موتور سیکلت دو چرخ متحرک و مزایا و معایب آن

از دست ندهید

موتور سیکلت دو چرخ متحرک با بهره گیری از سیستم چرخش تمام چرخ ها برای فرار از گیر کردن در گل و لای گزینه خوبی برای جرکت در جاده های خاکی و خارج از شهر است.

بیت ران – تحول در دنیای موتورسیکلت ها و به ویژه موتورهای کراس (که ویژه حرکت در خارج از جاده هستند) معمولا به کندی صورت می گیرد.

بر خلاف دنیای خودروها کمتر پیش می آید نوآوری خاصی در حوزه موتورسیکلت ها ببینیم.

اما یک موتور سیکلت کراس با دو چرخ متحرک قطعا یک نوآوری بسیار مهم است!

موتور سیکلت دو چرخ متحرک

این محصول می تواند دنیای موتورکراس را به طور کامل متحول کند.

شرکت Christini با عرضه این سیستم توانسته در چند سال اخیر نامی برای خود دست و پا کند.

در این بخش سیستم ابداعی این شرکت را بررسی می کنیم.

موتور سیکلت دو چرخ متحرک

موتورسیکتی با چرخش همه چرخ ها

مزایای سیستم AWD (چرخش تمام چرخ ها) مدت ها است در خودروها به اثبات رسیده است.

در این خودروها در حالت عادی بخش عمده ای از گشتاور موتور تنها به یکی از محورها می رسد.

این مسئله در زمان راندن در جاده ها پاسخگوی نیازهای خودرو خواهد بود.

اما در شرایطی که چرخ های آن محور به هر دلیل اصطکاک خود با زمین را از دست بدهند، یک کلاچ مرکزی گشتاور را به چرخ های محور دیگر می رساند.

از این طریق خودرو می تواند از وضعیت واماندگی و در جا زدن نجات پیدا کند.

موتور سیکلت دو چرخ متحرک

وجود چنین سیستمی در موتورهای کراس که به طور معمول برای حرکت در زمین های ناهموار و گل و لای طراحی شده اند می تواند بسیار مفید باشد.

شاید موتورسیکلت مانند خودرو در زمان حرکت در گل و لای زمین گیر نشود.

و در نهایت راکب بتواند با پیاده شدن از موتورسیکلت، مشکل را حل کند.

اما وجود چنین سیستمی در زمان حرکت می تواند سرعت عمل این موتورسیکلت ها را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

رساندن نیرو به چرخ های جلوی موتورسیکلت اما بسیار دشوارتر از چرخ های خودرو است.

چرخ های جلوی موتورسیکلت در جهات مختلف حرکت می کنند و به این ترتیب نمی توان از طریق زنجیز نیرو را به آن ها رساند.

پیش از این، راه حل هایی برای رفع این مشکل مطرح شده بود که هیچ یک موفق نبودند.

اما شرکت Christini توانست راه حل این مشکل را پیدا کند.

موتور سیکلت دو چرخ متحرک

مکانیزم فنی

در این سیستم، نیروی چرخ های عقب همچنان از طریق زنجیر منتقل می شود.

برای رساندن نیرو به چرخ های جلو اما از مکانیزمی شبیه میل گاردان در خودرو استفاده می شود.

نیروی موتور از طریق یک زنجیر به یک مجموعه چرخ دنده داخل بدنه منتقل می شود.

در ادامه از طریق یک شفت که زیر باک قرار دارد، نیروی موتور به محلی نزدیک دوشاخه جلوی موتورسیکلت منتقل می شود.

در این بخش یک مجموعه چرخ دنده جهت نیرو را تغییر داده و دو شفت را که در کنار کمک فنرهای جلو قرار دارند را به گردش در می آورد.

این دو شفت حالت تلسکوپی دارند و می توانند تغییرات طول حاصل از حرکت چرخ در راستای عمودی را تحمل کنند.

در نهایت نیرو از طریق این شفت ها به یک مجموعه چرخ دنده واقع بر چرخ جلو منتقل می شود که چرخ را به حرکت در می آورد.

گشتاور موتور در شرایط عادی به چرخ های می رسد.

اما اگر به هر دلیل اصطکاک چرخ عقب با مسیر از میان برود، یک کلاچ یک طرفه نیروی چرخ عقب را قطع می کنند.

به این ترتیب نیرو به چرخ جلو می رسد و این وضعیت تا زمانی که چرخ عقب به شرایط عادی باز گردد، ادامه دارد.

موتور سیکلت دو چرخ متحرک

مزایا، معایب و قیمت

سیستم AWD (چرخش تمام چرخ ها) مزایای زیادی برای موتورکراس ها به همراه دارد.

شتاب گیری بهتر، مانور سریعتر و حرکت بهتر در سربالایی ها، از جمله این مزایا است.

افزایش وزن موتور، پیچیدگی فنی و البته هزینه نیز از جمله معایب این سیستم هستند.

در حال حاضر کیت کامل این سیستم برای نصب روی موتورسیکلت های مختلف آماده شده است.

به عنوان نمونه کیت موتورسیکلت KTM حدود ۴۶۰۰ دلار قیمت دارد.

بیشتر بخوانید:

موتورسیکلت برقی ایرانی تولید خواهد شد

طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی با بنزینی

ویژگی‌های موتورسیکلت برقی بی ام و E-Power رودستر

منبع: اتومبیل




8 دیدگاه

  1. میتونه بجای این همه پیچیدگی یه موتور مجزای الکتریکی کار کنن روی چرخ جلو که نیروی خودشو از دینام وصل به موتور تعمین کنه

    • سلام
      عزیزه دلم اوناهم میدونن که میتونن اینکارو بکنن
      ولی مسعله مهم اینه که سرعت چرخ عقب از جلو بیشتر میشه یا بالعکس.این یه عمل غیره عادی میشد
      فرض کن من دارم با سرعت ۵۰ کیلومتر حرکت میکنم. ولی چرخ جلو با سرعت ۳۰ کیلومتر یا شاید هم ۶۰ کیلومتر.و یا اگه من گاز بدم تکلیف چی میشه؟ سرعت موتور میره بالا. دینام چجورب سرعتش افزایش یا کاهش میده؟؟ اگه حتی دینام یا موتور الکتریکی با دور موتورهم تنظیم میکردن که با افزایش یا کاهش دور موتور. دور دینام هم کم و زیاد بشه بازم نمیشد تنظیم کرد چون. سرعت دنده یک روی دور موتور ۵ حدودا ۲۰ کیلومتر هستش و تو دنده پنج ۱۲۰ کیلومتر. در کل تعادل سرعت و قدرت بین چرخهای جلو و عقب حفظ نمیشد اگه موتور مجزا کار میزاشتن
      ولی در این حالت هردو چرخ از شفت خروجی گیربکس موتور نیروی خودشون میگیرن.. هم در قدرت و هم در سرعت هردو چرخ سهم مساوی خواهند داشت.

  2. کیت جالبیه خدا را شکر که اکثریت ما در ایران نه میتونیم موتوسیکلتهای برند جهان رو بخریم نه اکسسوری اونها رو

    • صد سال پیش این سبستم تولید شده.بروکن تریل دقیقا جفت چرخش حرکت میکنه .و اتفاقا بوسیله موتوریه که جداست.کاری نداره که یه سنسور میخاد وصل بش به چرخ دنده و ب موتور جلویب دستور سرعت بده

  3. نیرو رو از طریق روغن با شنلنک کمپرسی منتقل کنند یا
    مثل سیستمی مثل سیم گاز و سرعت موتور هوندا یا همون دستگاه ویبره‌ی بتون.
    اما اتلاف انرژی در این روشها بسیار زیاد میشه.
    انتقال انرژی به وسیله‌ی الکتریسیته و یا باد.
    دستگاه‌هایی که به تراکتورها وصل هستن و باد تولید میکنن با لوله منتقل میشه به دستگاه اسمش رو نمیدونم شبیه دریل بزرگ که آسفالت خیابونها رو میکنن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط