آینده بازار خودرو در سال جدید؛ خداحافظی با خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون

از دست ندهید

بحث شیوع کرونا اواخر سال گذشته دامن صنایع مختلف از جمله خودرو را گرفت و شرایط مشابه همچنان ادامه دارد. آینده بازار خودرو در سال جدید با خداحافظی با خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون همراه می شود؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با بیت ران درباره مسایل روز، تاثیر کرونا بر بازار خودرو و فاکتورهای مهم قیمت خودروهای داخلی و آینده این بازار می گوید.

بنگاه های خودرو بطور کامل تعطیل هستند

در حال حاضر بازار خودرو شروع به کار کرده است؟

نمایشگاه ها و بنگاه های خودرو به طور کامل تعطیل هستند و فقط بعضی تعمیرگاه ها به صورت محدود کار می کنند.

با توجه به اطلاعیه دولت، بازار و نمایشگاه های خودرو به صورت رسمی تا ۳۰ فروردین ماه تعطیل است.

با توجه به آگهی های اینترنتی وضعیت خرید و فروش در بازار به چه صورت است؟

به صورت نمایشگاهی و رسمی که خرید و فروش انجام نمی شود، اگر به صورت غیر رسمی هم خرید و فروش انجام شود، جایی ثبت نمی شوند.

مردم هم با این شرایط کرونا خرید و فروشی انجام نمی‌دهند.

مرجع قیمت همان نرخ های اسفند ماه است

در حال حاضر قیمت خودرو در بازار مشخص است یا خیر؟

چون در بازار معامله ای به صورت رسمی صورت نمی گیرد و تعداد معاملات بازار نزدیک صفر است، نمی توان در مورد قیمت صحبت کرد.

قیمتی مشخص نیست، فعلا مرجع قیمت همان نرخ های اسفند ماه است.

چون معامله ای هم انجام نمی شود، افزایش یا کاهش قیمت تاثیری ندارد.

آیا احتمال دارد بازار بعد از ۳۰ فروردین نیز تعطیل اعلام شود؟

فعلاً که دولت اصرار دارد فعالیت های اقتصادی متوقف نشود تا آسیب بیشتری به اقتصاد کشور نرسد. خود این تصمیم هم خیلی بحث ها دارد.

ولی اگر بیماری کرونا کاهش پیدا نکند، امکان تعطیلی بیشتر بازار وجود دارد.

کرونا به قدرت خرید مردم بسیار آسیب زده است

اثر کرونا بر بازار خودرو چقدر خواهد بود؟

درکل کرونا نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا تاثیر زیادی در بازار مصرف خواهد گذاشت و رکود سنگینی بعد از این بیماری خواهیم داشت.

در ایران یک مشکل دیگر وجود دارد که چند سالی است دچار تورم سنگینی هستیم.

شاخص قیمت خودرو از سال ۸۴ تا به حال حدود ۱۳ برابر شده است.

این رشد شاخص در بازارهای دیگر بسیار بیشتر است.

اما افزایش درآمد و دارایی مردم به این مقدار و شدت نبوده است.

این موضوع باعث شده است کسانی که توانایی خرید در بازار را داشته اند، سال به سال کمتر شوند.

خود تورم قبل از کرونا نیز به قدرت خرید مردم بسیار آسیب زده بود و با کرونا به شدت تشدید شده است.

و اگر تعداد خریداران کاهش محسوس داشته باشد احتمال دارد خودروسازان با شکست روبه رو شوند.

برای نمونه برای اقتصادی بودن صنعت خودرو باید در سال یک میلیون خودرو تولید شود.

اگر این تعداد کاهش پیدا کند می تواند خودروسازان را دچار مشکل کند.

بعد از باز شدن بازار به علت انباشت نیازهای مردم، آیا خرید خودرو افزایش می یابد؟ یا بازار با رکود مواجه می شود؟

خیلی احتمال آن کم است که خریدها افزایش یابد و انباشت خرید زیاد معنی ندارد.

چون پیش از کرونا هم مردم توانایی خرید با این قیمت‌ها را نداشتند.

درضمن خیلی از افرادی که خودروهای ارزان را برای استفاده های تجاری می خریدند با رکود بازار و مشکل بازار حمل ونقل دیگر خودرویی برای کار کردن نمی خرند.

حتی با بازشدن نمایشگاه ها به خاطر سقوط قدرت خرید مردم خیلی رونقی در بازار نخواهیم داشت.

و به طور کلی سال کم رمقی را داریم.

افزایش قیمت کارخانه باعث ورشکستگی خودروسازها می شود

به نظر شما در سال ۹۹ قیمت کارخانه افزایش می یابد؟

قیمت کارخانه که دستوری است و خیلی بعید است قیمت کارخانه را به قیمت‌ بازار برسانند، چون اگر به قیمت بازار برسانند ور شکست می شوند.

درحال حاضر باید حاشیه سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی از کارخانه تا بازار وجود داشته باشند تا عده ای به خاطر این سود محصولات این شرکت ها را بخرند.

در غیر این صورت اکثریت مردم که توانایی خرید با این قیمت ها را ندارند.

اگر این حاشیه سود هم از بین برود آن افرادی که بخاطر سود آن، خودرو می خرند نیز خودرویی ثبت نام نمی کنند؛ پس به شدت فروش خودرو افت می کند.

اگرچه خودروسازها روی کاغذ از ورشکستگی رهایی یافته اند، اما بیشتر آنها واقعیت ندارد.

در سال ۹۹روند قیمت بازار به چه صورت است؟

قیمت بازار تابعی از تورم کل کشور است.

یعنی ترکیبی از وضعیت نقدینگی در بازار و میزان عرضه و تقاضا است.

با توجه به حذف پژو ۴۰۵ و پراید از خط تولید و میزان تورم بازار، به احتمال خیلی قوی باید در سال ۹۹ با خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان خداحافظی کنیم.

اگر این اتفاق بیفتد میزان خریداران به شدت کاهش می‌یابد و وضعیت وخیم تری برای بازار رقم بزند.

به گزارش بیت ران، درباره تغییرات قیمتی به وجود آمده در بازار خودرو، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز تاکید کرده است که :

«میزان خرید و فروش خودرو در چند مدت اخیر حدوداً به صفر رسیده است و نمی‌توان درباره قیمت‌ها اظهار نظر کرد.

برخی به دنبال سودجویی از طریق فضای مجازی به دنبال تغییرات قیمتی هستند و نمی‌توان براین اساس برای بازار خودرو نظر داد.»

او به باشگاه خبرنگاران جوان نیز گفته است: «قیمت های خودرو‌ها در مبدا تغییری نکرده و تغییرات قیمتی به بازار آزاد مربوط است؛ برای کنترل بازار هم تا پایان فروردین برنامه‌ای ارائه خواهیم کرد.»

افزایش قیمت خودرو در سال جدید

در این باره رعنایی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیز به گسترش نیوز گفته است:

«احتمال این که از لحاظ تامین مواد اولیه، قیمت‌ها امسال بالا برود بسیار زیاد است.

در حال حاضر نرخ دلار نیز بالای ۱۶ هزار تومان است و افزایش نرخ دلار باعث گران شدن نهاده‌های تولید می‌شود.

علاوه براین افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد نیز باعث بالا رفتن هزینه تولید خواهد شد.

با توجه به چشم‌انداز کاهش صادرات و نرخ نفت و ورودی کم به ارز داخل کشور احتمالا افزایش مجدد نرخ دلار اتفاق خواهد افتاد.

به نظر می‌رسد امسال افزایش نرخ خودروی کارخانه‌ای را شاهد باشیم چرا که همه موارد به صورت زنجیره‌وار به هم پیوسته هستند.

شرایط قیمت‌گذاری خودرو برای سال ۹۹ هنوز مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که این روند تغییر پیدا خواهد کرد.»

 

بیشتر بخوانید:

مراکز فروش خودرو هم به دلیل پیشگیری از کرونا تعطیل شدند

زمان آغاز تولید خودرو و قطعه اعلام شد + جزئیات

لغو واردات خودرو در سال ۹۹/همراه با جزئیات




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط