38.2 C
Tehran
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

داستان موسس رنو ؛ پیشرو در خودروسازی یا خائن به فرانسه؟

از دست ندهید

قیمت برخی خودروهای تولید داخل

در معاملات امروز بازار خودرو، دنا به قیمت 81 میلیون و 500 هزار تومان داد و ستد شد. بیت ران...

جنگنده رافال را از نزدیک بشناسید

هواپیمای جنگنده رافال یک جت دو موتوره جنگی ساخت شرکت داسو فرانسه است. این هواپیما توانایی حمل انواع مهمات...

لوییس موسس رنو در فرانسه با وجود تمام تلاش ها برای ارتقای صنعت خودرو در این کشور اما به خیانت به کشورش در جریان جنگ جهانی دوم متهم شد. این داستان زندگی رنو ست.

بیت ران – زندگی لوییس رنو، مردی که با همراهی برادرانش شرکت رنو را تاسیس کرد، ترکیبی از تلاش های یک مهندس توانمند در صنعت خودرو و تاثیرات ناشی از جنگ جهانی دوم است که او را از مقام یک مبتکر و صنعتگر به مردی خائن به فرانسه تبدیل کرد.

لوئیس رنو موسس رنو

توجه هوشمندانه

لوییس در فوریه سال 1877 در خانواده ای بزرگ به دنیا آمد و چهارمین فرزند از شش فرزند خانواده بود.

او از دوران نوجوانی به مسایل فنی علاقه مند بود.

لوییس جوان آینده را در موتورهای درنسوز دید و به سوی این موتورها حرکت کرد.

در آن دوران خودرو روزهای آغازین خود را طی می کرد و به صورت پیوسته در حال تکامل بود.

لوییس هم فرصت پیدا کرد در آغاز 20 سالگی به این جریان بپیوندد.

نخستین خودروی تولیدی او خودرویی مستقل نبود، بلکه یک خودروی سه چرخه De Dion-Bouton با قدرت تنها سه چهارم اسب بخار بود که از سوی لوییس تغییراتی در آن داده شد.

او در گام اول خودرو را به چهار چرخ تبدیل کرد.

موسس رنو
اولین رنو با موتور ساخته شده توسط لوئیس رنو در سال 1902

اختراع گیربکس سه سرعته

مهمتر از آن، سیستم انتقال نیروی این خودرو را از زنجیر به شفت تبدیل و گیبرکسی سه سرعته نیز روی خودروی جدید خود نصب کرد.

یک سال بعد لوییس اختراع گیربکس سه سرعته را به نام خود ثبت کرد.

نخستین موفقیت بزرگ او در تعطیلات سال نو 1898 به دست آمد.

دوستان لوییس بر سر توانایی های خودروی جدید او با لوییس شرط بندی کردند، تا خودروی رنو بتواند از شیبی 13درصد بالا برود.

لوییس هم در ابتدا چندان به توانمندی های خودروی دست سازش خوشبین نبود.

اما در نهایت شرط را پذیرفت و برنده شد.

به این ترتیب از یک سو درآمدی برای شروع کسب و کارش به دست آورد و از سوی دیگر 12 سفارش هم از دوستانش دریافت کرد.

موسس رنو تغییر لوگو رنو در زمان
تغییر لوگو رنو از بتدا تا کنون

همه کاره رنو

او به همراه دو برادر بزرگترش شرکت رنو را تاسیس کرد.

پس از این زمان بود که تولید خودرو در این شرکت آغاز شد.

یکی از برادران او در سال 1903 در جریان رقابت اتوموبیل رانی کشته شد.

برادر دیگر نیز در سال 1908 به دلیل بیماری از شرکت کناره گیری کرد.

به این ترتیب در این سال لوییس کنترل کامل شرکت را در اختیار گرفت.

موسس رنو
برادران رنو؛ مارسل، لوئیس و فرناند

با آغاز جنگ جهانی اول، رنو تولید تسلیحات نظامی را آغاز کرد و حتی تانکی نیز برای ارتش فرانسه ساخت.

موسس رنو
تانک رنو در موزه بلگراد

با پایان جنگ، روند رو به رشد شرکت رنو ادامه پیدا کرد.

دیدگاه لوییس رنو در این زمینه تمرکز بر تولید خودرو و خرید قطعات بود.

در حالی که سایر شرکت ها تلاش می کردند تمامی قطعات را در داخل شرکت تولید کنند.

موسس رنو
لوییس رنو و آندره سیتروئن. این دو رابطه خوبی با هم نداشتند.

با چنین دیدگاهی رنو تقریبا 80درصد قطعات را از خارج از شرکت می خرید و توانست از این نظر از سایر تولید کنندگان خودرو پیشی بگیرد.

سال 1934 و با ورشکستگی شرکت سیتروئن، دولت فرانسه به رنو که در وضعیت خوبی بود، فشار آورد که سیتروئن را بخرد.

هر چند رنو به دلیل تفاوت های زیاد دو شرکت، از این کار امتناع کرد.

روزهای خوش رنو در پیش بود، اما با آغاز جنگ جهانی دوم، دردسرهای رنو آغاز شد.

جنگ جهانی و اتهام خیانت

موسس رنو
ملاقات لوییس رنو با آدولف هیتلر. همکاری رنو با آلمانی ها در جریان جنگ جهانی دوم به قیمت خدشه دار شدن اعتبار لوییس رنو تمام شد.

آدولف هیتلر پس از در اختیار گرفتن قدرت در آلمان، توجه خود را به صنعت این کشور و به ویژه صنعت خودروسازی معطوف کرد.

در این مسیر علاوه بر حمایت از تولید کنندگان داخلی، در سفر به دیگر کشورهای اروپایی هم تلاش می کرد با خودروسازان ملاقاتی داشته باشد.

در این راستا در سال 1938 هیتلر ملاقاتی با لوییس رنو داشت.

در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه، آلمانی ها که از توانمندی های کارخانه های رنو آگاه بودند، تصمیم گرفتند کارخانه را به آلمان منتقل کنند.

وقتی رنو درک نشد

اما لوییس رنو که در آن زمان در آمریکا بود، به فرانسه بازگشت و پیشنهاد کرد زیر نظر آلمانی ها و در خاک فرانسه به تولید بپردازد.

این پیشنهاد در شرایطی که نیروهای آزادی بخش فرانسه برای مقابله با آلمانی ها کشته می شدند، برای فرانسوی ها در حکم خیانت به کشور بود.

در مقابل رنو علت این کار را جلوگیری از تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران اعلام کرد.

استدلالی که البته از سوی فرانسوی ها مورد پذیرش قرار نگرفت.

با آزاد شدن فرانسه، رنو به دلیل همکاری با آلمانی ها مورد بازخواست قرار گرفت.

 

موسس رنو

فشار کاری و البته بار سنگین این اتهام بزرگ، لوییس را خسته و بیمار کرده بود.

و سرانجام لوییس رنو، یکی از بزرگترین مردان صنعت فرانسه در اکتبر سال 1944 در پاریس از دنیا رفت.

بعدها با فروکش کردن احساسات نسل جنگ، اهداف لوییس رنو در همکاری با آلمانی ها از سوی مردم مورد پذیرش قرار گرفت.

و همین مسئله باعث شد وی به جایگاه واقعی خود در صنعت خوردوسازی فرانسه برسد.

بیشتر بخوانید:

داستان نامگذاری شرکت مزدا و پایه گذار آن که عاشق ایران بود

تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی در دنیای موتورسیکلت و خودرو

اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند

داستان تأسیس و توسعه‌ی پژو ؛ نسل های پرخاطره جهان و ایران را بشناسیم

منبع: اتومبیل

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آشنایی با بمب هدایت شونده استورم بریکر (StormBreaker)

استورم بریکر بمبی هدایت شونده ساخت ریتون میسلز سیستمز است. این بمب تقریبا می تواند در هر شرایطی هدف...
خریداران شاهین بخوانند

حق انتخاب تیپ های مختلف شاهین / آخرین وضعیت...

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه مشتریان در زمان تکمیل‌وجه برای انتخاب تیپ‌های مختلف حق انتخاب خواهند داشت، گفت: تیپ های مختلف شاهین...
اولین هواپیمای دریایی چینی‌ها

AG600 بزرگ‌ترین هواپیمای دوزیست جهان

اولین هواپیمای دوزیست چینی‌ها به نام AG600 کانلانگ این هفته نخستین پرواز خود را انجام داد. این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای دوزیست در جهان است....
خریداران شاهین غافلگیر شدند؛

تفاوت شاهین اس (شاهین S ) و شاهین جی...

نسخه های شاهین اس و شاهین جی چه تفاوت هایی دارند؟ روند تغییرات مشخصات این خودرو از ابتدا تا کنون چگونه بوده است؟ بیت ران...

موتور XU پلاس ؛ تولید انبوه و نصب روی...

تولید انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه امسال آغاز می شود، در مرحله اول این موتور بر روی سه خودروی...

پست‌های مرتبط