38.2 C
Tehran
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

پژو پارس ELX بررسی شد؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

عوارض آلایندگی وسائل نقلیه صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای آلوده میشود

نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند عوارض آلایندگی وسائط نقلیه برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل...

انسان توسعه یافته برای خرید ارابه غیراستاندارد به خودرو ساز پول نمی دهد

وزیر بهداشت تاکید کرد: انسان توسعه یافته برای خرید ارابه غیراستاندارد به خودرو ساز پول نمی دهد. بیت ران -...

نقص فنی ترمز اضطراری خودکار در نیسان ایکس تریل تأیید شد

اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه آمریکا، ۶۷۵,۰۰۰ دستگاه نیسان ایکس تریل را به‌دلیل نقص فنی ترمز اضطراری خودکار بررسی...

چرا پژو پارس ELX هنوز هم محبوب است؟ آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی نبی زاده: پس از ورود پژو 405 به بازار ایران و فروش بالای این خودرو، دیگر وقت آن رسیده بود که ایران خودرو محصول به روزتری را از نظر ظاهری و فنی به بازار خودروی ایران وارد کند.

کارخانه پژو در فرانسه در آن سال ها، پس از توقف تولید پژو 405، نسل بعدی این خودرو یعنی پژو 406 را روی خط تولید داشت و به دنبال تکرار افسانه پژو 405 بود.

پژو 406 با انواع مختلفی از موتورها و آپشن ها به فروش می رفت.

پژو پارس ELX

سری فیلم های سینمایی تاکسی نیز به محبوبیت این خودرو افزوده بود.

ایران خودرو اما راه متفاوتی را پیمود.

پژو پارس ELX

ایران خودرو به جای تولید و مونتاژ 406، پژو 405 را فیس لیفت کرد و آن را شبیه 406 ساخت و این چنین پژو پارس در سال 79 متولد شد.

به جای موتورهای کاربراتوری 2000 و 1600 سی سی، یک موتور انژکتور 1800 سی سی با کد XU7 ، هشت سوپاپ با قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتون متر روی پژو پارس نصب شد که مدتی بعد این موتور روی 405 و سمند هم قرار گرفت.

پژو پارس در اکثر قطعات فنی، بدنه و تریم داخلی با 405 یکی بود و هست.

تفاوت قطعات بدنه پژو پارس با 405 در کاپوت های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، چراغ های جلو و عقب، زه های دور بدنه و رکاب بوده و هست.

تولد پارس ELX

وقتی خودروهای روز وارد بازار ایران شدند و مردم قدرت این خودروها و آپشن های رنگارنگ را در این خودروها دیدند، ایران خودرو تصمیم گرفت نسخه ای بروزتر از پژو پارس تولید کند.

در سال 82 اولین پژو پارس های ELX وارد بازار شدند.

موتور مورد استفاده در پژو پارس های ELX همان موتور XU7، اما این بار با 16 سوپاپ بود.

این موتور می توانست 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتون متر گشتاور تولید کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو به 9 ثانیه رسیده بود.

پژو پارس ELX

جالب است بدانید، الان که در سال 1399 هستیم فقط دو خودروی تولید (نه صرفا مونتاژ) می توانند به این عدد نزدیک شوند؛ سورن توربو و دنا پلاس توربو.

پس شتاب 9 ثانیه ای برای یک خودروی تولید داخل در سال 1382 یک شتاب بسیار خوب به حساب می آمد.

با توجه به این که قدرت پارس ELX بالاتر رفته بود ایران خودرو می بایست ترمزهای آن را قوی تر می کرد.

در این راستا ترمزهای عقب این خودرو دیسکی شدند تا از پس قدرت این خودرو بر بیایند.

پارس ELX اوج می گیرد

پژو پارس ELX

در سال 1385 ایران خودرو تصمیم گرفت به آپشن های پارس ELX اضافه کند.

علاوه بر ترمزهای دیسکی چرخ های عقب، ترمز ضد قفل ABS هم به آن اضافه شد.

آنتن اکتیو، سنسور دنده عقب، مدل جدید صندلی ها معروف به صندلی خلبانی، صندلی های برقی با قابلیت حرکت در 6 جهت، گرم کن و سردکن صندلی، هشدار دهنده گویا ( سخن گو )، ایموبلایزر، قفل خودکار درها در هنگام حرکت، آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن و سیستم صوتی جدید با قابلیت پخش لوح فشرده، امکانات پژو پارس ELX جدید بودند.

از آپشن های جذاب این خودرو گرم کن و سرد کن صندلی ها یود که هنوز هم در بسیاری از خودروها یافت نمی شود.

در سال 1390 به دنبال اجباری شدن نصب ایربگ در خودروها، این آپشن هم به این خودرو اضافه شد.

محصول محبوب در بین خودروهای ایرانی، تا سال 1392 با همین موتور تولید می شود.

دوران افول آغاز می شود

ایران خودرو در سال 92 شروع به پسرفت می کند.

موتور 1.8 لیتری 16 سوپاپ از روی پارس ELX حذف می شود و موتور 1.9 لیتری ( به اصطلاح ایران خودرو 2.0 لیتری ) با کد XUM جایگزین آن می شود.

قدرت موتور 5 اسب بخار و شتاب خودرو حدود دو ثانیه افت کرده است.

در واقع علاقمندان موتور XU7L4 فکر می کنند ایران خودرو خیانتی بزرگی در حق پارس ELX کرده است.

موتور جدید ایران خودرو استهلاک کمتر و در مجموع هزینه نگهداری پایین تری نسبت به XU7L4 دارد.

همچنین آلایندگی کمتری نسبت به موتور 16 سوپاپ تولید می کند.

اما این حرف ها برای علاقمندان elx جوک است!

آن ها به جای خرید نمونه های صفر کیلومتر ELX XUM، به سراغ ELX های موتور زانتیا می روند.

چه چیز باعث می شود شما طرفدار ELX شوید؟

موتور پرقدرت ( XU7L4 ، XUM )، هماهنگی موتور و گیربکس ، هندلینگ مناسب، ترمزهای قوی و آپشن های رفاهی باعث شده این خودرو هنوز هم طرفداران خود را داشته باشد.

موتورهای EF7 و EF7 turbo charger قدرت بیشتری نسبت به دو موتور پارس ELX تولید می کنند.

اما مشکل خانواده موتورهای ملی این است که گیربکس نامناسب آن ها قدرت را هدر می دهند.

شاید اگر ایران خودرو در همان زمان معرفی خانواده موتورهای ملی، گیربکسی هماهنگ با این موتورها تولید می کرد، محبوبیت پارس ELX به این اندازه نمی رسید.

پارس ELX موتور زانتیا هنوز هم عاشقان خود را دارد.

آن ها برای نمونه های تقریبا خشک این خودرو، هزینه زیادی می کنند.

برای مثال یک پارس ELX مدل 92 با موتور 16 سوپاپ، 190 میلیون تومان قیمت دارد.

پژو پارس ELX

با این پول می توان دنا پلاس مدل 97 فول آپشن خرید.

اما برای عاشقان ELX، خودروهای دیگر تولیدی ایران خودرو سو تفاهمی بیش نیستند.

آن ها اصلا خودروی با مدل بالای 92 را قبول ندارند و می گویند این ها اسباب بازی چینی است!

بیایید با دید منطقی نگاه کنیم.

پارس ELX موتور زانتیا به جز داشبورد و تریم داخلی قدیمی، ضعف ایمنی در تصادفات و کمی هزینه نگهداری بالا، چه عیب دیگری دارد؟!

پژو پارس ELX

چگونه از دل یک 405 یا پژو پارس با موتور XU7 هشت سوپاپ، یک پارس ELX بیرون بکشیم؟

این یک چالش همیشگی بین 405 سواران و پارس سواران بوده است.

موتور 16 سوپاپ، ترمزهای دیسکی عقب، ABS، صندلی های خلبانی فول آپشن و سنسور دنده عقب امکاناتی هستند که حتما باید داشته باشید تا یک ELX سوار واقعی حساب شوید.

تبدیل موتور XU7 هشت سوپاپ به 16 سوپاپ حدود 10 میلیون تومان هزینه دارد.

دقت کنید که برای این کار لازم نیست از راهنمایی و رانندگی مجوز بگیرید.

چرا که سیلندر موتور تغییری نمی کند و شماره موتور ثابت می ماند.

ترمزهای دیسکی عقب و ABS حدود 6 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

اگر خودروی شما ABS دارد، هزینه حدود 3.5 میلیون تومان برای دیسکی کردن ترمزهای عقب خواهید پرداخت.

هزینه نصب صندلی های خلبانی هم چیزی حدود 2.5 میلیون تومان خواهد بود.

در آخر برای سنسورهای دنده حدود 300 هزار تومان هزینه می کنید.

در مجموع با حدود 19 میلیون تومان می توانید 405 یا پرشیای خود را تبدیل به یک ELX واقعی بکنید.

حال نتیجه گیری با خود شماست که آیا خودروی شما ارزش این همه هزینه را دارد یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

تست تندر تا دو قدمی مرگ

سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس؛ کدام اتوماتیک برتر است؟

اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

6 دیدگاه

  1. با سلام . قیمتهایی که فرمودین با قیمتهای بازار خیلی اختلاف دارن!همچنین قطعات این موتور کم یاب و در برخی موارد نایاب هستن و با توجه به تجربه شخصی بهتر است اگه کسی علاقه مند به elx باشد بجای این همه هزینه و اتلاف وقت ماشین رو بفروشن و چند مدل پایینتر ولو elx کمپانی بخرن که تو کارت ماشین نوشته باشه elx
    با تشکر

  2. البته این ماشین تنها سرسیلندرش زانتیاست و نمیشه گفت این ماشین موتور زانتیاس و برخلاف تصور خیلی از ELX بازها این ماشین 2000cc نیست و 1900cc هست بنظرم این ماشینو بیخودی گنده کردن!! خریدن سمند توربو عاقلانه تره…

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آشنایی با بمب هدایت شونده استورم بریکر (StormBreaker)

استورم بریکر بمبی هدایت شونده ساخت ریتون میسلز سیستمز است. این بمب تقریبا می تواند در هر شرایطی هدف...
خریداران شاهین بخوانند

حق انتخاب تیپ های مختلف شاهین / آخرین وضعیت...

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه مشتریان در زمان تکمیل‌وجه برای انتخاب تیپ‌های مختلف حق انتخاب خواهند داشت، گفت: تیپ های مختلف شاهین...
اولین هواپیمای دریایی چینی‌ها

AG600 بزرگ‌ترین هواپیمای دوزیست جهان

اولین هواپیمای دوزیست چینی‌ها به نام AG600 کانلانگ این هفته نخستین پرواز خود را انجام داد. این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای دوزیست در جهان است....
خریداران شاهین غافلگیر شدند؛

تفاوت شاهین اس (شاهین S ) و شاهین جی...

نسخه های شاهین اس و شاهین جی چه تفاوت هایی دارند؟ روند تغییرات مشخصات این خودرو از ابتدا تا کنون چگونه بوده است؟ بیت ران...

موتور XU پلاس ؛ تولید انبوه و نصب روی...

تولید انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه امسال آغاز می شود، در مرحله اول این موتور بر روی سه خودروی...

پست‌های مرتبط