رادار بین خطوط یکی از امکانات جدید خودروهای مدرن است. در ادامه به این سیستم، انواع آن و نحوه کارکرد آن خواهیم پرداخت.
بیت ران – حسین ریحانی: سیستم رادار بین خطوط به طور کلی خارج شدن خودرو از مسیر اصلی را تشخیص می دهد.
این سیستم به راننده هشدار میدهد که بین خطوط رانندگی کند.
این ایده اصلی این سیستم به طوری کلی است.
با این وجود امروزه انواع و کارکردهای مختلفی برای سیستم رادار بین خطوط وجود دارد که شامل پیشگیری از منحرف شدن خودرو از بین خطوط و حتی اصلاح مسیر حرکت خودرو و قرار دادن آن بین خطوط جاده نیز میشوند.
تمامی انواع سیستمهای بین خطوط از دوربینهایی ارزان قیمت استفاده میکنند که درون شیشه جلو جاسازی میشوند.
این دوربین به طور مداوم خطوط جاده را دنبال میکند.
دوربین قرار گرفته در شیشه جلوی خودروها به طور کلی به سه سیستم ایمنی مدرن متصل است.
این سه سیستم شامل کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار بین خطوط و سیستم هشدار نقطه کور میشوند.
اگر در فکر خرید خودرویی مجهز به سیستم هشدار بین خطوط هستید، یا به نحوه کارکردن این سیستم علاقه دارید در ادامه همراه بیت ران باشید.
انواع سیستم هشدار بین خطوط
سیستمهای هشدار بین خطوط به طور کلی سه نوع کلی دارند:
۱. سیستم هشدار انحراف از مسیر
این سیستم نوع پایه هشدار بین خطوط است.
اگر خودرو بیش از اندازه به خطوط نزدیک شود یا روی آنها برود، این سیستم فورا به راننده هشدار می دهد.
راننده پس از دریافت هشدار از سوی این سیستم، باید مسیر خودرو را اصلاح کرده و بین خطوط رانندگی کند.
این سیستم در جادههایی که خط کشی نداشته باشند، نمیتواند کار کند.
همچنین اگر خط کشی جاده رنگ واضحی نداشته باشد، یا کمرنگ شده باشد نیز در کارکرد درست این سیستم اختلال ایجاد میشود.
بارش باران و برف نیز دیگر عواملی هستند که سیستم هشدار انحراف از مسیر را به اشتباه میاندازند.
سیستمهای هشدار انحراف از مسیر، زمانی که راننده در حال ترمزگیری باشد یا راهنما زده باشد، هشداری نمیدهند.
۲. سیستم کمکی بین خطوط
این نوع از سیستمهای بین خطوط، زمانی که خودرو روی خطوط جاده حرکت کند، مسیر فرمان را اصلاح می کند و دوباره خودرو را به بین خطوط بر میگرداند.
این سیستم با نامهای Lane keep Assist یا Side Assist شناخته میشود.
۳.سیستم حرکت بین خطوط
این سیستم جدیدترین نوع سیستمهای بین خطوط است.
این سیستم در هنگام فعال بودن، دائما خودرو را بین خطوط حفظ میکند و به نوعی کنترل فرمان را در دست دارد.
البته در پیچهای تند این سیستم کنترل فرمان را در دست ندارد.
و تنها در پیچهای با زاویه کم فعال میماند.
به این نکته در مورد سیستم کمکی بین خطوط نیز اشاره کنیم که هنوز توسعه این سیستم به طور صد در صد انجام نشده است.
همچنان راه زیادی تا عملکرد کاملا بدون نقص دارد.
هشدارهای سیستمهای بین خطوط
زمانی که سیستم بین خطوط هشدار میدهد، راننده باید به رانندگی خود توجه کند.
این هشدار میتواند به صورتهای مختلفی انجام شود.
محدودیت سرعت:
سیستم هشدار بین خطوط معمولا در سرعت حدود ۴۵ کیلومتر بر ساعت به بالا فعال میشود.
در سرعتهای پایین به دلیل اینکه دوربین نمیتواند خطهای کامل را ببیند، سیستم میتواند دچار اشتباه شود.
هشدار صوتی:
در برخی خودروها در صورتی که از بین خطوط خارج شوید و روی خطوط حرکت کنید، سیستم اقدام به بوق زدن میکند.
هشدار لرزشی:
در برخی دیگر از خودروها سیستم هشدار بین خطوط، با لرزاندن غربیلک فرمان یا صندلی، به راننده هشدار میدهد.
این نوع لرزش کاملا متفاوت از لرزشهای دیگر در خودرو است تا یک وقت راننده آن را با خطوط لرزش ایجاد کننده کنار جاده یا لرزش ناشی از ترمزگیری اشتباه نگیرد.
در خودروهایی که به لرزاندن صندلی به راننده هشدار میدهند، لرزش میتواند بسته به جهت منحرف شدن خودرو در سمت چپ یا راست صندلی ایجاد شود.
به طور کلی در اکثر خودروهای آسیایی از هشدار صوتی استفاده میشود.
ولی اروپاییها از سیستم هشدار لرزشی نیز استفاده میکنند.
هشدار تصویری:
در این حالت تصویر و علامت هشداری در پشت آمپر به راننده نشان داده میشود.
معمولا این هشدار در همه خودروها به یک شکل است و شامل نمایی از دو خط جاده است که در حالت عادی به رنگ سبز هستند.
ولی زمانی که خودرو روی خطوط حرکت کند این علامت به رنگ قرمز در میآید.
این نوع از هشدار به تنهایی چندان کارآمد نیست و به همین دلیل معمولا در کنار هشدار صوتی استفاده میشود.
در برخی خودروهای جدید علامت هشدار سیستم بین خطوط در سیستم هداپ دیسپلی نیز کار گذاشته میشود.
در برخی خودروها میتوان سطح صدای این سیستم را تنظیم کرد تا به این ترتیب آرامش سرنشینان به هم نریزد.
روشن شدن سیستم هشدار بین خطوط با روشن شدن خودرو
برخی رانندگان چنین سیستمی را نمیپسندند.
به همین دلیل خودروسازان امکان خاموش کردن سیستم هشدار بین خطوط را در خودروها قرار میدهند.
با این وجود در برخی خودروها سازنده با این استدلال که سیستم هشدار بین خطوط جزو سیستمهای ایمنی است، آن را طوری تنظیم میکنند که با هر بار روشن و خاموش شدن خودرو به طور خودکار فعال شود.
هشدار بین خطوط چگونه کار میکند؟
در حالت عادی، سیستم هشدار بین خطوط یا LDW همانطور که اشاره کردیم از دوربینی که در شیشه جلو قرار دارد استفاده میکند.
ممکن است به عنوان مکمل از دوربین دید عقب نیز در خودرو استفاده شود.
این دوربین معمولا تا ۳۰ متری جلوی خودرو، اقدام به دنبال کردن خطوط جاده میکند.
کامپیوتر خودرو این خطوط را در یک تصویر مجازی قرار داده و تشخیص میدهد که آیا خودرو بین خطوط قرار دارد یا خیر.
اگر راننده از بین خطوط خارج شود، سیستم فورا هشدارهای لازم را خواهد داد.
در خودروهایی که سیستم رادار بین خطوط آنها از نوع فعال باشد و بتواند اقدام به اصلاح مسیر کند، این کار به دو شکل میتوان انجام شود.
در برخی مدلها سیستم فرمان خودرو را به بین خطوط بر میگرداند.
و در برخی مدلها نیز با استفاده از ترمزها این کار انجام میشود.
جالب است بدانید در محصولات مزدا، سیستم هشدار بین خطوط آلارم صوتی خود را از بلندگوها پخش میکند.
و صدای آن دقیقا مانند صدای خطوط هاشور مانند کنار جاده است.
کارکردهای دیگر دوربین جلوی خودرو
دوربین جلوی خودرو کارکردهای دیگری نیز دارد. که به آنها می پردازیم:
سیستم هشدار بین خطوط:
در این حالت همانطور که گفتیم سیستم LDW از این دوربین برای دنبال کردن خطوط جاده استفاده میکند.
سیستم هشدار تصادف:
این سیستم میتواند موانع و اشیا را در جلوی خودرو تشخیص داده و در صورتی که خودرو با سرعت خطرناکی به آنها نزدیک شود، به راننده هشدار میدهد.
سیستم تشخیص عابر پیاده:
این سیستم میتواند در سرعتهایی در حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت عابران پیاده در جلوی خودرو را تشخیص دهد.
اگر راننده با شنیدن هشدار ترمز نکند، سیستم میتواند خود، ترمزهای خودرو را فعال کند.
برف پاک کن خودکار:
این دوربین با سنجش میزان خیس شدن شیشه جلو، میتواند سرعت برف پاک کنها را به طور خودکار تنظیم کند.
البته خودروهای زیادی به سنسور باران با کارکردی مشابه مجهز هستند.
ولی سنسور باران قابلیت کار کردن به عنوان سیستم هشدار بین خطوط را ندارد.
با این وجود بر عکس آن صادق است و دوربین سیستم LDW میتواند به عنوان سنسور باران نیز کار کند.
کروز کنترل هوشمند:
در خودروهای سوبارو که مجهز به سیستم Eyesight هستند، دو دوربین در اطراف آینه جلو وجود دارند.
این دوربین ها دقت بالای دارند و میتوانند فاصله خودرو با اتومبیل جلویی را در هنگام روشن بودن کروز کنترل هوشمند، حفظ کنند.
رادار تابلوخوان:
این دوربین میتواند تابلوها را با الگوریتم خاصی تشخیص دهد.
به این ترتیب راننده را از محدودیتهای سرعت مسیر آگاه کند.
این سیستم بیشتر در خودروهای اروپایی که در بازار آمریکا عرضه میشوند، عمومیت دارد و دلیل آن خوانا بودن و استاندارد بودن تابلوها در آمریکا است.
سیستم تشخیص چراغ راهنما:
یک دوربین رنگی میتواند وضعیت چراغ راهنمایی پیش رو را تشخیص دهد.
اگر سیستم پیش بینی کند که راننده تا چراغ سبز نمی رسد و به چراغ قرمز خواهد رسید، پیشنهاد کاهش سرعت را به راننده میدهد.
آیا رادار بین خطوط صد درصد قابل اطمینان است؟
هیچ سیستمی کاملا بی نقص نیست.
سیستم هشدار بین خطوط نیز در هوای بارانی یا برفی دچار خطا شده و معمولا به طور خودکار غیر فعال میشود.
البته راننده از غیر فعال شدن این سیستم مطلع خواهد شد.
همچنین اگر جادهای فاقد خط کشی باشد نیز سیستم هشدار بین خطوط خاموش می شود.
در خروجی بزرگراهها نیز با توجه به قطع شدن خط کشیها این سیستم باید به تنها یک سمت لاین اتکا کند و این میتواند دقت آن را کاهش دهد.
با این وجود این سیستم همچنان برای رانندگانی که دید خوبی ندارند، بسیار کارآمد و مفید است.
بیشتر بخوانید:
سیستم هشدار نقطه کور در خودرو چیست؟
مکانیسم چراغ جلوی خودکار خودرو را بشناسید
ریمپ ایسیو چیست؟ بامزایا و معایب آن آشنا شوید
سیستم ESP در خودروها چیست و چه کاربردی در پایداری خودرو دارد؟
منبع: extremetech