25.1 C
Tehran
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹

تفاوت کامیون دست دوم اروپایی و آسیایی / مزایای واردات دست دوم های تجاری

از دست ندهید

نوسان قیمت تایر وسایل نقلیه سنگین

با وجود افزایش تولید تایر وسایل نقلیه سبک و سنگین، شاهد نوسان قیمت تایر وسایل نقلیه سنگین در بازار...

چه کسانی خودرو را گران کردند؟ / وجود ۷۰ هزار خودرو در انبار‌های ایران خودرو

خودروسازان داخلی به بهانه های مختلف و بدون گرفتن تاییدیه از نهادهای مربوطه اقدام به افزایش قیمت خودروها کردند....

سراتو مونتاژی، خودرویی شهری یا مسابقه ای؟

سراتو مونتاژی، خودرویی است که از زمان تولیدش در ایران منتقدان و طرفداران فروانی دارد و مطالب زیادی درباره...

در شرایطی که واردات خودروهای سواری به کشور و ممنوع است و به اعتقاد برخی کارشناسان همین امر انحصار و در پی آن گرانی و بی کیفتی خودروهای داخلی را دامن می زند، واردات کامیون های دست دوم آزاد شده است.

بیت ران – امین آزاد: فربد زاوه کارشناس بازار در گفت و گو با بیت ران درباره مزایای واردات کامیون های دست دوم به کشور و تاثیر آن بر اقتصاد عامه مردم می گوید. وی همچنین با اعتقاد بر اینکه داخلی سازی در صنعت خودروهای تجاری با درصد پایینی در جریان است، تفاوت واردات کامیون از کشورهای غربی و شرقی را بررسی کرد.

این کارشناس همچنین از تفاوت کامیون دست دوم اروپایی با آسیایی و کره ای و نیز به صرفه بودن قیمتی واردات دست دوم خودروهای تجاری گفت.

اجازه واردات کامیون های 3 سال کارکرده به کشور قانونی شده است، صدای خیلی ها درآمده که صنعت کامیون ایران با این کار از بین می رود.

اما از طرفی راننده ها می گویند که ما نیاز به کامیون داریم. به نظر شما واردات کامیون مفید است یا خیر؟

هیچ کس به اندازه این دوستان صنعتی نمی تواند پدر صنعت ایران را در بیاورد.

من موافق واردات کامیون هستم.

البته اگر بخواهیم از اروپا وارد کنیم با عمر سه سال، خودرو یورو 6 است.

موتور با استاندارد یورو 6 با گازوئیل ایران مشکل پیدا می کند.

اگر از کره و ژاپن وارد شود یورو5 است.

پس اگ قصد واردات از اروپا را دارند با عمر بالاتر بهتر است.

حتی اگر ده سال ساخت هم وارد شود از چیزی که الان در ایران تولید می شود، بهتر است.

قرار نیست ما به بهانه ایجاد شغل، هزینه های گزافی به مردم تحمیل کنیم، الویت با مردم است.

شغل مناسب و حمل ونقل ارزان همه برای مردم است که بتوانند راحت زندگی کنند.

یکی از حرف هایی که می زنند این است که برای واردات کامیون ارز زیادی از کشور خارج می شود.

من حساب کردم که همین الان هم برای تولید پراید 7 هزار دلار ارز از کشور خارج می شود.

یک تویوتا یاریس 2012 در اروپا 5 هزار دلار است، با این شرایط تویوتا کار کرده بهتر از پراید صفر نیست؟

در ضمن ارز بری کمتری هم دارد.

در یک زمان ما با تولید کامیون های چینی خیلی ها را خودرو دار کردیم .

خود من نیز در همین ماجرای خودروهای چینی حضور داشتم.

اما الان می گویم کاش به جای واردات کامیون صفر چینی، کامیون دست دوم اروپایی وارد می کردیم.

صنعت حمل و نقل در مورد کامیون ها و اتوبوس ها به شدت تحت فشار است.

قیمت یک اتوبوس یا یک کامیون به چندین میلیارد تومان رسیده است.

اگر بخواهیم برای حمایت مثلا از ایران خودرو دیزل، این روند را ادامه دهیم، مردم باید هزینه بسیار زیادی بپردازند.

این کار توجیه عقلی ندارد که مردم ایران پول بسیار زیادی بدهند، تا چند هزار نفر در یک شرکت کار کنند.

عمق ساخت داخل صنعت کامیون ایران بسیار پایین و زیر 20 درصد است و جز چند مورد بقیه همگی مونتاژ هستند.

ارزش افزوده ای در تولید آنها در ایران نیست که نیاز به نگرانی درمورد ارزش افزوده آنها یا ارز بریشان داشته باشیم.

چرا ولووهای FH ساخته شده در ایران خودرو دیزل از ولووهای وارداتی گران قیمت تر بوده اند؟

مدل تولیدی کامیون در ایران یعنی SKD (قطعات منفصله وارد شود) بین 6 تا 14 درصد، به دلیل هزینه های مونتاژ گران تر از CBU (کامیون آماده وارد شود) است.

یعنی ما پول بیشتری می دهیم تا آن را در ایران مونتاژ کنیم.

خیلی مسائل وجود دارد که ثابت می کند ارز بری فقط بهانه است.

کارهایی که الان وزارت صنعت برای حفظ ایران خودرو و سایپا انجام می دهد، یا بهتر بگویم حفظ پراید و پژو 405 ،خیلی ارز بری بیشتری دارد.

اگر یک راننده ایرانی بخواهد یک ولوو FH را وارد کند الان قیمت آن چقدر تمام می شود؟

هفته گذشته یک کامیون IVECO STRALIS که معادل همان FH است را برای یک شرکت تهیه کردم.

قیمت این تریلی با موتور 13 لیتری و قدرت 550 اسب بخار، 56 هزار یورو بود.

قیمت یک تریلی دو محور با حدود 500 اسب بخار قدرت بین 50 تا 65 هزار یورو نسبت به آپشن هایش متفاوت است.

همین کامیون ها اگر به صورت دست دوم سه سال کار کرده خریده شود، حدود 20 هزار یورو ارزان تر است.

ما یک کامیون سه سال کار کرده اروپایی با استاندارد یورو 6 را می توانیم وارد کنیم.

قیمت این کامیون در نهایت با کامیون چینی برابر می شود.

متوسط کارکرد در اروپا برای هر کامیون در سال حدود 150 هزار کیلومتر است.

که در 3 سال حدود 450 هزار کیلومتر پیمایش مسیر دارند.

در ایران برای پیمایش همین مقدار حدود 9 سال زمان لازم است که این تفاوت به دلیل تک راننده و مالک راننده بودن اکثر کامیون ها در کشور است.

ورود کامیون های دست دوم در ایران بسیار ضرورت دارد و ما اصلا صنعت خودروی تجاری و کامیون سازی نداریم که بخواهد از بین برود.

البته صنعت خودرو تجاری داشتیم و با تصمیمات اشتباه همه آن هارا از بین بردند.

آبا ورود یک کامیون 450 هزار کیلومتری به کشور باعث مشکلات برای تعمیر و نگهداری نمی شود؟

نکته اول اینکه قطعات کامیون اگر درست تعمیر شوند عمر مفید آنها حداقل یک میلیون کیلومتر است.

علت خرابی ها در ایران مشکل در قطعات نیست و مشکلات ما در این مورد، مجموع عوامل زیادی مانند سوخت، جاده و راننده است.

سوخت گازوئیل در ایران بی کیفیت است و راننده نیز آموزش های لازم برای هر خودرو را نمی بیند.

هنوز هم برای گواهینامه پایه دو با استفاده از بنز 911 و اتوبوس 302 امتحان می گیرند.

ما زمانی که در سایپا دیزل اکتروس را تولید کردیم، ضریب خرابی آن حدود 5 درصد بود.

این آمار برای مرسدس بنز کاملا غیر قابل فهم بود و می گفتند در دنیا در یک میلیون کیلومتر 0.5 درصد خرابی داشتند.

تنظیم گفت و گو: امیرحسین اسماعیل بیگی

بیشتر بخوانید:

واردات کامیون های دست دوم آزاد شد + جزئیات ثبت نام

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

واردات کامیون‌ های دست دوم اروپایی با ۳ سال کارکرد حاشیه ساز شد

3 دیدگاه

  1. بخشید اکتروس نه اکتروش .غلت املایی دارید .ولوو رو هم سایپا دیزل مونتاژ میکرد نه ایرانخودرو دیزل .

  2. سلام . لطفا درباره قوانین و ضوابط واردات این کامیون ها اطلاع رسانی کامل بفرمایید . ممنون

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

فورد برانکو ۲۰۲۱ رونمایی شد؛ فراتر از نوستالژی

فورد از شاسی بلند برانکو مدل ۲۰۲۱ رونمایی کرد. این خودرو توانایی بالایی در مسیرهای خارج جاده‌ای دارد و...
مدیر عامل مرکز تحقیقات خودروسازی سایپا:

موتور سایپا شاهین ۱۵۰۰ سی سی توربوشارژ است

مدیر عامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا اعلام کرد موتور سایپا شاهین ۱۵۰۰ سی سی توربوشارژ است. بیت ران - مدیر عامل مرکز...

موتور EF7 دنا و بررسی انواع ECU روی این...

موتور EF7 دنا از نگاه مردم و صاحبان شخصی این خودرو بررسی شده است. بیت ران -موتور EF7 دنا با ظرفیت 1.7 لیتر توان 115...

ایرباس A350 ؛ هواپیمای پهن پیکر ایرباس چه ویژگی‌هایی...

ایرباس با معرفی مدل A350 در سال ۲۰۰۵ وارد رقابت با بوئینگ ۷۸۷ شد. این هواپیمای پهن پیکر توانایی طی مسافت‌های طولانی را دارد. بیت...
جزئیات طرح پیش فروش سایپا؛

پیش فروش کوییک اس ، ساینا اس و شاهین...

جزئیات طرح جدید پیش فروش کوییک اس ، ساینا اس و شاهین ، سخ محصول جدید گروه خودروسازی سایپا اعلام شد. بیت ران - در...

پست‌های مرتبط