25.1 C
Tehran
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

از دست ندهید

ثبت ۱۱ هزار شکایت از خودروسازان در سال ۱۳۹۷

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ثبت ۱۱ هزار شکایت از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در...

پیشرانه TU5 یورو 5 می شود؛ اولین موتور داخلی با استاندارد آلایندگی جدید

حدود دو هفته است که ماجرای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی خبر ساز شده است و در این راستا حالا...

بیش از ۱۰۰ هزار خودرو عرضه می‌شود؟/قطعات خودروهای انبار شده تأمین شد

دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از نمایشگاه قطعات خودرو سایپا و ایران خودرو گفت: هفته...

سایپا شاهین چگونه خودرویی است و  چه سرنوشتی را پشت سر گذاشته است؟

بیت ران – امین آزد: اسم خودرو سایپا شاهین ابتدا رهام بود؛ رهام اسم پسر مدیرعامل پیشین شرکت سایپا است.

با تغییرات مدیریتی اما نام رهام به شاهین تغییر پیدا کرد.

هنوز مشخص نیست چگونه شد که رهام شاهین شد و چرا شاهین؟

پیش تر سایپا گفته بود برای حمایت از آهوی ایرانی از طراحی آهو در تیبا استفاده کرده است.

حالا می گوید برای حمایت از شاهین ایران، از نام شاهین بهره گرفته است.

سایپا شاهین

این در حالی است که نام شاهین پیش از انقلاب در شرکت پارس خودرو که هم اکنون زیر مجموعه سایپا است، برای خودروی آمریکایی رامبلر که ساخت شرکت آمریکن موتور بود و در این شرکت مونتاژ شده بود، استفاده می شد.

البته گذشته از تغییر نام به شاهین، این خودرو مشکلات دیگری هم داشته است.

سایپا مشخصات فنی و ظاهری سایپا شاهین را اعلام کرد.

بر این اساس این خودرو در کلاس سدان و چهار در با ظرفیت پنج سرنشین 1260 کیلوگرم وزن دارد.

شاهین ابعاد 4460 ، 1768 و 1501 میلیمتر در طول و عرض و ارتفاع و 2650 میلی متر فاصله دو محور عقب و جلو دارد.

ظرفیت صندوق عقب خودرو نیز 420 لیتر است.

سایپا شاهین

مشخصات موتور سایپا شاهین

نوع موتور M15 Turbo charger

حجم موتور 1500 سی سی

حداکثر قدرت موتور 108 اسب بخار

حداکثر گشتاور 165 نیوتن متر

نوع گیربکس 5 سرعته دستی

استاندارد آلایندگی یورو 5

سایپا شاهین

دیگر مشخصات شاهین

ظرفیت باک خودرو 47 لیتر

رینگ 15 اینچ فولادی و آلومینیومی

سایز تایر 185/650 R15

ترمز جلو و عقب خنک شونده دیسکی

سایپا شاهین

تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی شاهین

ایربگ راننده

ایربگ سرنشین جلو

کمربند پیش کشنده شرنشینان جلو

هشدار بستن کمربند راننده

سطح ایمنی مطابق با استانداردهای اروپا ECE

مجهز به سیستم های SBD ، ABS ،BAS و هشدار تعویض دنده GSI

سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ

سوئیچ های روی فرمان سیستم پخش صوتی

موتور سایپا شاهین

برای اطلاع از قیمت محصولات سایپا از قبیل شاهین ، کوییک s و ساینا s اینجا کلیک کنید.

سایپا اعلام کرده است که سایپا شاهین موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است.

در این باره مهدی رادمنش مدیر بخش تحقیق و توسعه محصولات سایپا توضیحاتی به بیت ران داده است که در ادامه می خوانید.

در مورد ایمنی شاهین گفتید که سه ستاره ایمنی دریافت کرده است، مدارکی برای آن وجود دارد؟ یا طبق گفته ها این تست به صورت شبیه سازی بوده است؟

بله این خودرو سه ستاره است و تمام تست های آن در اروپا انجام شده است.

شبیه سازی امکان ندارد و موسسه استاندارد از ما مدرک معتبر برای تست هایمان می خواهد.

با موتور توربو جدید یا موتور برلیانس تست شده است؟

با موتور جدید توربو تست یورو انکپ انجام شده و مدارک آن موجود است.

برای پاس کردن تست یورو طراحی خودرو باید قابلیت داشته باشد و  از متریال های جدید استفاده شده باشد.

ما با فولادسازان در حال همکاری هستیم که بتوانند ورق های استحکام بالای مد نظر ما را تامین کنند.

برای تولیدات فعلی این ورق ها تامین شده است و در آینده نیز اگر آن ورق ها نباشد چون استاندارد های ایران پایین تر از یورو انکپ هست می تواند استاندارد هارا پاس کند.

چرا مدارک این تست تا الان منتشر نشده است؟

طبیعتا دوستان روابط عمومی باید منتشر کنند و قرار است در آینده یک نشست خبری برای خودرو شاهین برگزار شود و در آنجا احتمالا منتشر می شود.

سایپا شاهین بر اساس پلت فرم تویوتا یاریس سال دو هزار میلادی طراحی شده است.

این پلت فرم برخلاف پراید، تقرییا ایمن است. اما خودرو تویوتا یاریس یک مشکل بزرگ دارد و آن زود چپ کردن‌اش است.

خنجر زدن چینی‌ها به سایپا

سایپایی ها این خودرو را در حالی طراحی کردند که دل در گرو استفاده از موتور شرکت چینی برلیانس داشتند.

پس از برجام سایپا حتی برای ادامه همکاری با شرکت های چینی، به بسیاری از همکاری های خود با شرکت های اروپایی پشت کرده بود.

اما با خروج آمریکا از برجام برلیانس همکاری با سایپا را قطع و ایران را ترک کرد و سایپا را با خودروهایی که روی دست این شرکت مانده بود، تنها گذاشت.

حالا سایپا خودرویی طراحی کرده بود که به دلیل دل دادن به چینی‌ها، موتور و گیربکس نداشت.

در گام اول آنها از ایران خودرو درخواست موتور کردند و خواستند تا این شرکت موتور EF7 را به آنها بدهد، اما ایران خودرو مخالفت کرد.

سایپایی ها اما ناامید نشدند و شروع به تقویت موتور تیبا کردند.

موتور تیبا تقویت شده موتور پراید است و تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ دارد و قدرت پایینی تولید می کند.

ولی سایپا به جای اینکه موتور را اصلاح و ۱۶ سوپاپ کند، راه ساده تر را انتخاب کردند.

آنها روی این موتور، توربو چینی گذاشتند.

حالا موتور پراید دو بار تقویت شده است و قدرتی در حدود ۱۰۵ اسب بخار دارد.

قدرتی که برای موتوری با این حجم و با استفاده از توربو، پایین است.

موتورهای امروزی با این حجم موتور و با توربو، ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کنند.

شاهین حالا آماده است؛ خودرویی با پلت فرم قدیمی تویوتا، موتور تقویت شده پراید و نام یک خودرو آمریکایی سخت جان پیش از انقلاب.

سایپا شاهین

سایپا شاهین

سایپا شاهین / رهام

سایپا شاهین / رهام

سایپا شاهین

 

بیشتر بخوانید:

پلت فرم رهام چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح رهام سایپا ؛ گامی به جلو

رونمایی از محصولات ایران خودرو ؛ حل مشکل موتور رهام و همکاری پلت فرمی

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

2 دیدگاه

  1. این پلتفرم قدیمی باید با رقبای بازار مقایسه بشه دنا بهتره یا این؟
    پلتفرم بارها بروز رسانی شده و دقیقا همون پلتفرم سال ۲۰۰۰ نیست

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت بازرسی و استاندارد ایران اعلام کرد:

کیفیت سمند ارتقا یافته است + جزئیات

بنابر اعلام شرکت خودروسازی ایران خودرو ارتقای کیفیت سمند از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران تایید شده است. بیت...

ارزشمندترین خودروساز جهان شد

با بالا رفتن ارزش سهام تسلا موتورز در بورس و پیشی گرفتن آن از تویوتا، تسلا به عنوان ارزشمندترین خودروساز در جهان معرفی شد. بیت...

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۸ +...

امین آزاد مهندس مکانیک، سردبیر سایت بیت ران و نیز مستند ساز صنعتی به ویژه در حوزه خودرو به عنوان برترین خودرونویس و خبرنگار...

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان را بشناسید

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان متعلق به لوسید موتورز است. در ادامه با این خودرو آشنا شوید. بیت ران - در اوایل ماه ژوئن،...

داستان رولزرویس و هایده / خودرویی که قرار بود...

داستان رولزرویس و هایده را از زبان تیمور ریشار استاد خودروهای کلاسیک ایران ببینید. بیت ران -  تیمور ریشار را ماشین‌بازها، صندوقچه گنج خودروهای کلاسیک...

پست‌های مرتبط