تیمور ریشار و بازسازی خودروهای کلاسیک/ بخش دوم؛ مرسدس بنز گالوینگ

از دست ندهید

تیمور ریشار استاد بازسازی خودروهای کلاسیک از بازسازی مرسدس بنز گالوینگ گرانترین خودرو کلاسیک ایران و تجربه کار در گاراژ سلطنتی می گوید.

بیت ران – امین آزاد، امیرحسین اسماعیل بیگی: این قسمت دوم گفت‌وگو با ‌کلکسیونری است که گران ترین خودرو کلاسیک ایران را بازسازی کرده است.

در قسمت اول این گفت و گو آقای ریشار از کودکی تا دوران تحصیل خود در آلمان را بازگو کردند و می توانید آن را در اینجا بخوانید: تیمور ریشار استاد بازسازی خودروهای کلاسیک/ بخش اول؛ عشق آلفارومئو 

با آقای خیامی همکاری داشته اید؟

بله من نسبت به ایشان ارادت داشتم و خیلی مورد احترام من هستند.

ایشان انسان بزرگی بودند و به صنعت اتومبیل خدمت زیادی کردند.

من همکاری تنگاتنگی با ایشان در این زمینه داشتم.

مرسدس بنز گالوینگ خیامی

از آقای خیامی خاطراتی برایمان بگویید؟

یکی از خاطراتی که من از آقای خیامی دارم مربوط به زمانی است که به همراه گروهی از آلمانی ها و یکی از همکاران ایرانی، به شکل ماموریت از مرسدس بنز در اشتوتگارت به تهران آمدیم.

این کار به جهت تجهیرات بندی و راه اندازی تعمیرگاه مرکزی مرسدس بنز در تهران بود.

بعد از اتمام کار، زمانی که خواستیم کار را تحویل ایشان دهیم به ما گفتند که می خواهیم با شما دو نفر جلسه ای داشته باشیم.

به خدمت ایشان رسیدیم.

آقای خیامی در جلسه پرسیدند که در آلمان حقوق شما چقدر است؟

گفتیم مثلا آن موقع ماهیانه ۳۰۰۰ مارک آلمان.

گفتند که چرا اینجا مشغول به کار نمی شوید؟

گفتیم که به آن جا عادت کردیم و کمی از شرایط آلمان توضیح دادیم.

ایشان ما را تشویق کردند که به ایران بیایم و همان حقوق را دریافت کنیم.

به این دلیل از مرسدس بنز آلمان استعفا دادیم و همکاری با آقای خیامی را در ایران شروع کردیم.

من خیلی به ایران و مملکت خودم علاقه داشتم، به خصوص تهران، که دلم برای آن تنگ می شد.

یعنی شما استخدام ایران خودرو (ایران ناسیونال) شدید؟

استخدام مرسدس بنز مرکزی در تهران شدم.

علاوه بر این، در شرکت ایران ناسیونال و در گاراژ سلطنتی نیز استخدام شدم.

کمی از ویژگی های آقای خیامی بگویید.

همیشه در اتاق ایشان روی کلیه پرسنل باز بود و هر خواسته، ایده و یا هر صحبتی که داشتیم خیلی راحت می توانستیم با ایشان در میان بگذاریم.

قبل از انقلاب شما با گاراژ سلطنتی کار می کردید در این مورد برای ما بگویید.

بله هفته ای دو روز روی مرسدس بنزهایی که داشتند و روی بخشی از اتومبیل های سوپر اسپرت آن دوره که اکثرا هم ایتالیایی بودند، کار می کردیم.

کارگاه تیمور ریشار

شما چند تجربه موازی داشتید؛ در شرکت ایران ناسیونال، نمایندگی مرسدس بنز و در گاراژ سلطنتی همزمان کار می کردید. مجموع این تجربه ها چه اتفاقی را برای شما رقم زد؟

تجربه های بسیار خوبی در این سه شرکت کسب کردم.

در واقع تجربه های آموزنده ای بود.

سیستم و روش کار در ایران با آلمان بسیار متفاوت بود، به این دلیل چیزهای جدیدی یاد گرفتم و تجربه کردم.

عجیب ترین ماشین هایی که پیش از انقلاب روی آنها کار می کردید چه ماشین هایی بودند و چه کارهایی انجام دادید؟

قبل از انقلاب بیشتر اتومبیل ها از شرکت مرسدس بنز بود که در انواع مختلف وجود داشت.

علاوه بر این، اتومبیل های اسپرت ایتالیایی هم بودند که خودم به شخصه خیلی به آنها علاقه داشتم و بیشتر روی سرویس های دوره ای آنها نظارت می کردم.

در آن زمان مکانیک هایی از ایتالیا و انگلیس آمده بودند و به صورت تخصصی روی این اتومبیل ها کار می کردند.

کار کردن کنار آنها برای من جالب بود و خیلی هم یاد گرفتم.

به نظر شما آن موقع جالب ترین ماشین در گاراژ سلطنتی کدام ماشین بود؟

آن زمان در گاراژ سلطنتی اتومبیل های اسپرت مثل فراری، لامبورگینی، مازراتی، بیزارینی وجود داشتند.

من به همه این برندها علاقه داشتم و همه آن ها را از نظر تکنولوژی، دیزاین و طراحی دوست داشتم و برای من خیلی جالب بود.

با آن لامبورگینی میورا معروف شاه کار کرده بودید؟

بله، آن لامبورگینی میورا یک ماشین استثنایی و خاص بود و آن زمان خیلی به ندرت حرکتش می دادند.

البته آن اتومبیل خدمات آن چنانی هم نیاز نداشت.

ماشین آماده بود و همیشه استارت می زد، ولی کمتر حرکت می کرد و خیلی به ندرت از آن استفاده می شد.

بازسازی مرسدس بنز گالوینگ

پشت آن ماشین نشسته بودید؟

بله، درحومه قصر فیروزه یک جاده خلوت برای تست اتومبیل ها بود که ما فقط اجازه داشتیم اگر ماشینی نیاز به تست داشت در آنجا تست کنیم.

البته کمتر پیش می آمد، ولی اگر نیاز بود این کار را می کردیم.

در مورد لامبورگینی میورا توضیح می دهید؟

این ماشین برای مسابقات اروپا ساخته شده بود.

راننده از طرف کارخانه انتخاب می شد تا ماشین به بهترین شکل برای مسابقات آماده شود.

هدف اصلی از ساخت این خودرو رقابت با اتومبیل های شرکت فراری بود، اما آخر در مسابقات شرکت نکرد.

به این دلیل اتومبیل را تغییر دادند تا برای رانندگی در شهر آماده شود.

که یک دستگاه از این خودرو را به ایران آوردند.

 

بوگاتی معروف شاه را در آن زمان دیده بودید؟

نه آن را قبلا فروخته بودند و گویا یک آلمانی خریده بود.

مازراتی معروف شاه را چطور؟

آن مازراتی معروف هیچوقت در ایران نبوده و همیشه در سوییس بوده است.

البته در اینجا هم مازراتی هایی بود، ولی آن ماشین بخصوص هیچ وقت ایران نبود.

بعد از اینکه انقلاب شد شما چه کار کردید؟

بعد از انقلاب من یک مدتی در ایران بودم، سپس به فرانسه مهاجرت کردم.

تقریبا یک سال بعد از انقلاب، در سال ۱۹۷۹ به فرانسه رفتم.

به جنوب فرانسه و شهر نیس رفتم و آنجا بعد از مدتی شروع به تهیه یک کارگاه دو طبقه برای بازسازی خودروهای کلاسیک و ریسینگ کردم.

طبقه زیر گارگاه هم بود که ماشین ها را آنجا آماده می کردیم بعد آنها را در سالن نمایش قرار می دادیم.

طبقه همکف آن به اصطلاح شو روم (سالن نمایش) بود.

بعضی از آنها را در آکشن (حراج) و بعضی ها را نیز به روش خاص خودمان می فروختیم.

چه ماشین های خاصی را در فرانسه خریده اید؟

من در فرانسه بیشتر اتومبیل های آلفارومئو، بخصوص تیراژ محدود، پورشه های خاص، مازراتی و مرسدس های خاص را خریداری می کردم.

بیشتر این خودروها مربوط به دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی بودند.

در کل من بیشتر به دنبال اتومبیل های این دوره هستم.

نظر شما در مورد خودروهای بوگاتی چیست؟

در فرانسه اوایلی که بوگاتی EB112 آمد، یک بوگاتی چهار در ساختند که در بازار خواهان زیادی نداشت.

علت آن هم شکل آن یا چهار در بودن این خودرو بود.

یک عدد بوگاتی نو از همین مدل پیدا کردم و از شخصی خریدم.

مدتی آن را داشتم و بعد هم آن را فروختم.

ماشین راحت و پرقدرتی بود اما خیلی جذاب نبود، به همین دلیل دیگر از این مدل تولید نشد.

بعدها پلتفرم این خودرو را پورشه آلمان خرید و طی تغییراتی که روی پلتفرم و اتاق ایجاد کرد، آن را به پانامرا تبدیل کرد و بوگاتی دیگر آن را تولید نکرد.

 

چه مدتی در فرانسه کار کردید؟

حدود ۱۰ سال در آنجا مشغول به این کار بودم.

چه شد که به ایران بازگشتید؟

پدرم که فوت شد به ایران آمدم و بعد از آن هم بین ایران و فرانسه در رفت و آمد بودم.

الان بیشتر تهران هستم و کمتر به فرانسه می روم.

یعنی در فرانسه همچنان کار خود را دارید؟

خیر، در فرانسه سیستم و روش کار خود را عوض کردم.

آن جا اگر اتومبیل بخصوصی به دستم بیاید خریداری می کنم، آن را نگه می دارم و اگر هم قصد فروش داشتم آن ماشین را به حراجی می دهم که برایم بفروشد.

تیمور ریشار مرسدس بنز گالوینگ

وقتی به ایران برگشتید اولین کاری که انجام دادید چه بود؟

وقتی به ایران برگشتم کم کم دوباره مشغول به همین کار شدم.

به بازسازی خودروهای کلاسیک مشغول شدم و مدتی هم نمایندگی مجاز ایران خودرو را در ستارخان داشتیم.

بخشی از طبقه زیر نمایندگی را به بازسازی اتومبیل های کلاسیک اختصاص داده بودم.

سال ها به همین شکل گذشت و بعدها آنجا تعمیرگاه مرکزی مازراتی شد.

بعد از آن کارگاه کوچک خودم را راه انداختم و مشغول بازسازی ماشین های کلاسیک شدم و هنوز هم ادامه دارد.

بعد از انقلاب در زمینه اتومبیلرانی چه فعالیت هایی هم فعال شدید.

در رشته اتومبیلرانی و مسابقات.

آن زمان که پژوهای ۲۰۶ وارد و در ایران تولید شد، با همکاری فدراسیون و یک دوست بسیار عزیز، آقای پیمان امامی، مسابقات پژو ۲۰۶ را برگزار کردیم.

این مسابقات در دو کلاس ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی بودند.

نمایندگی پژو اسپرت فرانسه را هم داشتیم که این ها را برای مسابقات تیونینگ (تقویت) می کردیم.

به ایران خودرو هم که در مسابقات رالی شرکت می کرد، کمک می کردیم.

ما پژوهای ۲۰۶ را برای مسابقات رالی که خود ایران خودرو شرکت می کرد، آماده می کردیم.

ولی در نمایندگی ایران خودرویی که داشتیم بیشتر روی مسابقه ریس تمرکز می کردیم.

البته اتومبیل های رالی هم بود ولی بیشتر فعالیت روی مسابقه ریس بود و همه هم صاحب مقام می شدند.

کلاس پژو ۲۰۶ در مسابقات تا به امروز هم ادامه دارد و خدا را شکر خیلی خوب پیش می رود.

تیمور ریشار مرسدس بنز گالوینگ

در بین ماشین های کلاسیکی که بازسازی کردید کدام یک از همه خاص تر بود؟

همه ماشین های کلاسیکی که بازسازی می کنم خاص هستند.

اما یکی از آنها یک مرسدس بنز اس ال ۳۰۰ گالوینگ ۱۹۵۵ بود.

این مدل از مرسدس تنها نمونه موجود و گرانترین خودرو کلاسیک در ایران است.

مالکیت آن برای یکی از دوستان مرحومم است.

زمانی که آن را پیدا و خریداری کردیم بیس خوبی داشت، ولی چون ماشین رها شده بود بایستی یک بازسازی کامل روی آن صورت می گرفت.

برای ایشان آن خودرو را بازسازی کردم که این کار ۳ سال طول کشید.

این خودرو یکی از با ارزش ترین اتومبیل های موجود در ایران است.

بسیار ماشین خوبی از کار در آمد و هنوز هم بعد از سال ها بسیار ارزشمند است.

برای بازسازی آن ماشین بسیار دقت کردیم، من و تمام پرسنلی که با هم همکاری داشتیم، تمام آنچه در توانمان بود روی آن خودرو پیاده کردیم.

تیمور ریشار بازسازی مرسدس بنز گالوینگ

این ماشین را  چطور پیدا کردید؟ و چه حسی در زمان پیدا کردن آن داشتید؟

مالک این اتومبیل یکی از دوستان من بود که سال ها ایران نبود.

این خودرو همیشه زیر نظر من بود.

این اتومبیل را در جاهای مختلفی می دیدم و همیشه دوست داشتم که این ماشین را بازسازی کنم و به شکل واقعی خود برگردانم.

در نهایت مالک خودرو تصمیم به فروش آن گرفت و ما توانستیم اتومبیل را برای یکی از دوستان خریداری کنیم.

شروع به بازسازی آن کردیم و این خودرو به یکی از گران ترین، پربهاترین و بهترین اتومبیل های موجود در ایران تبدیل شد.

تیمور ریشار مرسدس بنز گالوینگ

چرا این خودرو انقدر ارزشمند است؟

علت آن تعداد محدود و تاریخچه ای است که این اتومبیل به نام خودش در جهان ثبت کرده است.

این اتومبیل از نظر تکنولوژی اولین موتور انژکتور مکانیکی بوده است که مرسدس بنز آن را تولید کرده است.

البته سیستم مهندسی انژکتور آن مربوط به کارخانه بوش آلمان است.

برای طراحی، مهندسی و تکنولوژی هر قطعه این ماشین واقعا در آن زمان فکر شده است.

و هنوز هم پیشرفته و قابل تحسین است.

یکی از دلایل قیمت بالا و با ارزش بودن آن، همین موضوع است.

ادامه دارد…

بیشتر بخوانید:

تیمور ریشار استاد بازسازی خودروهای کلاسیک/ بخش اول؛ عشق آلفارومئو

گران ترین خودرو ایران ؛ غرش اشباح در خیابان

گران ترین فورد موستانگ ایران




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط