا حاصل کار با آنچه که پس از ساعت ها طراحی و بررسی از آزمایشگاه های خودرو بیرون آمده است، متفاوت باشد.

ولی این گروه برای عشق و تفریح پرخرج شان با مشکلات مختلف و حتی در بعضی موارد، موانع قانونی روبه رو هستند.

گذشته از این، تفریح و عشق پرخرج شان، همیشه هم امن و بی خطر نیست.

بعضی از تغییرات سلیقه ای در خودروها، بدون توجه به معیارهای مهندسی انجام می شود.

راهکاری برای فروش

هم اکنون در جهان شرکت هایی مانند آلپاین برای رنو، آ ام گِ برای بنز و بسیاری از شرکت های دیگر برای خودروسازان معتبر، خودروهای اسپرت و سفارشی تولید می کنند.

برخی از خودروسازان نیز خود، بخش ویژه ای برای تولید خودروهای سفارشی دارند.

اما در ایران چنین موسساتی بسیار کمرنگ هستند و جوان ها خود تغییراتی روی خودرو به وسیله برخی تعمیرکاران انجام می دهند.

تغییراتی که از نمای ظاهری و امکانات رفاهی خودرو، تا قطعات مکانیکی و اصلی آن را در بر می گیرد.

برای نمونه خودروی پراید را که بدنه ای ضعیف دارد، بدون آنکه ترمزها و فنربندی اش طی یک کار مهندسی اصلاح شود، مجهز به موتور مزدایی می کنند که بیش از دو برابر موتور فعلی اش قدرت دارد.

مجتبی یک پراید را  تقویت کرده است.

او می گوید که چند سال پیش ۱۲ میلیون روی یک خودروی ۸ میلیون تومانی خرج کرده است تا دارای رینگ، لاستیک، فنربندی و سیستم صوتی جدید شود.

تقویت خودرو نصب توربوشارژر

تقویت خودرو یک عشق است

از طرفی تزیینات داخلی خودرو همگی اسپرت شده و سیستم فرمان به طور کلی تغییر کرده است و ترمزها تقویت شده اند.

قدرت موتور هم در این تغییرات به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

مجتبی علت این کار را تنها «عشق ماشین بازی» می داند.

وی می گوید هرچند که قدرت موتور خودرویش را تقویت کرده است، اما با سرعت بیش از معمول رانندگی نمی کند.

او حتی می گوید: «دلم نمی آید که خودروی خودم را حتی در مسابقات اتومبیلرانی شرکت دهم.»

البته برخی مجتبی و سایر ماشین بازها را «جوانان قرتی» می نامند.

مجتبی راجع به این نگاه می گوید:

« اگر به سمت عرف جهانی حرکت کنیم و شاهد باشیم که شرکت های خودروساز ما هم سیستم های جدید را روی تولیدات خود نصب می کنند، شاید تا حدودی این نگاه تغییر کند.»

البته مجتبی قبول دارد که برخی کارهای انجام شده روی خودرویش استاندارد نیست و ممکن است در جامعه خطرساز باشد.

تقویت خودرو

تقویت خودرو غیرمهندسی و خطرناک

درباره تغییر خودروها به صورت غیراستاندارد تیمور ریچار که نماینده پژو اسپرت در ایران نیز بوده، معتقد است که عشق ماشین بازی در جوان های ایرانی بسیار شدید است.

ریچار اما برخی کارهایی که روی خودروها انجام می شود، را غیرمهندسی و خطرناک می داند.

وی سال ها پیش یک پژو ۲۰۶ را به صورت مهندسی تقویت کرده است.

او می گوید: «برای تقویت مهندسی موتور و بهبود ترمز و فنربندی خودرویش حدود ۲۲ میلیون تومان خرج شده است.»

به گفته او، قدرت موتور این پژو تقریباً ۵۰ درصد تقویت شده و از ۱۱۰ اسب بخار به ۱۷۰ اسب بخار رسیده است.

او معتقد است برخی خودروها که بدون تقویت سیستم های ترمز و فنر بندی، قدرت موتورشان را به صورت بی رویه افزایش می دهند، به شدت ناامن هستند.

وی می گوید: «خودروسازهای بزرگ بخشی برای دستکاری و تقویت خودروها یا به اصطلاح تیونینگ و تولید خودروهای اسپرت دارند، اما در ایران چنین چیزی نیست. تنها برخی شرکت های کوچک این کارها را انجام می دهند.»

درباره استادان بازسازی و تقویت خودرو بخوانید:

سلیم سرپولکی استاد خودروهای دو دیفرانسیل ایران

خودرو تیبا از نگاه علی کلهر؛ راننده مسابقات رالی قهرمانی کشور

تیمور ریشار و بازسازی خودروهای کلاسیک/ بخش دوم؛ مرسدس بنز گالوینگ

تقویت خودرو
کیت مکش

بزهکار یا عاشق

علی از رانندگان مسابقات اتومبیلرانی نیز درباره این عشق جوانان به خودرو می گوید:

«در تمام دنیا خودروهای سفارشی یک راهکار برای خودروسازان است تا فروش محصولات شان را گسترش بدهند.

البته علی معتقد است که ارتباط خودروسازان ایرانی با مصرف کنندگان در گذشته قطع بوده که به تازگی تغییراتی در این زمینه اتفاق افتاده است.

وی درباره طرز فکر جامعه نسبت به «عشق خودرو»ها و اینکه برخی فکر می کنند این افراد با سرعت های بالا در رانندگی خطرآفرینند، می گوید:

«این جوانان دو دسته هستند.

یک گروه کسانی هستند که عاشق و علاقه مند خودروهای خود هستند و سعی می کنند اتفاقی برای خودروشان رخ ندهد.

ولی یک گروه دیگر، «بزهکاران رانندگی» هستند.»

البته به گفته علی «با برگزاری مسابقه و انجام نمایشگاه های مختلف می توان عشق این جوانان را کنترل و آنها را راضی کرد.»

پژویی شبیه به فراری

در میان خودروهای دستکاری شده، نمونه های بسیار جالبی به چشم می خورد.

مثل پژو پرشیایی که شبیه به یک خودروی فراری تغییر شکل داده است و درهای آن به سمت بالا باز می شود.

کاپوت این خودرو، از جنس شیشه است به گونه ای که تغییرات انجام شده روی موتور نیز مشخص بود.

درست مثل پژوی مدل ۹۰۷ که مدلی نمایشی و به اصطلاح یک «خودروی مفهومی» است.

طراحی بدنه خودرو به همراه چراغ های زنونی آبی نیز ابهت خاصی به آن است.

صاحب این خودرو یک مهندس مکانیک است.

او قدرت موتور آن را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده است.

قدرت این خودرو از میزان استاندارد که کمی کمتر از ۱۰۰ اسب بخار است را به ۱۵۰ اسب بخار رسانده است.

بالاترین سرعتی که او با خودرویش آزمایش کرده ۲۴۰ کیلومتر در ساعت است.

البته وی می گوید به خاطر شکل غیرمعمول، خودرو همیشه توسط پلیس جریمه می شود، اما به خاطر عشق و علاقه ای که دارد حاضر نیست از این کار دست بکشد.

وی معتقد است که اگر دستکاری افراد در خودروها مطلوب نیست، پس خودروسازان باید این کارها را به صورت استاندارد و کنترل شده انجام دهند تا تقاضای مشتریان را برآورده کنند.

بیشتر بخوانید:

تیونینگ خودرو و روش های آن / بخش اول: تنفس بهتر موتور

تیونینگ خودرو و روش های آن / بخش دوم؛ نصب توربوشارژر

ریمپ ایسیو چیست؟ بامزایا و معایب آن آشنا شوید

سوپرشارژر چیست و چگونه عمل می کند؟ + انواع و مزایا و معایب آن




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط