روش جدید قیمت گذاری خودرو اعلام شد؛ همراه جزئیات

از دست ندهید

روش جدید قیمت گذاری خودرو در حالی اعلام شده است که پیش بینی می شد قیمت کارخانه ای حداقل ۳۰ درصد افزایش یابد برخی هم منتظر کاهش قیمت خودرو بودند اما در نهایت بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

بیت ران – در جلسه‌ای میان وزارت صنعت معدن و تجارت (صمت)، سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار توافقات بر سر تعیین قیمت خودرو انجام شد.

عباس قبادی، دبیر کارگروه تنظیم بازار در این نشست اعلام کرد که ضوابط قیمت گذاری توسط شورای رقابت اعلام و مورد تایید ستاد تنظیم‌ بازار قرار گرفت.

وی همچنین در توضیح شرایط جدید ثبت نام خودرو گفت: ظرفیت ثبت‌نام برای هر کد ملی فقط یک خودرو است و داشتن گواهینامه و سن ۱۸ سال برای نام‌نویسی الزامی است. همچنین بر شرایط خودرو در بحث احتکار تأکید شد و ناظران بر فرایند احتکار خودرو نظارت جدی خواهند کرد.

روش جدید قیمت گذاری خودرو

به گفته این مقام مسئول، سه روش فروش فوق‌العاده، پیش فروش تا یک سال و مشارکت تولید درنظر گرفته شده است و بعد از اطلاعیه فروش فوق‌العاده که تحویل سریعتر است یک هقته سایت باز خواهد شد و افرادی که تمایل دارند نام‌نویسی می‌کنند.

قبادی با بیان اینکه بر اساس دستور وزیر صمت، مقرر شده که سیاست‌های کلان نظارتی در بحث ثبت نام، تولید حداکثری، نظارت بر فروش و کیفیت خودرو مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و معاونت صنعتی وزارت صمت روش‌های فروش، بحث‌های نظارتی و مسائل مربوط به قیمت که شورای رقابت به آن پرداخته بود را تصویب کرده است.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و ۲۳ درصدی سایپا

رضا شیوا،  رییس شورای رقابت نیز در این جلسه با اعلام اینکه با روش جدید قیمت گذاری خودرو ، قیمت خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: به دلیل اینکه افزایش قیمت خودروهای ساخت ایران خودرو در بهمن ۱۳۹۷ به مراتب بیشتر از سایپا بود، ایران خودرویی‌ها کمتر باید سود ببرند.

وی با بیان اینکه در بهمن ۱۳۹۷ ایران خودرویی‌ها ۸۴ درصد افزایش قیمت و سایپایی‌ها ۶۴ درصد رشد قیمت داشتند، اظهار کرد: تلاش شده در این شیوه قیمت گذاری خودروهای تولیدی به دست مصرف کننده واقعی برسند و حباب قیمتی شکسته شود.

بر اساس روش جدید فروش خودرو، تغییرات قیمتی مشمول خودروهای معوق شده نمی‌شود. تا جایی که امکان دارد قرار است که تقاضا برای خرید خودرو به گونه‌ای محدود شود که فقط تقاضای مصرف کنندگان واقعی به سمت پیش خرید از خودروسازان بیاید.

براساس دستورالعمل جدید، پیش فروش‌های جدید فروش خودرو به صورت قرعه کشی خواهد بود و افرادی که ظرف سه سال گذشته خودرویی خریداری نکرده باشند یا کارت ملی آنها دارای کد تکراری ثبت شده در سامانه نباشد، اجازه خواهند داشت تا در این قرعه کشی شرکت کنند.

روش جدید قیمت گذاری خودرو

فروش خودرو با ۳ روش فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید

صادق نیارکی معاون امور صنایع وزیر صنعت در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار گفت:فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو از این پس خواهد بود و ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می یابد.

وی ادامه داد :فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو از این پس خواهد بود، بنابراین ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می یابد و مابقی نیز در قالب فروش فوق العاده و پیش فروش واگذار می شود.

فروش فوق العاده

صادقی نیارکی توضیح داد : در فروش فوق العاده حداکثر سه ماهه خودرو به دست متقاضی خواهد رسید، بنابراین سایت فروش خودرو یک هفته باز است و همه می توانند ثبت نام کرده و واریز وجه کنند؛ بنابراین صرفا مصرف کنندگانی که در سه سال گذشته در فرآیند فروش شرکت ها حضور نداشته باشند اجازه ثبت نام دارند.

وی تصریح کرد: این روش ها در طول سال ادامه خواهد داشت و متناوب فروش فوق العاده خواهیم داشت، اما پس از اتمام مراحل ثبت نام اگر تعداد ثبت نام کنندگان متناسب با سهمیه در نظر گرفته برای فروش باشد، بدون سود مشارکت و به صورت سه ماهه، خودرو را تحویل خواهیم داد، اما اگر تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر از خودروها باشد، فرایند قرعه کشی در شرکت های خودروساز با حضور مراجع نظارتی انجام خواهد شد.

به گفته معاون امور صنایع، مردمی که واریز وجه کرده و نام آنها در قرعه کشی وارد نشده است، می توانند وجه خود را دریافت کرده یا در فروش های بعدی آن را مورد استفاده قرار دهند.

وی اظهار داشت: در فرآیند پیش فروش مجدد سایت باز خواهد شد و سود مشارکت نیز صفر خواهد بود و صرفا برای مصرف کننده، خودرو در نظر گرفته شده است. این در حالی است که روش های مشارکت در تولید نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

با وجود پیگری های بیت ران برای مصاحبه با اعضای شورای رقابت موفقیتی حاصل نشد یکی از اعضا هم با بیان اینکه من مخالف تصمیم گرفته شده هستم، گفت: علیه همکارانم مصاحبه نمی کنم.

بیشتر بخوانید:

چرا افزایش قیمت محصولات ایران خودرو کمتر از سایپا خواهد بود؟

افزایش ۲۰ درصدی قیمت پراید در کارخانه ها با مصوبه شورای رقابت

اخذ مالیات از مابه التفاوت قیمت خودرو در دستور کار است

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط