سوخو S-70 اوخوتنیک ؛ اولین هواپیما بدون سرنشین روس‌ها

از دست ندهید

شرکت روسی سوخو، سال گذشته اولین پهپاد رزمی خود را به پرواز درآورد. این پهپاد با نام سوخو S-70 اوخوتنیک (S-70 Okhotnik-B) شناخته می‌شود و توانایی حمله به اهداف دشمن را دارد. در ادامه با این هواپیمای فوق پیشرفته روسی آشنا خواهیم شد.

بیت ران – علی محمدی: هواپیمای S-70 اوخوتنیک (به معنای شکارچی) اولین هواپیمای بدون سرنشین سنگین روس‌ها است.

این هواپیما از طراحی بال پرنده (مانند هواپیمای B-2 آمریکایی) استفاده می‌کند.

وزن برخواست S-70 اوخوتنیک به ۲۰ تن می‌رسد.

این هواپیمای بدون سرنشین ، به موتور جت مجهز است.

به گفته روس‌ها، پوشش ضد رادار این پهباد باعث می‌شود تا از دید رادارهای دشمن پنهان بماند.

سوخوی S-70 به انواع سیستم‌های رادیویی و اپتوالکترونیک مجهز است تا بتوان از آن برای شناسایی اهداف دشمن نیز بهره گیری کرد.

وزارت دفاع روسیه اولین بار در سال ۲۰۱۹ ویدیویی از پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را منتشر کرد.

طراحی و توسعه این هواپیما بر عهده دفتر طراحی سوخوی، بخشی از شرکت یونایتد ایرکرفت کورپوریشن بود.

مانور‌های موفقیت آمیز سوخو S-70 اوخوتنیکسوخو S-70 اوخوتنیک

در اولین پرواز، سوخو S-70 توانست تیک آف، مانور و فرود را به نمایش بگذارد.

به گفته منابع نظامی روس، این هواپیما اولین پرواز خود را در محدوده‌ای نظامی و تا ارتفاع ۶۰۰ متری سطح زمین انجام داد.

در این پرواز، S-70 توسط اپراتور زمینی کنترل می‌شد.

این طور که در تصاویر اولیه S-70 دیده می شود، این هواپیمای بزرگ با پوشش استتاری رنگ آمیزی شده است.

به گفته روس‌ها این هواپیما در سال ۲۰۱۹ چندین پرواز دیگر را نیز انجام داد.

پرواز کاملا خودکار نیز یکی از این تمرین‌ها بود.

سوخو S-70 اوخوتنیک اولین تست‌های زمینی خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده بود.

این تست‌های اولیه در کارخانه هواپیماسازی نووسیبریک (NAZ) که متعلق به شرکت سوخوی هستند انجام شدند.

سوخو S-70 اوخوتنیک

روس‌ها برنامه ساخت سوخو S-70 اوخوتنیک را حداقل از سال ۲۰۱۱ پیگیری می‌کردند.

اولین نمونه‌های آزمایشی نیز بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ تولید شدند.

نمونه اولیه با قابلیت پرواز از S-70 نیز در سال ۲۰۱۷ ساخته شد.

در آن زمان روس‌ها اولین تصاویر از این هواپیمای بدون سرنشین بزرگ را منتشر کردند.

هدف روس‌ها از چنین پروژه‌ای ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت شناسایی و حمله بود.

همچنین این هواپیما می‌بایست توانایی پرواز با سرعت بالا و به صورت خودکار را نیز داشته باشد.

روس‌ها هواپیمای سوخوی S-70 هانتر را یک ماشین نسل ششمی بدون سرنشین می‌دانند.

استفاده از فناوری‌های سوخوی T-50 PAK FA در ساخت سوخو S-70 اوخوتنیک

سوخو S-70 اوخوتنیک
یک فروند سوخو T-50 پک‌فا

در ساخت سوخو S-70 اوخوتنیک از فناوری‌های جنگنده رادار گریز سنگین سوخوی T-50 PAK FA نیز استفاده شده است.

بر اساس اطلاعاتی که توسط روس‌ها منتشر شده است، سوخوی S-70 دارای ۲۰ تن وزن است.

با این تفاسیر می‌توان تخمین زد که از نظر اندازه و اوزان، سوخو S-70 در رده هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی X-47B قرار می‌گیرد.

آمریکایی‌ها نیز X-47B را در دست توسعه دارند و مسئول پروژه آن نورث روپ گرومن است.

شعاع حرکتی S-70 به چهار هزار کیلومتر می‌رسد و توانایی حرکت با سرعت هزار کیلومتر بر ساعت یعنی بسیار نزدیک به سرعت صوت را دارد.

تسلیحاتسوخو S-70 اوخوتنیک

تسلیحات S-70 شامل موشک‌های هوا به زمین و انواع بمب‌های هدایت شونده هستند.

تسلیحات در این هواپیما زیر بال‌ها نصب نمی‌شوند، بلکه درون محفظه‌ای داخل بدنه جاسازی می‌شوند تا به رادارگریز بودن هواپیما آسیبی وارد نشود.

برخی منابع می‌گویند این هواپیما توانایی حمل بمب‌های انفجار شدید OFZAB-500 و بمب‌های هواسوز ODAB-500PMV را دارد.

هر دوی این بمب‌ها قبلا در میدان نبرد سوریه آزمایش خود را پس داده‌اند.

استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی نوین نیز از دیگر نکات مهم در مورد S-70 هستند.

چنین مواد پیشرفته‌ای در کنار پوشش جاذب امواج رادار، سبب می‌شود تا S-70 توانایی رادارگریزی خوبی داشته باشد.

تصاویر ماهواره‌ای نیز از یکی از پایگاه‌های هوایی روس‌ها به دست آمده است، که سوخوی S-70 را در کنار دیگر هواپیماهای روسی نظیر میگ ۲۹ کا، Su-57، Su-35 و Su-34 نشان می‌دهند.

ابعاد و اندازه

سوخو S-70 اوخوتنیک
سوخو S-70 اوخوتنیک در کنار چند فروند هواپیمای دیگر

اگر به این تصاویر دقت کنید متوجه خواهید شد که S-70 از نظر ابعاد خیلی با خانواده فلانکر تفاوتی ندارد.

از نظر فاصله نوک بال‌ها باهم، سوخوی S-70 در مقایسه با Su-57 رادار گریز دارای ابعاد بزرگ‌تری است، ولی طول کوتاه‌تری از آن دارد.

با توجه به اینکه ابعاد سوخوی ۵۷ پک فا را می‌دانیم، می‌توان ابعاد S-70 را نیز تخمین زد.

سوخوی ۵۷ پک فا دارای ۱۹.۸ متر طول است و نوک بال‌های آن ۱۳.۹۵ متر از یکدیگر فاصله دارند.

سوخو S-70 اوخوتنیک

بر همین اساس و به صورت حدودی، می‌توان طول S-70 را در حدود ۱۳.۶ متر و فاصله نوک بال‌های آن از هم را در حدود ۱۷.۶ متر دانست.

از آنجایی که تصویر ماهواره‌ای یک عکس دو بعدی است، نمی‌توان درباره ارتفاع سوخوی S-70 اظهار نظری کرد.

اما زمانی که روس ‌ها ویدیوئ اولین پرواز S-70 را منتشر کردند، کارشناسان توانستند با مقایسه ارتفاع هواپیما با تریلری که در کنار آن قرار داشت، ارتفاع آن را در حدود ۲.۸ متر تخمین بزنند.

به گفته منابع روسی، وزن خالی S-70 در حدود ۲۰ تن است.

برای مقایسه باید بدانید که سوخوی ۵۷ در حالت خالی ۱۸ تن وزن دارد.

سوخو S-70 اوخوتنیک

این اعداد نشان می‌دهند که سوخوی S-70 یک هواپیمای بدون سرنشین سنگین است.

همچین این عدد بیانگر این هستند که پرنده روس‌ها در مقایسه با رقبای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی خود وزن بسیار بالاتری دارد، که چندان خبر خوبی برای روس‌ها نیست.

سوخوی S-70 اولین پرواز خود را به مدت ۳۰ دقیقه و به همراه یک جنگنده سوخو ۵۷ انجام داد.

در این پرواز، سوخو ۵۷ وظیفه آزمایش سطح مقطع راداری و تست قفل کردن رادار موشک‌های هوا به هوا را روی سوخو S-70 انجام داد.

از آنجایی که سوخوی S-70 هنوز مراحل آزمایشی خود را می‌گذراند و عملیاتی نشده است، اطلاعات بیشتری در مورد آن وجود ندارد و به همین دلیل تنها می‌توان به گفته‌های روس‌ها اعتنا کرد.

با این وجود در دهه‌ آینده احتمالا شاهد حضور این پرنده بدون سرنشین رادار گریز، در کنار سوخوی ۵۷ در میادین نبرد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

میگ ۳۵ و توانایی های آن را بشناسید

نسل بندی جنگنده‌ها را بیشتر بشناسید

با میگ ۳۱ آشنا شوید؛ چشم‌های بینای نیروی هوایی روسیه

سوخو ۳۵ فلانکر ؛ توانایی بهترین جنگنده روس‌ها دربرابر رقبا

منبع: globalsecurity




2 دیدگاه

  1. از هم اکنون قابل پیش بینی استکه S70در تراز رقبای غربی خود نخواهد بود،اصولا تکنولوژی روسی در تراز تکنولوژی غربی نیست مگر اینکه خود از تکنولوژی غربی استفاده نماید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط