زانتیا خودرو محبوب و موفق در بین ایرانیان

از دست ندهید

سیتروئن زانتیا یک خودرو سدان خانوادگی و از محصولات شرکت فرانسوی سیتروئن است. این خودرو از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۲ در دو نوع ‌لیفت ‌بک و استیشن تولید می‌ شد.سیتروئن زانتیا در زمان ورود به ایران یک خودرو ایده آل در بین رانندگان محسوب می شد.این خودرو با سواری لذت بخش و منحصر به فرد خود توانست، محبوبیت ویژه ای در بین ایرانیان داشته باشد.

بیت ران-مجتبی کزازی: سیتروئن زانتیا به دلیل جذابیت در طراحی، قابلیت های دینامیکی بالا، سواری نرم و شتاب بالا، یکی از موفق ترین محصولات شرکت سایپا در زمان تولید خودش به شمار می رفت.

سیتروئن زانتیا برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی تولید شد و دو سال بعد به علت ایمنی پایین، تولید آن در اروپا متوقف شد.

در سال ۱۳۸۰ شمسی مونتاژ آن در ایران توسط شرکت خودرو سازی سایپا آغاز شد و تا سال ۱۳۸۹ ادامه داشت.

در سال ۱۳۸۹ خودرو سازی سایپا نسخه فیس لیفت زانتیا را معرفی و به بازار روانه کرد.

فیس لیفت جدید زانتیا طراحی و ظاهر خوبی نداشت به همین دلیل استقبال خوبی از آن در بازار نشد.

سیتروئن زانتیا
فیس لیفت زانتیا معروف به زانتیا ۲

انواع مدل های سیتروئن زانتیا در بازار

سیتروئن زانتیا در بازارهای جهانی با گزینه ‌های متعددی برای موتور عرضه می ‌شد.

که سایپا دو موتور ۱.۸ و ۲.۰ لیتری را برای بازار ایران در نظر گرفت.

هر چند تعداد بسیار محدودی نسخه شش سیلندر و اتوماتیک هم در بازار دیده می شد.

موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توانایی تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت را داشت، ولی این قدرت در مدل دو لیتری چهار سیلندر به ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۸۷ نیوتن متر می ‌رسید.

به این ترتیب، زانتیا با موتور دو لیتری تبدیل به یکی از سریع ‌ترین خودروهای بازار ایران در بازه قیمتی خود شد.

نارضایتی از امنیت سیتروئن زانتیا

زانتیا از لحاظ ایمنی خودرو مطلوبی نیست به همین دلیل، مورد انتقاد قرار گرفت.

زانتیا پس از تست توسط موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) توانست یک ستاره ایمنی از پنج ستاره برای سرنشینان و یک ستاره ایمنی از چهار ستاره برای عابرین پیاده را کسب کند.

سیتروئن زانتیا
نمای زانتیا در تست تصادف یورو انکپ
سیتروئن زانتیا
نمای زانتیا در تست تصادف یورو انکپ

سواری زانتیا چگونه است؟

زانتیا سواری با کیفیتی دارد.

به ویژه در نسخه دو لیتری، از نظر شتاب و سرعت، بسیاری از رقبا را پشت سر می ‌گذارد.

شتاب اولیه زانتیا در خور توجه است و دنده‌ ها یکی پس از دیگری به راحتی تعویض می ‌شود.

در مورد شتاب ثانویه این خودرو بسیار خوب و راضی کننده عمل می‌کند.

هماهنگی بسیار خوبی میان موتور و جعبه دنده پنج سرعته دستی مشاهده می ‌شود و به دلیل سیستم تعلیق پیشرفته، سواری نرمی دارد.

زانتیا خودرویی موفق در تست گوزن

سیتروئن زانتیا در سال ۱۹۹۹ در این تست ، خودرو برتر بود، که پیش از دست دادن کنترل، ۸۵ کیلومتر در ساعت سرعت داشت و پس از آن به مانع بر خورد کرد.

همه زانتیاها از کمک فنرهای هیدونیوماتیکی استفاده می کنند.

این سیستم تعلیق هیدرولیکی به صورت خود تراز شونده یا تنظیم شونده است.

و این سیستم به خودرو اجازه می دهد که مانورهای سریع و چابکی داشته باشد.

خودرویی که کمترین موفقیت را در اجرای این مانور داشت، خودرو Reliant Rialto با سرعت ۴۲.۵ کیلومتر در ساعت بود.

سیستم تعلیق

زانتیاهای تولید ایران به یک سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز هستند که ارتفاع خودرو از زمین را به صورت خودکار تغییر می‌دهد.

نیرو ترمز را بر اساس وزن خودرو تنظیم می‌کند.

مثلا هنگام عبور از ناهمواری‌ ها ارتفاع خودرو افزایش می‌ یابد.

همچنین اگر ظرفیت سرنشینان عقب خودرو تکمیل باشد، فشار هیدرولیکی تعلیق چرخ ‌های عقب بالا می ‌رود تا ارتقاع را تنظیم کند.

در نتیجه ترمز چرخ ‌های عقب هم قوی ‌تر عمل می کند.

این نوع سیستم تعلیق خوب عمل کرده و خودرو در برابر ناهمواری ‌های سطح مسیر عکس ‌العمل خوبی از خود نشان می ‌دهد.

کمتر ضربات جاده را به اتاق و سرنشینان وارد می‌ کند و باعث می شود که زانتیا کیفیت سواری خوبی داشته باشد.

چرا شوتی سوارها به زانتیا علاقه دارند؟

از مهم ترین دلایل علاقه مندی شوتی سوارها به زانتیا، شتاب بالا و تغییر ارتفاع این خودرو در هنگام حمل بار با وزن بالا است.

زانتیا خودرویی با مانور پذیری بالا است.

این مانور پذیری در تعلیق و شتاب گیری دیده می شود.

و باعث می شود که راننده در بحرانی ترین شرایط هم پاسخ درستی از این خودرو دریافت کند.

سیتروئن زانتیا
نما داخلی سیتروئن زانتیا

معایب سیتروئن زانتیا

دید جلو و اطراف ماشین خوب هستند ولی دید عقب چندان خوب نیست و به علت نداشتن دوربین و سنسور عقب باعث می ‌شود که در هنگام دنده عقب، راننده دید کافی نداشته باشد.

یکی از مشکلات اصلی زانتیا بالا بودن هزینه تعمیرات و گران بودن قطعات مصرفی است.

در مدل های کارکرده ایراد نشتی لوله های روغن هیدرولیک بسیار شایع است.

همچنین زانتیا به دلیل سیستم‌ های بسیار پیچیده ‌ای که دارد، برای تعمیرات مالک خود را به مشکل می‌ اندازد.

مزایا انتخاب سیتروئن زانتیا

اگر موتور زانتیا سالم و بدون عیب باشد.

سواری آن پر شتاب و لذت ‌بخش است.

هنوز هم در این محدوده قیمت، خودرویی پیدا نمی ‌کنید که توان رقابت با شتاب و هندلینگ زانتیا را داشته باشد.

این خودرو برای بار و سرنشینان عقب فضای کافی دارد.

آیا زانتیا انتخاب مناسبی است؟

با توجه به توضیحات گفته شده، زانتیا خودرویی با استهلاک بالا، ظاهر قدیمی، گران بودن قطعات یدکی نو و استوک، ورود سر و صدای موتور به کابین است.

اما مهم‌ ترین نقطه ضعف زانتیا ایمنی پایین آن است.

در عین حال مصرف سوخت آن بسیار زیاد است.

و با وجود استهلاک بالا و مدل های پایین این خودرو، پیدا کردن نسخه سالم زانتیا بسیار دشوار است.

 بیشتر بخوانید

خودروهای شوتی هدف برخورد ناجا خواهند بود + جزئیات

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

پژو پارس ELX بررسی شد؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

 




11 دیدگاه

  1. سلام،نمیدونم چرا همین خودرو با همین استهلاک بالا،مصرف سوخت بالا،ایمنی خیلی ضعیف،قطعات گران و کمیاب قیمت دست دومش به امدازه صفر سورن و پژو پارس هستش،یعنی یه ماشین با ۱۶سال کارکرد به اندازه یه ماشین صفر وطنی قیمتش هست،حاجی یجای کار میلنگه اگه فکر کنین زانتیا ماشین خوبی نیس

    • بهمون دلیل که دوستمون اشاره کردن و به همون دلیلی که ۲۰۶ تیپ ۲ بدون ا!شن و موتور ضعیف ایرانیزه شده کنونی قیمت بازارش نزدیک رانا پلاس تیو فایو هست یا دویست و هفت که همون ۲۰۶ پلاسه شده ۴۰۰ تومن اما چی داره در مقایسه با رانا؟ یه مانیتور و یه رینگ آلومینیومی! حاجی اینجا هیچی سر جاش نیست تعصبی نباش!

  2. راجب موتور ۳۰۰۰ وی ۶ بیشتر میگفتین چون طرافداراش بیشترن و حتی یه چهار تا عکس از داخل کابین یا اپشنهاش نزاشتین یه عکس از موتوری خط تولیدی چیزی……ماکسیمم سرعتی….

  3. همه این معایب که گفتین با اغراق بود .بهتره یکم از تجربیات زانتیا سوارها هم استفاده کنید و مدام تکرار مکررات نکنید .
    استهلاکش کمتر از ۲۰۶ هست .به دلیل کیفیت بالای قطعاتش و ساخت.طبع اگر هر دو رو سالم فرض کنیم
    هردو شو داشتم و به تجربه میگم

  4. متاسفانه استفاده شوتی !!! از ماشین کلا شخصیت ماشین زیر سوال برده و من که خودم یه زمانی داشتم فروختم! ببخشید با عرض معذرت از طرفدارانش اصلا خجالت میکشیدم تو فامیل و در و همسایه میدیدن زانتیا سواریم! فکر میکردن قاچاقچی هستم! با توجه به تصادفی هم که یکی از دوستان نزدیکم با زانتیای خودش داشت و با شکستگی ناحیه لگن و دنده ها و قفسه سینه و نابودی ٧٠ درصدی ماشین مواجه شد که نهایتا به عنوان ضایعات و با ضرر وحشتناک فروختش و شانس آورد جونشو سر این ماشین نداد. هزینه های بالای شارژ گوی و نشتی روغن و قشر تعمیرکاراش که هر مرتبه ما کلی دچار هزینه های وحشتناک تعمیر بودیم و خلاصه سرتون درد نیارم به نظرم در دوره خودش ماشین بدی نبود اما الان کلا زانتیا با توجه به سالهای کارکردش و اینکه اکثرا افتاده دست دلال و با یه صفرشویی و هزینه ناچیز و کم کردن کیلومتر و موتورشویی میان ماشین ٢٠٠-٣٠٠ هزارتا کارکرده که بعضا تصادف هم داشتن به اسم صفر و کم کار تو انبار!! جا میزنن اصلا پیشنهاد نمیدم. اگه دست من بود با چیزهایی که ازش دیدم حتی تعویض پلاک و معامله این ماشین تو ایران ممنوع میکردم. تفاوت زیادی با پراید نداره از نظر ایمنی. اینهمه ماشین بهتر الان تو بازار هست که ارزش خرید بیشتری دارن. پیشنهاد من نمونه های کارکرده ماشینهای وارداتی کره ای و ژاپنی هست که سواری خوب و ایمنی بالایی دارن. با تشکر از پیج بسیار خوب بیت ران.

    • کاملا درسته….همونطور که بعضی آدمارو الکی بال وپر دادن تو ایران….زانتیا هم زیادی بال و پر دادن بهش یه سری از مردم

  5. چرا اطلاعات غلط میدید ؟
    این که گفتید این ماشین ۲ سال بعد از رده تولید اروپا خارج شد
    این حرف هارو از خودتون در میارید ؟
    برید توی ویکیپدیا انگلیسی (نه فارسی) درباره این ماشین بخونید اصلا همچین چیزی عنوان نشده و این ماشین از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ تولید شده در اروپا و فقط توی بازار آمریکا و کانادا و دو سه تا کشور دیگه مثل دیگر ماشین های فرانسوی حضور نداشته

  6. از لحاظ سواری به شخصه که bmw سری ۳ اتاق e46 و e90 و بنز e240 2003 داشتم این ماشین سواری خیلی راحت تر و نرم‌تری داره حتی نسبت به چنین ماشینایی و از لحاظ هندلینگ هم عالیه (به لطف سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی)
    البته نسخه اکتیوا هستش که رکورد‌دار هندلینگ دنیارو داره نه نمونه های توی ایران (نسخه اکتیوا سیستم تعلیقش بصورت الکتریکی کنترل میشه که اینجا نمیگنجه کامل توضیح بدم)

  7. در کل من ۱ ساله که زانتیا خریدم و تا قبلشم ماشینای خوب داشتم و خیلی ماشینای خوب روندم و واقعا میتونم بگم زانتیا فوقالعادس و زیرپایی که داره هیچ ماشینی تا ۵۰۰-۶۰۰ ملیون نداره پس مسخره هست که با سمندو پارس اینجور ماشنینا مقایسه شه
    نقاط ضعفشم از دید من :
    ایمنی پایین توی تست تصادف (مهمترینش)
    پیچیدگی فنی (بخاطر همین هزینه تعمیرش بالاس یه مقدار و کار هر کسی نیست)
    بعضی قطعاتش نو گیر نمیاد دیگه باید بگردی استوک پیدا کنی
    در کل اگه میخواید زانتیا بخرید فقط برید سراغ نمونه سالم و تمیز وگرنه اعصاب و پول براتون نمیمونه (البته هر ماشینی باید سالم باشه نه فقط زانتیا )

  8. اگه صفر کیلومتر بود اره از پریشا خیلی بهتر بود اما این مدل هشتاد و چند دیگه ارزش خرید ندارند چون استهلاک و هزینه نگهداری بیشتر خواهد بود و اگه یه ماشین آلمانی بود اره الان بی ام و ۲۰۰۲ من خودم دنبالشم بخرم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط