10.4 C
Tehran
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹

خودروی نظامی ارس چگونه است؟ هامر ایرانی را بشناسید

از دست ندهید

راهکار مجلس برای کاهش قیمت خودرو؛ گرفتن مالیات از نقل و انتقال خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که واسطه‌ها موجب شده‌اند تا قیمت خودرو ۳۰ درصد...

درباره منصور کامرانفر؛ مردی که عاشق بنز بود

بیت ران - شبنم رحمتی: برای اینکه درباره منصور کامرانفر؛ بدانیم باید برگردیم به زمانیکه فقط شش ماه از...

جعبه دنده دستی سریع رونمایی شد + ویژگی های خاص آن

جعبه دنده دستی سریع با ویژگی های منحصر به فرد آن رونمایی شد. بیت ران - شرکت زنوو که بیشتر...

خودروی نظامی ارس چگونه است و  آیا در میدان رزم واقعی حضور داشته است؟

بیت ران – مجتبی نبی زاده: نیروهای مسلح ایران پس از سال ها استفاده از خودروهای نظامی برندهایی همچون جیپ و تویوتا، بالاخره در 1385 به سمت ساخت خودرویی با برند ایرانی رفتند.

ابتدا خودروی 4*4 سفیر در سال 1387 معرفی شد.

این خودرو از اصول سازه و پلت فرمی جیپ استفاده می کرد.

سپس ارس یک در سال 91 ساخته معرفی شد.

ارس دو هم که مرداد ماه سال پیش معرفی شده است در واقع نسخه پیکاپ ارس یک است.

البته نسبت به ارس یک  بهینه‌تر شده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

سوال اصلی این است که آیا این خودروهای نظامی ایرانی در شرایط جنگ واقعی هم آزموده شده اند یا خیر؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال این متن را تا آخر پیگیری کنید.

ارس یک

ارس یک خودروی تاکتیکی فرماندهی است.

درباره این خودرو گفته شده که خودرویی هجومی و پشت خاکریز است، که قابلیت رزم در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور را دارد.

خودروی نظامی ارس

قابلیت هایی همچون تبدیل به خودروی زرهی، ایجاد پوشش تلفیقی، گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر ارتوپدیک باعث می شود که از ارس یک به عنوان یک خودرو تاکتیکی نام ببریم.

خودروی نظامی ارس

این خودرو از نظر ظاهری به روز و در حد خودروهای غیر نظامی است. به خصوص در نمای جلویی خودرو که شباهت بسیار زیادی به هامر آمریکایی دارد.

اگر بخواهیم ایراد ظاهری از این خودرو بگیریم سقف خیلی ضخیم آن است که مقداری توی ذوق می زند.

پلت فرم خودرو چگونه است؟

این خودرو روی پلت فرم تویوتا F۴.۵ ساخته شده است.

باید بدانیم که تویوتا هنوز از این پلت فرم استفاده می کند.

این خودرو توانایی تحمل 1450 کیلوگرم روی اکسل جلو و 2700 کیلوگرم روی اکسل عقب را دارد.

گفتنی است که وزارت دفاع عنوان می کند این خودرو تماما ساخت داخل است.

موتور این خودرو چگونه است؟

موتور مورد استفاده شده در این خودرو دیزلی توربوشارژ است و همان موتور زد ۲۴ (نیسان آبی) است.

البته موتور نصب شده روی ارس، نمونه اصلاح شده‌ای از این موتور است که نسبت به طرح‌های قبلی از نظر ظاهری و فنی متفاوت است.

این موتور با حجم 3153 سی سی قادر است حداکثر توان 133 اسب بخار را در 3600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 313 نیوتون متر را در 2000 دور در دقیقه تولید کند.

افرادی که به صورت حرفه ای بیراهه نورد هستند در مورد موتور خودرو دو نکته را حائز اهمیت می دانند.

اول این که موتور گشتاور بالایی داشته باشد و دوم این که حداکثر توان و گشتاور را در دور پایینی به راننده تحویل دهد.

اگر یک مقایسه کوچکی با نیسان پیکاپ داشته باشیم، که یکی از خودروهای آفرودی محبوب در ایران است و بسیاری از اهل فن آن را تایید می کنند، این خودرو حداکثر توان 133 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و 197 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه تولید می کند.

پس می توان نتیجه گرفت اعداد توان و گشتاور خودروی ارس یک اعداد قابل توجهی هستند.

سیستم تعلیق این خودرو چگونه است؟

سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو، از نوع فنر لول تمام شناور با مکانیزم سه اهرمی و در قسمت عقب فنر تمام شناور با مکانیزم پنج محوری است.

اکسل جلو و عقب این خودرو از نوع FJZ80L-GCMNU تویوتا است.

سیستم فرمان این خودرو از نوع هیدرولیکی است.

سیستم ترمز این خودرو چگونه است؟

سیستم ترمز آن دو مداره هیدرولیکی است که مجهز به ABS و EBS است.

EBS نوعی سیستم ترمز کمکی ABS است که قابلیت فرمان پذیری خودرو در هنگام ترمز را فراهم می کند.

ضعف این خودرو در سری اولیه تولید مربوط به صفحه کلاج خودرو می شد که بعدا این مشکل رفع شد.

خودروی نظامی کویران یکی از مدل های بهینه سازی شده ارس است.

این خودرو برای حضور در مناظق نظامی و جبهه های نبرد تجهیز شده که برای مدیریت و استفاده به عنوان یک واحد فرماندهی متحرک عملکردی قابل قبول دارد.

خودروی نظامی ارس

یکی از دیگر مدل های ارس خودروی سپهر است که قابلیت حمل ۱۰ نیروی نظامی، ۱.۵ تن بار و تجهیزات و سلاح‌ها و موشک‌های نیمه سنگین را دارد.

سپهر قابلیت بسیار مناسبی در هنگام عبور از شیب‌های تند و موقعیت‌های کوهستانی و صعب العبور داشته و از یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده می‌کند.

حداکثر سرعت این خودرو با بار و تجهیزات کامل به 130 کیلومتر بر ساعت می رسد.

خودروی نظامی ارس

ارس 2

خودروی نظامی ارس

ارس دو در واقع نمونه بهسازی شده و پیکاپ ارس یک است.

موتور ارس دو دچار تحول اساسی شده و 50 درصد قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به ارس یک در اختیار راننده قرار می دهد.

این یعنی 200 اسب بخار قدرت و 470 نیوتون متر گشتاور توسط موتور این خودرو تولید می شود.

خودروی نظامی ارس

تفاوت ظاهری ارس دو با ارس یک، در نمای جلو مربوط به گلگیرهای این خودرو می شود.

این اصلاح طرح گلگیرها باعث شده تا نمای جلو ظاهر عضلانی تری به خود بگیرد.

خودروی نظامی ارس

نوع سازه و پلت فرم ارس دو مشابه خودرو ارس یک است.

مانند سپهر، یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده می‌کند.

خودروی نظامی ارس

هم چنین برخی ضعف های ارس یک مانند کلاج ضعیف در ارس دو برطرف شده است.

خودروی نظامی ارس

وجه تمایز نسل دوم خودروی نظامی ارس با نسل قبلی خود در افزایش قابلیت مانور در انواع محیط‌های نظامی و عملیاتی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، حرکت در موانع سخت و دشوار در شرایط نامناسب، افزایش 5۰ درصدی توان موتور و ۲۵ درصدی شعاع عملیاتی است (بهبود شعاع عملیاتی از ۶۰۰ به ۷۵۰ کلیومتر.)

خودروی نظامی ارس

این به‌روزرسانی‌ها باعث شده تا «ارس-۲» نسبت به «ارس-۱» خودرویی آماده‌تر در انواع رزم زمینی باشد.

خودروی نظامی ارس

خانواده خودروهای ارس در میدان های جنگ واقعی هم استفاده شده اند.

ارس دو و سپهر از جمله خودروهایی بودند که در جنگ با داعش شرکت داشتند.

و آنچه که از یک خودروی نظامی انتظار می رود را ارائه داده‌اند.

خودروی نظامی ارس

خودروی نظامی ارس

خودروی نظامی ارس

خودروی نظامی ارس

بیشتر بخوانید:

رعد خودرو پیشرفته زرهی ضد مین و ضدکمین رونمایی شد

هامر به خط تولید باز خواهد گشت / تاریخچه شاسی بلند مورد علاقه آرنولد

انبوه خودروهای تاکتیکی ارس ۲ تحویل نیروهای مسلح شد

10 دیدگاه

  1. خدارشکر و میبینم به دست بچه های انقلابی واقعا کار کارستان میشه و مخصوصا خودرو طوفان که دمشون گرم
    و ازاین ماشین ارس هم برای استفاده شخصی تولید کنند
    و ان شا الله از دست لیبرال ها این پراید لامصب هم گرفته بشه و تولیدش متوقف بشه امروز 90 میلیون فی می خوره

  2. من از نزدیک این خودرو رو دیدم
    به جرأت میگم یک خودروی تنبل با سیستم برق رسانی ضعیف ،ترمز نامطمعن و موتور همیشه خراب هست

  3. من هم از نزدیک دیدم
    از ظاهر قابل قبول و شکیل، عملکرد خوب در دست اندازها و قدرت بالای آن لذت بردم.

  4. واقعا بی نظیره فقط اگر یکم رو قدرت موتور کار بشه قابل رقابت با محصولات آمریکایی هستش چون واقعا بدنه محکمی داره سیستم تعلیق و عبور از گودال آب هم بسیار عالیه

  5. ماشین جنگی که حجم موتورش ۳۰۰۰باشه و از نیسان گاوی که طراحی ۵۰سال ژاپن باشه و بدنه ای که از امریکایی ها کش رفتن به مفت هم نمی ارزه سرمایه دولت رو خرج این چیزای مسخره نکنید لاقل یه چیزی میسازین درست بسازید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

ایران خودرو 28 هزار دستگاه تعهد معوق فعلی دارد

تحویل ایران خودرو منتظر اعلام قیمت سازمان حسابرسی

۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه از 28 هزار دستگاه خودرو که تعهد معوق فعلی است برای تحویل ایران خودرو...

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ با نخستین موتور کاربردی با...

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ عرضه شد؛ در ادامه علاوه بر ویزگی های ظاهاری با فناوری انقلابی موتور این خودرو آشنا شوید. بیت ران - با...
مزایا و معایب خانواده موتورهای جدید ایران خودرو؛

موتورهای سه سیلندر ایران خودرو را بشناسید

مشخصات موتورهای سه سیلندر ایران خودرو که قرار است در آینده روی تمامی محصولات این شرکت نصب شود منتشر شد. بیت ران - امیرحسین اسماعیل...
احتکار برای افزایش قیمت یا کمبود قطعه؟

کاهش فروش خودرو با وجود افزایش تولید

کاهش فروش خودرو از سوی سه خودروساز بزرگ کشور در شرایطی اتفاق می افتد که ایران خودرو و سایپا از رکورد تولید با وجود...
چند ماه ماه زمان لازم است تا خودروهای وارداتی، وارد بازار شوند‌؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان...

با توجه به بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار دستگاه درسال آینده محتمل است. اما چند ماه زمان...

پست‌های مرتبط