میل بادامک پلاستیکی آلمان ها وزن پیشرانه را کم کرده است

از دست ندهید

شرکت های دایملر و ماهله ماژول میل بادامک پلاستیکی برای پیشرانه خودرو طراحی کرده‌اند که علاوه‌ بر وزن کمتر، مزایای زیادی دارد.

بیت ران – یکی از روش‌های صرفه‌جویی در مصرف بنزین، کاهش وزن خودرو است و همان ‌طور که می‌دانید، پیشرانه یکی از سنگین ‌ترین قطعات وسایل نقلیه به ‌شمار می‌رود.

باتوجه‌به این نکته، محققان اروپایی ماژول میل ‌بادامک پلاستیکی ساخته‌اند.

گفته می ‌شود این قطعه پلاستیکی علاوه‌بر وزن سبک، از مزایای بیشتری برخوردار است.

نمونه‌ اولیه این ماژول میل ‌بادامک با همکاری مؤسسه فناوری شیمیایی فرانهوفر آلمان، گروه قطعه ‌سازی MAHLE، شرکت خودروسازی دایملر، سازنده‌ بلژیکی پلاستیک SBHPP/Vyncolit و گروه فرانسوی تولیدکننده‌ پلاستیک جورج پرنود (Georges Pernoud Group) طراحی شده است.

camshaft module / ماژول میل بادامک پیشرانه

میل بادامکی ساخته شده از پلیمر ترموست تقویت ‌شده با فیبر

ماژول جدید به‌ جای آلومینیوم معمولی قالب ‌گیری‌ شده، از پلیمر ترموست تقویت ‌شده با فیبر ساخته شده است.

ترموست به این معنی است که در ابتدا با استفاده از عملیات حرارتی از حالت رزین نرم به جامد تبدیل می‌ شود.

درواقع، ماژول میل ‌بادامک نهایی در‌مقایسه‌ با محصول آلومینیومی سبک ‌تر است.

باتوجه‌ به اینکه میل ‌بادامک در بالای پیشرانه قرار دارد، وزن سبک ماژول به ‌ویژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

زیرا نه ‌تنها وزن کلی پیشرانه را کاهش می ‌دهد؛ بلکه مرکز ثقل آن را نیز پایین می ‌آورد.

اگرچه ماژول پلاستیکی ازنظر جذب ارتعاشات تولیدکننده‌ نویز بهتر از آلومینیوم عمل می‌کند، تولید آن به انرژی کمتری نیاز دارد.

همچنین قالب ‌های استفاده‌ شده در تولید آن بادوام ‌تر است.

از نظر عملیات پرداخت پس از پایان ریخته ‌گری، کار کمتری برای نهایی‌ شدن تولید این میل بادامک لازم است.

امتیاز دیگر این ماژول آن است که می ‌توان تمام آن‌ها را به‌ صورت یک قطعه تولید کرد که باعث کاهش زمان مونتاژ می ‌شود.

باید یادآور شویم سختی پلیمر ترموست تقویت ‌شده با فیبر یک ‌چهارم آلومینیوم است.

گفته می‌ شود طراحی ماژول میل ‌بادامک این کاستی را جبران می ‌کند.

درپایان، یکی از نمونه ‌های اولیه این ماژول میل ‌بادامک پس از ۶۰۰ ساعت آزمایش، عملکرد بی‌ عیب‌ و‌ نقصی در پیشرانه‌ احتراق‌ داخلی پیشرفته ‌ای از خود نشان داد.

سازندگان ادعا می ‌کنند ماژول یادشده به ‌خوبی در مقابل حرارت پیشرانه و فشارهای شیمیایی و مکانیکی مقاومت می ‌کند.

با این وجود، آزمایش‌ های بیشتری برای بررسی چگونگی تأثیر نیروهای گازی ناشی از فرایند احتراق بر قابلیت ‌های کاهش نویز آن برنامه ‌ریزی شده است.

بیشتر بخوانید:

سوپاپ برقی چگونه با هوش مصنوعی عمل می کند؟

چرا میل سوپاپ از حساس ترین کارهای طراحی موتور است؟

زمان بندی سوپاپ و فناوری های برتر آن؛ راه های بهبود موتورهای احتراق داخلی

منبع: زومیت




1 دیدگاه

  1. این میل بادامک آهنی نیست که پلاستیکی شو زدن بلکه نگهدارنده ها ی آلمینیومی یا بگین هاش هست و بنظرم مزخرفه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط