سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس؛ کدام اتوماتیک برتر است؟

از دست ندهید

سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس؛ آیا آریو می تواند در مقابل سدان محبوب ایرانیان یعنی تندر قد علم کند؟

 

بیت ران – مجتبی نبی زاده: شاید می دانید که ریشه های آریو به تویوتا آلیون ۲۰۰۷ بر می گردد.

این خودرو در بخش پلت فرم، طراحی بدنه و بیشتر طراحی داخل اتاق دقیقا تویوتا آلیون است.

این قرض گرفته شدن پلت فرم و بدنه، باعث شده است سایپا آریو ( یا همان زوتی z300 ) در بحث های ایمنی خوب ظاهر شود و یکی از امن ترین سدان های تولید ( و مونتاژ ) داخل باشد.

از طرفی تندر ۹۰ هم خودروی ایمن و کم استهلاکی است و باید دید در این نبرد تن به تن کدام یک برتر ظاهر خواهد شد.

سایپا آریو یا رنو تندر

طراحی خارجی کدام یک بهتر است؟

وقتی طراحی چه داخلی و چه خارجی تندر ۹۰ را با ماشین های دیگر مقایسه می کنیم، بازنده همیشگی تندر ۹۰ خواهد بود؛ مگر این که حریف مقابل اش پیکان باشد.

در واقع همین هم هست، تندر آمده بود تا جایگزین ارزان قیمت پیکان باشد اما یکی از لاکچری ترین ماشین ساخت داخل است.

لاکچری نه از نظر طراحی یا موتور پر قدرت یا آپشن های فراوان! بلکه از نظر قیمت.

تندر ۹۰ پلاس نسبت به تندر ۹۰ معمولی در بحث طراحی پیشرفت کرده است.

اما باز هم این محصول رنو در مقایسه با آریو حرفی برای گفتن ندارد.

سایپا آریو یا رنو تندر

سایپا آریو یا رنو تندر

در نمای جلو و عقب آریو برتری محسوسی نسبت به تندر ۹۰ پلاس دارد.

اما در ساید بادی خودرو هر دو خودرو ساده هستند و در این سادگی برابرند.

در مجموع می توان گفت آریو در بحث طراحی خارجی زیباتر از تندر ۹۰ پلاس است.

پس امتیاز این قسمت را به آریو می دهیم.

سایپا آریو یا رنو تندر

سایپا آریو یا رنو تندر

کدام یک در طراحی داخلی بهتر است؟

طراحی خشک و زمخت تندر ۹۰ به داخل خودرو هم سرایت کرده است و کابین بسیار ساده ای دارد.

سایپا آریو یا رنو تندر داشبورد تندر 90

در طرف مقابل آریو با این که داشبورد شلوغی ندارد، ولی طراحی اش به روزتر از تندر است و دکمه ها کاملا در دسترس راننده هستند.

سایپا آریو یا رنو تندر داشبورد آریو

سایپا آریو یا رنو تندر جای پای عقب آریو

از لحاظ فضای داخلی هم برتری با آریو است.

آریو به لطف فاصله محوری بیشتر و استفاده درست از این فاصله محوری جای پای عقب مناسبی دارد.

این فضا از لحاظ قدی هم برای فردی با قد ۱۹۰ سانتی متر مشکلی ایجاد نمی کند.

از طرفی صندلی های چرم بسیار راحتی نسبت به نیمکت های تندر ۹۰ دارد.

این صندلی ها در مسافرت های طولانی هیچ مشکلی به وجود نمی آورند.

جای پای عقب آریو

در مقابل تندر ۹۰ هم، جای پای مناسب و سقف بلندی دارد که فضای خوبی برای سرنشینان فراهم کرده است.

ولی صندلی ها مشکل اصلی تندر ۹۰ هستند.

پیشرانه کدام یک برتر است؟

هر دو خودرو دارای موتوری با حجم مشابه ۱.۶ لیتری هستند.

آریو ۱۱۵ اسب بخار را در دور موتور ۶۰۰۰ و ۱۵۱ نیوتون متر را در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد.

این موتور از کمپانی میتسوبیشی به عاریت گرفته شده است.

در مقابل تندر ۹۰ ، ۱۰۵ اسب بخار را در دور موتور ۵۷۵۰ و ۱۴۸ نیوتون متر را در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد.

اما آریو ۱۶۰ کیوگرم سنگین تر از تندر ۹۰ است.

شتاب صفر تا صد آریو در حدود ۱۲.۵ ثانیه و برای تندر ۱۱.۷ است.

همچنین طبق اعلام شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، مصرف ترکیبی تندر ۹۰ اتومات ۸.۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

عدد مصرف ترکیبی برای آریو ۷.۱۸ است.

از طرفی آریو سایپا، از نظر استهلاک هم پای تندر ۹۰ است، اما به علت این که کمتر از تندر روی خط تولید بوده است قطعات مصرفی گرانتر و کمیاب تری نسبت به تندر ۹۰ دارد.

البته این به آن معنی نیست که قطعات یدکی آریو وجود ندارد.

بلکه بعد از طی چندین هفته و خاک خوردن خودرو در نمایندگی بالاخره قطعه مورد نیاز پیدا می شود!

کدام خودرو گیربکس بهتری دارد؟

اما به مهم ترین بخش مقایسه می رسیم؛ گیربکس اتومات کدام یک عملکرد بهتری دارد؟

هر دو گیربکس ۴ دنده هستند و عملکرد خوبی دارند.

این عملکرد در ترافیک های شهری و سینه کش های جاده ای به وضوح دیده می شود.

البته گیربکس آریو در سینه کش ها عملکرد بهتری نسبت به تندر دارد.

همچنین گیربکس آریو حالت اسپرت دارد که این امکان در تندر ۹۰ دیده نمی شود.

در حالت کلی باید بدانیم که حالت اسپرت در محصولات ارزان قیمت جهانی، برنامه نویسی خاصی نسبت به حالت درایو (D) ندارد.

بلکه این حالت صرفا در دور موتور بالاتری اقدام به تعویض دنده می کند که ما هم این برتری را در مقایسه لحاظ نمی کنیم.

پس، از لحاظ گیربکس سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس امتیاز مساوی می گیرند.

سایپا آریو یا رنو تندر دسته دنده آریو

سایپا آریو یا رنو تندر دسته دنده تندر 90

سواری، هندلینگ، ترمز گیری؛ کدام خودرو برتر است؟

سواری و هندلینگ تندر ۹۰ برای همه ما آشنا است.

تندر ۹۰ سواری خشک با هندلینگ و فرمان پذیری پایین را در اختیار راننده قرار می دهد.

البته تقصیر خودش هم نیست.

تندر ۹۰ در اصل یک محصول ارزان قیمت است که برای کاهش هزینه تولید، نیاز داشته تا در همه بخش ها ساده طراحی شود.

بحث سیستم تعلیق این خودرو نیز همین است.

باید این را هم گفت که برخی مکانیک ها و تیونرها برای افزایش هندلینگ و در عین حال نرمی خودرو، راه هایی را پیشنهاد می کنند.

سایپا آریو یا رنو تندر

در مقابل اما، آریو از لحاظ هندلینگ و سواری به طور فابریک دست برتر را دارد.

پایداری بهتر در سر پیچ ها، فرمان پذیری بهتر و کیفیت سواری بهتر آریو، برتری امتیاز در این بخش را به این خودرو می رساند.

در مورد عملکرد ترمزگیری دو خودرو، باید توضیح داد که هر دو خودرو از ترمزهای ABS و EBD بهره می برند.

بنابراین عملکرد هر دو خودرو رضایت بخش است.

اما این را هم باید گفت که ترمزهای عقب آریو بر خلاف تندر ۹۰ دیسکی هستند.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که آریو از سیستم ترمز به روزتری بهره می برد.

سایپا آریو یا رنو تندر

ایمنی کدام یک در تصادفات بالاتر است؟

در اوایل حضور آریو به صورت وارداتی، این خودرو ۶ ایربگ داشت که به لطف سایپا به دو ایربگ رسید.

حالا از لحاظ تعداد ایربگ، آریو با تندر برابر است.

اما اگر به تست های تصادف انجام شده روی دو خودرو نگاهی بیندازیم، به برتری آریو پی خواهیم برد.

چون آریو ضربه وارده را در کاپوت مهار کرده و ستون، سقف و رکاب خودرو دچار خمش نمی شود.

در آن سو اما تندر ۹۰، با این که ضربه را مهار می کند اما سقف خودرو در تست ضربه می بیند.

هر دو خودرو در محصولات داخلی جزو خودروهای ایمن قرار می گیرند.

اما در مجموع آریو برتری کوچکی نسبت به تندر ۹۰ دارد.

با آپشن های دو خودرو آشنا شویم

هر خودرویی که دست خودروسازان ما می افتد اگر آپشن های این خودرو را به آپشن های پژو ۴۰۵ سال ۱۳۷۰ مونتاژ داخل نرسانند، نمی توانند، راحت سر به بالین بگذارند.

برای مثال آریوهای وارداتی سانروف، ۶ ایربگ، مانیتور و دوربین عقب فابریک داشتند که همه این امکانات در آریوهای مونتاژ داخل حذف شد و فقط دو عدد ایربگ برای این خودرو ماند.

در دو جدول زیر آشن های سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس دسته بندی شده اند:

 آپشن های آریو

آپشن های تندر 90 پلاس

برای داشتن هر کدام چقدر باید بپردازیم؟

تندر ۹۰ اتوماتیک بدون رینگ ۲۲۸ میلیون تومان و آریو اتوماتیک حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت دارند.

به نظر نگارنده آریو ارزش خرید بالاتری دارد.

باید این نکته را مدنظر داشت که قیمت ها در حال نوسان هستند.

بیشتر بخوانید:

تست تندر تا دو قدمی مرگ

تست و بررسی سمند سورن توربو شارژ

رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟

رنو مگان تست و بررسی شد ؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد

۲۰۰هزار کیلومتر با دوو سی یلو ؛ بررسی یک خودرو دست دوم خاص

اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

 




20 دیدگاه

  1. قصد توهین ندارم ولی اریو اصلا قابل قیاس با ال نود نیست
    اریو توی تموم خودرو های داخل از لحاظ هندلینگ حرف اول رو میزنه
    موتور پر قدرت و گیربکس کره ای که داره باید با سراتو ۱۶۰۰ مقایسه بشه
    سراتو سواری خشکی داره ولی اریو کاملا نرمه

    • خودرو هایی مثل دنا پلاس توربو و زانتیا هندلینگ بالاتری نسبت به آریو دارند و موتور این خودرو ساخت ژاپن و میتسوبیشی و گیربکس این خودرو ساخت هیوندای کره است

  2. نقد بسیار خوبی بود و حرف های الکی دلال ها رو تکرار نکردید سپاس و اگر کسی شکی در مورد آریو داره می‌تونه از تاکسی این ماشین داران بپرسه

  3. با سلام و تشکر از عوامل سایت. اولین سایتی هستید که مقایسه بدون تعصب انجام دادید و واقعیت هارو بیان کردید.آریو واقعا نسبت به قیمتش ماشین ارزنده ای هستش.اگه قبلا اتومات رونده باشین و بعدش با آریو رانندگی کنید هیچ مشکلی ندارین و هیچ وقت کم نمیاره.فقط چون مثل ماشینای دنده ای هیجانی سرعتش بالا نمیره فک میکنن شتابش کمه.خیلی نرم سرعت بالا میره ولی در واقع شتاب همونه و حتی بهتر.اینو دوستانی که آریو سوار شدن و رانندگی کردن متوجه منظورم میشن. تندر هم اون اوایل که وارد ایران شد هیچکس نمیخرید و کم کم جا افتاد. دقیقا آریو هم شرایطش همینطور شده و نسبت به حتی پارسال تعدادش چند برابر شده و مردم متوجه شدن چقدر ماشین با ارزش و ایمن و کم استهلاکیه

    • من چهار ساله هر دو ماشین رو دارم ….تندر پلاس اتوماتیک رو خودم میرونم و آریو اتومات رو برای پدرم خریدم ….الان می‌خوام تندر رو بفروشم و یه آریوی دیگه بخرم
      اولا قیمت امروز تندر اصلا و اصلا با کیفیت سواری مزخرفش قابل مقایسه نیست …آریو واقعا ماشین نرم و راحت و حتی شتاب جاده ای بهتری هم داره
      تندر نود صندلی های خیلی مزخرف( به خصوص ردیف عقب) و کابین خسته کننده ای داره ، سواری خشک و پر تکانی داره ، هیچ کاری برای بهتر شدن ظاهر زشتش نمیشه انجام داد ، خطر پارگی تسمه تایم هم داره که در آریو زنجیری هست و نیازی به تعویض نداره
      تنها نکته منفی که من در آریو دیدم قیمت بالای قطعات بدنه هست ، که البته چندان هم بالاتر از تندر نیست ….
      هر دو خودرو کمبود امکانات دارن ، اما باز هم بعضی امکانات آریو بیشتر هست

    • عزیز تا چیزی را مزه مزه نکردی نظر نده لطفا، من بشخصه هر دوی این خودروها و داشتم ال نود نسبت به ماشینهای داخلی خدایی همتا نداره، ولی در مقابل آریو فرقونه، ۵ساله آریو گرفتم ۱۵۰هزارکیلومتر هم راه رفتم، فقط لنت ترمز و روغن گیربکس یک بار عوض کردم، البته بجز مصرفیهای واجب،، آل نو ۲۰ درصد مصرف بنزن بیشتر داره،، آل نود تنها ماشینیه که میشه گفت از لحاط نرمی
      به کاپریس نزدیکه، کاپریس کلاسیک نرمترین ماشین جهانه، میشه به جرعت گفت آریو هم نرمی و راحتی همانند کاپریسه البته یه مقدار کمتر،، در کل آریو خودرو خانواده محکم نرم راحت از همه محمتر تسمه تایمش زنجیره که پاره نمیشه تو جاده بزاره،، وهزار بدبختی پشت سر پاره شدن تسمه داره، اگر حواست نباشه استارت بزنی تمام موتور به هم میریزه،،،

    • سلام آقا محمد شما آریو سوار شدید یا همین جوری نظر میدی،،، همین الان هر دو خودرو تو خونه من هست آریو، رو من سوار میشم ال نود رو پسرم،، گذاشته برای فروشه،، اریو بخره،، از هر لحاظ آریو سرتره مخصوصآ امنیتش که واجب‌تر از همه چیه امنیت آریو رو حتی کمری نداره،،،، تو گول، شاخ به شاخ تست کردن، اریو ۷۰ درصد از کمری بعداز تست هستش،،،

  4. با سلام
    این اولین مقایسه منصفانه ای ار آریو بود که تا حالا خوندم.من قبلا تندر ۹۰ داشتم و الان آریو دارم.کاملا درست و منطقی گفته.

  5. هر چقدر اریو برتر باشه در اخر تندر را انتخاب می کنم چون صاحب اول و اخر آریو خودتون هستید به زور ازتون میخرن

    • سلام پسرم اگر خدای نکرده سیل بیاد اول جونت و نجات میدی یا خودرو تو،، مرد حسابی،، اول امنیت بعد مادیات،، چون یه سر آدم ندانسته که آریو چه سواری داره، و تیلیغ نشده ازش بد میگن، مرن ال ممد یا دنا می‌خرند نشد حرف،،من میخوام یه ماشین همیشه داشته باشم، خوب بهتر نیست امنیت داشته باشه، وهم سواری لذت بخش، یک سال اجباری ال نود اتو سوار شدم پدرم دراومد، خر۱۰۰کیلو متری راه میرفتم ۱۰ الی۱۵ دقیقه میومدم پایین رقص کمر میکردم، ولی با آیو خدایی تا ۹۰۰کیلومتر یکسره راه رفتم بدونه خستگی،،، به هر حال موفق باشید هرکسی یه سلیقه ای داره.

  6. ماشین فقط آریو- نرم عالی بدنه تویوتا موتور میتسو بیشی ژاپن – گیربکس هیوندای کره _ایمنی بالا در سر پیچها -تندر ۹۰ فکر کنم نیمکت قدیم مدرسه از صندلی های اون بهتر باشه وسواری خشک

  7. سلام اقای عطا من جای شما بودم پ اید میخریدم چون بازار پراید مثل نقلو نباته، سری به فروش میره،، نرمی وراحتی، وایمنی ۵ستاره اریو ترمزهای بسیار قوی، و سوپرسالون که خانواده راحت بشینن، ودر امنیت کامل مسافرت کنن، چه فایده ای داره حداقل الممد یا پراید زود میتونی بفروشی،،،، اره پسرم الممد با اون نیمکتهای خشک واتاق حلبی خیلی سرتره، برو بخر.،، اما انسان اول به امنیت خانوادش فکر میکنه بعد به فکر مادیات،،،،،

  8. با سلام، شما اولین کارشناسی هستی که حدودا دقیق وواقیت را نوشتید، نمیدونم چرا اکثر کارشناسها آریو رو میکوبند،، من اکث. برندهای داخلی و خارجی داشتم آخرین ماشین خوب البته خوب ها تاسال ۹۲داشتم ورشکست شدم مجبور شدم بفروشم،،
    بعد هر ماشین داخلی خریدم یکی دوماه بیشتر نمیتونستم سوارشیم، تا اینکه یه ال نوداتومات خریدم ال نود
    نسبت به ۴۰۵ سمند دنا بد نیست، یک سال سوار شدم،،ولی صندلی‌ها خیلی عزیتم میکرد
    یه شب از فروشگاه امام تاکسی گرفتم، اریو بود خیلی نرم راحت حس ماشینهای کره و ژاپن بهم دست داد،، از راننده پرسیدم آریو الان صفرش چنده گفت حدودا ۵۵ملبون،، دوبعد یه آریو اقساد گرفتم ۲۵ملیون نقد ۴تا چک شش ماه ۱۰۵۰۰،،،خدایی خیلی راضیم، آل نود هنوز تو خونست داخل شهر سوار میشیم. لی برای مسافرت با اریو میریم، منکه خیلی راضیم،،،، اریو فقط یه ایراد بزرگ داره هرکی آریو داشته باشه دیگه نمیتونه ماشین دیگه هم قیمت آریو سوار شه مگر پول بالای میلیارد بده،،، زیر ۶۰۰ملیون هیچ ماشینی، چه چینی چه ایرانی به گرد
    آریو نمیرسه،،
    پسرم برلیانس اچ۳۳۰ خرید،، الان پشیمونه، میخواد با اریو عوض کنه،،،،،
    ،،

    • آریو نسبت به قیمتش بی نظیره، واز نویسنده تشکر میکنم که بدون تجربه الکی نظر نداده،،

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط