در فاصله طلوع و غروب شرکت DKW افسانه مونزا روایت شد، خودرویی که رکورد زد و ویژه ماند.
بیت ران – شرکت DKW در سال 1916 توسط یک مهندس دانمارکی به نام راسموسن در آلمان تاسیس شد.
این شرکت در آغاز به ساخت تجهیزات بخار می پرداخت و حتی سعی کرد یک خودروی بخار هم تولید کند.
تولید موتور احتراق داخلی
این تصمیم در سال هایی که موتورهای احتراق داخلی به تازگی متولد شده بودند و روند رو به رشدی داشتند، می توانست یک تصمیم غلط باشد که به شکست شرکت منجر شود.
اما DKW خیلی زود به اشتباهش در سرمایه گذاری در موتورهای بخار پی برد.
در ادامه به سمت ساخت موتورهای احتراق داخلی رفت.
سرانجام در سال 1919، نخستین موتورسیکلت احتراق داخلی خود را با یک انجین دوزمانه به تولید رساند.
این شروع روند موفقیت های این شرکت بود.
صعود در دنیای موتورسیکلت
DKW آنقدر در زمینه تولید موتورسیکلت به موفقیت رسید که در دهه 30 میلادی به بزرگترین موتور سیکلت ساز جهان تبدیل شد.
در آمد سرشار حاصل از فروش موتور سیکلت، مدیران این شرکت را به فکر ورود به دنیای خودرو انداخت.
نخستین خودروی شرکت DKW در اواخر دهه 30 میلادی به تولید رسید.
DKW با توجه به تجربه ای که در تولید انجین های دو زمانه داشت، همین انجین ها را روی خودروهایش نیز نصب می کرد.
این شرکت در آن دوران از ساختار دیفرانسیل جلو در محصولاتش بهره می برد.
زادگاه آئودی
DKW در 1932، با شرکت های آئودی، هورچ و واندرر ادغام شد تا گروه اتویونیون را تشکیل دهند.
گروهی که بعدها آئودی از آن به وجود آمد.
البته در این میان DKW همچنان به تولید خودرو با نام خود ادامه می داد.
دهه 50 میلادی اوج دوران قدرت خودروهای این شرکت بود که با موتور های دو زمانه و سه سیلندر، فروش خوبی را در بازار تجربه می کردند.
مدل های دهه 50 این شرکت بیشتر نمونه هایی دو در بودند.
DKW حتی نمونه های استیشن خود را هم در قالب مدل های دو در تولید می کرد.
مونزا وارد می شود
در این میان یکی از بی نظیرترین خودروهای تولیدی این شرکت، مدل مونزا بود که با بدنه ای از جنس فایبر گلاس و تولید بسیار محدود، تنها برای سرعت ساخته شده بود.
این خودرو توانست در زمان خود چند رکورد سرعت را هم جابجا کند.
موتور مونزا هر چند سه سیلندر و یک لیتری بود، اما 40 اسب بخار قدرت را به این خودروی 780 کیلوگرمی می رساند.
این خودرو در پیست مونزا ایتالیا به سرعت 140 کیلومتر در ساعت دست پیدا کرد.
این سرعت برای خودرویی در این کلاس یک رکورد بود و نامش را هم از همین پیست به عاریت گرفته بود.
این شرکت به عنوان یکی از اعضا خانواده اتویونیون، در بازه سال های 1954 تا 1968 به تولید خودرویی شبیه به جیپ با نام اتویونیون پرداخت.
البته این شبه جیپ از شاسی و موتور DKW بهره می برد.
مدل های این شرکت در دهه 60 متناسب با سایر محصولات خانواده اتویونیون، دچار تغییرات ظاهری شد.
حتی مدل های چهار در نیز به تولید رسید.
غروب یک برند
اما در نهایت تولید خودروهایی با برند DKW در 1966 به پایان خط رسید.
و به این ترتیب این برند برای همیشه به خاطره ها پیوست.
این شرکت همیشه برای وفاداری به اصولی که به نظرش درست بود و البته موفقیت هایش در مسابقات اتوموبیل رانی، از سوی علاقه مندان مورد تحسین قرار می گرفت.
اما در نهایت همین وفاداری پایان این شرکت را رقم زد.
DKW همیشه موتورهایش را به صورت دو زمانه می ساخت و حتی موتور شش سیلندر V شکل را هم به صورت دو زمانه تولید کرد.
در بین موتورهای این شرکت نمونه های دو زمانه چهار کاربوراتوره نیز وجود داشت.
از سوی دیگر باور این شرکت به تولید مدل های دو در نیز، از اصول کاری DKW بود.
هر چند در دهه 60 دیگر این اصول ارزش چندانی نداشت.
از خودروهای DKW نمونه هایی وارد کشور ما شده است که در حال حاضر به تعداد انگشت شمار موجود است.
بیشتر بخوانید:
زشتترین موتورسیکلتهایی که تاکنون ساخته شدهاند را بشناسید
نگاهی به آیرودینامیک ترین خودرو در گذشته به سبک فولکس واگن
موتور وانکل مزدا RX-7 ؛ تاریخچه یک خودرو اسپرت خاص
منبع: اتومبیل