زمانبندی اجرای طرح فروش فوری خودرو از سوی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد.
بیت ران – حسین مدرس خیابانی در دیدار با علی نیکزاد نایبرئیس مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور تصریح کرد: پس از اعمال تحریمهای ظالمانه آمریکا در اردیبهشت ۹۷ شرکتهای خودروسازی کره و فرانسه چمدان خود را بسته ایران را ترک کردند. در این شرایط حتی خوشبینانهترین افراد نیز تداوم فعالیت خودروسازان را بعید میدانستند.
وی افزود: خودروسازان توانستند در سالهای ۹۷ و ۹۸ با تکیه بر توان داخل به تولید ادامه دهند و حتی امسال تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستورکار این شرکتها قرار گرفته است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از تقاضای موجود در بازار خودرو کاذب بوده و ناشی از سوداگری است، اضافه کرد: زمانی که افراد میتوانند با خرید خودرو حدود ۴۰ میلیون تومان سود به دست آورند مسلماً سوداگران تمام تلاش خود را برای استفاده از این فضا بهکار میبرند.
خیابانی با ابراز اینکه تاکنون در طرح فروش فوری حدود ۲۵ هزار دستگاه عرضه میشود در حالی که حدود ۳ میلیون نفر متقاضی ثبتنام کردهاند، اضافه کرد: در این شرایط چارهای جز قرعهکشی برای وزارت صنعت باقی نمیماند.
فولاد حدود ۱۶۸ درصد افزایش قیمت داشته است
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه مقرر شده است هر ۳ ماه یکبار طرح فروش فوری خودرو اجرایی شود، تصریح کرد: مادامی که قیمت خودرو واقعی نشود این بازار همچنان محلی برای سرمایهگذاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه نهادههای تولید خودرو مانند فولاد حدود ۱۶۸ درصد افزایش قیمت داشتهاند، ادامه داد: در سال گذشته با بومیسازی تولیدات، حدود ۳۰۰ میلیون دلار از ارزبری تولید خودرو کاسته شد و براساس برنامهریزیها مقرر است این رقم در سال جاری به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.
خیابانی درباره تولید خودروی ملی گفت: باید کمیته مشترکی با حضور دانشگاه علم و صنعت، ایران خودرو، سایپا و معاونت آموزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود و پلتفرم مشترک تولید خودروی ملی طراحی شود.
به گزارش تسنیم، وی با تأکید بر ضرورت تولید موتورسیکلت و خودروی برقی یادآور شد: برای تولید خودروی ملی باید علیرغم طراحی پلتفرم مشترک منابع مالی مورد نیاز نیز فراهم شود.
بیشتر بخوانید: