در این مطلب نگاهی به سیستم ترمز خودکار اضطراری خواهیم داشت.
بیت ران – علی محمدی: دههها پیش مهندسان خودرو موفق به ساخت سیستم ترمز ضد قفل (ABS) شدند.
ترمز ABS بعدها تکامل یافت و منجر به ظهور سیستم دیگری به نام سیستم کنترل پایداری یا (ESP) شد.
این دو سیستم به خصوص پس از عمومیت یافتن در دهه اخیر موفق به حفظ جان بسیاری از افراد شدند.
اگر بخواهیم یکی از ایرادهای سیستم ترمز ABS را بیان کنیم باید به وابسته بودن این سیستم به واکنش انسان اشاره کنیم.
چون تا زمانی که راننده پدال ترمز را فشار ندهد، ABS وارد عمل نمیشود.
به همین دلیل واکنش به موقع راننده اهمیت زیادی دارد.
اما تکامل ABS منجر به ظهور سامانه جدیدی به نام AEB یا ترمز اضطراری فعال یا خودکار شد.
البته این سیستم در خودروهای مختلف نامهای متفاوتی دارد و با نام سیستم جلوگیری از تصادف، سیستم ترمز کمکی و ترمز اضطراری نیز شناخته میشود.
این سیستم میتواند تشخیص دهد که راننده واکنشی به مانع یا خودروی جلویی نشان نمیدهد و سپس خود ترمزها را فعال می کند و در نتیجه خودرو به طور خودکار متوقف می شود.
ترمز اضطراری خودکار آنقدر سیستم کارآمدی است که برخی شرکت های بیمه برای خودروهای مجهز به این سیستم تخفیف بیمهای لحاظ میکنند، چون خودروی مجهز به AEB احتمال تصادف پایینتری دارد.
ترمز اضطراری خودکار چگونه کار میکند؟
خودروهای مدرن امروزی به انواع سنسورها و رادارها مجهز هستند.
یکی از اصلیترین این رادارها متعلق به سیستم کروز کنترل هوشمند است.
این رادار میتواند به طور دائمی فاصله با مانع یا خودروی جلویی را اندازه گیری کند.
برای این کار ممکن است از رادار، لیزر یا هر دو استفاده شود.
کروز کنترل هوشمند با استفاده از اطلاعات همین رادار، می تواند با دقت فاصله شما با خودروی جلویی را حفظ کند.
سیستم ترمز خودکار اضطراری اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط ولوو معرفی شد.
این سیستم از رادار مشابهی برای اندازه گیری فاصله با خودروی جلویی استفاده میکرد و در صورت لزوم میتوانست با تشخیص مانع ترمزها را فعال کند.
خودروسازان مختلف سپس هر یک سیستم ترمز اضطراری خود را توسعه دادند.
برای مثال سوبارو سیستم EyeSight را معرفی کرد که از دوربین برای تشخیص خودرو یا موانع در جلو استفاده میکند.
سیستم ابداعی سوبارو میتواند یک تصویر سه بعدی را از محیط جلوی خودرو ایجاد کند.
با توجه به اینکه سیستم ترمز اضطراری خودکار از کامپیوتر دستور میگیرد، سرعت عمل و واکنشی سریعتر از انسان دارد و در کسری از ثانیه میتواند ترمزها را فعال کند.
ترمز اضطراری خودکار از همان سخت افزار ترمز ABS استفاده میکند و به همین دلیل قدرت ترمزگیری بالایی هم دارد.
آیا سیستم ترمز اضطراری خودکار همیشه در رانندگی دخالت می کند؟
اینگونه نیست که ترمز اضطراری خودکار زودتر از راننده وارد عمل شود و همیشه ترمز بگیرد.
بلکه این سیستم رفتار رانندگی راننده را نیز بررسی میکند.
برای مثال اگر راننده در زمان مناسب پای خود را از روی پدال گاز بردارد و پدال ترمز را فشار دهد، دیگر AEB وارد عمل نمیشود.
اما واکنش دیر هنگام راننده یا فشار کم راننده روی پدال ترمز باعث دخالت AEB و ترمزگیری آن خواهد شد.
سیستمهای ترمز اضطراری اولیه تنها تا سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت کار میکردند.
چون بیشتر برای استفاده در سرعتهای شهری طراحی شده بودند، ولی سیستمهای نوین توانایی کار کردن تا سرعتهای ۶۰ کیلومتر بر ساعت و بالاتر را هم دارند.
سازمانهایی مانند ANCAP تلاش میکنند تا خودروسازان را محبور به قرار دادن این سیستم به صورت استاندارد روی خودروهای کنند.
از نظر ANCAP سیستم AEB باید مانند ABS و ESP اجباری باشد.
سیستم ترمز خودکار اضطراری لزوما گران قیمت نیست، برای مثال فولکس واگن سالها پیش خودروی Up را به بازار معرفی کرد که تنها ۱۳ هزار و ۹۹۰ دلار قیمت داشت.
این خودرو به صورت استاندار از AEB استفاده میکرد.
با این وجود AEB در همه خودروهای فولکس واگن دیده نمیشود.
برای مثال تیگوان در همه مدلها به صورت استاندارد به AEB مجهز است، ولی در سایر مدلها باید مبلغی اضافی را برای AEB پرداخت کنید.
امروزه خودروسازانی هستند که AEB را به صورت استاندارد روی تیپهای پایه خودروها نیز عرضه میکنند.
از این خودروها باید به مزدا ۳، مزدا CX-5 و اشکودا اکتاویا اشاره کرد.
با این وجود اکثر خودروسازان هنوز تنها در مدلهای گرانتر و در تیپهای فول AEB را عرضه میکنند.
بیشتر بخوانید:
تست گوزن ؛ تستی از جنس مانور پذیری
ترمز الکترونیکی چیست و چگونه کار می کند؟
سیستم هشدار نقطه کور هوشمند کیا چگونه کار میکند؟
سیستم ESP در خودروها چیست و چه کاربردی در پایداری خودرو دارد؟
منبع: carsguide