خودروسازان در حال تولید و فروش خودروهای بدون زاپاس هستند. با وجود دلایل این شرکت ها مشتریان همچنان ناراضی هستند. اما دلایل خودروسازی ها چیست؟
بیت ران – مدتی است که بعضی از غول های صنعت خودروسازی مدل های جدید خود را بدون ارائه تایر زاپاس به مشتریان تحویل می دهند.
این امر سبب تعجب بعضی از مشتری ها می شود و سؤالاتی در ذهن بسیاری از خریداران ایجاد میکند.
برای نمونه این پرسش ها که اگر تایر خودرو دچار پنچری شود، چه باید بکنم؟
چرا خودروساز چنین امکان مهمی را از خودرو حذف کرده است؟
آیا مسائل مالی مطرح است؟
آیا سودجویی خودروساز سبب این تصمیم شده است؟
برای پاسخگویی به این پرسش ها باید با نگاهی عمیق تر به موضوع، دلایل این تصمیم را بررسی کنیم.
براساس مطالعات، با وجود سیر نزولی ۳۶ درصدی ارائه نشدن زاپاس در خودروهای جدید، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود یکسوم از خودروهای تولیدی بدون تایر زاپاس عرضه شده اند.
نکته مهم توجه دراین باره آن است که بسیاری از صاحبان خودروها تا هنگام بروز حادثه و مواجهه با پنچری از نبود زاپاس در خودروشان آگاه نیستند.
در سال ۲۰۱۶، این موضوع و ناآگاهی از نبود زاپاس سبب ۴۵۰ هزار تماس تلفنی با سازمان خودرو آمریکا شده است.
تاکنون، خودروسازان دلایل مختلفی برای توجیه حذف زاپاس از مدل های جدید ارائه داده اند.
اما هیچ یک از از آنها نتوانسته راننده مانده در جاده را آرام کند.
درادامه، دلایل احتمالی خودروسازان برای این اقدام را برمی شماریم.
همچنین با بررسی دلایل مختلف، سعی می کنیم پاسخ مناسبی برای آنها بیابیم:
– بعضی خودروهای جدید به تایرهای ران فلت (Run-flat) مجهز شده اند؛
– باعث کاهش هزینه های تولید می شود؛
– وزن خودرو کاهش می یابد؛
– مصرف سوخت اندکی کاهش می یابد؛
– در بعضی از خودروها محدودیت های طراحی سبب حذف زاپاس می شود.
تایرهای رانفلت و کاهش مصرف سوخت
در سال های اخیر بیامو بیشترِ محصولات خود را همراه تایرهای رانفلت عرضه کرده است.
اگرچه سایر خودروسازان نیز از تایرهای ران فلت استقبال میکنند، بیامو به عنوان پیشتاز خودروسازان در این عرصه عمل کرده است.
دیواره ها و فضای داخلی تایر ران فلت تقویت شده و درمقایسه با تایر عادی خشک تر و سفت تر است.
این تایرها طوری طراحی شده اند تا درصورت بروز پنچری، به خودرو اجازه دهند با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت به حرکت خود ادامه دهد.
با این تایرها راننده با وجود پنچری می تواند به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کند.
تعمیر تایرهای ران فلت امکان پذیر نیست و به محض بروز پنچری باید تعویض شوند.
این تایرها درمقایسه با تایرهای عادی گران ترند و دسترس پذیری کمتری دارند.
باتوجه به قیمت گران تر تایر ران فلت ادعای کاهش هزینه تولید با حذف تایر زاپاس دورازذهن است.
اما آیا درصورت حذف زاپاس و استفاده از تایر عادی به دست خودروساز، تغییری در هزینه تولید رخ میدهد؟
خرید تایر زاپاس به همراه جک و آچار کمی بیش از ۱۰۰ دلار هزینه دارد.
و باتوجه به اینکه خودروسازان با خرید عمده این موارد قیمت تمام شده کمتری میپردازند، میتوان به طورتقریبی در نظر گرفت با حذف زاپاس در هر خودرو، سودی ۱۰۰ دلاری عاید خودروسازان می شود.
تجربه و دلایل هیوندای در حذف زاپاس خودرو
هیوندای یکی از خودروسازانی است که تایر زاپاس را از بیشترِ محصولات خود حذف کرده است.
هیوندای به جای تای زاپاس کیت اضطراری پنچرگیری ارائه می کند.
این شرکت دلیل اقدامش را کاهش وزن خودرو اعلام کرده است.
میشل تینسون، نماینده شرکت هیوندای، دراین باره می گوید:
« مهمترین دلیل حذف تایر زاپاس از محصولاتمان کاهش وزن تقریبی ۱۱ کیلوگرمی است.
و البته صرفه جویی در هزینه های تولید هرگز دلیل مناسبی برای این اقدام هیوندای نبوده است.
مهندسان همواره در تلاش اند راه های مختلفی برای بهبود بازدهی خودروها بیابند.
و کاهش وزن همیشه یکی از عوامل اساسی دراین زمینه بوده است. »
بهبیان دیگر، کاهش وزن خودرو می تواند سبب بهبود مصرف سوخت شود.
تحقیقات نشان می دهد کاهش وزن خودرو می تواند تا ۱ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.
که این امر در بازاریابی خودروها و بهبود رتبه مصرف سوخت برندها تأثیرگذار باشد.
محدودیتهای طراحی
اقبال عمومی به استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی یکی دیگر از دلایل اصلی حذف تایر زاپاس از خودروها است.
در طراحی خودروهای مجهز به باتری، فضای تعبیه باتریها یکی از مسائل مهندسان و طراحان است.
معمولا باتری ها در کف انتهای خودرو درست زیر صندلی های عقب و بخشی از فضای بار قرار میگیرد.
این عامل سبب میشود مهندسان برای حفظ فضای بار مناسب، محل قرارگیری زاپاس را حذف کنند.
تینسون دراین باره میگوید:
« مهندسان ما با اختصاص فضای زاپاس به محل قرارگیری باتریها تلاش کردند تا فضای داخلی و بار خودرو دستنخورده باقی بماند. »
در خودروهای بزرگ، مشکل کمبود فضا و حذف تایر زاپاس مطرح نیست.
اما باتوجه به اینکه خودروهای هیبریدی سدان و کامپکت از استقبال بیشتری برخوردارند، خودروسازان به اجبار حذف زاپاس از این مدل ها را انتخاب می کنند.
با اینحال براساس ادعای هیوندای، طبق نظرسنجی های این شرکت، مشتریان دلایل شرکت برای حذف زاپاس از مدل های غیرهیبریدی را پذیرفتنی نمی دانند.
و این عامل سبب شده شرکت در استراتژی های خود تجدیدنظر کند و مدل هایی نظیر الانترا و اکسنت را که در گذشته بدون زاپاس عرضه می شدند، به همراه تایر زاپاس به مشتریان تحویل دهد.
بیشتر بخوانید:
رینگ و لاستیک بزرگتر به کیفیت سواری خودرو آسیب می زند؟
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال 2020
تایر بدون هوا ؛ استفاده از سیستم تایر ضدپنچری روی شورولت بولت
لاستیک خودرو و هر چیزی که درباره آن باید بدانید + راهنمای خرید تایر
منبع: زومیت