31.7 C
Tehran
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

از دست ندهید

دو خودرو ۵ ستاره کیفی گرفتند / خبری از شاهین نیست + جزئیات آخرین ارزیابی

جزئیات آخرین ارزیابی کیفی خودروهای داخلی برای مهر ماه منتشر شد. در بین تمام خودروهای تولید داخل تنها دو...

لامبورگینی اوروس، نسخه‌ آف‌رود معرفی شد

لامبورگینی اوروس از سوی این شرکت ایتالیایی رونمایی شده است که تغییرات ظاهری،‌ حالت‌های رانندگی اضافی و تجهیزات آف‌رود...

آزمایش فنی اسکوتر SYM فیدل3 ؛آیا این طرح وسپا ارزش خرید دارد؟

کلاس اسکوتر در موتورسیکلت ها به تازگی در ایران محبوب شده است. سهولت استفاده و استهلاک پایین از جمله...

کامیون دست دوم وارداتی قرار است از اروپا، ژاپن و کره وارد ایران شوند اما این محصولات چه خصوصیت‌هایی خواهند داشت؟

بیت ران – مجتبی کزازی: طرح نوسازی کامیون های فرسوده با واردات کامیون های دست دوم وارداتی می تواند جان دوباره ای به صنعت حمل و نقل ایران بدهد.

اما با وجود کلید خوردن این طرح و واردات تعداد اندکی کامیون‌های استوک در گمرکات کشور، سوالات فراوانی برای رانندگان در ایران وجود دارد.

سوالاتی از قبیل: برند وارد شده، نحوه ثبت سفارش، نوع خودروها، خدمات پس از فروش، آپشن ها، سلامت ظاهری و فنی.

 کامیون های دست دوم از کدام کشورها وارد شده اند؟

بر اساس قانون نوسازی ناوگان حمل و نقل: مرجعیت ساخت این کامیون ها فقط باید از کشورهای اروپا ، ژاپن یا کره باشند و کامیون های آمریکایی و چینی امکان ثبت سفارش ندارن.

آیا محدودیت کارکرد برای این کامیون ها لحاظ شده است؟

این کامیون ها محدودیت کیلومتر ندارند اما با توجه به سال تولید این خودروها در اروپا معمولا کارکردی بین 300 تا 500 هزار کیلومتر دارند.

سرنوشت سایپا دیزل بعد از ورود VOLVO FH500 های وارداتی چه می شود؟

شرکت خودروسازی سایپا دیزل وظیفه مونتاژ کامیون های ولوو FH500 را در ایران داشت.

واردات کامیون دست دوم به دلیل کمبود تولید خودروهای تجاری و افزایش قیمت نجومی آن ها در ایران است.

و اگر این خودروساز تولیدات خود را ادامه می داد، قیمت خودروهای تجاری با این شدت افزایش پیدا نمی کرد.

کامیون های وارداتی با آپشن های کاربردی تر و بیشتر با قیمتی کمتر در انتظار ثبت سفارش در برخی از گمرک های ایران هستند.

کیفیت کامیون های صفر کیلومتر چینی بهتر است یا استوک اروپایی؟

در چند سال اخیر در ایران شاهد افزایش قیمت نجومی خودروهای تجاری بوده ایم.

زمانی که مسئولین تصمیم به واردات خودروهای چینی گرفتند که این خودروها با قیمتی مناسب به دست رانندگان برسد.

اما کامیون های چینی هم تحت تاثیر این افزایش قیمت ها قرار گرفتند.

و با کیفیتی کمتر از سطح انتظار رانندگان، پا به جاده های ایران گذاشتند.

با توجه به قیمت بالا کامیون های چینی و کیفیت پایین آن ها نسبت به کامیون های اروپایی، انتخاب خودروهای دست دوم اروپایی با کارکرد کم و قیمت مناسب، انتخاب عاقلانه تری است.

خودروهای تجاری چه تاثیری بر معیشت مردم دارند؟

ناوگان تجاری حمل و نقل در ایران مانند: کامیون ها، اتوبوس ها و… تاثیر زیادی بر صادرات، واردات و قیمت تمام شده اجناس در بازار دارند.

به همین دلیل قیمت این خودروها می تواند روی قیمت کلیه اجناس تاثیر گذار باشند.

کامیون های چه آپشن هایی بیشتر از کامیون های تولید داخل دارند؟

بستگی به واردات این خودروها از کشورهای مختلف و شرکت های وارد کننده این آپشن ها متفاوت است و با تنوع بالایی در بازار عرضه می شوند.

برای مثال: کامیون های مجارستانی و ترکیه ای اغلب کم آپشن هستند، اما کامیون های اروپایی با آپشن های بالاتری به دست رانندگان می رسد.

