هلیکوپتر سیکورسکی-بوئینگ SB-1 Defiant توانست به رکورد سرعت ۲۰۵ کیلو نات معادل ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
بیت ران – علی محمدی: این هلیکوپتر دو روتور برای اولین بار بود که به رکورد سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد.
این رکوردشکنی در سواحل پالم بیچ در نزدیکی مرکز فلوریدا انجام شد.
سیکورسکی و بوئینگ قصد دارند در آبندهای نزدیک رکورد سرعت ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت را نیز با این هلیکوپتر بشکنند.
این سرعت، بالاتر از سرعت درخواست شده از سوی ارتش آمریکا یعنی ۴۲۵ کیلومتر بر ساعت است.
ارتش آمریکا تحت برنامهای با نام FLRAA نیاز خود به هلیکوپتری با سرعت ۴۲۵ کیلومتر بر ساعت را اعلام کرده است.
به گفته بیل فل خلبان آزمایشی SB-1:
این هلیکوپتر توانست با کمتر از ۵۰ درصد نیروی ملخهایش به سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
به همین دلیل ما انتظار داریم که در آینده بتواند به راحتی به سرعتهای بالاتر هم دست پیدا کند.
سیکورسکی و بویینگ ۱۸ ساعت تست پروازی و ۲۰ ساعت تست زمینی را روی SB-1 انجام دادهاند.
مجموعه موتور این هلیکوپتر نیز پیش از رکوردشکنی تا ۱۱۳ ساعت مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته بود.
هلیکوپتر SB-1 در برنامه FRLAA ارتش آمریکا در حال رقابت با هلیکوپتر V-280 بل است.
بل V-280 یک هلیکوپتر از نوع تیلت روتور (روتور چرخنده) است و موفق به دستیابی به سرعت ۵۵۵ کیلومتر بر ساعت معادل ۳۰۰ کیلو نات شده است.
دیگر تواناییهای سیکورسکی SB-1
سیکورسکی-بوئینگ ادعا میکنند که SB-1 در مقایسه با بل V-280 مزایای بیشتری، مانند توانایی حرکت رو به عقب و قابلیت کاهش سریع سرعت با استفاده از ترمزهای هوایی خود را دارد.
سازنده همچنین ادعا میکند استحکام بالای روتور SB-1 به این هلیکوپتر اجازه میدهد تا قابلیت کنترل بهتری داشته باشد.
به این نکته نیز اشاره کنیم که سیکورسکی-بوئینگ SB-1 در تستهای خود مانورهای بسیار سنگینی را با موفقیت انجام داده است.
با این وجود بیشتر تستها با محور دستیابی به سرعت بالاتر انجام شدند.
سرعت بالا برای تیم سازنده هلیکوپتر چالش بزرگتری در مقایسه با قابلیت مانور بالا حساب میشود.
در تست تونل باد، هلیکوپتر SB-1 توانسته بود به سرعت ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
به همین دلیل است که سازندگان آن اصرار روی رسیدن به این سرعت دارند.
برنامه ریزی به این صورت است که در هر تست، سرعت پروازی هلیکوپتر ۲۰ کیلو نات ، معادل حدودا ۳۸ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کند.
هدف ارتش آمریکا از درخواست چنین هلیکوپتر سریعی، جایگزینی آن با UH-60 های بلک هاوک است، تا بتواند نیروهای خود را سریعا در میدان نبرد جابجا کند؛ به طوری که نیروهای هوایی دشمن زمان کافی برای پاسخگویی پیدا نکنند.
سرعت بالای SB-1 باعث میشود که پیدا کردن و هدف قرار دادن آن دشوار باشد.
سیکورسکی و بوئینگ به طور گسترده در حال کار با ارتش آمریکا هستند تا ببینند اضافه کردن و کم کردن قابلیتهای مختلف SB-1 چه تاثیری روی بُرد، میزان حمل بار و سرعت آن میگذارد.
بیشتر بخوانید:
کارخانه هلیکوپترسازی بل و داستان راهاندازی خط تولید آن در ایران
آشنایی با انواع موتور هواپیما ؛ موتور مناسب هر هواپیما کدام است؟
اورهال بالگرد های ایران + تغییرات و بهسازیهای انجام شده
منبع: flightglobal