مرسدس بنز یونیماگ یکی از تواناترین و بهترین خودروهای آفرودی در جهان است. این خودرو می تواند در موارد مختلفی، از جمله نظامی، امدادی و حتی کشاورزی خدمت کند. در ادامه نگاهی به تاریخچه این محصول با سابقه و محبوب آلمانی خواهیم داشت.
بیت ران – علی محمدی: اتومبیلهای افسانهای زیادی هستند که در طی زمان، به تاریخ پیوسته و دیگر اثری از آنها نیست.
ولی این مساله در مورد مرسدس بنز یونیماگ صدق نمیکند.
مرسدس بنز یونیماگ در سالهای سخت پس از پایان جنگ جهانی دوم تولید شد.
از آن زمان تا امروز به عنوان یکی از جذابترین تولیدات مهندسی خودرو باقی مانده است.
مرسدس بنز یونیماگ دارای تواناییهای بسیار زیادی است.
هم در زمین کشاورزی میتوان از آن استفاده کرد و هم قابلیت حرکت روی ریلهای راه آهن را دارد.
همین توانایی باعث شده تا کاربریهای خیلی زیادی برای این خودرو تعریف شوند.
شروع پروژه مرسدس بنز یونیماگ
اولین ایده یونیماگ، در پاییز سال ۱۹۴۵ توسط آلبرت فردریش مطرح شد که مسئولیت رهبری تیم طراحی دایملر بنز را بر عهده داشت.
در سالهای اولیه پس از جنگ جهانی دوم، آلمان از داشتن صنایع سنگین محروم بود.
چون قدرتهای پیروز نمیخواستند آلمان دوباره توانایی به راه انداختن یک جنگ دیگر را داشته باشد.
به همین دلیل، آلمانیها هدف خود را بازسازی اقتصاد بر پایه کشاورزی گذاشته بودند.
برای تولید انبوه این خودرو در آن زمان نیز مرسدس بنز با شرکتی به نام Messrs وارد مذاکره شد.
تولید اولین مدل یونیماگ در سال ۱۹۴۸ در کارخانه Messrs شروع شد.
نمونه اولیه یونیماگ فاقد سقف بود و در حقیقت، وانتی بود که تایرهایی بسیار بزرگ داشت.
در سال ۱۹۵۰، محدودیتهای صنعتی آلمان رفع شدند.
همین باعث شد تا آلمانیها به کارکردهای دیگر یونیماگ، خارج از زمین کشاورزی نیز فکر کنند.
به این ترتیب یونیماگ در نقشهای نظامی، ساخت و ساز و حمل و نقل نیز وارد میدان شد.
با گذشت زمان، مرسدس بنز موتورهای دیزلی قویتر و فناوریهای پیچیدهتری را برای یونیماگ طراحی کرد. گیربکس سنکرونیزه و سیستم چهار چرخ محرک جدید، جزو اولین تغییراتی بودند که مرسدس بنز در یونیماگ اعمال کرد. همانطور که محبوبیت و فروش یونیماگ افزایش پیدا میکرد، مرسدس بنز نیز تنوع مدلهای آن را افزایش میداد. در دهه ۱۹۶۰، مرسدس بنز انواع مختلفی از یونیماگ را با سایزها و کاربریهای مختلف تولید میکرد. این خودرو قد بلند با دماغه کوتاه، حالا در انواع باری، تراکتور، خودرو صنعتی و سایر کاربریها به تولید میرسید.
شروع ساخت مدلهای قدرتمندتر
در سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی، یونیماگ در مقایسه با کشندههای به اصطلاح ۱۸ چرخ ابعادی بسیار جمع و جور داشت.
با این وجود در انواع دو و سه محور و با وزن بین ۴ تا ۱۴ تن در مدلهای مختلف تولید میشد.
قدرت موتور قویترین مدل یونیماگ نیز به ۲۴۰ اسب بخار رسیده بود.
که در مقایسه با اولین مدل یونیماگ، تا ۱۰ برابر بیشتر بود.
پس از گذشت ۵۰ سال از رونمایی یونیماگ، این خودرو کاربریهای جدیدی مانند آتش نشانی و امداد رسانی را نیز تجربه میکند.
امروزه یونیماگ در سایزهای مختلف و با قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی به بازار عرضه میشود.
انواع موتورهای دیزلی با آلایندگی پایین، قدرت بالا و جعبه دندههای مختلفی برای یونیماگ قابل سفارش هستند.
عوامل موفقیت مرسدس بنز یونیماگ
اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث شده تا یونیماگ از دهه ۱۹۴۰ تا به امروز تا این اندازه موفق باشد و شایستگی این را داشته باشد تا برای این زمان طولانی ستاره سه پر مرسدس بنز را با خود حمل کند.
چند منظوره بودن یکی از دلایل موفقیت یونیماگ است.
این خودرو، توانایی بالایی در پیمودن مسیرهای سخت و انجام کارهای کشاورزی دارد.
همچنانکه برای هر کار دیگری هم میتوانید یونیماگی با سایز و تجهیزات مناسب را پیدا کنید.
برای یونیماگ چیزی به عنوان تجهیزات استاندارد وجود ندارد.
این خودرو قابلیت شخصی سازی بالایی را برای ماموریتهای مختلف ارائه میدهد.
نسل فعلی یونیماگ در سه مدل در بازار قابل خریداری است.
مدل نخست با نام U20، یک خودرو بسیار مانور پذیر چهار چرخ محرک است.
مدلهای سایز متوسط با نام های U300، U400 و U500 شناخته میشوند و بین ۳ تا ۴.۳ متر طول دارد.
یونیماگ در نسخه لوکس Black Edition نیز قابل خریداری است.
مدل بزرگ یونیماگ نیز با نام های U4000 و U5000 طولی برابر ۵.۲ متر دارد که با استفاده از سیستم چهار چرخ محرک ویژه میتواند از هر نوع مانعی عبور کند.
بخش دماغه یونیماگ بسیار کوچک است، تا بتوان ابزارهای مختلفی را در این بخش نصب کرد.
برای مثال یونیماگ میتواند در نقشهای برف روب، جرثقیل، اره برقی و شوینده مورد استفاده قرار گیرد.
یونیماگ در نقاط مختلف بدنه نیز توانایی نصب ابزارهای هیدرولیکی و بادی را دارد تا ماشینهای مخصوص کشاورزی را نیز بشود روی آن نصب کرد.
به طور کلی باید گفت که یونیماگ را میتوان برای صدها نوع کاربری مختلف شخصی سازی و آماده کرد.
قوای فنی و سیستم انتقال نیرو
یونیماگ از موتور توربو دیزل ۴ سیلندر با سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم استفاده میکند.
برای این خودرو امکان سفارش موتور شش سیلندر قدرتمند با فناوری BlueTec مرسدس بنز نیز وجود دارد.
موتور مدل جدید یونیماگ دارای حالتهای رانندگی مختلفی است.
این موتور قدرت بالا و نرمی کارکرد را، در کنار مصرف سوخت و آلایندگی پایین ارائه میدهد.
گیربکسهای زیادی نیز برای یونیماگ قابل سفارش هستند.
از گیربکس اتوماتیک از نوع دنده سیارهای گرفته تا گیربکس ۸ دنده دستی برای یونیماگ قابل سفارش هستند.
جالب است بدانید که گیربکس یونیماگ هشت دنده جلو و همان تعداد دنده عقب دارد.
به این ترتیب این خودرو میتواند بار زیادی را در هر جهتی که راننده بخواهد حمل کند.
حداکثر سرعت یونیماگ نیز به ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
تجهیزات مختلف هیدرولیکی نه تنها امکان وصل شدن به یونیماگ را دارند، بلکه پنل کنترلی نیز برای آنها در کابین وجود دارد.
یونیماگ دارای سیستم تنظیم باد تایرها از کابین نیز هست و راننده با فشردن یک کلید میتواند باد تایرها را تنظیم کند تا خودرو در مسیرهای سخت درون زمین فرو نرود.
یونیماگ به واسطه تواناییهای بسیار بالای خود، در نقش نظامی در بسیاری از ارتشهای اروپایی و حتی ارتش ترکیه مورد استفاده بخشهای مهندسی و ترابری قرار گرفته است.
در نقش غیر نظامی نیز از خدمات شهری گرفته تا تعمیرات راه آهن و امداد رسانی و آتش نشانی و … یونیماگ را میتوان دید.
مرسدس بنز یونیماگ در ایران
در ایران بیشتر یونیماگها در اختیار شرکت مخابرات است و از آنها برای حمل کابل استفاده میشود.
شرکت نفت نیز تعدادی یونیماگ برای واحدهای مهندسی خود دارد.
در بازار آزاد تعداد محدودی یونیماگ را میتوان با قیمتی بین ۴۸۰ میلیون تا بالای یک میلیارد تومان مشاهده کرد.
بیشتر بخوانید:
بیاعصابتر از بنز یونیماگ نداریم! کمیابِ بزرگِ صخره نورد
لندرور و تاریخچه آن ؛ آشنایی با نسل ها و تغییرات این شاسی بلند محبوب
منبع: howstuffworks