سایپا شاهین چگونه خودرویی است و چه سرنوشتی را پشت سر گذاشته است؟
بیت ران – امین آزد: اسم خودرو سایپا شاهین ابتدا رهام بود؛ رهام اسم پسر مدیرعامل پیشین شرکت سایپا است.
با تغییرات مدیریتی اما نام رهام به شاهین تغییر پیدا کرد.
هنوز مشخص نیست چگونه شد که رهام شاهین شد و چرا شاهین؟
پیش تر سایپا گفته بود برای حمایت از آهوی ایرانی از طراحی آهو در تیبا استفاده کرده است.
شرکت سایپا می گوید برای حمایت از شاهین ایران، از نام شاهین بهره گرفته است.
این در حالی است که نام شاهین پیش از انقلاب در شرکت پارس خودرو که هم اکنون زیر مجموعه سایپا است، برای خودروی آمریکایی رامبلر که ساخت شرکت آمریکن موتور بود و در این شرکت مونتاژ شده بود، استفاده میشد.
البته گذشته از تغییر نام به شاهین، این خودرو مشکلات دیگری هم داشته است.
سایپا مشخصات فنی و ظاهری سایپا شاهین را به قرار زیر اعلام کرده است.
بر این اساس این خودرو در کلاس سدان و چهار در با ظرفیت پنج سرنشین 1260 کیلوگرم وزن دارد.
شاهین ابعاد 4460 ، 1768 و 1501 میلیمتر در طول و عرض و ارتفاع و 2650 میلی متر فاصله دو محور عقب و جلو دارد.
ظرفیت صندوق عقب خودرو نیز 420 لیتر است.
مشخصات موتور سایپا شاهین
نوع موتور M15 Turbo charger
حجم موتور 1500 سی سی
حداکثر قدرت موتور 108 اسب بخار
حداکثر گشتاور 165 نیوتن متر
نوع گیربکس 5 سرعته دستی
استاندارد آلایندگی یورو 5
دیگر مشخصات شاهین
ظرفیت باک خودرو 47 لیتر
رینگ 15 اینچ فولادی و آلومینیومی
سایز تایر 185/650 R15
ترمز جلو و عقب خنک شونده دیسکی
تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی شاهین
ایربگ راننده
ایربگ سرنشین جلو
کمربند پیش کشنده شرنشینان جلو
هشدار بستن کمربند راننده
سطح ایمنی مطابق با استانداردهای اروپا ECE
مجهز به سیستم های SBD ، ABS ،BAS و هشدار تعویض دنده GSI
سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ
سوئیچ های روی فرمان سیستم پخش صوتی
برای اطلاع از قیمت محصولات سایپا از قبیل شاهین ، کوییک s و ساینا s اینجا کلیک کنید.
سایپا اعلام کرده است که سایپا شاهین موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است. این ادعا البته توسط منبع مستقل دیگری تا کنون تایید نشده است.
در این باره مهدی رادمنش مدیر بخش تحقیق و توسعه محصولات سایپا توضیحاتی به بیت ران داده است که در ادامه می خوانید.
در مورد ایمنی شاهین گفتید که سه ستاره ایمنی دریافت کرده است، مدارکی برای آن وجود دارد؟ یا طبق گفته ها این تست به صورت شبیه سازی بوده است؟
بله این خودرو سه ستاره است و تمام تست های آن در اروپا انجام شده است.
شبیه سازی امکان ندارد و موسسه استاندارد از ما مدرک معتبر برای تست هایمان می خواهد.
با موتور توربو جدید یا موتور برلیانس تست شده است؟
با موتور جدید توربو تست یورو انکپ انجام شده و مدارک آن موجود است.
برای پاس کردن تست یورو طراحی خودرو باید قابلیت داشته باشد و از متریال های جدید استفاده شده باشد.
ما با فولادسازان در حال همکاری هستیم که بتوانند ورق های استحکام بالای مد نظر ما را تامین کنند.
برای تولیدات فعلی این ورق ها تامین شده است و در آینده نیز اگر آن ورق ها نباشد چون استاندارد های ایران پایین تر از یورو انکپ هست می تواند استاندارد هارا پاس کند.
#ایران _خودرو و #سایپا مدعی شدهاند #دنا و #شاهین سه ستاره ایمنی را
میتوانند دریافت کنند، تستهای تصادفی را هم بدون منبع منتشر کردهاند
مشخص نیست این تستها در چه سرعتهایی انجام شده
هیچ مرکزی هم این تستها را تایید نکرده است@bitrun_ir@bitrun_ir pic.twitter.com/9tjEcMFoJ8— bitrun.ir (@bitrun_ir) December 9, 2020
چرا مدارک این تست تا الان منتشر نشده است؟
طبیعتا دوستان روابط عمومی باید منتشر کنند و قرار است در آینده یک نشست خبری برای خودرو شاهین برگزار شود و در آنجا احتمالا منتشر می شود.
سایپا شاهین بر اساس پلت فرم تویوتا یاریس سال دو هزار میلادی طراحی شده است.
این پلت فرم برخلاف پراید، تقرییا ایمن است. اما خودرو تویوتا یاریس یک مشکل بزرگ دارد و آن زود چپ کردناش است.
خنجر زدن چینیها به سایپا
سایپایی ها این خودرو را در حالی طراحی کردند که دل در گرو استفاده از موتور شرکت چینی برلیانس داشتند.
پس از برجام سایپا حتی برای ادامه همکاری با شرکت های چینی، به بسیاری از همکاری های خود با شرکت های اروپایی پشت کرده بود.
اما با خروج آمریکا از برجام برلیانس همکاری با سایپا را قطع و ایران را ترک کرد و سایپا را با خودروهایی که روی دست این شرکت مانده بود، تنها گذاشت.
حالا سایپا خودرویی طراحی کرده بود که به دلیل دل دادن به چینیها، موتور و گیربکس نداشت.
در گام اول آنها از ایران خودرو درخواست موتور کردند و خواستند تا این شرکت موتور EF7 را به آنها بدهد، اما ایران خودرو مخالفت کرد.
سایپایی ها اما ناامید نشدند و شروع به تقویت موتور تیبا کردند.
موتور تیبا تقویت شده موتور پراید است و تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ دارد و قدرت پایینی تولید میکند.
ولی سایپا به جای اینکه موتور را اصلاح و ۱۶ سوپاپ کند، راه سادهتر را انتخاب کردند.
آنها روی این موتور، توربو چینی گذاشتند.
حالا موتور پراید دو بار تقویت شده است و قدرتی در حدود ۱۰۸ اسب بخار دارد.
قدرتی که برای موتوری با این حجم و با استفاده از توربو، پایین است.
موتورهای امروزی با این حجم موتور و با توربو، ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کنند.
شاهین حالا آماده است؛ خودرویی با پلت فرم قدیمی تویوتا، موتور تقویت شده پراید و نام یک خودرو آمریکایی سخت جان پیش از انقلاب.
بیشتر بخوانید:
چرا لینک اپارات نمیزارین راحت تر تماشا کنیم
این پلتفرم قدیمی باید با رقبای بازار مقایسه بشه دنا بهتره یا این؟
پلتفرم بارها بروز رسانی شده و دقیقا همون پلتفرم سال ۲۰۰۰ نیست
مو تورش ضعیفتر از k132ه
الان یک تعمیر کار معمولی خودروی پژو هشت سوپاپ رو شانزده سوماپ میکنه، اونوقت یک کارخانه توانایی طراحی سر سیلندر نداره؟؟؟؟؟🤔🤔🤔🤔
آشغاله بدترین ماشین ایرانی
تارا که همان سمند ه باز شاهین هم ایمنتر وهم جدیتر وهم قشنگتره من شاهین میخرم فقط ایمنی به تارا میزه آفرین به سایپا
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
ماشین خوبیه بین ایرانیا الکی هم جو ندیدن
فقط من موندم ایرنخودرو اختلاف قیمت زیادی چرا با سایپا داره همه هم عاشق محصولات ایران خودرو هستن خواهان زیادی داره بازار
سر سیلندر ریو قابل نصب بر روی تیبا است و موتور شانزده سوپاپ می شود
تیبا و کوئیک و ساینا با طراحی شاسی X200 که اسکی از شاسی X100 پراید بود، موتور هم پراید که از M13 شده M15 اونم تو قرن جدید باز ۸ سوپاپ منسوخ شده هست! اینکه بازم همون موتور پراید رو تپوندن تو شاهین و توربوش کردن و بازم ۸ سوپاپ هست و ESP هم نداره عمق فاجعه سایپا رو نشون میده!