تصمیم بر سر دو راهی وزن کمتر یا قدرت بیشتر خودروها در خودروسازی ها آینده صنعت خودرو را شخص می کند.
بیت ران – در گذشته، خودروهای سوپراسپرت نهایتا ۵۰۰ اسببخار قدرت داشتند.
این رقم نیز، تنها مربوط به نمونه های خاص می شد.
درحالی که اکنون سدان های اسپرت متوسط، این قدرت را تولید می کنند.
برای مثال، بی ام و M3 نسلهای گذشته تنها ۳۳۳ اسببخار داشت.
اما مدل کنونی دارای بیش از ۵۰۰ اسببخار است.
آیا این یک پیشرفت است؟
طی سال ها، فناوری پیشرانه خودروها پیشرفت کرده است و استفاده از توربوشارژر ارزان تر شده است.
همین طور، انتظارات نیز فراتر رفته است.
بنابراین شاهد بالا رفتن قدرت پیشرانه ها به مرور زمان هستیم.
طی یک دهه گذشته، قدرت اسب بخار خودروها سر به فلک کشیده است و به سطحی رسیده که خیلی ها انتظار نداشتند.
البته این روند طبیعی بازار آزاد است.
وقتی که یک شرکت از خودروی پرقدرت نسل جدید خود رونمایی می کند، برندهای دیگر سعی می کنند بهتر از آن باشند.
از این رو، همیشه روی قدرت بیشتر، رقابت وجود دارد.
این رقابت که اکنون نیز برقرار است، ممکن است پایان یابد.
دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد.
مهم ترین دلیل این می تواند باشد که خودروهای امروزی سطحی از قدرت را ارائه می دهند که برای سرعت گیری کافی است.
در حال حاضر، خودروهای الکتریکی قادر هستند تا در بازه دو ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت برسند.
دستیابی به زمان کمتر، تقریبا غیرممکن است و حتی اگر ممکن باشد، یک ماشین شهری نیاز به این عملکرد نخواهد داشت.
این موضوع ممکن است برای برخی خوشایند باشد.
اما عملا سرعتگیری های این چنینی نه تنها خطرناک است، بلکه خلاف جهت راحتی سرنشینان است.
اهمیت لذت رانندگی
از طرف دیگر، بسیاری معتقدند که فلسفه خودروهای اسپرت، تجربه لذت رانندگی با آنها است و صرفا به رقم شتاب اولیه مربوط نمی شود.
این رقابت علاوه بر شتاب، در مورد سرعت نهایی خودروها نیز وجود دارد.
البته رکوردزدن سوپراسپرت هایی مانند بوگاتی ویرون، هیجان انگیز است.
اما این عامل در دنیای واقعی کاربردی نیست؛ حتی برای اشخاص ثروتمندی که قدرت خرید بوگاتی را داشته باشند.
با تسخی رشدن بخش اعظم بازار به واسطه خودروهای برقی، نیاز به قدرت و عملکرد بالا، رفته رفته کاهش یافته است.
عده ای معتقدند که جنگ بر سر قدرت کاهش خواهد یافت و خودروسازان روی ساخت محصولات سبک تمرکز خواهند کرد.
کالین چپمن، بنیانگذار لوتوس، در این باره اظهار داشته است:
« سادهسازی کن، بعد سبکی را اضافه کن ».
این دقیقا موضوعی است که خودروسازان لازم است روی آن رقابت کنند.
به جای اینکه روی افزایش قدرت متمرکز شوند، کاهش وزن خودرو را در اولویت بگذارند.
خودروسازان باید تلاش کنند تا شاسی های سبک تری با قیمت مناسب بسازند.
آنها باید سعی کنند تا خودروهای اسپرتی عرضه کنند که روح علاقه مندان تسخیر شود؛ نه اینکه صرفا مشخصات عددی محصول را تغییر دهند.
مک لارن سبک وزن
مک لارن در ساخت مدل اسپیدتیل، از این نکته استفاده کرده است.
این ابرخودرو که شکل و شمایل آن جنجال زیادی داشته است، مهندسان و طراحان مک لارن در ساخت آن، هیچ نکته ای را از قلم نیانداخته اند.
این ابرخودروی هزار اسب بخاری، به اندازه زیادی سبک است و همینطور، مانند شمشیر هوا را می شکافد.
باید اعتراف کرد اسپیدتیل نیز، از رقابت در تولید قدرت بیشتر، عقب نمانده است.
اما این موضوع، تمرکز اصلی آن نبوده است.
مک لارن بیشتر سعی کرده است تا حد امکان، خودروی سبک تر و با آیرودینامیک بهتری بسازد.
برای همین، این خودرو به اندازهی بوگاتی شیرون سریع است؛ با وجود اینکه به مراتب قدرت کمتری دارد.
اگر خودروسازان از فلسفه مشابهی در ساخت مدل های اسپرت بهره بگیرند، بسیاری از آن استقبال می کنند.
مثال خیلی خوب این موضوع، الپین A110 است که توانسته است نظر بسیاری را به خود جلب کند.
در قیاس با خودروهای آلمانی که روی افزایش قدرت تمرکز کرده اند، این کوپه اسپرت فرانسوی کوچک، رویه ای متفاوت پیش گرفته است.
به جای استفاده از پیشرانه ای پرحجم، این خودرو از یک موتور چهارسیلندر ۱/۸ لیتری به همراه توربوشارژر بهره میبرد.
این موتور قادر است ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.
با وجود قدرت نه چندان زیاد، این خودرو به دلیل سبک بودن، همچنان سریع است و رانندگی با آن لذت بخش است.
درواقع؛ می تواند جزو یکی از لذت بخش ترین خودروهای حال حاضر باشد.
محصولی که شرکت الپین تولید کرده است خود زیرمجموعه ای از رنو است.
خودروسازان بزرگ نیز می توانند از این ایده استفاده کنند.
مزایای کاهش وزن خودروها
کاهش وزن خودرو، از هر جهت ایده خوبی است.
این ایده به طراحان کمک می کند تا موتور کوچکتری برای آن درنظر بگیرند و در عین حال، خودرو عملکرد مطلوب را داشته باشد.
از طرفی، باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
همینطور، سواری و فرمان پذیری بهتری را موجب می شود.
بنابراین، عامل های متعددی با کاهش وزن خودرو، بهتر می شوند.
آیرودینامیک خودرو نیز مسئله مهمی است.
این فاکتور در مک لارن اسپیدتیل مثال زدنی است.
امروزه خودروسازان به این موضوع اهمیت کافی میدهند.
البته اجرایی کردن این ایده، کار راحتی نیست.
شرکتهای خودروسازی، به ویژه سازندگان مدل های اسپرت، مشتاق هستند تا محصول آن ها سبک تر باشد.
اما استانداردهای ایمنی جدید، امکانات رفاهی داخل خودرو و سطح تجهیزات محصولات امروزی، مانع این کار می شوند.
این دلایل افزایش قدرت خودروها را توجیه میکند؛ برای اینکه اثر وزن اضافه را جبران کند.
هرچند، کاهش وزن خودرو نیز غیر ممکن نیست و هزینه زیادی نخواهد داشت.
خودروهایی همچون الپین A110 و مزدا MX5 نمونه های خوبی هستند.
با گسترش فناوری خودروهای برقی، دو عامل تور سبک بودن و آیرودینامیک خودروها، بیش از پیش مهم خواهد بود.
بنابراین، از این پس شاهد رقابت خودروسازان در ارائه محصولات سبک تر با عملکرد بالا خواهیم بود؛ تا اینکه صرفا قدرت بیشتری را تولید کنند.
به این ترتیب جنگ بر سر اسب بخار پایان خواهد یافت و رقابت وارد حوزه جدیدی خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
تنفس مصنوعی به سبک بامو / معرفی سیستم توئین پاور توربو
پیشرانه های کلاسیک چندکاربراتوری آمریکایی را بشناسیم
موتور وانکل مزدا RX-7 ؛ تاریخچه یک خودرو اسپرت خاص
کلاس بندی خودروها را بشناسیم
منبع: زومیت