نگاهی به تاریخچه تویوتا RAV4 ؛ سرآغاز کلاس کراس اوور

از دست ندهید

هزینه طراحی سمند، 206 صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی 

هزینه طراحی سمند، 206 صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی بررسی شد. بیت ران - صحبت از...

انتقاد پلیس از کیفیت خودرو

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از تاثیر کیفیت پایین خودرو تولید داخل و جاده‌های غیراستاندارد در وقوع...

صدور بیمه‌ نامه افت قیمت برای خودروهای زیان دیده + جزئیات

مدیرعامل بیمه تعاون (زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون) از صدور بیمه‌ نامه...

تویوتا RAV4 به عنوان یکی از پر فروش‌ترین خودروهای تویوتا و از محبوب‌ترین کراس‌ اوورهای بازار شناخته می‌شود. این خودرو نه تنها در بازار جهانی، بلکه در بازار داخلی ایران نیز بسیار خوب ظاهر شده است.  در ادامه نگاهی به نسل‌های مختلف این خودرو خواهیم داشت.

بیت ران – علی محمدی: تویوتا RAV4 اولین بار به عنوان یک خودروی کراس اوور کوچک معرفی شد تا پلی بین خودروهای سواری و SUV های آفرودی باشد.

ساختار اولین تویوتا RAV4 جالب و خلاقانه بود.

این خودرو از ظاهری مانند خودروهای چهار چرخ محرک آفرودی برخوردار بود و ارتفاع نسبتا بالایی هم داشت.

ولی در زیر پوسته خود، مانند خودروهای سواری از شاسی بدنه یکپارچه (مونوکوک) استفاده می‌کرد.

از کانسپت تا فتح بازار‌های خودرو

ایده این خودرو اولین بار در سال ۱۹۸۶ مطرح شد.

چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۹ نسخه کانسپت این خودرو، با نام RAV Four در نمایشگاه خودروی توکیو به نمایش درآمد.

این خودرو کانسپت چندی بعد تغییراتی را تجربه کرد تا به خودروهای قابل تولید نزدیک‌تر شود.

به این ترتیب، نسخه تولیدی تویوتا RAV4 بالاخره در سال ۱۹۹۳ آماده عرضه به بازار شد.

تویوتا در ساخت این شاسی بلند اقدام به استفاده از برخی قطعات و بخش‌هایی کرد که قبلا طراحی شده بودند و نیازی به ساخت دوباره آنها وجود نداشت.

پلتفرم نسل نخست این خودرو، از کرولا قرض گرفته شده بود.

موتور و دیگر بخش‌های فنی نیز با مدل‌های کمری و کارینا یکسان بودند.

سیستم تعلیق و جعبه دنده تویوتا RAV4 نیز متعلق به تویوتا سیلیکا GT-Four بود.

نتیجه چنین کاری، ترکیبی عالی از آب درآمد.

بعدها، بسیاری از خودروسازان دیگر این روش را از تویوتا تقلید کردند و خودروهایی با ظاهر SUV را بر اساس قوای فنی خودروهای سواری تولید کردند.

به این شکل شاهد متولد شدن دسته‌ای از خودروها شدیم که امروزه با نام کراس اوور شناخته می‌شوند.

نسل اول تویوتا RAV4تویوتا RAV4

نسل اول تویوتا RAV4 در سال ۱۹۹۴ و ابتدا برای بازار داخلی ژاپن معرفی شد.

مدل اول این خودرو یک خودرو دو در چهار نفره بود که از موتور دو لیتری ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کرد.

این موتور چهار سیلندر با کد 3S-FE توانایی حرکتی در حد خودروهای هاچ بک اسپرت را برای RAV4 فراهم می‌کرد.

تویوتا RAV4 نسل اول، از سیستم چهار چرخ محرک دائمی، جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته خودکار استفاده می‌کرد.

قفل دیفرانسیل مرکزی در این خودرو یک آپشن اضافی بود و سفارش دادن آن می‌توانست توانایی‌های خودرو در مسیرهای آفرودی را بالاتر ببرد.

با این وجود دنده کمکی هیچ وقت برای RAV4 ارائه نشد.

نسل اول این خودرو هم از نظر تجاری آنقدر موفق عمل کرد که تویوتا، خیلی زود مجبور شد تیراژ تولید آن را دو برابر کند.

برتری‌های نسل نخستتویوتا RAV4

تویوتا RAV4 نسل اول به دلیل ابعاد خود نه تنها هندلینگ خوبی داشت، بلکه قابلیت آفرود مناسبی را نیز ارائه می‌داد.

سطح امکانات نسل اول نیز در زمان خود بسیار قابل توجه بود.

با این وجود دو مورد منفی در مورد RAV4 وجود داشت که یکی فضای کم سرنشینان عقب، و دیگری صندوق کوچک عقب بود.

تویوتا برای حل این مشکلات اقدام به معرفی نسخه ۴ در RAV4 در سال ۱۹۹۵ کرد.

طول این مدل ۴۰۰ میلی متر بیشتر از مدل دو در بود و یک خودروی پنج نفره کاربردی بود.

این خودرو چهار در، ابتدا در بازار ژاپن و یک سال بعدی یعنی در سال ۱۹۹۶ وارد بازار جهانی شد.

در همان سال، تویوتا مدل پایه RAV4 را به صورت دیفرانسیل جلو نیز معرفی کرد.

سال ۱۹۹۷ برای RAV4 و تویوتا بسیار مهم است چون در این سال یک نسخه تمام الکتریکی از RAV4 به بازار عرضه شد.

این مدل از یک باتری بسیار پیچیده نیکل متال (NiMH) استفاده می‌کرد.

و شعاع حرکتی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ داشت.

شارژ شدن باتری این خودرو به پنج ساعت زمان نیاز داشت.

در سال ۱۹۹۸ نسل اول RAV4 یک فیس لیفت جزیی را تجربه کرد و تویوتا موتورها و امکانات رفاهی و ایمنی جدیدی را به آن اضافه کرد.

چراغ‌های جلوی کریستالی نیز مهم‌ترین تغییر ظاهری مدل فیس لیفت بودند.

در سال ۱۹۹۸ تویوتا همچنین مدل کابریو RAV4 را معرفی کرد، که سقف قسمت عقب آن باز می‌شد.

مدل کابریو اقبال چندانی در بازار نداشت و در سال ۲۰۰۰ تولید آن را متوقف کردند.

نسل دوم تویوتا RAV4تویوتا RAV4

نسل دوم تویوتا RAV4 در سال ۲۰۰۱ به بازار معرفی شد.

نسل دوم این خودرو دیگر در بازار تنها نبود و حالا رقبای دیگری مانند هوندا CR-V، سوبارو فارستر، سوزوکی گرند ویتارا و لندروور فریلندر را نیز در برابر خود می‌دید.

همگی این مدل ها خودروهایی با ظاهر شاسی بلند، ولی با قوای فنی خودروهای سواری بودند.

این شاسی بلند تویوتا در آن سال‌ها به عنوان معیار سنجشی در این کلاس خودرویی شناخته می‌شد.

به همین دلیل، تویوتا برای اینکه همچنان دست برتر را در بازار داشته باشد، اقدام به بزرگ‌تر کردن ابعاد خودرو کرد تا فضای داخلی بهتری داشته باشد.

جالب اینجاست که با وجود افزایش ابعاد در تمامی جهات، تویوتا با بهینه سازی سازی و روش تولید خودرو کاری کرد که وزن RAV4 نسل دوم افزایش پیدا نکند.

در این نسل اشتراکات این خودرو با خودروهای دیگر تویوتا نیز کاهش یافت.

به طوری که حالا ۷۰ درصد از قطعات این خودرو مختص به خود RAV4 بودند.

تویوتا همچنان برای اینکه خریداران جوان و تازه را جذب خود کند، RAV4 را به دو صورت دو در و پنج در تولید کرد.

البته در بازار آمریکا نسخه دو در این خودرو عرضه نمی‌شد.

استقلال RAV4 از سایر خودروهای تویوتاتویوتا RAV4

تویوتا RAV4 نسل دوم نیز مانند نسل اول، از گیربکس‌ پنج دنده دستی یا چهار دنده خودکار استفاده می‌کرد.

این خودرو همچنین به کلاچ ویسکوزی در دیفرانسیل مرکزی سیستم چهار چرخ محرک خود مجهز شده بود که از لکسوس RX 300 به ارث رسیده بود.

مدل پایه این خودرو نسل دو از موتور ۱.۸ لیتری استفاده می‌کرد و فاقد سیستم چهار چرخ محرک بود.

موتور سری S نسل قبلی نیز در نسل دوم جای خود را به موتورهای مدرن سری AZ با حجم دو لیتر داده بودند.

این موتور جدید از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها بهره‌مند بود و می‌توانست ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید کند.

برای بازار اروپا یک موتور دو لیتری توربو دیزل با سیستم سوخت رسانی ریل مشترک D-4D و تنها با سیستم چهار چرخ محرک عرضه شد.

تویوتا در آن سال‌ها سلطان بازار خودروهای دیزلی در کشور انگلستان بود و تنوع موتورهای دیزلی آن از هر خودروساز دیگری بیشتر بودند.

مصرف کم، فضای جادار، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب و طراحی ظاهری جذاب همگی از عواملی بودند که نسل دوم این شاسی بلند را تبدیل به خودرویی موفق در بازار کردند.

در سال ۲۰۰۴ تویوتا یک فیس لیفت را روی نسل دوم انجام داد.

بطوریکه موتور ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۶۱ اسب بخار نیز به موتورهای قابل انتخاب RAV4 اضافه شد.

موتور دو لیتری قبلی گرچه هیچ ایرادی نداشت، ولی در مدل دنده اتوماتیک مقداری کند عمل می‌کرد.

همین باعث شد تا تویوتا یک موتور جدید را برای RAV4 تولید کند.

قدرت بالای موتور جدید باعث شد تا RAV4 در برابر رقبای جدید خود مانند نیسان ایکس تریل همچنان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

نسل دوم این خودرو در بازار آمریکا نیز خیلی خوب عمل کرد و به ویژه خریداران زیادی را از بانوان به سمت خود جلب کرد.

نسل سوم تویوتا RAV4تویوتا RAV4

نسل سوم تویوتا RAV4 در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد.

مدل دو در این نسل تنها در زمان کوتاهی به تولید رسید و فقط در بازار ژاپن عرضه شد.

پس از آن تویوتا تمرکز خود را فقط روی مدل چهار در گذاشت و آن را در دو نسخه با طول محوری کوتاه و بلند تولید کرد.

مدل دارای فاصله محوری بیشتر، قابلیت حمل ردیف سوم صندلی‌ها را نیز داشت.

ابعاد کلی خودرو در این نسل و امکانات آن نیز بیشتر از قبل شدند.

شاسی مونوکوک نسل سوم کاملا جدید بود و استحکام آن ۷۶ درصد از نسل قبلی بیشتر بود.

این استحکام بیشتر سبب افزایش ایمنی، بهبود راحتی خودرو و افزایش توانایی‌های حرکتی آن شد.

سیستم تعلیق مستقل عقب از نوع دوبل جناغی نیز دیگر تحول بزرگ در این نسل محسوب می‌شد.

شاسی جدید، افزایش ارتفاع و ابعادتویوتا RAV4

ارتفاع کف نسل سوم از زمین با ۱۰ میلی متر افزایش به ۲۰۰ میلی متر رسیده بود.

برای اولین بار در تویوتا RAV4 شاهد استفاده از سیستم فرمان کمکی برقی بودیم.

بزرگ‌ترین تغییر فنی در تویوتا RAV4 نسل سوم استفاده از سیستم چهار چرخ محرک موقت در این خودرو بود.

البته راننده همچنان می‌توانست به صورت دستی کلید قفل کردن سیستم AWD را از کابین فعال کند و در سرعت‌های زیر ۴۰ کیلومتر بر ساعت دیفرانسیل مرکزی قفل می‌شد.

تنوع موتورهای تویوتا RAV4 در نسل سوم بسیار زیاد بود.

هشت نوع موتور بنزینی و دیزلی با حجم‌های بین دو تا ۳.۵ لیتر برای این خودرو قابل سفارش بودند.

تنوع در گیربکس‌های RAV4 نیز دیده می‌شد.

گیربکس‌های دستی پنج و شش سرعته، گیربکس‌های اتوماتیک چهار و پنج سرعته و گیربکس شش سرعته CVT برای RAV4 قابل سفارش بودند.

تویوتا مدل برقی این نسل از RAV4 را نیز با همکاری تسلا تولید کرد.

این مدل ۱۵۴ اسب بخار قدرت داشت و از باتری لیتیوم یون استفاده می‌کرد.

شعاع حرکتی تویوتا RAV4 برقی در حدود ۱۸۰ کیلومتر بود.

تویوتا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ نسل دوم RAV4 را فیس لیفت کرد و هر بار بر امکانات ایمنی آن نیز افزوده شد.

نسل چهارم تویوتا RAV4تویوتا RAV4

نسل چهارم تویوتا RAV4 در نمایشگاه خودروی لس آنجلس در سال ۲۰۱۲ معرفی شد.

تویوتا در این نسل ابعاد خودرو را باز هم افزایش داد و در عوض RAV4 را تنها با یک فاصله محوری تولید کرد.

موتورهای قابل سفارش برای این خودرو شامل ۲ و ۲.۵ لیتری بنزینی و ۲ و ۲.۲ لیتری دیزلی بودند.

سیستم چهار چرخ محرک تویوتا RAV4 در نسل چهارم پیشرفته‌تر از قبل بود و از سیستم مدیریت گشتاور نیز بهره می‌برد.

تویوتا RAV4 نسل چهارم، در بازار فروش بسیار موفق بود و توانست رکورد فروشی ۱۰ برابر از نسل اول RAV4 را تجربه کند.

تویوتا در سال ۲۰۱۶ مدل هیبریدی RAV4 را نیز با قدرت ۱۹۷ اسب بخار معرفی کرد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل ۸.۳ ثانیه بود و در هر کیلومتر تنها ۱۱۵ گرم دی اکسیدکربن منتشر می‌کرد.

نسل پنجم تویوتا RAV4تویوتا RAV4

این نسل که هم اکنون نیز روی خط تولید قرار دارد، در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و روی پلتفرم مدولار NGA تویوتا ساخته شده است.

این نسل ایمن‌ترین مدل RAV4 است و بهترین هندلینگ را نیز ارائه می‌دهد.

تویوتا موتور ۲.۵ لیتری هیبریدی جدیدی را نیز برای این مدل در نظر گرفته است که هم قدرت بالا و مصرف کم‌تر از قبل دارد.

با این موتور از نظر مصرف سوخت بهترین خودرو در کلاس خود است.

در سال ۲۰۲۰ تویوتا برای اولین بار مدل پلاگین هیبریدی از RAV4 را نیز به بازار معرفی کرد.

این مدل قوی‌ترین RAV4 تاریخ خواهد بود و موتور آن ۳۰۲ اسب بخار قدرت دارد.

تویوتا RAV4 در ایران

نسل‌های اول و دوم تویوتا RAV4 هیچ وقت به بازار ایران راه پیدا نکردند.

ولی نسل سوم این خودرو با موتور ۲.۴ لیتری مشابه با موتور تویوتا کمری به بازار عرضه شد.

البته در همان زمان به دلیل وجود رقبایی قوی‌تر و مجهز‌تر مانند هیوندای سانتافه و کیا اسپورتج، RAV4 نتوانست به فروش خوبی دست پیدا کند.

نسل چهارم RAV4 اما به صورت گسترده‌تری وارد بازار شد.

این نسل فروش خوبی را به لطف موتور جدید و طراحی ظاهری اسپرت خود تجربه کرد.

این مدل از موتور ۲.۵ لیتری ۱۸۱ اسب بخاری در کنار گیربکس ۶ دنده اتوماتیک استفاده می‌کرد.

نسل چهارم گرچه همچنان از نظر امکانات رفاهی و ایمنی به پای رقبای کره‌ای خود نمی‌رسید، ولی توانایی‌های حرکتی و شتاب بهتری نسبت به آنها دارد.

همین باعث می‌شود تا افرادی که از خودروهای کند خوششان نمی‌آید، RAV4 را انتخاب کنند.

همچنین تعدادی RAV4 وارد ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی در ایران شدند.

نسل پنجم این خودرو فعلا به دلیل ممنوعیت واردات به بازار ایران راه پیدا نکرده است.

ولی اگر واردات خودرو آزاد شود، حتما شاهد ورود این خودرو نیز به بازار خواهیم بود.

تویوتا RAV4

آمار خیره کننده تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 از سال ۱۹۹۴ که در بازار حضور دارد توانسته پس از ۲۶ سال به فروش نزدیک به ۱۰ میلیون دستگاه برسد و همین موضوع، این خودرو را تبدیل به یکی از موفق‌ترین کراس اوورهای تاریخ می‌کند.

تویوتا RAV4 نه تنها پرفروش‌ترین خودروی شاسی بلند سال ۲۰۱۹ بود، بلکه با فروش نیم میلیون دستگاه توانست تبدیل به پرفروش‌ترین خودرو در بازار آمریکای شمالی نیز بشود.

بیشتر بخوانید:

تویوتا هایلندر جدید رونمایی شد

گام به گام با لندکروزر ؛ قد بلند تویوتا

تویوتا یاریس هم استپ وی می‌شود + مشخصات فنی

راهنمای خرید خودرو شاسی بلند ؛ نکاتی که برای انتخاب باید بدانیم

منبع: blog.toyota.co.uk

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

بریدن ترمز خودرو و مواردی که می تواند جان شما را نجات دهد

سلامت سیستم ترمز می تواند از بروز حوادث و مرگ سرنشینان خودرو جلوگیری کند. اما هنگام بریدن ترمز خودرو...
ایران خودرو اعلام کرد:

قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو رونمایی می شود

قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو رونمایی می شود. ایران خودرو مدعی شده است این موتور قابلیت استفاده در خودروهای دو رگه را دارد. بیت...
مجله تصویری فلاشر

از خودرو ملی ترکیه تا سپهر و سهند سایپا

خودرو ملی ترکیه، ایمن‌ترین خودروهای اروپا، سپهر و سهند سایپا، جک اس سه کرمان موتور، محصولات جدید بهمن موتور، نمایشگاه موتورسیکلت تهران و یک...

قیمت خودروهای وارداتی ۵۰۰ میلیون تومانی در بازار

قیمت خودروهای وارداتی نو و کارکرده ۵۰۰ میلیون تومانی در بازار را در ادامه بخوانید. بیت ران - با وجود رشد افسارگسیخته قیمت ها در...
به دنبال تصادف بهبهان

ایران خودرو : در برخی خودروها بازنشدن ایربگ مورد...

ایران خودرو درباره کیسه هوا هایی که در جریان تصادف بهبهان باز نشد توصیح داده و گفته است در هفت خودرو بازنشدن ایربگ مورد...

پست‌های مرتبط