اولین محصول روی پلت فرم اختصاصی ایران خودرو چیست؟

از دست ندهید

چند سالی است که ایران خودرو بر روی یک پلت فرم اختصاصی برای خود کار می کند تا بتواند محصولات خود را به روز کند. در ادامه با محصولات پلت فرم جدید آشنا می شویم.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: پلت فرم اختصاصی ایران خودرو همان پلت فرم تغییر یافته پژو ۳۰۱ است.

حاصل همکاری ایران خودرو با پژو میوه نارس ۳۰۱ بود.

البته شاید رفتن پژو از آن جهت برای ایران خودرو به سود تبدیل شد که این شرکت دانش فنی پلت فرم جدیدی را بدست آورد.

در این پروژه ایران خودرو به دانش فنی پلت فرم «پی اف یک» دست پیدا کرد.

این پلت فرم کلیدی ترین پلت فرم پژو محسوب می شود و اتاق شماره دو پژو (پرفروش ترین محصولات تاریخی پژو) را پوشش می دهد.

هم اکنون محصولات پژو ۲۰۸ ،۳۰۱ و ۲۰۰۸ روی پلت فرم پی اف یک ساخته می شوند.

پلت فرمی نه چندان جدید اما به روزتر از پلت فرم پژو ۴۰۵

این محصول از نظر ایمنی می تواند استانداردهای روز جهان را پاس کند.

و نیز می تواند در آینده نسل جدید موتورهای ایران خودرو هم در آن نصب شود.

ایران خودرو تا به حال یک پلت فرم پژو ۴۰۵ را در اختیار داشت.

که تمام محصولات خود را روی آن توسعه داده است.

حتی دنا و دنا پلاس نیز از پلت فرم قدیمی پژو ۴۰۵ بهره می برند.

اما چندی قبل فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در گفت وگو با بیت ران گفت:

“ایران خودرو به طور ویژه روی یک پلتفرم جدید و اختصاصی کار می کند.”

در اوخر سال ۹۸ محصول پروتوتایپی که تغییر یافته پژو ۳۰۱ بود، روی همین پلت فرم در نمایشگاهی با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

301

این پژو ۳۰۱ ایرانیزه با نام K132 قرار است به عنوان اولین محصول روی این پلت فرم به طور رسمی در آینده معرفی و تولید شود.

از نظر استاندارد و موتور، این پلت فرم از پلت فرم رهام سایپا که توسعه یافته پلت فرم تویوتا یاریس سال دو هزار میلادی است، وضعیت بهتری دارد.

امروز ایران خودرو با انتشار یک ویدئو از تولید یک محصول روی این پلتفرم با دو مدل موتور و دو نسخه گیربکس دستی و اتوماتیک خبر می دهد.

شاسی بلند ایران خودرو روی پلتفرم بومی سازی شده پژو ۳۰۱

در انتهای این ویدئو به دو نسخه کراس اوور و هاچبک که روی همین پلت فرم تولید خواهد شد، اشاره می شود.

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو در مصاحبه اختصاصی با بیت ران درباره پژوه ۳۰۱ ایرانیزه و محصولات جدید که برپایه این خودرو است توضیح می دهد.

“خودرو ۳۰۱ مربوط به پژو بود که پس از برجام وارد ایران خودرو شد.

ایران خودرو با شرکت پژو برای ساخت خودرو پژو ۳۰۱ شروع به همکاری کرد و قرار بود سه خودرو از محصولات پژو در ایران تولید شود.

بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد شرکت پژو هم از ایران رفت.

این محصول همین طور مانده بود تا به همت کارشناسان ایران خودرو قرار بر این شد که داخلی سازی شود.

در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ما چرا باید محصول پژو را تولید کنیم؟

اسم فنی این پروژه p322 شد که الان تقریبا طراحی بدنه و سایر قطعات آن انجام شده و نمونه سازی آن تمام شده است و منتظر رونمایی هستیم.

پی ۳۲۲ محصولی کاملا ایرانی است.

این محصول برند پژو را ندارد و با برند ایران خودرو وارد بازار می شود.

شاسی بلند و سدان ایران خودرو

چه چیزهایی از آن را بومی‌سازی کردید؟

مقداری کف اتاق و فاصله طولی و فاصله عرضی لاستیک ها را که در خودرو بسیار مهم است تغییر داده ایم.

از دل این پلتفرم یک خودروی سدان و یک کراس اوور (CUV) و یک خودروی هاچ بک بیرون می کشیم.

اگر بشود یک خودرو شاسی بلند (SUV) هم تولید خواهد شد.

در رابطه با خودکفایی الان بالای ۶۵% به خودکفایی رسیده‌ایم و به بالای ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

فرمان این خودرو به روز و برقی است.

به احتمال خیلی زیاد استانداردهای روز را پاس می کند و یک خودروی بالای ۳ ستاره خواهد بود.

یک خودروی کراس اوور هم که نمونه اولیه آن آماده شده و آماده رونمایی است.

این کراس اوور با پروژه پژو ۳۰۱ چه فرقی می کند؟

کلا خودرو متفاوتی است ولی هر دو پلتفرم P۳۲۲ است و ربطی به پلتفرم ۳۰۱ ندارد.

کاملاً ساختار آن را عوض کردیم و کسی نمی تواند مدعی شود که این پلتفرم برای پژو ۳۰۱ است.

ضمن اینکه در نسخه کراس اوور ما موتور EF7 پلاس توربو استفاده خواهیم کرد.”

بیشتر بخوانید:

قیمت محصولات سایپا در پیش فروش + قیمت کوئیک S

سدان و کراس اوور محصولات آینده ایران خودرو بر پایه پژو ۳۰۱

موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط