سایپا ساینا بررسی شد؛ آیا ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

پس از این که خودروی تیبا عرضه شد، سایپا به فکر افتاد تا خودرویی زیباتر با همین پلت فرم و اتاق تولید کند. به همین علت سایپا ساینا متولد شد.

بیت ران – مجتبی نبی زاده: سایپا همیشه خواسته است تا خط تولید خود را بروز نگه دارد.

برای تحقق این امر، پراید در بیش از ۲۵ سال تولید خود، دچار تغییرات زیادی در بخش طراحی شد.

اگر بخواهیم به طور کامل این تغییرات را معرفی کنیم، می توان به تغییر طرح چراغ ها اشاره کرد!

سایپا در ادامه بروز رسانی های خود، این بار تیبا را دستخوش تغییرات کلی و بسیار بزرگ در طراحی کرد!

علاوه بر چراغ ها، سپرها، گلگیرها و کاپوت های تیبا هم دچار تغییرات شدند.

شاید باور نکنید اما، زه های بغل تیبا هم حذف شد، تا بالاخره ساینا شکل بگیرد.

ظاهر ساینا چگونه است؟

  • نمای جلو:

از نمای جلوی خودرو شروع می کنیم؛ چراغ ها کشیده تر شده اند و گرافیک چراغ ها نیز بروز تر شده است.

فرم سپر جلو از آن حالت ساده ای که در تیبا بود، خارج شده است. بلندتر شده و یک شبکه ورودی هوا در وسط آن جای گرفته است.

در موتور خودرو دارای خطوط طراحی جدیدی است که نمای حجیم تری به خودرو داده است.

هم چنین جلو پنجره این خودرو هم دیگر بخشی از کاپوت آن ( مثل تیبا ) نیست.

در مجموع می توان گفت که نمای جلوی خودرو عامه پسندتر و زیباتر شده است.

 

سایپا ساینا

  • نمای جانبی:

در نمای جانبی، تغییرات فقط به اندازه رینگ ها و تایرها و به روز شدن طرح آینه و تغییر شکل چراغ کوچک روی سپر محدود شده است.

خطوطی روی درها و گلگیرها که وجود دارد، همان خطوط تیبا است.

به نوعی می توان گفت سایپا امضا و خطوط طراحی خود را حفظ کرده است.

این کار در شرکت های بزرگ خودروسازی رواج دارد و این نشان می دهد که سایپا می خواهد یک خودروساز در سطح جهانی باشد!

سایپا ساینا

  • نمای عقب:

نمای عقب خودرو نیز، چون نمای جلوی خودرو دچار دگرگونی اساسی شده است.

طراحی در صندوق، سپر و چراغ ها در این نما هم تغییر کرده و بروزتر شده است.

نمی توان گفت طراحی عقب ساینا زیباتر شده است.

نمای عقب تیبا و ساینا هر دو زشت هستند، ولی هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که به آن اشاره می کنیم!

سپر ساینا نسبت به تیبا بلندتر شده است. این یک مزیت بزرگ برای ساینا محسوب می شود.

چرا که دیگر دل و روده خودرو قابل دیده شدن نیستند.

این در حالی است که شما می توانید درون تیبا را هم از عقب خودرو ببینید. ولی در عوض نمای عقب تیبا هماهنگ با کلیت خودرو است.

و یک مزیت دیگر این است که به خودروهای شرقی سال دهه ۲۰۰۰ – ۲۰۱۰ میلادی شباهت دارد.

سایپا ساینا

داخل ساینا چگونه است؟

طرح کلی داشبورد و پشت آمپر شبیه به تیبا است. البته سایپا تفاوت های ریزی ایجاد کرده است.

برای مثال کنسول مرکزی شبیه به ۲۰۶ باز طراحی شده است.

شاید باور نکنید اما شیشه های عقب هم برقی شده اند!

سایپا ساینا

طرح رودری دچار دگرگونی کامل شده است. و می توان گفت هم زیباتر و هم بروزتر هستند و هم ارگونومی مناسبی دارند.

سایپا ساینا

صندلی ها برای مسافرت های درون شهری مناسب است، ولی در دراز مدت می توانند اذیت کننده باشند.

دیگر عیب داخل ساینا، کیفیت پایین داشبورد، رودری ها و هر آن چیزی که داخل خودرو مشاهده می کنید است.

در مجموع این داخل خودرو ( حتی شاید بیرون خودرو ) در سطح کیفی پایینی قرار دارد.

باطن ساینا چگونه است؟

  • پلت فرم و ایمنی:

ساینا و تیبا از پلت فرم یکسانی بهره می برند.

پلت فرم این خودرو ترکیب پراید و کیا ریو است.

این باعث شده است تا در تصادفات، ایمنی بیشتری نسبت به خانواده پراید داشته باشد.

زیر بندی این خودرو هم شبیه ریو است.

از امکانات ایمنی خودرو دو ایربگ راننده و سرنشین و ترمزهای ABS و EBD هستند.

  • موتور و گیربکس خودرو:

اول این نکته را بگوییم که باطن خودرو دقیقا تیبا است و بعد به ادامه بحث بپردازیم.

موتور این خودرو، توسعه یافته موتور پراید است.

در اصل موتور این خودرو موتور پراید با حجم بیشتر است.

این موتور ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

گیربکس این خودرو همان گیربکس با ضرایب اصلاح شده است.

جالب است بدانید دنده ها، حتی در نمونه های کم کارکرد و صفر کیلومتر به سختی جا می رود.

سایپا ساینا

در حالت کلی اما، ساینا از شتاب خوبی برخوردار است و در صورت اصلاح به نمونه ۱۶ سوپاپ، می توانست شتاب و قدرت بیشتر و مصرف کمتری را برای مالکان به ارمغان آورد.

ولی شما کدام شرکت در دنیا را دیده اید که در سال ۲۰۲۰ میلادی از سرسیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده کند؟!

سرسیلندر ۱۶ سوپاپ برای سال ۲۰۴۸ میلادی است!

اصولا مصرف سوخت این خودرو باید پایین باشد و اکثر اوقات نیز همین گونه است.

ولی بعضی اوقات می بینید که سیستم سوخت رسانی ماشین، به هر دلیلی، قاط زده و اندازه یک ماشین ۶ سیلندر بنزین مصرف می کند.

  • سیستم تعلیق و سواری:

سیستم تعلیق تیبا و ساینا در قسمت جلو  مشابه است.

میله موج گیر و میله کششی مستقل از هم هستند.

سواری خودرو از پراید هم نرم تر شده است.

البته مواظب این نرمی باشید که می تواند در پیچ ها خطرناک باشد.

عملکرد جعبه فرمان هم نرم و مطلوب ارزیابی می شود.

ساینا چه امکانات و آپشن هایی دارد؟

همواره آپشن های نصب شده روی خودروهای داخل دستمایه طنز و شوخی است.

شاید بدیهی ترین امکانات در محصولات داخلی آپشن باشد.

از آپشن های ساینا می توان به شیشه های برقی ( هر ۴ تا)، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه دیجیتالی، دماسنج هوای بیرون از کابین و سنسورهای دنده عقب اشاره کرد.

معایب ساینا و استهلاک آن چگونه است؟

در چندین گفت و گویی که با تعمیرکاران مختلف انجام شد، این خودرو از لحاظ بلبرینگ ضعیف است.

هم چنین کمک فنرهای این خودرو ضعیف هستند.

هم چنین اگر رعایت نکنید، باید اکسل خودرو را در کمتر از پنج سال باز کرده و تعمیر کنید.

برای سرعت های بالای ۱۱۰ کیلومتر از لاستیک های با کیفیت تر و پهن تر استفاده بکنید.

به ویژه اگر در این زمان خودروها خودرویی را تحویل می گیرید که به خاطر کمبود قطعه در کارخانه مانده بوده است، پس لاستیک ها هم عمر خود را کرده اند و دیگر مطمئن نیستند.

کیفیت داشبورد پایین است و خیلی زود به صدا می افتد.

سایپا ساینا

همچنین به خاطر عایق بندی نامناسب و کیفیت پایین داشبورد، انگار پیشرانه را در بغل گرفته اید و باید نعره های آن را تحمل کنید.

صاحبان سایپا ساینا نباید توقع های عجیب و غریب داشته باشند.

خب معلوم است وقتی کولر خودرو روشن است، شما نباید به دنبال شتاب گیری باشید.

اصلا کولر برای این است که در آسایش باشید و شتاب گیری های بی مورد از این آسایش می کاهد.

بطور خلاصه وقتی کولر روشن می کنید دیگر ماشین شتاب نمی گیرد!

بیشتر بخوانید:

سایپا ساینا S رونمایی شد + مشخصات فنی و ظاهری

سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس؛ کدام اتوماتیک برتر است؟

تست و بررسی سمند سورن توربو شارژ

۲۰۰هزار کیلومتر با دوو سی یلو ؛ بررسی یک خودرو دست دوم خاص

اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر




8 دیدگاه

  1. عرض ادب و احترام ، مهندسین خودرو ساز به خوبی میدانند که نعره موتور داخل کابین غوغا میکند چرا بفکر عایق مناسب نیستند فکر نکنم کار پیچیده ای باشه ؟

  2. من ساینا دارم نعره موتور که مثل ما بقى خودرو های سایپاست ایراد های اصلى این ها هستند
    ١ ABS که واقعا ایراد داره از ۴ لنت جلو فقط ١ دونش تموم میشه دیسک و لینت ها ى مختلفى هم تست کردم دقت کنید قالپاق سمت راننده همشون افتاده دلیلش همینه

    ٢ کیفیت بد قطعات توى ٢۵٠٠٠ تا کارکد رادیانور کولر سوراخ شد در محل جوش هاى آن تنها ماشینی هم نیست که اینطوری شده با مال خودم ٣ تارو دیدم

    ٣ رنگ بد سپر ها خیلى نازک و بی کیفیته همش کنده شده

    ۴ دیسک و صحفه رو تو ٢٠ تا تموم کرد رانندگى معمولى دلیل وزن بالاى بدنه

    ۵ مصرف خیلى خیلى بالا ١٠٠/١٠ ١٠٠/١١ راحت میخوره

    ۶ فرمان هم سفته

    ولى توى جاده هاى استاندارد تر و کم پیچ شتاب و سرعت عالى داره

    • یورو ۵ مدل ۱۴۰۰
      مصرف، بدون ترافیک، متوسط سرعت ۷۰، حدود ۱۲ لیتر
      لرزش فرمان در سرعت ۹۰ و هنگام ترمز که هرگز رفع نمیشه
      صدای موتور مهم نیست
      صدای کولر تداعی کننده صدای موتور هواپیمای ملخی در جنگ جهانی اول، البته کولرش حرف نداره، روی شتابم اثر چندانی نداره

  3. چرا قیمت تیبا دو از ساینا گرون تره مثلا تیبا دو ۱۰۶.۵ و ساینا ۱۰۴.۳ حدود اختلاف قیمت حدودا دو میلیون اصلا فرقی بینشون نیست یا هیچ فرقی بین ساینا معمولی یا ساینا اس نیست من هر دو خودرو دیدم و سوارش شدم

  4. صندلی ها اصلن استاندارد نیست پایینه راننده دید نداره بعد دید از شیشه عقب بشدت کمه شیشه عقب کوچک و بالا اومده است . کیفیت دستگیره درب بشدت پایینه بعد پنج ماه لق شده واقعن دنده ها بد جا میرن و در حالت عادی شتاب گیریش از پراید ضعیفتره ولی صندوق عقب نسبتن جا داره از جلو شیک ولی کلن ابدن طراحیش انگار سه نفر بودن و حالت لاکپشتی زشتی دادن و درضمن موتور واقعن برا این خودرو ضعیفه و سپر جلو زیادی پایینه براحتی گیر می‌کنه و حتی تو کارواش با فشار زیاد آب رنگ از رو سپرش می‌ پره ولی از همه چیز آزار دهنده ترش عدم تسلط کامل راننده به ماشینه باید حتمن اصلاح بشه

  5. سایپا تو تولید فاجعه مقام اول رو داره مثل همون تیبا صندوقدار که از سال ۸۸ تا حالا هرچی دادن از پشت کل اکسل و اگزوز و دل و روده بیرون هستش یا طراحی دو رنگ کوییک انگار ماتیک زدی به سقف و سپرش بعضی ها هم همچین سیس میگیرن داخلش که نگووو، همچنین طراحی چراغ عقب کوییک که نصفه نئونی هست و از نصف طرح قرون وسطی! یا طراحی کلی ساینا کوچولو مخصوصا که وقتی لاستیک پژویی زیرش از کارخونه سوار کردن، رینگ ۱۴ با فاق ۶۵ و سایز ۱۸۵ انگار برا بچه چند سایز کفش بزرگتر خریدی که بزرگ بشه به پاش بیاد خخخخ

  6. سلام،بنظرمن نسبت به کیفیت ماشین وبدنه ضعیفی که داره،قیمتش خیلی بالاهست،بااین قیمتهایی که توبازارهست،ماشینهای اروپایی ومدرن توکشورهای عربی سوارمیشن،

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط