خودروی نظامی ارس چگونه است و آیا در میدان رزم واقعی حضور داشته است؟
بیت ران – مجتبی نبی زاده: نیروهای مسلح ایران پس از سال ها استفاده از خودروهای نظامی برندهایی همچون جیپ و تویوتا، بالاخره در ۱۳۸۵ به سمت ساخت خودرویی با برند ایرانی رفتند.
ابتدا خودروی ۴*۴ سفیر در سال ۱۳۸۷ معرفی شد.
این خودرو از اصول سازه و پلت فرمی جیپ استفاده می کرد.
سپس ارس یک در سال ۹۱ ساخته معرفی شد.
ارس دو هم که مرداد ماه سال پیش معرفی شده است در واقع نسخه پیکاپ ارس یک است.
البته نسبت به ارس یک بهینهتر شده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
سوال اصلی این است که آیا این خودروهای نظامی ایرانی در شرایط جنگ واقعی هم آزموده شده اند یا خیر؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال این متن را تا آخر پیگیری کنید.
ارس یک
ارس یک خودروی تاکتیکی فرماندهی است.
درباره این خودرو گفته شده که خودرویی هجومی و پشت خاکریز است، که قابلیت رزم در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور را دارد.
قابلیت هایی همچون تبدیل به خودروی زرهی، ایجاد پوشش تلفیقی، گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر ارتوپدیک باعث می شود که از ارس یک به عنوان یک خودرو تاکتیکی نام ببریم.
این خودرو از نظر ظاهری به روز و در حد خودروهای غیر نظامی است. به خصوص در نمای جلویی خودرو که شباهت بسیار زیادی به هامر آمریکایی دارد.
اگر بخواهیم ایراد ظاهری از این خودرو بگیریم سقف خیلی ضخیم آن است که مقداری توی ذوق می زند.
پلت فرم خودرو چگونه است؟
این خودرو روی پلت فرم تویوتا F۴.۵ ساخته شده است.
باید بدانیم که تویوتا هنوز از این پلت فرم استفاده می کند.
این خودرو توانایی تحمل ۱۴۵۰ کیلوگرم روی اکسل جلو و ۲۷۰۰ کیلوگرم روی اکسل عقب را دارد.
گفتنی است که وزارت دفاع عنوان می کند این خودرو تماما ساخت داخل است.
موتور این خودرو چگونه است؟
موتور مورد استفاده شده در این خودرو دیزلی توربوشارژ است و همان موتور زد ۲۴ (نیسان آبی) است.
البته موتور نصب شده روی ارس، نمونه اصلاح شدهای از این موتور است که نسبت به طرحهای قبلی از نظر ظاهری و فنی متفاوت است.
این موتور با حجم ۳۱۵۳ سی سی قادر است حداکثر توان ۱۳۳ اسب بخار را در ۳۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۱۳ نیوتون متر را در ۲۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
افرادی که به صورت حرفه ای بیراهه نورد هستند در مورد موتور خودرو دو نکته را حائز اهمیت می دانند.
اول این که موتور گشتاور بالایی داشته باشد و دوم این که حداکثر توان و گشتاور را در دور پایینی به راننده تحویل دهد.
اگر یک مقایسه کوچکی با نیسان پیکاپ داشته باشیم، که یکی از خودروهای آفرودی محبوب در ایران است و بسیاری از اهل فن آن را تایید می کنند، این خودرو حداکثر توان ۱۳۳ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۷ نیوتن متر در ۲۸۰۰ دور در دقیقه تولید می کند.
پس می توان نتیجه گرفت اعداد توان و گشتاور خودروی ارس یک اعداد قابل توجهی هستند.
سیستم تعلیق این خودرو چگونه است؟
سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو، از نوع فنر لول تمام شناور با مکانیزم سه اهرمی و در قسمت عقب فنر تمام شناور با مکانیزم پنج محوری است.
اکسل جلو و عقب این خودرو از نوع FJZ80L-GCMNU تویوتا است.
سیستم فرمان این خودرو از نوع هیدرولیکی است.
سیستم ترمز این خودرو چگونه است؟
سیستم ترمز آن دو مداره هیدرولیکی است که مجهز به ABS و EBS است.
EBS نوعی سیستم ترمز کمکی ABS است که قابلیت فرمان پذیری خودرو در هنگام ترمز را فراهم می کند.
ضعف این خودرو در سری اولیه تولید مربوط به صفحه کلاج خودرو می شد که بعدا این مشکل رفع شد.
خودروی نظامی کویران یکی از مدل های بهینه سازی شده ارس است.
این خودرو برای حضور در مناظق نظامی و جبهه های نبرد تجهیز شده که برای مدیریت و استفاده به عنوان یک واحد فرماندهی متحرک عملکردی قابل قبول دارد.
یکی از دیگر مدل های ارس خودروی سپهر است که قابلیت حمل ۱۰ نیروی نظامی، ۱.۵ تن بار و تجهیزات و سلاحها و موشکهای نیمه سنگین را دارد.
سپهر قابلیت بسیار مناسبی در هنگام عبور از شیبهای تند و موقعیتهای کوهستانی و صعب العبور داشته و از یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده میکند.
حداکثر سرعت این خودرو با بار و تجهیزات کامل به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.
ارس ۲
ارس دو در واقع نمونه بهسازی شده و پیکاپ ارس یک است.
موتور ارس دو دچار تحول اساسی شده و ۵۰ درصد قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به ارس یک در اختیار راننده قرار می دهد.
این یعنی ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتون متر گشتاور توسط موتور این خودرو تولید می شود.
تفاوت ظاهری ارس دو با ارس یک، در نمای جلو مربوط به گلگیرهای این خودرو می شود.
این اصلاح طرح گلگیرها باعث شده تا نمای جلو ظاهر عضلانی تری به خود بگیرد.
نوع سازه و پلت فرم ارس دو مشابه خودرو ارس یک است.
مانند سپهر، یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده میکند.
هم چنین برخی ضعف های ارس یک مانند کلاج ضعیف در ارس دو برطرف شده است.
وجه تمایز نسل دوم خودروی نظامی ارس با نسل قبلی خود در افزایش قابلیت مانور در انواع محیطهای نظامی و عملیاتی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، حرکت در موانع سخت و دشوار در شرایط نامناسب، افزایش ۵۰ درصدی توان موتور و ۲۵ درصدی شعاع عملیاتی است (بهبود شعاع عملیاتی از ۶۰۰ به ۷۵۰ کلیومتر.)
این بهروزرسانیها باعث شده تا «ارس-۲» نسبت به «ارس-۱» خودرویی آمادهتر در انواع رزم زمینی باشد.
خانواده خودروهای ارس در میدان های جنگ واقعی هم استفاده شده اند.
ارس دو و سپهر از جمله خودروهایی بودند که در جنگ با داعش شرکت داشتند.
و آنچه که از یک خودروی نظامی انتظار می رود را ارائه دادهاند.
بیشتر بخوانید:
خدارشکر و میبینم به دست بچه های انقلابی واقعا کار کارستان میشه و مخصوصا خودرو طوفان که دمشون گرم
و ازاین ماشین ارس هم برای استفاده شخصی تولید کنند
و ان شا الله از دست لیبرال ها این پراید لامصب هم گرفته بشه و تولیدش متوقف بشه امروز ۹۰ میلیون فی می خوره
سلام مطمئن باش اگه این خودرو هم به دست بچه های انقلابی ساخته شده بود درست حسابی از کار در نمی اومد اینجا ما داریم درباره خودرو حرف میزنیم .نه پاچه خواری جایی داره نه حرف الکی ما اگر بجای این رفتارها و نون به نرخ روز خوری ها صادقانه رفتار میکردیم و کار را دست کاردان میسپردیم الان بجای تولید پراید و پژو بهترین و به روزترین خودروها تو ایران تولید میشد .
چطور این حرف رو با اطمینان میگه در حالی که بچه های انقلابی قبلا بدون الگو و با وجود تحریم کار های بزرگی انجام دادند، ملتی که نتونه به نیروی خودش باور داشته باشه، با پیشرفت فاصله داره.
سلام من این خودرو را دیده ام و سوارش هم شده ام خودرو عالیه واقعا هم قدرت موتورش خیلی خوبه و هم سرعتش با اینکه محدودش کردن عالیه . واقعا شاهکار بچه های انقلابی است .
یک فاجعه دیگه ساخت داخل که فقط مایه آبروریزیه…حیف اسم هامر نیست روی همچین قراضه ای می ذارن
تبر میزنی.
طوفان رو ایرانی ها ساختن؟ 😑 😒
من از نزدیک این خودرو رو دیدم
به جرأت میگم یک خودروی تنبل با سیستم برق رسانی ضعیف ،ترمز نامطمعن و موتور همیشه خراب هست
خخخخخخخخخ. چطوری تنها با دیدن متوجه اینهمه نقطه ضعف شدی؟؟؟؟
سلام
به نظر من ساخت این ماشین (ارس۲)توسط ایران اصلا بعید نیست
چون ساخت یک خودروی قدرتمند برای کسایی که ماهواره بر و ماهواره میسازن کار سختی نیست(البته مثال های ملموس ترش لوازم خانگیای هست که ایران تولید میکنه مثلا ما خودمون یه لباسشویی ساخت شرکت ارج داریم که زبونبسته ۱۸ساله عین ساعت کار میکنه و تا به حال یک بار یا حداکثر دوبار تعمیرش کردیم یا مثلا پمپ های صنعتی ای که شرکت های ماشین سازی میسازن دارای توان چند صد اسب بخار هستن)
ولی دلیل اینکه ایران خودرو و سایپا قوطی حلبی میسازن اینه که خودشون نمیخوان ماشین خوب بسازن.سایپا پیش خودش میگه آقا بازار که انحصاریه منم هر آشغالی رو بسازم مردم میخرن پس بزار آشغال بسازم و پول بیشتری به جیب بزنم.(هرچند تیراژ محصولاتشون به طور وحشتناکی بالاست).
مطمئنا واسه شیرمردای سپاه و ارتش کار سختی نیست که خودروی قوی بسازن.
واقعا همین طوره
واقعا باید به شما احسنت گفت که فقط با دیدن به این همه نظرات کارشناسی رسیدید!!!!!
معلومه بد سوزونده🤣🤣پماد سوختگی سه تا هزار
من هم از نزدیک دیدم
از ظاهر قابل قبول و شکیل، عملکرد خوب در دست اندازها و قدرت بالای آن لذت بردم.
واقعا بی نظیره فقط اگر یکم رو قدرت موتور کار بشه قابل رقابت با محصولات آمریکایی هستش چون واقعا بدنه محکمی داره سیستم تعلیق و عبور از گودال آب هم بسیار عالیه
کاش واسه بازار داخل برای استفاده عموم هم یه مدل ازش میساختن
من سربازم و یکی از اینا زیر پامه
ماشین جنگی که حجم موتورش ۳۰۰۰باشه و از نیسان گاوی که طراحی ۵۰سال ژاپن باشه و بدنه ای که از امریکایی ها کش رفتن به مفت هم نمی ارزه سرمایه دولت رو خرج این چیزای مسخره نکنید لاقل یه چیزی میسازین درست بسازید
عزیز هانوی که ساخت امریکا طراحی ۱۹۸۴ یعنی ۳۴سال پیشه بعد این موتور رو همین بیماران با یکی مصاحبه کرد و گفت این موتور پتانسیل بالایی برای ارتقا داره بعد این خودرو قرار نیست که بره نمایشگاه های خودرو چون نظامیه پس طراحی مهم نیست پس الکی حرف نزن ok.
یک نام ماشین نظامی آمریکا هاموی هست نه هانوی! یه سرچ کنین دست کم املای چیزی که میخواین بگین رو بلد باشین!
دو ماشین نظامی ارزشش به پلتفرم و شاسی اش هست، این بخش از خودروی نظامی مشخص میکنه تواناییهای حمل بار، بیراهه نوردی و … خودرو رو و در کنارش میزان مقاومت و دوام، اطمینان پذیری، سادگی تعمیرات رو هم مشخص میکنه. این بخش یه خودروی نظامی هست که مهمه و باید پتانسیل بهبود و … داشته باشه نه پیشرانه! هاموی شکل منحصر به فرد از شاسی نبردبانی رو معرفی کرد که بجای قرار گیری در زیر اتاق در میانه اتاق قرار میگیره و در درون اتاق وارد میشه به شکلی که یه تونل به نسبت حجیم از فضای درونی خودرو رو اشغال میکنه. و بیشتر قطعات فنی و حساس درون این شاسی قرار میگیره تا در انفجارها و صدمات ناشی از مسیرهای ناهموار و … به این قطعات مهم آسیبی وارد نشه به شکلی که حتی دیسکهای ترمز از محل اتصال پلوسها به چرخ به پشت پلوسها و درون همین محفضه منتقل شده و پشت چرخها دیسک ترمزی وجود نداره. با پرتال اکسل ماشین تا جایی که امکان داشته از زمین فاصله گرفته تا میزان درگیری کف خودرو به کمترین میزان برسه. این مشخصهها و ویژگیهاست که هاموی رو خودروی ارزشمندی کرد و این همه سال در خدمت باقی موند.
سه این خودرو یه پلتفرم که اساسا کاربری نظامی نداره رو به کار گرفته، پلتفرمی که همین اکنون هم بسیار از فن آوری دور هست، مشکلات و معایب فراوانی داره و هیچ کدوم از ویژگیهای هاموی رو نداشته و نداره! موتور هاموی و بیشتر قطعاتش از نو طراحی شدن تا کمترین میزان ظرافت و پیچیدگی رو داشته باشن تا برای کاربرای نظامی و تعمیر در شرایط جنگی در کمترین زمان بهینه باشه! موتورهایی که دانگ فنگ برای نیسان دیزل درست کرده و موتور فوتون پیچیدگی های فنی بسیار بالایی دارن و حساسیت بالایی دارن و به هیچ روی کارایی در شرایط جنگی به اون شکل که باید نخواهند داشت! این پروژه جز یه نام و یه سری نمایش هیچ چیز دیگهای نداشته، ندارد و نخواهد داشت! مقایسهاش حتی با اف فور پوینت فایو تویوتا هم یه شوخیه چه برسه با هاموی ای ام جنرال!
دقیقاً
سلام نسل دوم این خودرو که به ارس ۲ معروفه از نظر موتور دارای موتور کامیون پنج تن فوتون میباشد که قدرت خوبی دارد
مهمترین تغییر اعمال شده در نسل دوم خودروی ارس نسبت به نسل نخست این خودرو در تعویض پیشرانه است.
نسل نخست ارس از پیشرانه CYQD32Ti با توان ۱۳۳ اسب بخار بهره میبرد که توسط صنایع DONGFENG MOTOR چین و با استفاده از تکنولوژی نیسان ژاپن تولید میشود. این پیشرانه در خودروی کویران نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
اما در نسل دوم خودروی ارس، از پیشرانه مدل ISF2.8s5174P از برند فوتون کامینز استفاده شده که یک پیشرانه دیزلی مجهز به توربوشارژ و اینتر کولر است.
برند فوتون کامینز (Foton Cummins) حاصل تولید تحت لیسانس محصولات شرکت کامینز توسط چینی ها است.
اما ویژگی های این پیشرانه :
از سری پیشرانه های دیزلی ISF2.8 کامینز
بیشینه توان : ۱۷۴ اسب بخار (جهت مقایسه پیشرانه کامیون های کیان ۱۶۰ که ارتقای اورال ۳۷۵ دی است ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد)
تعداد سیلندر و آرایش آن : ۴ سیلندر خطی
بیشینه دور موتور : ۳۴۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور : ۳۶۵ نیوتون متر
وزن خالص موتور : ۲۱۴ کیلوگرم
#پیشرانه
#ارس
#تشریح_اجزاء
#وزارت_دفاع
مهمترین تغییر اعمال شده در نسل دوم خودروی ارس نسبت به نسل نخست این خودرو در تعویض پیشرانه است.
نسل نخست ارس از پیشرانه CYQD32Ti با توان ۱۳۳ اسب بخار بهره میبرد که توسط صنایع DONGFENG MOTOR چین و با استفاده از تکنولوژی نیسان ژاپن تولید میشود. این پیشرانه در خودروی کویران نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
اما در نسل دوم خودروی ارس، از پیشرانه مدل ISF2.8s5174P از برند فوتون کامینز استفاده شده که یک پیشرانه دیزلی مجهز به توربوشارژ و اینتر کولر است.
برند فوتون کامینز (Foton Cummins) حاصل تولید تحت لیسانس محصولات شرکت کامینز توسط چینی ها است.
اما ویژگی های این پیشرانه :
از سری پیشرانه های دیزلی ISF2.8 کامینز
بیشینه توان : ۱۷۴ اسب بخار (جهت مقایسه پیشرانه کامیون های کیان ۱۶۰ که ارتقای اورال ۳۷۵ دی است ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد)
تعداد سیلندر و آرایش آن : ۴ سیلندر خطی
بیشینه دور موتور : ۳۴۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور : ۳۶۵ نیوتون متر
وزن خالص موتور : ۲۱۴ کیلوگرم
از مشخصات خودرو فقط اسمش رو داره موتور نیسان آبی از نوع دیزل گذاشتن رو شاسی تویوتا میگن خودرو ساختیم شرم آوره. ضمن اینکه با طراحی ضعیف بدنه و شاسی با سرعت بیش از شصت کیلومتر موقع پیچیدن براحتی واژگون میشه صفحه کلاچش انقدر ضعیفه که اگه بگیم صفحه کلاچ نداره به واقعیت نزدیکتره در کل در نیروهای نظامی هم از این خودرو استفاده نمیشه چون کارایی نداره .در واقع یه اسباب بازی بزرگ و گرون قیمته.
سلام. موتور این ماشین موتور زد ۲۴ نیست. موتور ۶ سیلندر ۴۲۰۰. همون موتوری که روی الوند کروز بود. البته موتور کاملا بروز شده. هرکی از راه میرسه زد ۲۴ زد ۲۴ نیسان آبی از این چرتو پرتا تحویل میده خودش و هم کارشناس غالب میکنه.
تجهیرات نظامی یعنی بازدارندگی این ها در تراز فناوری پیشرفته و با تکنولوژی های روز دنیا می باشند هم در سرعت، قدرت، ضد ضره، و کمین لذا ساخت وزارت دفاع ایران طراحی و ساخته می شوند به تولید انبوه می رسند و در اختیار نیروهای مسلح قرار می گیرند . مچکرم .
تمام کشورهایی که توی صنعت دفاعی به خود کفایی رسیدن از یه جایی شروع کردن هیچ شرکت و کارخانه ای از روز اول بهترین محصول رو تولید نکرده انشاالله توی زمان و با آزمون و خطا به بهترین تجربها میرسن و در همه ضمینها بهترینهارو تولید میکنند توی صنعت دفاعی در همین جایگاهی که هستیم واقعا باعث افتخار و غرور هست دست همشون درد نکنه خدا قوت متشکرم
من از نزدیک دیدمش خیلی قوله یه کوچولو از هامر جمع و جور تره ولی از تویوتا بزرگتره واقعا بدنه ی محکمی داره انصافا خیلی نامردیه تو بازار نمیارنش
خیلی ماشین خوش تیپ و قشنگی هست امیدوار هستیم به تولید انبوه برسد و مخصوصا روستائیان از این خودرو استقبال میکنند همین طور که پیغمبر ما می فرماید رقابت داشته باشید ولی حسادت نداشته باشید من فکر می کنم در اینده نزدیک پر فروش ترین ماشین باشد به لحاظ سوخت ان است که گازوئیل میباشد اگر به بازار عرضه شود . استقبال بی نظیر میشود
Awli bood ❤️❤️❤️
سلام و درود
اول این که چه اخلاق و مرام زشتی افتاده تو کشور تقسیم بندی میشه جامعه چه کار بچه انقلابی چه کار بچه دانشگاهی با مذهبی متفاوت حتی نه کلمه زشت اقلیت هیچ تفاوتی در ارزش کار نداره پس لطفا مراقب کلمات تفرقه افکنانه که میزنید باشید در مورد خودرو همه مردم افتخار میکنن اگر محصولی قوی و دارای جایگاه جهانی تولید بشه این که حقیقت مطلقه کی از پیشرفت و عظمت ارتش کشورش ناراحت میشه……
ولی بخش تلخ و حقیقت شرم اور تولید این محصولات در کشور وابستگی شدید و واردات قطعات اونها از چین هست که باعث عقب رفت و هدر شدن سرمایه ملی کشور میشه . امیدوارم هرچه زود تر دست مافیای کثیف رانت و فساد از کشور بریده بشه تا واقعا بشه کشور خودرو ملی
بببن خودباخته غرب زده چی میگه. والله والله یه ارس دیدم بالاش جا لوله اب پاش اتش نشانی داشت ولی خالی ایقدر تند میرفت با پراید صفر به قول نرسیدم. به این نشون بغل سمت راننده گلگیرش زده بود دیزل ارس به انگلیسی. خیلی عالیه عالیه ندیدین چیکار میکنه چیز منفی نگین
اطلاعات موتور اشتباهه
موتور جدید ارس دانگ فنگ و سه هزار سی سی و توربو شارژه
۶ ماه سوار شدیم دیسک صاف کرد سینی زیرش شکست تو یه چاله افتادیم اکسل کج کرد مفت نمیارزه این ماشین
سلام یکی ازاین ماشین تو یگان ماهست .یسری ایرادها داره انشاالله اگه این ایرادها برطرف بشه ماشین خوبیه .
اکسل تویوتا موتور نیسان کجاش ایرانیه
همون پراید بیشتر به درد ایرانی ها می خوره
وقتی یکی میاد یه چیز خوبم میسازه صد تا حرف دنبالش میزنیم خوبی به ما ایرانیا نمیاد
سلام کسی شماره مهندس یا تعمیر کاری که دستگاه دیاگ این ارس دو رو داشته باشه رو دارین
ممنون میشم به این شماره خبر بدین
۰۹۰۱۴۲۴۹۱۰۷