آشنایی با ۱۰ کشتی کروز برتر + داستان تایتانیک ایران

از دست ندهید

کشتی کروز یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای گذراندن تعطیلات در شرایطی لوکس و مفرح است. در ادامه با بهترین های این صنعت آشنا شوید.

بیت ران – علی محمدی: در این مطلب به بزرگ‌ترین و برترین کشتی‌های کروز و ماجرای کشتی کروز غرق شده‌ ایران که معروف به تایتانیک ایران است می پردازیم.

کشتی کروز چیست؟

کشتی‌های کروز، کشتی‌های بزرگ و لوکسی هستند که مسافران زیادی را در یک محیط لوکس به سفرهای طولانی می برند.

معمولا این کشتی‌ها چند مقصد دارند تا مسافرانشان تجارب زیادی را در سفر کسب و از نقاط مختلفی دیدن کنند.

یکی از تفاوت‌های اصلی کشتی‌های کروز با کشتی‌های اقیانوس پیما، داشتن چند مقصد در کشتی‌های کروز است.

کشتی‌های کروز در حقیقت کشتی‌های تفریحی هستند که تور یک روزه تا چند هفته‌ای در آنها برگزار می‌شود و معمولا دوباره به مبدا خود بر می‌گردند.

در حقیقت کشتی‌های کروز را باید نوع جدیدتری از تفریحات به حساب آورد.

در ادامه به معرفی ۱۰ کشتی کروز بزرگ جهان خواهیم پرداخت.

کشتی کروز

۱. کشتی سمفونی دریاها

این کشتی با نام اصلی Symphony Of the Seas در حال حاضر بزرگ‌ترین کشتی کروز جهان است.

این کشتی غول پیکر، ۲۲۸ هزار و ۸۱ تن وزن خالص دارد.

این کشتی ۷۲ متر ارتفاع و ۳۶۲ متر طول دارد.

سمفونی دریاها یک مجموعه تفریحی بزرگ و مجهز است که مسافران آن می‌توانند زمان زیادی را در آن بگذرانند.

این کشتی ۱۰ طبقه، یک پارک آبی نیز دارد که بزرگ‌ترین سرسره آبی در بین کشتی‌ها در آن قرار گرفته است.

کشتی کروز سمفونی دریاها توان حمل ۵ هزار و ۵۱۸ نفر مسافر را دارد.

همچنین حداکثر ظرفیت این کشتی به ۶ هزار و ۶۸۰ نفر می رسد.

در طی سفرها، ۲۲۰۰ خدمه مسافران را همراهی می‌کنند.

همچنین مسافران می‌توانند از آفتاب گرفتن در کنار پارک آبی لذت ببرند.

استخر پارک آبی این کشتی به دستگاه موج ساز هم مجهز است.

ساخت کشتی سمفونی دریاها در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید.

کشتی کروز

۲. هارمونی دریاها

کشتی هارمونی دریاها یا Harmony of the seas نیز مانند سمفونی دریاها متعلق به کشتی رانی رویال کارابین است.

هر دوی این کشتی‌ها در کلاس Oasis قرار می‌گیرند.

هارمونی دریاها در حال حاضر دومین کشتی کروز بزرگ جهان است.

ساخت این کشتی در فرانسه و توسط کمپانی STX انجام شده است.

ساخت هارمونی دریاها در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید و این کشتی تورهای ۷ شبی در غرب مدیترانه برگزار می‌کند.

تورهای این کشتی از بارسلونا در اسپانیا و بندر چیویتاوکیا در ایتالیا انجام می‌شوند.

کشتی هارمونی دریاها ۲۲۶ هزار و ۹۶۳ تن وزن خالص دارد.

طول این کشتی ۳۶۲ متر و ارتفاع آن ۶۶ متر هستند.

این کشتی با ۲ هزار و ۷۴۷ اتاق، توانایی حمل ۵ هزار و ۴۷۹ مسافر را دارد.

این کشتی نیز مانند خواهر بزرگ خود به پارک آبی، استخر، باشگاه بدنسازی، مسیر پیاده روی و شهر بازی است.

کشتی کروز

۳. کشتی Allure of the Seas

Allure of the Seas نیز یک کشتی ۳۶۲ متری دیگر از کلاس Oasis است.

این کشتی در تاسیسات STX Europe در تورکو فنلاند ساخته شده است.

این کشتی ۲۲۵ هزار و ۲۸۲ تن وزن خالص دارد و ارتفاع و عرض آن به ترتیب ۷۲ متر و ۶۰.۵ متر هستند.

کشتی Allure of the Seas در سال ۲۰۱۰ تحویل خریدار خود شد و توانایی حمل ۵ هزار و ۴۰۰ مسافر را دارد.

از امکانات این کشتی نیز باید به سالن رقص دو طبقه، سالن تئاتر با ظرفیت ۱۳۸۰ نفر، زمین هاکی و پاتیناژ، کلاب، سالن ماساژ و باشگاه بدنسازی اشاره کرد.

در رستوران این کشتی کروز، بیش از ۲۵ نوع غذا سرو می‌شود و حتی قهوه استارباکس نیز در آن موجود است.

در مجموعه ورزشی لوکس این کشتی، کلاس‌های یوگا و تاییچی نیز برگزار می‌شوند.

کشتی کروز

۴. کشتی Oasis of the Seas

این کشتی اولین کروز در کلاس Oasis است و زمانی که وارد خدمت شد، یعنی در سال ۲۰۰۹، بزرگ‌ترین کشتی کروز جهان بود.

سفارش ساخت Oasis of the Seas در سال ۲۰۰۶ داده شد و کشتی در سال ۲۰۰۸ در تاسیسات STX در فنلاند به آب افتاد.

طول این کشتی ۳۶۱ متر و ارتفاع آن ۷۲ متر بالاتر از سطح آب است.

۲۲.۵ متر از کشتی نیز زیر سطح آب قرار دارد.

وزن خالص این کروز غول پیکر به ۲۲۵ هزار و ۲۸۲ تن می‌رسد.

این کشتی با ۱۶ عرشه توانایی حمل ۵ هزار و ۴۰۰ مسافر را دارد.

در حالت حداکثری نیز امکان جای دادن ۶ هزار و ۲۹۶ نفر مسافر در آن وجود دارد.

میهمانان این کشتی می‌توانند در سوئیت‌های دو اتاقه و لوکس با بالکن اقامت کنند.

بسیاری از امکاناتی که در کشتی Oasis of the Seas دیده می‌شوند برای اولین بار بود که معرفی می‌شدند.

برای مثال از این امکانات می‌توان به پارک، آکواریوم آبی، سولاریوم شیشه‌ای با استخر، شبیه سازی موج سواری، زیپ لاین و صخره نوردی اشاره کرد.

از دیگر امکانات این کشتی کروز می‌توان به پنج استخر، زمین والیبال و بسکتبال اشاره کرد.

کشتی کروز

۵. کشتی آیدا نوا

کشتی AIDA Nova اولین کشتی کروز است که با استفاده از گاز طبیعی مایع LNG کار می‌کند.

آیدا نوا توانایی حمل ۲ هزار و ۶۰۰ مسافر را دارد و وزن آن به ۱۸۳ هزار و ۹۰۰ تن می‌رسد.

طول این کشتی ۳۳۷ متر و عرض آن ۴۲ متر است.

کشتی آیدا نوا در کلاسی به نام Helios طبقه بندی می‌شود و توسط Meyer Werft و به سفارش آیدا کروزز ساخته شده است.

سازنده این کشتی دوستدار محیط زیست، سفارش ده فروند از کشتی آیدا را دریافت کرده است که تحویل آنها بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ انجام خواهد شد. کشتی کروز

۶. کشتی MSC Meraviglia

کشتی MSC Meraviglia با ۳۱۵ متر طول، ۴۳ متر عرض و ۶۵ متر ارتفاع، وزن خالصی معادل ۱۷۱ هزار و ۵۹۸ تن دارد.

