میگ ۴۱ هواپیمای رهگیر روسها در آینده خواهد بود. این جنگنده رهگیر جانشین میگ ۳۱ است و می تواند به سرعتی بالاتر از ۳.۵ برابر سرعت صوت دست یابد.
بیت ران – علی محمدی: از سال ۲۰۱۴ خبرهایی مبنی بر برنامه روسیه برای تولید یک هواپیمای رهگیر جدید منتشر شده بودند،
تا اینکه در سال ۲۰۱۷ روسیه از تصمیم قطعی خود برای تولید هواپیمایی جدید خبر داد.
تولید این هواپیما به عهده شرکت UAC یا یونایتد ایرکرفت کورپوریشن است.
این کمپانی روسی در حال کار روی نسل بعدی هواپیماهای رهگیر برد بلند است.
طراحی میگ ۴۱ بر عهده دفتر طراحی میگ گذاشته شده است.
به این ترتیب روسیه قصد دارد هواپیمای جدید با نام میگ ۴۱ را تولید کند.
ایلیا تراسنکو مدیر رفتر طراحی میکویان (میگ) در مورد میگ ۴۱ گفته است:
این هواپیما توانایی پرواز به فضا را خواهد داشت و آن را باید اولین جنگنده فضایی نامید.
همچنین این کمپانی سخن از سرعتی بالاتر از ۳.۵ برابر سرعت صورت را برای میگ ۴۱ به میان آورده است.
بر همین اساس برخی منابع احتمال میدهند که میگ ۴۱ یک هواپیمای بدون سرنشین باشد،
زیرا برای حرکت در سرعت هایپرسونیک فشار زیادی به خلبان وارد میشود.
آمریکاییها نیز به طور همزمان در حال کار روی هواپیمای بوئینگ X-51 هستند که می تواند به سرعت شش هزار و دویست کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
هنوز با ساخت نمونه اولیه میگ ۴۱ فاصله داریم
میگ ۴۱ فعلا در مراحل اولیه قرار دارد و هیچ نمونهای از آن ساخته نشده است.
به همین دلیل تواناییها و مشخصات آن نیز در هالهای از ابهام قرار دارند و به طور دقیق نمیتوان در مورد آن اظهار نظر کرد.
میگ ۴۱ یک هواپیمای نسل پنجم خواهد بود و جایگزین میگ ۳۱ میشود.
میگ ۳۱ هواپیمایی توانا ولی قدیمی است که فناوری آن به دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بر میگردد.
اگر میگ ۴۱ سرعتی بیش از پنج هزار کیلومتر بر ساعت داشته باشد، تواناییهای آن بسیار فراتر از میگ ۳۱ خواهند بود.
این هواپیما همچنین توانایی پرواز تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری از سطح زمین را خواهد داشت.
چنین ارتفاعی فراتر از اتمسفر و در مرز فضا حساب میشود.
برای مقایسه باید بدانید هواپیمای افسانهای آمریکاییها یعنی SR-71 که در حال حاضر در وضعیت غیر عملیاتی به سر میبرد توانایی پرواز با سرعت ۳۵۵۰ کیلومتر بر ساعت را داشت.
سریعترین هواپیمای جنگی جهان
مقامات روسی ادعا میکنند که میگ ۴۱ سریعترین هواپیمای جنگی جهان خواهد بود.
این هواپیما توانایی حمل موشکهای هایپرسونیک را خواهد داشت و رادارها نیز از شناسایی آن عاجز هستند.
برد عملیاتی میگ ۴۱ هم فعلا چیزی در حدود ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر تخمین زده میشود.
احتمالا اسلحه اصلی میگ ۴۱ موشک هوا به هوای R-37M خواهد بود.
این موشک با برد ۳۰۰ کیلومتر تهدید بسیار بزرگی برای هواپیماهای غربی است.
با توجه به اینکه میگ ۴۱ بعد از سال ۲۰۲۵ پرواز خواهد کرد میتوان پیش بینی کرد که موشک فوق دور برد هوا به هوای KS-17 با برد ۴۰۰ کیلومتر نیز روی این هواپیما نصب شوند.
از موشک KS-17 با عنوان قاتل هواپیماهای آواکس نام برده میشود.
هواپیماهای رهگیر، بازویی توانا برای ارتشها
میگ ۴۱ برای درگیر شدن و هدف قرار دادن هواپیماهای کم مانور مانند بمب افکنها، سوخت رسانها، هواپیماهای آواکس، موشکهای کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای ترابری طراحی میشود.
آخرین هواپیمای رهگیر غربیها F-14 تامکت بود که آخرین فروند آن در سال ۲۰۰۶ بازنشسته شد.
آمریکا F-14 تامکت را با F/A-18 سوپر هورنت جایگزین کرد که هواپیمایی تواناتر بود.
سوپر هورنت نه تنها توانایی رهگیری دارد بلکه توانایی تهاجمی آن بالاتر از تامکت است.
یکی از اصلیترین مشخصههای هواپیماهای رهگیر سرعت بالای آنها است.
رهگیر فعلی روسها یعنی میگ ۳۱ میتواند به سرعتی ۳ برابر سرعت صوت دست پیدا کند اما سوپر هورنت تنها ۱.۸ برابر سرعت صوت، سرعت دارد.
آمریکاییها نظر متفاوتی دارند و بیشتر وظیفه انهدام هواپیماها را بر عهده موشکهایی گذاشتهاند که از کشتیها شلیک میشوند.
به باور بسیاری از کارشناسان در حال حاضر به دلیل پیشرفت موشکهای هوا به هوا و کارایی بالای آنها نیازی به هواپیماهای رهگیر وجود ندارد و اینکه روسیه همچنان در حال توسعه هواپیمای رهگیر است نشان میدهد این کشور در فناوری موشکهای هوا به هوا از غربیها عقبتر مانده است.
روسیه در حال حاضر موشک S400 با برد ۴۰۰ کیلومتر و موشک S500 با برد ۶۰۰ کیلومتر را دارد.
رادار این موشکها توانایی بسیار بالاتری در مقایسه با رادار هواپیماهای رهگیر دارد و میتوانند انواع اهداف هوایی را منهدم کنند.
به این ترتیب بسیاری از اساس تلاش روسها برای ساخت هواپیمای رهگیر را زیر سوال برده و آن را بی حاصل میدانند.
بیشتر بخوانید:
در مورد جایگزینی تامکت با سوپر هورنت باید دقت کرد که f14 آخرین رهگیر تخصصی غربی هست که صرفا با هدف رهگیری ساخته شد و مجهز به بهترین و موثر ترین سلاح جنگ هایی هوایی هم شد یعنی فونیکس و اگر ،هم تامکت و هم سوپرهورنت را فقط از جهت رهگیری مورد بررسی قرار بدهیم بدون شک اف ۱۴ گزینه مناسب تری است و بعد از پایان جنگ سرد و رفع خطر نفوذ بامبرهای شوروی به آمریکا دلیلی برای هزینه بالای اف ۱۴ وجود نداشت و دلیل اصلی بازنشسته کردن تامکت هزینه های بسیار بالای این رهگیر افسانه ای بوده است و نه برتری هوایی اف۱۸
Ok کاملا موافقم…🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
F – 14در زمان خود افسانه ای بود،جنگنده های دیگری نیز در زمان های خود افسانه ای بودند،البته F – 14 هنوز هم ( بویژه برای کشور ما) رهگیر خوبی است،اما F-18 متعلق به زمان جدیدتری بوده ودر مجموع بیشتر مطابق با نیازهای امروز است،حتی اگر مسئله اقتصادی دلیل بازنشسته شدن تامکت های آمریکایی بوده باشد،همین مسئله مسلما یک نقطه ضعف غیر قابل چشم پوشی برای تامکت بوده است.اگر برای کشور ماهم انتخاب های دیگری وجود داشت احتمالا اقدام به بازنشستگی تامکت با هواپیمایی کارآمدتر و در عین حال اقتصادی تر می نمود.