فرمول قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت نهایی و جزئیات آن اعلام شد.
بیت ران – رضا شیوا رئیس شورای رقابت، در رابطه با فرمول قیمت گذاری خودرو و آنچه که قرار بود بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار مورد توافق قرار بگیرد توضیح داد:
« در جلسه هفته گذشته که با حضور وزیر صمت برگزار شد قرار بر این شد تا شورای رقابت فرمول قیمت گذاری خودرو را تعیین و برای تایید به ستاد تنظیم بازار ارائه کند.
پیش بینی بر این اساس ما در شورا، فرمول را بر اساس سقف قیمتی مورد بررسی و محاسبه قرار داده و آن را در اولین فرصت به ستاد تنظیم بازار ارائه میکنیم. »
فرمول شورای رقابت به روال گذشته است
وی همچنین اظهار کرد: « فرمولی که شورای رقابت برای قیمتگذاری خودرو تعیین کرده به روال گذشته است. »
به گفته رئیس شورای رقابت « بر این اساس سه متغیر تورم بخشی، بهرهوری و کیفیت مورد توجه است. »
رضا شیوا با تاثیر گذاری فرمول شورا بر قیمت بازار گفت: « به طور حتم میتواند موجب کاهش قیمت شده و حباب را بشکند. »
وی با بیان اینکه به قوه قضائیه و سایر نهادهای ناظر پیشنهاد میکنیم که رصد بیشتری در بازار داشته باشند، افزود:
« گفته میشود معمولا چند نفری هستند که فضای بازار را به هم میریزند وگرنه در حال حاضر تقاضا برای خودرو آنقدر بالا نیست که بخواهد بازار را به هم بریزد. »
شیوا ادامه داد: « بر این اساس اگر نهادهای ناظر و دستگاههای ذیربط بتوانند جلوی افراد سودجو را بگیرند به طور حتم بازار از این حالت تا حدود زیادی خارج میشود. »
دستورالعمل برای ستاد تنظیم بازار جهت تعیین قیمت کارخانهای ارسال میشود
شیوا اعلام کرد: با بیان این که این دستورالعمل فردا برای ستاد تنظیم بازار جهت تعیین قیمت کارخانهای خودروها ارسال میشود.
وی یادآور شد: دستورالعمل شورای رقابت با آنچه سازمان حمایت پیشنهاد کرده بود فرق اساسی دارد، به طوری که پیشنهاد سازمان حمایت تعیین قیمت خودرو بر اساس هزینه تمام شده خودرو است. »
نمی توان هزینه تمام شده را مبنا قرار داد
رئیس شورای رقابت توضیح داد: « زمانی هزینه تمام شده خودرو باید ملاک قیمتگذاری باشد که هزینهها کاملا شفاف باشد و سرمایهگذاریها مربوط به بخش تولید خودرو باشد.
نه این که در بخشهای دیگری هزینه شده باشد.
در حال حاضر هزینه تمام شده تولید خودروسازان بسیار پیچیده است.
زیرا شرکتهای وابسته زیادی دارند و هم چنین تعداد زیادی شرکت وابسته نامربوط به تولید نیز دارند که گاهی زیانده هستند. »
بانک مرکزی تورم بخشی صنعت خودرو را برای امسال به شورای رقابت ارائه کرد
شیوا با بیان این که شورای رقابت در سال ۹۱-۹۰ تصمیم گرفت روش دیگری غیر از هزینه تمام شده را انتخاب کند، افزود:
« بر این مبنا قیمت پایه خودرو و تورم بخشی صنعت خودرو مورد توجه قرار میگیرد، به طوری که مشخص میشود هر کدام از اجزای خودرو چقدر در قیمت آن نقش دارند.
بانک مرکزی تورم بخشی صنعت خودرو را برای امسال به شورای رقابت ارائه کرده است.
با ارائه دستورالعمل شورا به ستاد تنظیم بازار، قیمت نهایی خودروها توسط این ستاد تعیین و اعلام خواهد شد. »
لحاظ کردن هزینه معاملات و به روز رسانی سبد هزینهها
به گزارش فارس، رئیس شورای رقابت با بیان این که خودروسازان در برخی بخشهای غیر تولیدی سرمایه گذاری کردهاند که این موضوع نباید بر قیمت خودرو سرشکن شود، اظهار داشت:
« در عین حال در شرایط فعلی صنعت خودرو با مشکل تحریمها رو به رو است و با توجه به این که تولید خودروها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزبری دارد، خودروسازان برای تهیه ارز با مشکلاتی رو به رو هستند که برای کمک به این موضوع، هزینه معاملات را برای خودروسازان در نظر گرفتیم. »
تعیین قیمت خودرو بر اساس سبد قدیم نیز قابل انجام است
وی توضیح داد: « یکی دیگر از مسائلی که مطرح شد، این است که خودروسازان میگفتند سبد بانک مرکزی در مورد خودروهای مختلف به روزرسانی نشده، است.
یعنی سبدی که نشان دهنده همه هزینههای تولید یک خودرو از جمله دستمزدها، هزینه ارزی و قطعات است، به روز رسانی نشده است.
که در این مورد وزیر صنعت از خودروسازان خواست تا اطلاعات مربوطه را به شورای رقابت ارائه دهند تا ما با ارائه آن به بانک مرکزی از مسؤولان بانک مرکزی بخواهیم که سبد هزینهها را به روزرسانی کنند. »
شیوا با بیان این که فعلا تعیین قیمت خودرو بر اساس سبد قدیم نیز قابل انجام است، گفت: تا سه ماه دیگر اگر تغییری در سبد هزینهها ایجاد شود میتوانند آن را در قیمت خودرو لحاظ کنند.
دپو تعداد زیادی خودرو توسط دلالان و افزایش قیمت
رئیس شورای رقابت در ادامه با بیان این که در حال حاضر بازار خودرو درگیر دلال بازی شده و عدهای بازار را به دست گرفتهاند و سود کلانی میبرند، گفت:
« عدهای، تعداد زیادی خودرو دپو کردهاند، نمیفروشند و قیمت را تعیین میکنند که باید جلوی این افراد گرفته شود تا بازار به تعادل برسد. »
وی پیشنهاد کرد: نیروهای نظارتی همان طور که با اخلال گران بازار ارز برخورد کردند، با متخلفان بازار خودرو نیز برخورد کنند.
اعمال برخی محدودیتها در خرید خودرو
شیوا در ادامه با اشاره به تصمیم گیری انجام شده برای اعمال برخی محدودیتها در خرید خودرو گفت:
« یکی از این محدودیتها این است که هر فردی با کد ملی خود طی سه سال گذشته خودرو خریده باشد، نتواند خودروی جدیدی را خریداری کند. در عین حال خریداران خودرو باید گواهینامه داشته باشند و هم چنین محدودیتهای زمانی برای افرادی که خودرو خریدهاند و بخواهند آن را بفروشند اعمال میشود. »
رئیس شورای رقابت اظهار داشت: هم چنین شرکتهای خودروساز باید قطعات اصلی را گارانتی ویژه کنند، به طوری که اگر این قطعات معیوب باشند، رایگان تعویض شوند.
وی تأکید کرد: در صورت برخورد و دستگیری متخلفان بازار خودرو شاهد ریزش قیمتها در بازار خواهیم بود.
تاثیر خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو
دو سال پیش با مصوبه سران سه قوا به نوعی شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد.
از آن زمان رایزنیهای بسیاری برای برگشت شورا در جریان بود.
رئیس شورای رقابت اعتقاد داشت که کنار گذاشتن آنها به دلیل برداشت اشتباه وزیر صمت وقت بوده است.
وی معتقد بود اگر اینطور نبود مصوبه سران سه قوا موجب این برکناری شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو نمیشد.
در روزهای اخیر نیز اعلام شده بود که قیمت گذاری خودرو در ستاد تنظیم بازار نهایی شده است که بعد از آن رئیس شورای رقابت اعلام کرد:
« چنین قیمت گذاری بدون توافق و مشارکت شورای رقابت غیرقانونی بوده و باید طبق قانون پیش برود. »
این در حالی است که به گزارش ایسنا، شیوا تاکید داشت، قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار و فرمولی که سازمان حمایت مد نظر دارد بر اساس بهای تمام شده است که موجب افزایش قیمت خودرو میشود و شورا چنین قیمتگذاری را قبول ندارد.
بیشتر بخوانید: