25.1 C
Tehran
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹

زانتیا خودرو محبوب و موفق در بین ایرانیان

از دست ندهید

Xpeng P7 سدان الکتریکی جدید چینی با مشخصات خیره کننده

شرکت چینی Xpeng از سدان اسپرت الکتریکی جدیدی به نام Xpeng P7 رونمایی کرد که از سیستم AWD برخوردار...

مصرف بنزین خودروهای داخلی بالا ست/تا اصلاح قیمت سوخت احساس مسئولیت کنیم

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه مصرف بنزین خودروهای داخلی بالا ست، گفت: تا اصلاح قیمت سوخت...

بازار خودرو امنیتی شد / پیش‌بینی افزایش قیمت در اواخر سال

یک کارشناس حوزه خودرو در خصوص وضعیت و آینده بازار خودرو گفت: در حال حاضر فضای بازار خودرو امنیتی...

سیتروئن زانتیا یک خودرو سدان خانوادگی و از محصولات شرکت فرانسوی سیتروئن است. این خودرو از سال 1993 تا سال 2002 در دو نوع ‌لیفت ‌بک و استیشن تولید می‌ شد.سیتروئن زانتیا در زمان ورود به ایران یک خودرو ایده آل در بین رانندگان محسوب می شد.این خودرو با سواری لذت بخش و منحصر به فرد خود توانست، محبوبیت ویژه ای در بین ایرانیان داشته باشد.

بیت ران-مجتبی کزازی: سیتروئن زانتیا به دلیل جذابیت در طراحی، قابلیت های دینامیکی بالا، سواری نرم و شتاب بالا، یکی از موفق ترین محصولات شرکت سایپا در زمان تولید خودش به شمار می رفت.

سیتروئن زانتیا برای اولین بار در سال 1993 میلادی تولید شد و دو سال بعد به علت ایمنی پایین، تولید آن در اروپا متوقف شد.

در سال 1380 شمسی مونتاژ آن در ایران توسط شرکت خودرو سازی سایپا آغاز شد و تا سال 1389 ادامه داشت.

در سال 1389 خودرو سازی سایپا نسخه فیس لیفت زانتیا را معرفی و به بازار روانه کرد.

فیس لیفت جدید زانتیا طراحی و ظاهر خوبی نداشت به همین دلیل استقبال خوبی از آن در بازار نشد.

سیتروئن زانتیا
فیس لیفت زانتیا معروف به زانتیا 2

انواع مدل های سیتروئن زانتیا در بازار

سیتروئن زانتیا در بازارهای جهانی با گزینه ‌های متعددی برای موتور عرضه می ‌شد.

که سایپا دو موتور 1.8 و 2.0 لیتری را برای بازار ایران در نظر گرفت.

هر چند تعداد بسیار محدودی نسخه شش سیلندر و اتوماتیک هم در بازار دیده می شد.

موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر توانایی تولید 112 اسب بخار قدرت را داشت، ولی این قدرت در مدل دو لیتری چهار سیلندر به 135 اسب بخار و گشتاور آن به 187 نیوتن متر می ‌رسید.

به این ترتیب، زانتیا با موتور دو لیتری تبدیل به یکی از سریع ‌ترین خودروهای بازار ایران در بازه قیمتی خود شد.

نارضایتی از امنیت سیتروئن زانتیا

زانتیا از لحاظ ایمنی خودرو مطلوبی نیست به همین دلیل، مورد انتقاد قرار گرفت.

زانتیا پس از تست توسط موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) توانست یک ستاره ایمنی از پنج ستاره برای سرنشینان و یک ستاره ایمنی از چهار ستاره برای عابرین پیاده را کسب کند.

سیتروئن زانتیا
نمای زانتیا در تست تصادف یورو انکپ

سیتروئن زانتیا
نمای زانتیا در تست تصادف یورو انکپ

سواری زانتیا چگونه است؟

زانتیا سواری با کیفیتی دارد.

به ویژه در نسخه دو لیتری، از نظر شتاب و سرعت، بسیاری از رقبا را پشت سر می ‌گذارد.

شتاب اولیه زانتیا در خور توجه است و دنده‌ ها یکی پس از دیگری به راحتی تعویض می ‌شود.

در مورد شتاب ثانویه این خودرو بسیار خوب و راضی کننده عمل می‌کند.

هماهنگی بسیار خوبی میان موتور و جعبه دنده پنج سرعته دستی مشاهده می ‌شود و به دلیل سیستم تعلیق پیشرفته، سواری نرمی دارد.

زانتیا خودرویی موفق در تست گوزن

سیتروئن زانتیا در سال ۱۹۹۹ در این تست ، خودرو برتر بود، که پیش از دست دادن کنترل، ۸۵ کیلومتر در ساعت سرعت داشت و پس از آن به مانع بر خورد کرد.

همه زانتیاها از کمک فنرهای هیدونیوماتیکی استفاده می کنند.

این سیستم تعلیق هیدرولیکی به صورت خود تراز شونده یا تنظیم شونده است.

و این سیستم به خودرو اجازه می دهد که مانورهای سریع و چابکی داشته باشد.

خودرویی که کمترین موفقیت را در اجرای این مانور داشت، خودرو Reliant Rialto با سرعت ۴۲.۵ کیلومتر در ساعت بود.

سیستم تعلیق

زانتیاهای تولید ایران به یک سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز هستند که ارتفاع خودرو از زمین را به صورت خودکار تغییر می‌دهد.

نیرو ترمز را بر اساس وزن خودرو تنظیم می‌کند.

مثلا هنگام عبور از ناهمواری‌ ها ارتفاع خودرو افزایش می‌ یابد.

همچنین اگر ظرفیت سرنشینان عقب خودرو تکمیل باشد، فشار هیدرولیکی تعلیق چرخ ‌های عقب بالا می ‌رود تا ارتقاع را تنظیم کند.

در نتیجه ترمز چرخ ‌های عقب هم قوی ‌تر عمل می کند.

این نوع سیستم تعلیق خوب عمل کرده و خودرو در برابر ناهمواری ‌های سطح مسیر عکس ‌العمل خوبی از خود نشان می ‌دهد.

کمتر ضربات جاده را به اتاق و سرنشینان وارد می‌ کند و باعث می شود که زانتیا کیفیت سواری خوبی داشته باشد.

چرا شوتی سوارها به زانتیا علاقه دارند؟

از مهم ترین دلایل علاقه مندی شوتی سوارها به زانتیا، شتاب بالا و تغییر ارتفاع این خودرو در هنگام حمل بار با وزن بالا است.

زانتیا خودرویی با مانور پذیری بالا است.

این مانور پذیری در تعلیق و شتاب گیری دیده می شود.

و باعث می شود که راننده در بحرانی ترین شرایط هم پاسخ درستی از این خودرو دریافت کند.

سیتروئن زانتیا
نما داخلی سیتروئن زانتیا

معایب سیتروئن زانتیا

دید جلو و اطراف ماشین خوب هستند ولی دید عقب چندان خوب نیست و به علت نداشتن دوربین و سنسور عقب باعث می ‌شود که در هنگام دنده عقب، راننده دید کافی نداشته باشد.

یکی از مشکلات اصلی زانتیا بالا بودن هزینه تعمیرات و گران بودن قطعات مصرفی است.

در مدل های کارکرده ایراد نشتی لوله های روغن هیدرولیک بسیار شایع است.

همچنین زانتیا به دلیل سیستم‌ های بسیار پیچیده ‌ای که دارد، برای تعمیرات مالک خود را به مشکل می‌ اندازد.

مزایا انتخاب سیتروئن زانتیا

اگر موتور زانتیا سالم و بدون عیب باشد.

سواری آن پر شتاب و لذت ‌بخش است.

هنوز هم در این محدوده قیمت، خودرویی پیدا نمی ‌کنید که توان رقابت با شتاب و هندلینگ زانتیا را داشته باشد.

این خودرو برای بار و سرنشینان عقب فضای کافی دارد.

آیا زانتیا انتخاب مناسبی است؟

با توجه به توضیحات گفته شده، زانتیا خودرویی با استهلاک بالا، ظاهر قدیمی، گران بودن قطعات یدکی نو و استوک، ورود سر و صدای موتور به کابین است.

اما مهم‌ ترین نقطه ضعف زانتیا ایمنی پایین آن است.

در عین حال مصرف سوخت آن بسیار زیاد است.

و با وجود استهلاک بالا و مدل های پایین این خودرو، پیدا کردن نسخه سالم زانتیا بسیار دشوار است.

 بیشتر بخوانید

خودروهای شوتی هدف برخورد ناجا خواهند بود + جزئیات

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

پژو پارس ELX بررسی شد؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

 

1 دیدگاه

  1. سلام،نمیدونم چرا همین خودرو با همین استهلاک بالا،مصرف سوخت بالا،ایمنی خیلی ضعیف،قطعات گران و کمیاب قیمت دست دومش به امدازه صفر سورن و پژو پارس هستش،یعنی یه ماشین با 16سال کارکرد به اندازه یه ماشین صفر وطنی قیمتش هست،حاجی یجای کار میلنگه اگه فکر کنین زانتیا ماشین خوبی نیس

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت بازرسی و استاندارد ایران اعلام کرد:

کیفیت سمند ارتقا یافته است + جزئیات

بنابر اعلام شرکت خودروسازی ایران خودرو ارتقای کیفیت سمند از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران تایید شده است. بیت...

ارزشمندترین خودروساز جهان شد

با بالا رفتن ارزش سهام تسلا موتورز در بورس و پیشی گرفتن آن از تویوتا، تسلا به عنوان ارزشمندترین خودروساز در جهان معرفی شد. بیت...

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۸ +...

امین آزاد مهندس مکانیک، سردبیر سایت بیت ران و نیز مستند ساز صنعتی به ویژه در حوزه خودرو به عنوان برترین خودرونویس و خبرنگار...

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان را بشناسید

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان متعلق به لوسید موتورز است. در ادامه با این خودرو آشنا شوید. بیت ران - در اوایل ماه ژوئن،...

داستان رولزرویس و هایده / خودرویی که قرار بود...

داستان رولزرویس و هایده را از زبان تیمور ریشار استاد خودروهای کلاسیک ایران ببینید. بیت ران -  تیمور ریشار را ماشین‌بازها، صندوقچه گنج خودروهای کلاسیک...

پست‌های مرتبط