استاندارد آلایندگی این کامیون ها چگونه است؟

این کامیون ها عمری حدود سه سال دارند.

پس باید از قانون یورو شش یا نهایتا یورو پنج تبعیت کنند.

طبق قانون یورو پنج و شش این خودروها باید از بعضی آپشن های ایمنی مانند:

  • رادار بین خطوط
  • سنسور فاصله سنج
  • سنسور خط نگه دار
  • سنسور اطراف
  • سیستم هشدار خواب آلودگی

و سایر امکانات رفاهی مانند: یخچال، قهوه ساز، تلویزیون و… استفاده کنند.

این آپشن ها بیشتر از سه سال است که در اروپا اجباری شده اند.

چه گروه هایی اجازه واردات دارند؟

  • خودروسازها
  • شرکت های حمل و نقل
  • نماینده های رسمی در حوزه خودروهای تجاری
  • افراد حقیقی و حقوقی

تعداد ثبت سفارش خودرو در گروه های بالا متفاوت است.

واردات فقط در صورت نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو دیگر امکان پذیر است.

درباره جزئیات ثبت نام کامیون های دست دوم وارداتی اینجا کلیک کنید.

انتخاب آپشن های کامیون های استوک اروپایی برعهده کیست؟

کامیون ها با آپشن های متعدد عرضه می شوند.

انتخاب آپشن ها بر عهده مالک و نسبت به قرارداد نوشته شده بین مالک و شرکت وارد کننده متغیر است.

مالکین این خودروها از طریق شماره شاسی اقدام به ثبت نام می کنند.

و با مشاهده خودرو خود از سلامت موتور، رنگ، کیلومتر کارکرد و… مطلع می شوند.

هنوز قانون مشخصی برای تحویل خودروها ارائه نشده اما تحویل خودروها و آپشن ها به مالک و شرکت ها بستگی دارد.

آیا این کامیون ها در گمرک وجود دارند؟

جواب این سوال مثبت است.

تعدادی کامیون وارداتی در بعضی از گمرک ها وجود دارند، اما هنوز ثبت سفارشی صورت نگرفته است.

کیفیت کامیون های مشابه مونتاژ داخل بهتر است یا استوک اروپایی؟

در حال حاضر کامیون هایی مانند: بنز آکتروس، ولوو اف اچ، انواع اسکانیا در کشور تولید نمی شود که بخواهند رقابتی ایجاد کند.

اما با توجه به آپشن های رفاهی و ایمنی، این کامیون ها بهتر از نمونه های داخلی هستند.

این کامیون ها تک محور هستند یا دو محور؟

با توجه به جاده های ایران و سلیقه رانندگان در انتخاب خودرو تک یا چند محور بودن خودروها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما با توجه به اروپایی بودن این کامیون ها تمام آن ها به صورت تک محور هستند ولی از قدرت موتور بالایی استفاده می کنند.

که این قدرت تک محور بودن خودرو را جبران می کند و مزایا بهتری مانند:

  • شاسی سبک تر
  • حمل بار بیشتر
  • استهلاک کمتر

برخوردار هستند.

واردات کامیون دست دوم

اگر به واردات کامیون های استوک اجازه داده نشود، وضعیت قیمت و خودروها چه می شود؟

قیمت های خودروهای تجاری و قطعات یدکی آن ها به وضعیت وحشتناک رسیده است.

هیچ خودرو تجاری وجود ندارد، که با این نرخ خدمات، اقتصادی باشد.

چه با روش محاسبه نرخ حمل بار، تن بر کیلومتر و چه با محاسبه قیمت های آزاد حمل بار و جا به جایی مسافر، حتی استهلاک خودروهای تجاری هم جبران نمی شود.

با توجه به افزایش قیمت اجناس به دلیل افزایش کرایه بار، نیاز به واردات کامیون های دست دوم وجود دارد.

وضعیت ناوگان مسافربری چطور است؟

وضعیت ناوگان مسافربری به مراتب از ناوگان باربری بدتر است.

زیرا با افزایش قیمت اتوبوس ها نرخ بلیط آن چنان تغییری نداشته و این موضوع باعث شده تا مالکین، خودرو خود را حرکت ندهند.

کامیون های وارداتی چه خدمات پس از فروشی خواهند داشت؟

این کامیون ها از خدمات پس از فروشی بهره نخواهند برد.

و رانندگان با توجه به موقعیت جغرافیایی، آشنایی با کامیون مورد نظر و سلیقه شخصی باید اقدام به انتخاب کنند.

البته از کسی پوشیده نیست که کامیون های مونتاژ ایران هم به خوبی از خدمات پس از فروش بهره نمی بردند.

وضعیت رانندگان ایرانی بهتر است یا دیگر کشورها؟

اگر رانندگان را در شرایط یکسان بررسی کنیم، برای مثال:

در حمل نقل بین المللی، رانندگان دیگر کشورها ولوو اف اچ را با قیمت 80 هزار یورو خریداری می کنند.

اما همین خودرو در ایران 200 هزار یورو قیمت دارد.

حتی اگر کرایه بار برای این دو راننده برابر باشد، قیمت کامیون های رانندگان ایرانی بسیار بالاتر از دیگر همکارانشان در کشورهای اطراف است.

اشتغال تولید خودرو تجاری بیشتر است یا واردات آن؟

هر دستگاه خودرو تجاری به ازای هر فرد 2.5 شغل ایجاد می کند.

اما تولید هر خودرو به ازای هر فرد سالی 15 دستگاه است یعنی یک پانزدهم.

آقای لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات کشور گفته است:

«به دلیل افزایش وحشتناک کرایه بار که ناشی از گرانی بیش از حد قیمت خودروهای تجاری است.

صادرات کشور چندین میلیارد کاهش پیدا کرده است.»

تبعات اجتماعی و اقتصادی خودروهای تجاری مانند، پراید چند میلیونی نیست.

و تبعات اجتماعی گرانی خودروهای تجاری را در همه حوزه های اقتصادی می توان دید.

پس واردات کامیون های دست دوم ضرورت ویژه ای دارد، تا اقتصاد کشور بهبود پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت کامیون دست دوم اروپایی و آسیایی / قیمت کامیون ایوکو سه سال کار کرده 

واردات کامیون‌ های دست دوم اروپایی با ۳ سال کارکرد حاشیه ساز شد

وظیفه ریتاردر چیست؟ اشتباه رایج در تشخیص ریتاردر و خفه کن

واردات کامیون های دست دوم آزاد شد + جزئیات ثبت نام

سهمیه پایه گازوئیل ناوگان کامیونی کم می شود + جزئیات

ترمز بادی چیست و عملکرد آن در خودرو چگونه است؟

8 دیدگاه

  1. سلام. خدا کنه اینم رانت وانت بازی نشه
    هر کامیونداری بتونه کامیون کهنه خودشو بده
    خودشم بره ترکیه ی اسکانیا ولوو یا بنز اکتوروس بخره بیاره ایران….

  2. نیسان بیخوده حالا هرچی مزخرکارخونه دوباره تحمیل نشه به ایران مثل پژو ازرده خارج وپراید پیتزا فروشی خارج .وماشینای سنگین تریلی چینی که خیلیا رو بیچاره کرد

  3. آقای مسئولی که این طرح را نسنجیده تصویب کردین،کرایه سنگین به خاطر گرانی لاستیک و روغن وکل لوازم یدکی و البته حق بیمه بالاست نه به خاطر قیمت خود کامیون،شماها در حق کامیوندارا خیانت میکنید همین الانش وضع کارو بار خرابه چه برسه به اینکه بدون حساب کامیون وارد کنید،اگر واقعا میخواهید کرایه افزایش نداشته باشه هر روز برای جیب راننده جماعت نقشه نکشید،میزان کرایه را استحلاک و خرج و مخارج تعیین میکند نه قیمت کامیون…

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

بازار خودرو ترکیه امروز با شوک خبری بزرگی بیدار شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که از امروز خریداران...

تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک...

خودرو دنا توربو اسپرت پرشتاب‌ترین خودرو ایرانی است. این خودرو خوب راه می‌رود در شرایط خاص، اما این شرایط خاص چیست؟ بیت ران - امین...

قیمت موتورسیکلت سر به فلک کشید؛ هوندا 125 هم...

قیمت موتورسیکلت باز هم گران شد. طرح هوندا 125 به قیمت چهل و پنج میلیون تومان رسید. هوندا کلیک در ارزان ترین مدل 130...
بررسی فعالیت ۱۵ ساله خودروسازی کارمانیا

خودروسازی کارمانیا و خودروهای معرفی شده اما عرضه نشده...

خودروسازی کارمانیا احتمالاً رکورددار رونمایی از خودروهایی است که هیچ گاه عرضه نشدند. این خودروساز داخلی زمانی نماینده برند معتبر BYD در ایران بود....

عوارض آزادراه‌های کشور گران شد + جدول جدید نرخ...

بنابر اعلام مدیر کل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عوارض آزادراه‌های کشور گران شد. جدول جدید نرخ عوارض را در...

پست‌های مرتبط