شاسی به عنوان اصلیترین بخش سازه خودرو شناخته میشود و باید آن را به عنوان استخوان بندی خودرو دانست.
بیت ران – علی محمدی: شاسی تمامی فشارهای استاتیکی و دینامیکی وارد بر خودرو را تحمل میکند و ایمنی و هندلینگ خودرو نیز به عملکرد شاسی وابسته هستند.
تقریبا هر نوع وسیله نقلیهای از موتورسیکلت گرفته تا کامیون و اتوبوس دارای شاسی هستند.
اما شاسیها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
عملکرد شاسی
شاسی در خودروها دارای ۶ کاربری مختلف شامل موارد زیر است:
۱. تحمل بار قرار گرفته روی خودرو
۲. فراهم کردن فضا و محل اتصال برای قسمتهای مختلف خودرو
۳. تحمل وزن اجزای خودرو مانند موتور، بدنه و غیره
۴. تحمل وزن سرنشینان و بارهای صندوق عقب
۵. تحمل فشارهای وارده بر اثر حرکت و دست اندازهای جاده
۶. تحمل فشارهای وارده بر اثر ترمزگیری یا در هنگام شتاب گیری
انواع مختلف شاسی خودرو
۱. شاسی نردبانی
در این نوع از شاسیها بدنه به صورت جدا از شاسی تولید میشود.
این شاسی یک سازه نردبان مانند است که سایر اجزا نظیر بدنه، موتور و گیربکس و سیستم تعلیق روی آن نصب میشوند.
در خودروهای مجهز به شاسی نردبانی، بدنه باری را تحمل نمیکند و تنها نقش کاور را دارد.
از خودروهای مجهز به شاسی نردبانی میتوان به تویوتا لندکروزر، میتسوبیشی پاجرو، نیسان رونیز، کادیلاک اسکالید و تویوتا FJ کروزر اشاره کرد.
همچنین اکثر وانت ها و تقریبا تمام کامیونها و اتوبوسها از شاسی نردبانی استفاده میکنند.
مزیت شاسی نردبانی استحکام بسیار بالای آن است.
در عین حال از نکات منفی این نوع شاسی باید به وزن بالا، تکانهای زیاد خودرو و اثر منفی روی هندلینگ خودرو اشاره کرد.
۲. شاسی بدنه یکپارچه یا مونوکوک
این نوع شاسی متداولترین نوع شاسی در خودروهای مدرن است.
در این نوع شاسی بدنه و شاسی یکپارچه هستند و به جای دو بخش مجزای بدنه و شاسی، یک واحد یکپارچه داریم.
در خودروهای دارای شاسی مونوکوک دیگر خبری از سازه نردبانی اضافی در زیر خودرو نیست.
از خودروهای دارای شاسی مونوکوک باید به خودروهای سدان مانند کیا سراتو، خودروهای هاچ بک مانند فولکس واگن گلف و اکثر کراس اوورها همچون هیوندای توسان یا تویوتا RAV4 اشاره کرد.
مزیت شاسی مونوکوک هندلینگ خوب، ایمنی بالا و وزن پایین است.
از معایب این نوع شاسی نیز باید به توانایی حمل بار محدود اشاره کرد.
۳. شاسی تیوبی
این نوع شاسی استفاده چندانی ندارد و تنها برخی خودروهای مسابقهای و آفرودی غیر خیابانی از آن استفاده میکنند.
شاسی تیوبی مانند سازه و فریمی است که از اتصال لولههای فلزی ساخته شده باشد.
شاسی تیوبی در موتورسیکلت سازی کاربرد بیشتری دارد تا خودروسازی.
بیشتر بخوانید:
کلاس بندی خودروها را بشناسیم
انواع گیربکس ؛ عملکرد گیربکس تیپ ترونیک و CVT را بشناسید
کروز کنترل چیست؟ معرفی انواع هوشمند و غیر هوشمند
سیستم هشدار نقطه کور هوشمند کیا چگونه کار میکند؟
منبع: carbiketech , mechanicalbooster
سلام وقت بخیر درباره شاسی های ایرانی هم می شه بگید خودرو دنا جز کدوم دسته می شه
شاسی مونوکوک
معلومه شاسی با بدنه یکپارچه
مونوکوک
همشون همون نوع دومیه هستن
مثلا موقعی ک میری تعمیرگاه جک رو میزنن زیر میله پایین رکاب چون اونه ک وزن رو تحمل می کنه