انواع گیربکس ؛ عملکرد گیربکس تیپ ترونیک و CVT را بشناسید

از دست ندهید

گیربکس منتقل کننده نیرو از موتور به چرخ های خودرو است. در ادامه ضمن آشنایی کوتاه با گیربکس، با عملکرد انواع گیربکس تیپ ترونیک و CVT آشنا شوید.

بیت ران – الهام زهره وند: گیربکس قطعه ای در خودرو است که بین موتور و چرخ های ماشین ارتباط ایجاد می کند.

اصلی ترین وظیفه گیربکس انتقال نیروی تولیدی در موتور، به چرخ های خودرو است.

با این نیرو چرخ ها به دوران وا دار می شوند و در نهایت خودرو حرکت می کند.

اینطور هم می توان گفت که وظیفه یک گیربکس انتقال قدرت از یک منبع چرخان به بخش دیگر در خودرو است.

انواع گیربکس

گیربکس انواع مختلفی دارد.

تکنولوژی گیربکس ها به موازات دیگر بخش های خودرو، در صنعت پیش می روند.

انواع گیربکس توانایی های مختلفی را به خودروها می دهند.

در ادامه به اختصار با دو نوع گیربکس آشنا می شویم:

انواع گیربکس

گیربکس تیپ ترونیک:

تیپ ترونیک یکی از گیربکس های مدرن است.

این نوع از گیربکس، غیر از عوض کردن دنده بصورت اتوماتیک، قابلیت انتخاب دنده بطور دستی و نیمه اتوماتیک را برای راننده فراهم می کند.

البته این قابلیت به راننده اجازه نمی دهد بالاتر از دور موتور خطرناک دنده را عوض کند.

در صورت قرار گرفتن خودرو در این وضعیت، گیربکس وارد عمل شده و دنده را به صورت اتوماتیک عوض می کند.

در این نوع گیربکس برخلاف گیربکس های اتوماتیک قدیمی، با توجه به دستورات کامپیوتر دنده ها تغییر داده می شوند.

در گیربکس های اتوماتیک قدیمی معمولا دنده بصورت مکانیکی عوض می شود.

در گیربکس های تیپ ترونیک و اتوماتیک جدید، برنامه های گیربکس ها برگ برنده آنها نسبت به رقبا هستند.

یک برنامه خوب در این نوع گیربکس ها می تواند یک سواری بهتر و تعویض دنده مناسب تر را ایجاد کند.

از بین خودروهای تولید در ایران برای نمونه مگان، ۲۰۶ اتومات، دنا اتومات و تعدادی از خودروهای چینی از گیربکس تیپ ترونیک استفاده می کنند.

انواع گیربکس

گیربکس Continuously Variable Transmission) :CVT)

اولین بار یکی از مدل های نیسان به گیربکس CVT مجهز شد.

پس از آزمایش های زیاد، تولید سری و تجاری سازی آن آغاز شد.

این گیربکس از دو دایره مماس بر هم تشکیل شده که یکی نیرو را از موتور می گیرد و دیگری نیرو را به چرخ ها منتقل می کند.

جهت حرکت این دو دایره سرعت خودرو را کم و یا زیاد می کند.

مزیت این گیربکس این است که می شود همیشه موتور را در بالاترین دور نگه داشت و در بهینه ترین حالت ممکن کار کرد.

گیربکس‌های CVT طوری طراحی شده‌اند که چه در هنگام کاهش سرعت و چه افزایش سرعت دور موتور را در بهترین حالت حفظ کنند.

اما در ابتدا خوردگی صفحات دوار و داغ شدن زیاد و ترکیدگی صفحات در اثر این دما، از مشکلات این گیربکس بود.

این مشکلات توسط یک ژاپنی پس از ۲۱ سال کار رفع شد.

اصلی ترین شاخص این نوع گیربکس در بین گیربکس های اتوماتیک، این است که موتور و گیربکس اجازه می دهند، کامپیوتر خودرو در شرایط مختلف رانندگی، راندمان بهینه را اعمال کند.

به این ترتیب بطور میانگین ۲۰درصد مصرف سوخت خودروها کاهش پیدا می کند.

در نتیجه سطح آلاینده های خودرو نیز کم تر می شود.

بسیاری از خودروهای مدرن امروزی از گیربکس CVT استفاده می‌کنند.

گیربکس‌های CVT بیشتر در خودروهای کم مصرف نه چندان قوی و تولید انبوه کاربرد دارند.

در گیربکس‌های CVT دیگر دند‌ه‌ای وجود ندارد و یک تسمه بین دو پولی با قطر متغیر قرار دارد.

تغییر قطر پولی‌ها سبب تغییر ضریب انتقال نیرو می‌شود و مانند این است که بی نهایت دنده داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

گیربکس دوبل کلاچ چگونه کار می‌کند؟

سرویس دوره‌ای خودرو چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

زمان تولید نخستین خودروها با گیربکس شش دنده در ایران خودرو + جزئیات

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط