موشک ماهواره‌بر ایران و ارزیابی های فنی

از دست ندهید

با کم ایرادترین خودروهای بازار ایران آشنا شوید

با وجود حضور پررنگ خودروهای فرانسوی در بازار ایران، اما کم ایرادترین خودروهای بازار ایران از کدام کشور و...

شرایط فروش فیدلیتی (FIDELITY) گروه بهمن رسماً از سوی این خودروساز اعلام شد

شرایط فروش فیدلیتی (FIDELITY) گروه خودروسازی بهمن با قیمت قطعی اعلام شد. این خودروساز قرار است کراس اوور تولیدی...

زمان شارژ خودروهای الکتریکی کاهش چشمگیری خواهد داشت

به کمک فن آوری جدید، به روزدی شاهد کاهش زمان شارژ خودروهای الکتریکی خواهیم بود. بیت ران - زمان شارژ...

موشک ماهواره‌بر ایران با نام قاصد موفق شده است ماهواره نور را در مدار ۴۲۵ کیلومتری قرار دهد. اما این کار چه دستاورد جدیدی از نظر فنی برای ایران داشته است؟

بیت ران – پس از ارسال ماهواره نور به فضا منابع رسمی آمریکایی ابتدا سکوت کردند.

در ادامه قرار گرفتن ماهواره ایرانی در مدار را نه تایید کردند و نه تکذیب.

و در نهایت هم ارزش ماهواره را تنها به اندازه یک وب کم معلق در فضا توصیف کردند.

اما واقعیت فنی این پرتاب چه بوده است؟

«جاناتان مک‌داول» اخترشناس در مرکز «هاروارد اسمیت‌سونیان» در این باره به یورونیوز گفته است:

« از نظر فنی، «قاصد» یک راکت سه ‌مرحله‌ای است.

مرحله اول قدیمی است؛ قبلا تست شده و جواب مثبت گرفته است. پس تعجب‌آور نیست که کار می‌کند.

اما مراحل دوم و سوم جدید هستند و خیلی خوب کار کرده‌اند.

‌آن‌چه یک مقدار شگفت‌آور است، این بخش برنامه است.»

وی ادامه داده است:

« به گمان من،‌ این پروژه را به طور کلی می‌توان به عنوان یک آزمایش در نظر گرفت.

این پروژه به مهندسان ایرانی کمک می‌کند مدیریت یک ماهواره و شیوه استفاده از داده‌ها را تمرین کنند.

در این پرتاب ماهواره به خودی خود مهم نبوده هرچند تجربه مدیریت و راهبری آن یک تمرین خوب محسوب می‌شود.

نکته مهم درباره پروژه اخیر این است که راکت جدید، کار کرده است.

هدفی که در این آزمایش دنبال آن بودند همین بود که مطمئن شوند راکت کار می‌کند یا نه. »

 

اما قابلیت ماهواره نور چه میزان است؟

مهندسان ایران تا جایی که توانسته اند وزن ماهواره را کم کرده اند، تا موشک بدون مشکل ماهواره را در مدار تزریق کند.

در این باره این اخترشناس می گوید:

«به گمانم ژنرال «ریموند» در توصیف «وب‌کم کوچک» یک مقدار اغراق می‌کنند.

می‌شود گفت که این ماهواره ایرانی نمی‌تواند مثل ماهواره‌های جاسوسی بزرگ ایالات متحده عکس‌هایی با همان کیفیت بگیرد.

عکس‌های این ماهواره احتمالا از آن‌چه در «نمای ماهواره‌ای گوگل»‌ در برنامه «گوگل ارث»‌می‌بینید،‌ بهتر نخواهند بود.

این ماهواره در نهایت می‌تواند کمک کند که آنها تغییرات را در مناطقی را که عکس‌های گوگل‌ارث در آنها قدیمی‌ شده، در زمان حال بررسی کنند.

ماهواره می‌تواند در هر منطقه‌ای حدفاصل عرض جغرافیایی ۶۰ درجه شمالی و ۶۰ درجه جنوبی حرکت کند.

دلیل این‌که چرا چنین محدوده‌ای انتخاب شده، محل سایت پرتاب راکت در شاهرود بوده نه دلیل خاص دیگری.

ماهواره نور کوچک است. ما از دوربین و تجهیزات آن چیزی نمی‌دانیم.

اما اگر با ماهواره‌های آمریکایی که اندازه مشابهی دارند،‌ مقایسه‌اش کنیم می‌شود حدس زد که این ماهواره قابلیت عکسبرداری با دقت بین ۵ تا ۲۰ متر را دارد.

یک محدودیت بزرگ این است که ماهواره فقط زمانی می‌تواند با زمین ارتباط بگیرد که در محدوده ایران قرار بگیرد.

در نتیجه،‌ زمان کافی برای بارگیری تعداد زیادی عکس در روز وجود ندارد.

صنعت هوا فضای ایران در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

اما خصوصیت اصلی ترین موشک های ایرانی چیست؟

به گزارش بیت ران، ایران طی چند سال اخیر در زمینه موشک های کوتاه برد و میان برد سوخت مایع و جامد به موفقیت هایی دست یافته است.

همچنین ایران توانسته است موشک های بومی خود را توسعه دهد.

برای دیدن مشخصات فنی اصلی ترین موشک های ایران مانند فنی فاتح ۱۱۰، قیام، عماد و شهاب فیلم زیر را تماشا کنید.

فیلم در یوتیوب

فیلم در آپارات 

صنعت موشکی ایران طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

این در حالی است که صنعت خودرو ایران در حال درجا زدن است.

چرا موشک خوب می سازیم اما خودرو خوب نمی سازیم؟

بسیاری می پرسند چرا صنعت خودرو ما نسبت به صنعت موشکی ایران ضعیف تر است؟
این سوال را سال ها در کشورهای بلوک شرق نیز می پرسیدند که چطور موشک فضایی می سازیم اما از ساختن خودرو و رقابت با شرکت های غربی ناتوان هستیم؟
برای پاسخ این پرسش این فیلم که مصاحبه با دکتر سپهر قاضی نوری استاد دانشگاه تربیت مدرس است را ببینید:
فیلم در یوتیوب 

بیشتر بخوانید:

پنجاه سال بر صنعت خودرو در ایران چه گذشت؟

از پیکا تا پردیس؛خودروهای ملی که تولید نشدند

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح رهام سایپا ؛ گامی به جلو

اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند

گازسوز کردن خودروها چه تاثیری بر بازدهی خودروهای بنزین سوز دارد؟

کارت سوخت گاز راه‌اندازی می‌شود ؛ افزایش تقاضا برای خودروهای گاز سوز

افزایش قیمت خودروهای گاز سوز با تغییر قیمت بنزین + جدول قیمت روز خودرو

رضا نیازمند که پیکان را برای خیامی ها انتخاب کرد از تاریخ صنعت خودرو می گوید

مشخصات تیبا با موتور بهبود یافته؛ کاهش مصرف سوخت و ارتقای استاندارد آلایندگی

 




1 دیدگاه

  1. توسعه صنعتی واقعی وقتی در یک کشور روی می دهد که طی یک برنامه ریزی درست و حساب شده و با جلب همه استعدادها و شکوفایی آنها ،یک پیشرفت متوازن و همه جانبه رخ دهد،پیشرفت های جزیره ای که در بعضی میادین و آنهم با صرف هزینه های بالا رخ می دهند ( و اکثرا هم بر مبنای مونتاژ و مهندسی معکوس هستند) را نمی توان نشانه یک پیشرفت و توسعه صنعتی واقعی بحساب آورد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تارا اتوماتیک V4 با موتور ضعیف را بشناسید

در حالیکه تارا اتوماتیک V4 / تارا V4 به‌عنوان تارای سال معرفی شده‌است، انتظار می‌رفت به جای موتور ضعیف...
ایران خودرو به بیت ران توضیح داد:

ورق بدنه تارا استاندارد است؟ ایمنی خودرو تارا مورد...

با توجه به انتشار ویدیوی نازک و ضعیف بودن ورق بدنه تارا ، ایران خودرو توضیحاتی داده، که براساس آن بر استاندارد بودن تولید...

سه کار کردن موتور و هر چه درباره آن...

سه کار کردن موتور یکی از اختلالات عملکردی خودرو است که در صورت بی‌توجهی به رفع آن، می‌تواند آسیب جدی به پیشرانه بزند. این...
بنیانگذار شرکت رنو پارس تشریح کرد:

مخالفت‌ها در مسیر تولید تندر ۹۰ / برنامه پلتفرم...

مدیرعامل فعلی گروه بهمن موتور در تشریح پروژه تولید تندر ۹۰ به عنوان بنیانگذار شرکت رنو پارس، از برنامه پلتفرم متشرک ایران خودرو و...

چرا پیمان کارگر اینفینیتی را ترک می‌کند؟

در خبرها تائید شده است که پیمان کارگر اینفینیتی برند لوکس نیسان را ترک می کند. اما چرا موفق‌ترین ایرانی صنعت خودرو جهان این...

پست‌های مرتبط