این کشتی می‌تواند به سرعت ۲۲.۷ کیلونات دست پیدا کند و توانایی حرکت در تمام شرایط آب و هوایی را هم دارد.

این کشتی کروز در سال ۲۰۱۷ وارد خدمت شد و در زمان خود فناوری‌های پیشرفته و دیجیتال زیادی را در صنعت دریانوردی به نمایش گذاشت.

کشتی کروز MSC Meraviglia به خاطر کیفیت و ایمنی بالای خود ستوده شده است.

کشتی کروز

۷. کشتی کوانتوم دریاها

کشتی کوانتوم دریاها، اولین کشتی از سه کشتی کلاس کوانتوم است و تحت مالکیت رویال کارابین قرار دارد.

این کشتی ۱۶۸ هزار و ۶۶۶ تنی توسط Meyer Werft در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است.

این کشتی ۳۴۷ متر طول و ۴۹ متر عرض دارد.

این کشتی با ۱۶ عرشه توانایی حمل ۴ هزار و ۱۸۰ مسافر را دارد.

در حالت حداکثری نیز امکان سوار کردن ۴ هزار و ۹۰۵ نفر در کوانتوم دریاها وجود دارد.

این کشتی ۲ هزار و ۹۰ اتاق دارد.

اتاق‌های بالکن‌دار کشتی دید به اقیانوس دارند.

کشتی کروز

۸. کشتی Anthem of the Seas

کشتی کروز Anthem of the Seas نیز یکی از کشتی‌های کلاس کوانتوم است.

این کشتی ۱۶۸ هزار و ۶۶۶ تن وزن، ۳۴۸ متر طول و ۴۹.۴ متر عرض دارد.

سرعت کروز Anthem of the Seas به ۲۲ کیلونات می‌رسد.

کشتی Anthem of the Seas با داشتن ۲۰ عرشه مسافری، توانایی حمل ۴ هزار و ۹۰۵ مسافر را دارد.

این کشتی دارای ۱۵۷۰ بالکن است که ۱۴۷ تای آنها دید به اقیانوس دارند و ۳۶۳ اتاق نیز به سمت داخل کشتی هستند.

امکانات کشتی Anthem of the Seas شامل استخر سولاریوم با سقف شیشه‌ای، استخر رو بسته با سقف باز شونده، شبیه ساز موج سواری با طول ۱۲ متر، پارک آبی ویژه کودکان و تجهیزات صخره نوردی می‌شوند.

یک کپسول با ظرفیت ۱۴ نفر در بالای این کشتی وجود دارد که سرنشینان خود را تا ارتفاع ۱۵۰ متری سطح دریا بالا ببرد.

این کپسول دید ۳۶۰ درجه را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

کشتی کروز

۹. کشتی Ovation of the Seas

کشتی Ovation of the Seas سومین کشتی از کلاس کوانتوم است.

این کشتی در سال ۲۰۱۶ وارد سرویس شد و ۱۶۸ هزار و ۶۶۶ تن وزن دارد.

این کشتی ۳۴۸ متری، ۴۸.۹ متر عرض دارد و عمق غوطه وری آن به ۸.۵ متر می‌رسد.

برای حرکت دادن Ovation of the Seas از موتورهای ۱۲V46F ساخت Wartsila استفاده می‌کند که کشتی را به حداکثر سرعت ۲۲ کیلونات میٰ‌رسانند.

کشتی Ovation of the Seas با ۱۶ عرشه توانایی حمل ۴ هزار و ۹۰۵ مسافر را در ۲ هزار و ۹۰ اتاق دارد.

پارک آبی، کازینو، سینما کنار استخر و استخر روباز ۲۲۰ فوتی از امکانات این کشتی هستند.کشتی کروز

۱۰. کشتی Norwegian Bliss

آخرین کشتی در این لیست Norwegian Bliss نام دارد.

این کشتی با وزن خالص ۱۶۸ هزار و ۲۸ تن در آوریل سال ۲۰۱۸ ساخته شد و سومین کشتی از کلاس بریکوی پلاس به شمار می‌رود.

کشتی Norwegian Bliss نیز در زمان خود نوآوری‌های زیادی داشت.

همچنین اولین کشتی کروز آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

پیست خودروهای مسابقه‌ای برقی در عرشه ۱۹، یکی از امکانات جالب این کشتی است.

ماشین‌ها در این کشتی می‌توانند با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت مسابقه دهند و امکان تماشای مسابقه نیز برای دیگران وجود دارد.

پارک آبی قرار گرفته در این کشتی دارای دو سرسره بسیار بزرگ است که از کنار عرشه نیز عبور می‌کنند.

کشتی کروز

داستان پایان غم انگیز کروز ایرانی

ایتالیایی‌ها در دهه ۱۹۶۰ میلادی کشتی کروز لوکسی به نام رافائلو ساختند.

البته رافائل در ابتدا به عنوان یک اقیانوس پیما و به قصد جابجایی مسافر ساخته شده بود و یک کشتی کروز به حساب نمی‌‌آمد.

این کشتی ۴۵ هزار تنی با ۲۷۵ متر طول و ۳۰ متر عرض، می‌توانست به سرعت ۲۶.۵ کیلونات دست پیدا کند.

رافائلو توانایی حمل ۱۷۷۵ مسافر را در ۳ کلاس مختلف داشت و تعداد خدمه آن نیز به بیش از ۷۰۰ نفر می‌رسید.

این کشتی در سال ۱۹۷۵ به ایران فروخته شد.

در آن زمان ایتالیایی‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی پرداخت هزینه‌های نگهداری از رافائلو را نداشتند و به همین دلیل تصمیم به فروش آن گرفتند.

در آن سال‌ها، ایران به لطف درآمد نفتی، ثروت زیادی داشت و همین موضوع شاه سابق را علاقه مند به خرید یک کشتی لوکس کرده بود.

ایران سرانجام رافائلو را خریداری و آن را به بندر بوشهر منتقل کرد.

با این وجود رافائلو عملیاتی نشد و در بندر بوشهر از آن به عنوان اقامتگاه سربازان استفاده می‌شد.

در سال ۱۹۷۸ بود که ایران تصمیم به بازسازی این کشتی و تبدیل آن به یک کشتی کروز گرفت.

برنامه این بود که نام رافائلو نیز به کوروش کبیر تغییر کند.

طبق برنامه، این کشتی کروز پس از پایان برنامه بازسازی باید به توانایی حمل ۱۳۰۰ مسافر می‌رسید.

کشتی کروز

رافائلو و جنگ ایران و عراق

وقوع انقلاب ۱۳۵۷ مجالی به رافائلو نداد و این کشتی رها شده باقی ماند.

در سال ۱۳۶۲ و در بحبوحه جنگ ایران و عراق دوباره صحبت‌هایی از بازسازی کشتی مطرح شد.

ولی در همان سال عراقی‌ها با شلیک یک موشک به رافائلو آن را به طور کامل از کار انداختند.

رافائلو پس از این حمله به صورت نیمه غرق شده در بوشهر بود و حتی برخی از لزوم اوراق کردن و بازیافت آن صحبت می‌کردند.

با این وجود رافائلو در آب‌های بوشهر غرق شد و در زیر آب باقی ماند.

منابع غیر موثق از غارت شدن کشتی توسط غواصان هم خبر داده‌اند که البته صحت این اخبار قابل تایید نیست.

رافائلو امروزه از روی آب قابل دیدن نیست ولی موقعیت دقیق آن مشخص است.

بیشتر بخوانید:

با دومین ناو هواپیمابر چین آشنا شوید

با قایق بدون سرنشین نظامی آمریکا آشنا شوید

زیردریایی بعثت ایران وارد فاز ساخت شد/آشنایی با ناوگان زیردریایی ایران

منبع: marineinsight




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط