میگ ۳۵ و توانایی های آن را بشناسید

از دست ندهید

میگ ۳۵ یک جنگنده چند منظوره از نسل میگ ۲۹ و در واقع نسخه پیشرفته طرح میگ ۲۹ ام ۲ است. به عبارتی پیشرفت بسیار زیادی نسبت به میگ ۲۹ انجام گرفته است تا با یک جنگنده متفاوت رو به رو باشیم.

بیت ران – مجتبی نبی زاده: پس از فروپاشی شوروی شرکت میگ با رکود زیادی روبرو شد و در مقابل جنگنده های هم وطن نیز نتوانست قد علم کند.

برای مثال میگ ۲۹ اس ام تی یا میگ ۲۹ ام ۲ در مقابل سوخو ۳۰ مغلوب شدند.

برای همین شرکت میگ، ارتقاء میگ ۲۹ را در دستور کار قرار داد و بدین ترتیب میگ۳۵ متولد شد.

میگ۳۵ جنگنده ای گرانتر و پیچیده‌تر ( به ویژه از لحاظ مهندسی الکترونیک ) نسبت به میگ ۲۹ است.

جنگنده میگ۳۵ همان بدنه میگ ۲۹ ام ۲ را دارد و موتور آن نیز با میگ ۲۹ ام ۲ یکی است.

ولی از نظر اویونیک و سیستم های سلاحی بهبود پیدا کرده است.

به ویژه رادار جدید AESA و همچنین طراحی منحصر به فرد سیستم مکان یاب نوری OLS این جنگنده را از سیستم زمینی کنترل رهگیری، بی نیاز کرده است.

الکترونیک جنگنده، آن را قادر ساخته است تا برای ماموریت های مختلف به شکل مستقل عمل کند.

سیستم راداری میگ ۳۵

میگ ۳۵ اولین ‌جنگنده روسی است که به رادار آرایه فازی فعال مجهز شده است.

آنتن Zhuk-MA از ۱۶۰ مدول تشکیل شده است که هر کدام ۴ مدول برای دریافت و ارسال دارد.

این باور وجود دارد که این نوع رادار در شعاع ۱۶۰ کیلومتری می تواند هدف را شناسایی کند.

این عدد برای کشتی‌ ها به ۳۰۰ کیلومتر می رسد.

در این نوع از رادارها به جای گردش آنتن رادار، امواج به چرخش در می آیند.

این قابلیت به رادار اجازه می دهد که محیط اطراف را در مدت میلی ثانیه اسکن کند.

میگ35

همچنین جنگنده قابلیت هدایت چندین موشک به سمت هدف را خواهد داشت.

از دیگر مزیت های این نوع رادار مقاومت بسیار زیاد علیه پدافند ضد الکترونیک دشمن است.

این نوع رادار توسط دشمن به سختی شناسایی می شود.

احتمال بسیار زیاد این است که دشمن نتواند محل رادار را تشخیص دهد.

چون این نوع رادارها می توانند تا یک هزار بار در ثانیه تغییر فاز بدهند.

رادار میگ ۳۵ می تواند اف شانزده را از ۱۳۰ کیلومتری و نسخه صادراتی اف ۳۵ را از فاصله ۵۰ تا ۷۰ کیلومتری کشف کند.

میگ 35

قدرت OLS میگ ۳۵

علاوه بر رادار آرایه فازی فعال، میگ ۳۵ دارای سیستم OLS ( سیستم مکان یاب نوری ) است.

این سیستم به میگ ۳۵ اجازه شناسایی اهداف و سیستمذهای تسلیحاتی را می دهد.

برخلاف رادار، سیستم OLS هیچ چیزی از خود نشر نمی دهد و این یعنی که قابل شناسایی نیست.

سیستم OLS همانند چشم انسان تصویر می گیرد و سپس آن را آنالیز می‌کند.

مهندسان موسسه علم و فناوری آژانس فضایی فدرال، گروه موج های کوتاه بیشتری را برای ماتریس انتخاب کرده‌اند.

این کار باعث افزایش چندین برابری حساسیت مجتمع و دامنه تشخیص می شود.

OLS در نظر گرفته شده برای MiG-35، به خلبانان کمک می کند حتی هواپیماهای پنهانکار آمریکایی را شناسایی کنند.

میگ 35

OLS شامل مجموعه ای از اپتیک های قدرتمند با IR vision است که پنهان شدن هر هواپیمایی را غیرممکن می کند.

OLS مشکل تاری دید را حل می کند.

در سرعت بالا هر قطعه گرد و غبار می تواند به شیشه OLS آسیب برساند.

OLS جدید از یاقوت بی رنگ استفاده می کند که سخت ترین ماده بعد از الماس های مصنوعی است.

طول عمر چنین شیشه هایی بسیار طولانی تر است.

به گفته مهندسین NII PP، یاقوت کبود بی رنگ برای همه انتشارات OLS واضح است و سیگنال را خراب نمی کند؛ این یک عامل مهم برای سیستم های نوری است.

سامانه OLS می‌تواند ۹۰ درجه به چپ و راست، ۶۰ درجه به بالا و ۱۵ درجه به پایین چرخش بکند.

همچنین می تواند یک تصویر فروسرخ از یک جنگنده پشت سر در فاصله ۴۵ کیلومتری و یک جنگنده از روبرو را از فاصله ۱۵ کیلومتری به خلبان ارائه دهد.

میگ 35

آشنایی با کابین میگ ۳۵

کابین میگ ۳۵ بسیار دیجیتال تر از کابین سوخو ۳۵ است.

کابین میگ ۳۵ دارای سه نمایشگر رنگی چند منظوره بزرگ است.

از دیگر تجهیزات شناسایی این جنگنده غلاف الکتروپیک فروسرخ است که برای شناسایی اهداف سطح به کار می رود.

در نتیجه میگ ۳۵ می تواند یک تانک را از ۱۵ کیلومتری و یک شناور جنگی را از ۶۰ تا ۸۰ کیلومتری شناسایی و کشف کند.

این دو سامانه اطلاعات مفیدی را از محیط اطراف در اختیار خلبان قرار می‌دهد.

هم چنین به خلبان کمک می کند بدون استفاده از رادار، دست به جمع‌آوری اطلاعات از محیط میدان نبرد بزند.

همچنین میگ ۳۵ دارای سامانه هشدار دهنده فروسرخ SOAR است که می تواند نزدیک شدن یک موشک پدافندی را از فاصله ۱۰ تا ۳۰ کیلومتری و یک موشک هوا به هوا را از فاصله ۵۰ کیلومتری، هشدار دهد.

از دیگر امکانات الکترونیکی میگ ۳۵ می توان به سامانه هشدار دهنده لیزری با پوشش ۳۶۰ درجه و سامانه جنگ الکترونیکی و ضد الکترونیکی اشاره کرد.

میگ 35

توانایی پیشرانه های میگ ۳۵

میگ ۳۵ از دو موتور RD-33MKB استفاده می کند.

می توان روی این موتورها سیستم پوزه چرخان KliVT و سیستم کنترل رانش TVC نصب کرد.

این موتور، نسخه بهبود یافته موتور RD33 است که روی میگ های ۲۹ نصب است.

موتور میگ ۳۵ دارای عمر بیشتری است.

میگ 35

نسخه پایه این موتور دارای عمر کامل ۲۲۰۰ ساعت بود، ولی نسخه جدید دارای عمر چهار هزار ساعت است.

همچنین قدرت موتور حدود ۷ درصد بهبود یافته است.

نسخه پایه در حالت پس سوز، دارای قدرت موتور ۱۸ هزار و ۲۸۵ پوند بود، ولی نسخه MK دارای بیشترین قدرت ۲۰ هزار پوند است.

موتورهای RD-33 بدون دود و شامل سیستم هایی هستند که باعث کاهش دید مادون قرمز و نوری می شوند.

موتورها ممکن است دارای نازل های بردار رانش باشند که منجر به بهبود راندمان جنگی می شود.

کار توسعه زمینه بردار رانش در روسیه از دهه ۱۹۸۰ آغاز شد.

دفاتر طراحی موتور سوخو و Saturn / Lyulka این مسیر را طی کردند و تلاش آنها منجر به هواپیمای Su-30 MKI شد.

دفاتر پیشخوان MiG و Klimov کمی بعد کار خود را در زمینه موتورهای بردار رانش آغاز کردند.

با این تفاوت که میگ روی TVC در همه ابعاد کار می کرد، ولی سوخو فقط روی TVC در دو بعد عمودی و افقی کار می کرد.

با توجه به این مطلب، این امکان برای میگ ۳۵ فراهم شده است تا با سرعت بسیار کمی بدون محدودیت زاویه حمله پرواز کند و اطمینان حاصل می کند که در نواحی با سرعت صفر و “منفی” (دم به جلو) نیز برای دوره های پایدار قابل کنترل خواهد بود.

مانورپذیری میگ۳۵ چگونه است؟

میگ 35

موتورهای RD-33 OVT مانور فوق العاده ای را برای میگ ۳۵ به ارمغان می آورند.

این موتورها عملکرد جنگنده را در درگیری نزدیک هوا به هوا بهبود می بخشند.

میگ ۳۵ توانایی مانور فوق العاده ای دارد.

قابلیت پرواز، در زاویه های فوق بحرانی حمله، در سطح افزایش یافته پایداری، و زاویه چرخش بالا، که نیاز به نسبت فشار به وزنه بیشتر و بهبود کارایی آیرودینامیکی بال دارد.

میگ ۳۵ می تواند در نه جایگاه جنگ افزاری هفت عدد سلاح شامل موشک های هوا به هوا مانند هشت موشک رادار فعال R77 یا هشت موشک فروسرخ R73 یا چهار موشک رادار نیم فعال R27 و یا ترکیبی از آنها به میزان هشت موشک، (موشک هدایت لیزری خا ۲۹ و نسخه اپتیکی آن، موشک هدایت لیزری خا ۲۵ و نسخه ضد رادار آن، موشک خا ۳۱ در دو نسخه ضد کشتی و ضد رادار، بمب کاب ۵۰۰ در دو نسخه هدایت آب تیکی و لیزری و بمب و راکت غیر هدایت شونده) را حمل کند.

میگ ۳۵ توان حمل سلاح بیشتری نسبت به پدرش میگ ۲۹ را دارد و می‌تواند هشت موشک هوا به هوا حمل کند.

در حالی که این عدد برای میگ ۲۹ فقط شش عدد است.

اما شرکت میگ برای افزایش برد میگ ۳۵ زیر هر بال یک مخزن سوخت خارجی وصل می کند.

از این رو تعداد تسلیحات قابل حمل به شش عدد کاهش پیدا می کند.

میگ ۳۵ همانند میگ ۲۹ در واقع یک جنگنده دفاع هوایی است.

اگر اینطور در نظر بگیریم پس می توان گفت لازم نیست برد زیادی داشته باشد.

میگ 35

میگ ۳۵ در نبرد با دیگر جنگنده ها

در مقام مقایسه میگ ۳۵ را می توان با جنگنده های رافال و اف ۱۶ و تایفون مقایسه کرد.

میگ ۳۵ دارای برد ۳۱۰۰ کیلومتر، و اف ۱۶ و رافال دارای برد ۳۷۰۰ کیلومتر هستند.

همچنین مصرف سوخت موتور میگ ۳۵ بسیار بیشتر از نمونه ‌های غربی است.

موتور میگ ۳۵ بدون پس سوز ۱۱هزار و ۹۰۰ پوند و با پس سوز ۱۹ هزار و ۸۴۰ پوند قدرت برای خلبان فراهم می کند.

این اعداد برای جنگنده اف ۱۶ بدون پس سوز و با پس سوز به ترتیب ۱۷ هزار و ۱۱۵ پوند و ۲۸ هزار و ۶۰۰ پوند است.

همچنین موتور رافال بدون پس سوز و با پس سوز به ترتیب ۱۱هزار و ۱۷هزار پوند قدرت تولید می کند.

موتور میگ ۳۵ دارای عمر تعمیراتی ۴۰۰۰ ساعت است.

موتورهای اف ۱۶ و رافال به ترتیب ۲۵۰۰ و ۱۵۰۰ ساعت عمر تعمیراتی بیشتری نسبت به موتور میگ ۳۵ دارند.

میگ 35

مانورپذیری میگ ۳۵ در مقابل رقبا

نسبت رانش به وزن جنگنده رافال ۰.۹۸ است.

این عدد برای میگ ۳۵، ۱.۰۳ و برای اف ۱۶ عدد ۱.۰۹ است.

حداکثر سرعت میگ ۳۵، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر از اف ۱۶ و ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر از رافال است.

نکته بسیار مهم این است که جنگنده رافال می تواند بدون استفاده از حالت پس سوز دیوار صوتی را بشکند.

این نکته به این معنی است که رافال با مصرف نصف سوخت نسبت به حالت پس سوز، می تواند دیوار صوتی را بشکند.

و هیچ کدام از جنگنده های میگ ۳۵ و اف ۱۶ قادر به این کار نیستند.

همانطور که در بخش مانورپذیری به آن اشاره شد، میگ ۳۵ می تواند درجا دماغه خود را تا ۴۵ درجه به هر سمتی تغییر دهد و هدف گیری کند.

این کاری است که اف ۱۶ و یا رافال نمی‌توانند انجام دهند.

میگ ۳۵ نسبت به جنگنده های رافال و اف ۱۶ چالاکی بیشتری نیز دارد.

میگ 35

الکترونیک میگ ۳۵ در مقابل رقبا

برتری اصلی میگ ۳۵ در رادار آرایه فازی فعال آن است.

در رتبه بعدی از نظر راداری، جنگنده رافال قرار می گیرد.

رافال نیز دارای یک رادار آرایه فازی ولی به صورت غیر فعال است.

رادار جنگنده رافال توان پایین تری در جنگ الکترونیک نسبت به رادار میگ ۳۵ دارد.

ولی از آن طرف می تواند از سطح زمین نقشه برداری سه بعدی انجام دهد، که رادار میگ ۳۵ قادر به انجام آن نیست.

همچنان که در بخش رادار توضیح داده شد، در مجموع میگ ۳۵ الکترونیک کامل تری نسبت به دو جنگنده دیگر دارد و حتی می تواند بدون رادار نیز به دنبال هدف بگردد.

میگ 35

تسلیحات میگ۳۵ در مقابل رقبا

از لحاظ تسلیحاتی میگ ۳۵ پایین تر از رقبای خود قرار می گیرد.

اگرچه می توان گفت میگ ۳۵ در زمینه رزم هوایی، می‌تواند با اف ۱۶ مقایسه شود.

ولی در زمینه جنگ هوا به زمین هرگز قابل مقایسه با دو جنگنده دیگر نیست.

اگر موشک ضد رادار و ضد کشتی را در نظر نگیریم، دوربردترین سلاح هوا به زمینی که میگ ۳۵ حمل می کند، تنها ۱۵ کیلومتر برد دارد.

این عدد برای سلاح‌های رافال و اف ۱۶ به بیش از ۳۰۰ و تا ۵۰۰ کیلومتر است.

میگ 35

بیشتر بخوانید:

با میگ ۳۱ آشنا شوید؛ چشم‌های بینای نیروی هوایی روسیه

سوخو ۳۵ فلانکر ؛ توانایی بهترین جنگنده روس‌ها دربرابر رقبا

پهپاد جنگی بوئینگ با فناوری هوش مصنوعی رونمایی شد

نسل بندی جنگنده‌ها را بیشتر بشناسید

 




10 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر بابت اطلاعاتی که ارائه کردید، اگر متن منسجم تر باشد و از حالت لیست وار بیرون بیاید بهتر است.

  2. با سلام خدمت مدیریت محترم سایت ، من خواهر کوچکترشمامیناگلرو هستم‌ در زمینه نوشتن مقالات نظامی و ترجمه مقالات خارجی فعالیت میکنم اگر مایل بودید من حاضرم بعنوان نویسنده در خدمتتون باشم بهرحال اگر دیدید من میتونم مفید واقع بشم به ایمیلم پیام بدید و یک ای دی تلگرام ارسال کنید بتونم در ارتباط باشم چون متاسفانه من ناشنوا هستم و توان تکلم و شنوایی ندارم

  3. با سلام ، شایسته است بدانیم خرید سوخو ۳۰ حدود ۴۰ میلیون دلار آب میخوره که بادلار۲۵۰۰۰ تومانی تقریبا هر جنگنده ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه فقط خرید داره ، بنابر این بهتر است به جای خرید آنها که هر روز هم داره نسجه جدیدترش مدل قبلی رو منسوخ میکنه به فکر ساخت و توسعه صنعت هوایی خودمان باشیم و خواهشا از فکر خرید بیاین بیرون ، تا به سرنوشت اعراب دچار نشویم.

    • سخن درستی است،اما با تولید داخل تنها قادر خواهیم بود هواپیماهای نسل سوم را با قیمت هواپیمای نسل پنجم تولید کنیم،همانطور که اتومبیل های از رده خارجمانرا با قیمتی نزدیک به برند های جهانی خریداری می کنیم.

  4. سخن درستی است،اما با تولید داخل تنها قادر خواهیم بود هواپیماهای نسل سوم را با قیمت هواپیمای نسل پنجم تولید کنیم،همانطور که اتومبیل های از رده خارجمانرا با قیمتی نزدیک به برند های جهانی خریداری می کنیم.

    • قیمت سوخو ۳۰ با قطعات یدکی و آموزش فنی و آموزش خلبان در نسخه ام اس حداقل هشتاد میلیون دلار هست و ۳۵ تقریبا صد میلیون دلار. حتی میگ ۳۵ هم از چهل میلیون دلار بیشتر میشه. اما اینکه صبر کنیم تا خودمان بسازیم یعنی حداقل بیست سال دیگه.این تولید خودرو نیست و فناوریهای پیچیده ای داره.پس باید فعلا بخریم و ساخت رو هم دنبال کنیم.البته امنییت قیمت ندارد.

  5. برخی از دوستان نوشتند که نسل سه رو مثل خودرو سازها بقیمت نسل پنج میسازیم!!! اولا باعث تاسف هستکه شما از تمام پیشرفتهای نظامی و غیر نظامی ما فقط چشمتون به پاشنه آشیل صنعت یعنی خودرو سازی افتاده اما آنچه واضح هست ما در صنعت نظامی مثل خودرو مافیا نداریم و نانها نسل سه رو به قیمت نسل پنج نمیسازیم بلکه خیلی ارزانتر از خود نسل سه می سازیم که نمونه اون جنگنده کوثر و میزان صرفه جویی اون هست. اما ساخت جنگنده در نسلهای بالاتر نیاز به فناوریهایی داره که بمرور زمان باید این گلوگاه ها رو باز کرد و ربطی به قیمت تمام شده نداره.چرا که قیمتها بقدری بالا هستند که با هر مدلی تولید کنی باز هم نصف قیمت خرید نمیشه. اما تا رسیدن به جایگاه علمی در حد تولید نسلهای بالاتر باید خرید کرد.هر چند که گران هستند.

    • متاسفانه چون خودم احساسات وطن دوستانه قوی دارم از پاسخ به این نوشته صرفنظر می کنم،
      تنها اینرا اضافه می کنم که خودتان در آینده خواهید دید که این طرح های آزمایشی هم مانند قبلی ها به بایگانی سپرده خواهند شد،چون ما در صنایع های تکhigh teck عقب ماندگیهای جدی داریم و با تکنولوژی فعلی ما ،ساخت جنگنده ساخت داخل مانند جنگیدن با خنجر در عصر مسلسل است.

    • شاید در صنایع نظامی مافیا نداشته باشیم،شوروی هم نداشت،…
      توان و بضاعت تکنولوژیک کشور ما مشخص است،متاسفانه با شعار ،ضعف های ما در صنایع high teck پوشیده نمی شود،…

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط