تفاوت کامیون دست دوم اروپایی و آسیایی / مزایای واردات دست دوم های تجاری

از دست ندهید

در شرایطی که واردات خودروهای سواری به کشور و ممنوع است و به اعتقاد برخی کارشناسان همین امر انحصار و در پی آن گرانی و بی کیفتی خودروهای داخلی را دامن می زند، واردات کامیون های دست دوم آزاد شده است.

بیت ران – امین آزاد: فربد زاوه کارشناس بازار در گفت و گو با بیت ران درباره مزایای واردات کامیون های دست دوم به کشور و تاثیر آن بر اقتصاد عامه مردم می گوید. وی همچنین با اعتقاد بر اینکه داخلی سازی در صنعت خودروهای تجاری با درصد پایینی در جریان است، تفاوت واردات کامیون از کشورهای غربی و شرقی را بررسی کرد.

این کارشناس همچنین از تفاوت کامیون دست دوم اروپایی با آسیایی و کره ای و نیز به صرفه بودن قیمتی واردات دست دوم خودروهای تجاری گفت.

اجازه واردات کامیون های ۳ سال کارکرده به کشور قانونی شده است، صدای خیلی ها درآمده که صنعت کامیون ایران با این کار از بین می رود.

اما از طرفی راننده ها می گویند که ما نیاز به کامیون داریم. به نظر شما واردات کامیون مفید است یا خیر؟

هیچ کس به اندازه این دوستان صنعتی نمی تواند پدر صنعت ایران را در بیاورد.

من موافق واردات کامیون هستم.

البته اگر بخواهیم از اروپا وارد کنیم با عمر سه سال، خودرو یورو ۶ است.

موتور با استاندارد یورو ۶ با گازوئیل ایران مشکل پیدا می کند.

اگر از کره و ژاپن وارد شود یورو۵ است.

پس اگ قصد واردات از اروپا را دارند با عمر بالاتر بهتر است.

حتی اگر ده سال ساخت هم وارد شود از چیزی که الان در ایران تولید می شود، بهتر است.

قرار نیست ما به بهانه ایجاد شغل، هزینه های گزافی به مردم تحمیل کنیم، الویت با مردم است.

شغل مناسب و حمل ونقل ارزان همه برای مردم است که بتوانند راحت زندگی کنند.

یکی از حرف هایی که می زنند این است که برای واردات کامیون ارز زیادی از کشور خارج می شود.

من حساب کردم که همین الان هم برای تولید پراید ۷ هزار دلار ارز از کشور خارج می شود.

یک تویوتا یاریس ۲۰۱۲ در اروپا ۵ هزار دلار است، با این شرایط تویوتا کار کرده بهتر از پراید صفر نیست؟

در ضمن ارز بری کمتری هم دارد.

در یک زمان ما با تولید کامیون های چینی خیلی ها را خودرو دار کردیم .

خود من نیز در همین ماجرای خودروهای چینی حضور داشتم.

اما الان می گویم کاش به جای واردات کامیون صفر چینی، کامیون دست دوم اروپایی وارد می کردیم.

صنعت حمل و نقل در مورد کامیون ها و اتوبوس ها به شدت تحت فشار است.

قیمت یک اتوبوس یا یک کامیون به چندین میلیارد تومان رسیده است.

اگر بخواهیم برای حمایت مثلا از ایران خودرو دیزل، این روند را ادامه دهیم، مردم باید هزینه بسیار زیادی بپردازند.

این کار توجیه عقلی ندارد که مردم ایران پول بسیار زیادی بدهند، تا چند هزار نفر در یک شرکت کار کنند.

عمق ساخت داخل صنعت کامیون ایران بسیار پایین و زیر ۲۰ درصد است و جز چند مورد بقیه همگی مونتاژ هستند.

ارزش افزوده ای در تولید آنها در ایران نیست که نیاز به نگرانی درمورد ارزش افزوده آنها یا ارز بریشان داشته باشیم.

چرا ولووهای FH ساخته شده در ایران خودرو دیزل از ولووهای وارداتی گران قیمت تر بوده اند؟

مدل تولیدی کامیون در ایران یعنی SKD (قطعات منفصله وارد شود) بین ۶ تا ۱۴ درصد، به دلیل هزینه های مونتاژ گران تر از CBU (کامیون آماده وارد شود) است.

یعنی ما پول بیشتری می دهیم تا آن را در ایران مونتاژ کنیم.

خیلی مسائل وجود دارد که ثابت می کند ارز بری فقط بهانه است.

کارهایی که الان وزارت صنعت برای حفظ ایران خودرو و سایپا انجام می دهد، یا بهتر بگویم حفظ پراید و پژو ۴۰۵ ،خیلی ارز بری بیشتری دارد.

اگر یک راننده ایرانی بخواهد یک ولوو FH را وارد کند الان قیمت آن چقدر تمام می شود؟

هفته گذشته یک کامیون IVECO STRALIS که معادل همان FH است را برای یک شرکت تهیه کردم.

قیمت این تریلی با موتور ۱۳ لیتری و قدرت ۵۵۰ اسب بخار، ۵۶ هزار یورو بود.

قیمت یک تریلی دو محور با حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت بین ۵۰ تا ۶۵ هزار یورو نسبت به آپشن هایش متفاوت است.

همین کامیون ها اگر به صورت دست دوم سه سال کار کرده خریده شود، حدود ۲۰ هزار یورو ارزان تر است.

ما یک کامیون سه سال کار کرده اروپایی با استاندارد یورو ۶ را می توانیم وارد کنیم.

قیمت این کامیون در نهایت با کامیون چینی برابر می شود.

متوسط کارکرد در اروپا برای هر کامیون در سال حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر است.

که در ۳ سال حدود ۴۵۰ هزار کیلومتر پیمایش مسیر دارند.

در ایران برای پیمایش همین مقدار حدود ۹ سال زمان لازم است که این تفاوت به دلیل تک راننده و مالک راننده بودن اکثر کامیون ها در کشور است.

ورود کامیون های دست دوم در ایران بسیار ضرورت دارد و ما اصلا صنعت خودروی تجاری و کامیون سازی نداریم که بخواهد از بین برود.

البته صنعت خودرو تجاری داشتیم و با تصمیمات اشتباه همه آن هارا از بین بردند.

آبا ورود یک کامیون ۴۵۰ هزار کیلومتری به کشور باعث مشکلات برای تعمیر و نگهداری نمی شود؟

نکته اول اینکه قطعات کامیون اگر درست تعمیر شوند عمر مفید آنها حداقل یک میلیون کیلومتر است.

علت خرابی ها در ایران مشکل در قطعات نیست و مشکلات ما در این مورد، مجموع عوامل زیادی مانند سوخت، جاده و راننده است.

سوخت گازوئیل در ایران بی کیفیت است و راننده نیز آموزش های لازم برای هر خودرو را نمی بیند.

هنوز هم برای گواهینامه پایه دو با استفاده از بنز ۹۱۱ و اتوبوس ۳۰۲ امتحان می گیرند.

ما زمانی که در سایپا دیزل اکتروس را تولید کردیم، ضریب خرابی آن حدود ۵ درصد بود.

این آمار برای مرسدس بنز کاملا غیر قابل فهم بود و می گفتند در دنیا در یک میلیون کیلومتر ۰.۵ درصد خرابی داشتند.

تنظیم گفت و گو: امیرحسین اسماعیل بیگی

بیشتر بخوانید:

واردات کامیون های دست دوم آزاد شد + جزئیات ثبت نام

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

واردات کامیون‌ های دست دوم اروپایی با ۳ سال کارکرد حاشیه ساز شد




10 دیدگاه

  1. بخشید اکتروس نه اکتروش .غلت املایی دارید .ولوو رو هم سایپا دیزل مونتاژ میکرد نه ایرانخودرو دیزل .

  2. سلام . لطفا درباره قوانین و ضوابط واردات این کامیون ها اطلاع رسانی کامل بفرمایید . ممنون

  3. من الان یک سالو نیم هست که همه داراییمو دادم و کامیون وارداتی ثبت نام مردم ولی فعلا هیچ خبری از شماره گزاری و ترخیص شدن نیست زندگی برام واقعا سخت شده و همه سرمایه ام هم رو هواس یکی هم نیست به داد ماها برسه

  4. هیچ اعتمادی به شرکت سایپادیزل نیست فقط وارداتی که رانندگان انتخاب خریدهرنوع کامیونی باهرنوع رنگی وقیمت متعادلش می توانم بخره وکمک به بازارایران میکندباشه که معافیهاجوشش واردات بزنن

  5. کاملا درسته، تمام اون ۱۰۰۰نفرکارگررابازنشته کنید۱۰برابرضررهاشون را دارن ازپول واردات میگیرن، مردم چه گناهی کردن، به خاطریه عده مافیای خودروسازی بسوزن😠😠

  6. باسلام کشنده های وارداتی کارکرده که درایران هیچ خدماتی نداره خوب نیست چون بخاطرخراب شدن یک قطعه که باید تعویض بشه مدتها بایدبخوابه تاقطعه اش رابتونی تهیه کنی وسرمایه بلا استفاده میشه.البته اگرخدماتش باشه بهتراز ماشینهای چینی وایرانیه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط