25.1 C
Tehran
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹

تست گوزن ؛ تستی از جنس مانور پذیری

از دست ندهید

بلندپروازی‌های اپل برای ساخت خودروهای خودران ؛ همکاری با یک استارت آپ

در راستای بلندپروازی‌های اپل برای ساخت خودروهای خودران ، یک استارت‌آپ فعال در این حوزه را خریداری کرده و...

کارلوس گون باید تعطیلات کریسمس را هم در بازداشت بماند

حکم بازداشت کارلوس گون توسط دادگاهی در توکیوی ژاپن به مدت ۱۰ روز دیگر نیز تمدید شد و او...

سایپا شرایط پیش فروش ساینا را اعلام کرد + جزئیات

شرایط پیش فروش خودروی ساینا از سوی شرکت خودروسازی سایپا اعلام شد. بیت ران - متقاضیان خرید ساینا در این...

خودروسازان و موسسه های استاندارد در جهان، تست های متنوعی را برای اندازه گیری ایمنی و قابلیت های هر خودرو ایجاد کرده اند. تست گوزن یکی از آن هاست که می توان با آن توانایی مانور ناگهانی هر خودرو را سنجید.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: تست گوزن یا moose test یا Elk به معنی تست مانور ناگهانی خودرو است.

به عنوان معیاری برای اندازه گیری ثبات و پایداری خودرو در مقابل انحراف و چپ شدن آن، در زمان تغییر ناگهانی مسیر طراحی شده است.

” تست گوزن ” توسط روزنامه نگار سوئدی از مجله موتور Teknikens Värld ، رابرت کالین ، در سال 1997 نامگذاری شد.

او مرسدس بنز A کلاس را در بدو ورود به بازار مورد آزمایش قرار داد و درحال تست خودرو را با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت چپ کرد.

نتیجه بسیار ضعیف تست، موجب ایجاد یک بحران در مرسدس بنز شد.

درابتدا خودروساز آلمانی اعتراف نکرد که کلاس A با مشکلی مواجه است، اما سیستم تعلیق خودرو اصلاح شد و سیستم ESP (برنامه پایداری الکترونیکی) را برای خودروی کوچک توسعه داد.

پس از این تست، مرسدس بنز مجبور شد کلیه خودروهای تولیدی A کلاس را فراخوان دهد و تا زمان رفع نقص تولید این محصول را متوقف کند.

تست گوزن

خودرو مرسدس بنز Aکلاس که توسط رابرت کالین چپ شد

رابرت کالین بعدا طی مصاحبه ای در Süddeutsche Zeitung سعی کرد این آزمایش را با مثال، از یک مانور برای فرار از برخورد با گوزن در جاده توضیح دهد.

این اسم آنقدر گیرا بود که بلافاصله توسط تمام جهان، از جمله سوئدی ها پذیرفته شد.

مؤسسه ملی تحقیقات راه و ترابری سوئد در واقع یک ماکت گوزن موسوم به “Mooses” درست کرد که برای آزمایش استفاده می شود.

احتمال برخورد یک گوزن در هنگام رانندگی در سوئد اصلا شوخی نیست.

 

شرکت های Volvoو Saab یکی از اولین شرکت هایی بودند که این تست را انجام می دادند

در دهه 1970 خودروسازان سوئدی برای محافظت از رانندگان در برابر حیواناتی مانند گراز وحشی و گوزن، که معمولاً در جاده های سوئد جلوی رانندگان قدم می زنند، انواع مختلفی از آزمایش مانور را آغاز کردند.

ولوو و Saab، استفاده از آزمون گوزن را برای آزمایش خودروهای جدید آغاز کردند.

رانندگان در کشورهای شمالی معمولاً هنگام عبور از جنگل ها یا مناطق وحشی که حیوانات وحشی حضور مشترکی در جاده ها دارند، با آن روبرو می شوند.

بنابراین خودروسازان حوزه اسکاندیناوی می خواستند اطمینان حاصل کنند که افراد در حال رانندگی اتومبیل های خود، می توانند با خیال راحت از گراز وحشی، روباه قطبی یا گوزن که به طور ناگهانی در جاده ظاهر می شود، دوری کنند.

گرچه گرازها و روباه ها بیشتر تهدیدی برای خودرو بودند، اما تصادف با گوزن بسیار خطرناک است.

این حیوان بسیار سنگین و با پاهای بلند، پس از برخورد، به طور مستقیم روی شیشه جلو اتومبیل سقوط خواهد کرد که راننده و سرنشینان را به شدت مجروح می کند.

بنابراین خودروسازان سوئدی دهه هاست که تست گوزن را روی وسایل نقلیه جدید خود انجام می دهند.

تست گوزن

اهمییت بسیار آزمون پایداری در خودروها

پس از جنجال کلاس A، “تست گوزن” به سرعت مترادف با “آزمون کنترل پایداری” شد، که نتیجه آن توسط صنعت خودرو بسیار مهم تلقی می شود.

سرانجام به سرعت عمده خودروسازان و مشتریان به ویژگی های پایداری توجه کردند.

خودروسازان این آزمون را انجام می دهند زیرا امروز انگیزه ای برای تقویت سیستم های کنترل پایدار در وسایل نقلیه در سراسر جهان است.

این تست بخش مهمی از تست اتومبیل های جدید است.

تست گوزن یکی از مهمترین تست ها در برنامه ارزیابی عملکرد ایمنی EuroNCAP است که به خودروها رتبه ایمنی می دهد.

اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و ایالات متحده سیستم کنترل پایداری را در همه خودروهای جدید الزامی کرده اند.

با این وجود علیرغم اهمیت و محبوبیت آن، آزمایش گوزن بعضی وقت ها بحث برانگیز است.

روش انجام تست گوزن

در حال حاضر روش انجام تست Elk به عنوان استاندارد ISO 3888-2:2011  منتشر می شود.

این استاندارد نشان دهنده ابعاد مسیر این تست است.

مانورهای شدید تغییر مسیر برای تعیین معیاری قابل فهم و ارزیابی توانایی حرکتی، فرمانپذیری و کنترل وسائل نقلیه در جلوگیری از برخورد با موانع در این مسیر انجام می گیرد.

این تست برای خودروهای سواری و وسائل نقلیه تجاری سبک وزن تا وزن 3.5 تن انجام می شود.

اندازه گیری زمان طی مسیر این تست برای یک خودرو، با عبور کردن خودرو از روی خط شروع آغاز می شود و با عبور از آخرین مانع پایان می یابد.

در زمان عبور از خط شروع، پدال گاز آزاد می شود.

نکته مهم این است که در طول مسیر تست نباید هیچگونه فشاری روی پدال گاز و پدال ترمز باشد.

تست گوزن

بنابراین زمانی که خودرو وارد مسیر تست می شود، در حال از دست دادن سرعت است (در حالت کاهش سرعت یا شتاب منفی قرار دارد).

و این مسئله به این منظور است که رانندگان رفتاری معمولی داشته باشند.

در طول مسیر تست خودرو نباید به هیچ کدام از مخروط های ترافیکی برخورد کند، در غیر این صورت تست مورد قبول نیست.

آزمایش در سطح جاده خشک انجام می شود.

مخروط های ترافیکی در یک شکل S برای شبیه سازی مانع، جاده و لبه های جاده تنظیم شده اند.

در هر صندلی خودروی مورد آزمایش یک شخص می نشیند و برای رسیدن به حداکثر بار، در صندوق وزنه ای قرار دارد.

تست گوزن

مسیر حرکتی خودروها در تست مارپیچ گوزن

سرعت اولیه خودرو در زمان عبور از روی خط شروع در طی تست های متوالی پله پله افزایش می یابد.

حداقل سرعت قابل قبول ۶٠ کیلومتر است.

این سرعت در مراحل بعدی افزایش می یابد تا زمانی که راننده ترمز کند یا به مخروط های ترافیکی برخورد کند. یا اینکه خودرو دور خود بچرد و اسپین شود.

این مسائل در بهترین حالت عموماً در سرعت های حدود ٧٠-٨٠ کیلومتر (۴۵-۵٠ مایل)  اتفاق می افتند.

این تست در خودروهای دارای ESP ( سیستم کنترل الکتریکی پایداری)، یک بار درحالت خاموش و یکبار نیز درحالت روشن بودن آن انجام می شود.

سیستم ESP برای جلوگیری از انحراف ناگهانی خودرو طراحی شده است.

اندازه گیری داده ها

در طول مدت زمان انجام این تست، پارامترهای حرکتی که قابل اندازه گیری و مقایسه هستند، به عنوان معیاری برای سنجش در نظر گرفته می شوند.

پارامترهایی مانند سرعت در حداکثر زاویه فرمان و یا حداکثر زاویه شناور نتیجه گرفته شده بعد از آن.

معیارهای مربوط به تست Elk عبارتند از:

١- سرعت طولی و عرضی خودرو

٢- زاویه فرمان و گشتاور

٣- نیروهای وارد بر اکسل و مدت زمان آنها

۴- زاویه تئو ( toe) و زاویه کمبر (camber)

۵- زاویه لغزش خودرو از مسیر اصلی

۶- زاویه انحراف از مسیر اصلی

٧- زاویه pitch ، زاویه roll، میزان زاویه انحراف عمودی و افقی بین خودرو با زمین

٨- شتاب طولی و عرضی و مورب خودرو

 

پورشه برترین شرکت در تست گوزن

مجله سوئدی Teknikensvarld (فناوری جهان) یکی از معروف ترین مجلات در زمینه تست مارپیچ گوزن است، این مجله از سال 1983 شروع به انجام این تست کرده است.

این مجله در سال های اخیر اکثر خودروهای تولید شده را مورد آزمایش قرار داده است.

همانطور که در جدول مشاهده می شود جایگاه برخی خودروهای مطرح جهان در این جدول نیز جالب توجه است.

محصولات پورشه نتایج بسیار خوبی در این آزمون کسب کرده اند.

این شرکت از ده جایگاه برتر توانسته است هفت جایگاه را به نام خود کند.

تست گوزن

لیست کامل تمامی خودروهای آزمایش شده را در سایت Teknikensvarld می توانید ببینید.

کدام خودرو در رده بندی تست گوزن برتر است؟

سیتروئن زانتیا اکتیوا در سال 1999 در این تست خودرو برتر بود، که پیش از دست دادن کنترل، 85 کیلومتر در ساعت سرعت داشت و پس از آن به مانع برخورد کرد.

همه زانتیاها از کمک فنرهای هیدونیوماتیکی استفاده می کنند.

این سیستم تعلیق هیدرولیکی به صورت خود تراز شونده یا تنظیم شونده است.

و این سیستم به خودرو اجازه می دهد که مانورهای سریع و چابکی داشته باشد.

خودرویی که کمترین موفقیت را در اجرای این مانور داشت، خودرو Reliant Rialto با سرعت 42.5 کیلومتر در ساعت بود.

تست گوزن

تویوتا هایلوکس در این تست عملکرد ضعیفی از خود برجای گذاشت

سیتروئن نمو، رنو کانگو، تویوتا هایلوکس یا جیپ گراند چروکی در تست Moose شکست خورده اند.

تولید کنندگان خودرو و رسانه ها واکنش شدیدی به این موضوع نشان داده اند.

سازندگان غالباً این مسئله را انکار می کنند که خودرو مشکلی دارد و کسانی را که آزمایش را انجام داده اند، سرزنش می کنند.

محصولات تویوتا در سراسر دنیا به دوام بالا مشهور هستند.

اما محصولات این شرکت در تست پایداری نتایج خوبی نداشته اند.

بخصوص تویوتا هایلوکس و تویوتا Rav4 که سر و صدای زیادی کردند.

جیپ گرند چروکی در سال 2012 در طی آزمایش هایی که توسط مجله سوئدی Teknikens Varld مردود شد.

پس از آن کرایسلر آنها را به دلیل تغییر شرایط متهم می کرد و نتایج را قبول نکرد.

این شرکت خبری را منتشر کرد و در آن اظهار داشت: آزمایش دوباره اجرا شده است و ماشین کاملا طبیعی رفتار می کند.

به گفته آمریکایی ها، واکنش خودروی آزمایش شده توسط روزنامه سوئدی، به دلیل بارگذاری بیش از حد آن بوده است.

سایر خودروسازان، هنگامی که با نتایج ضعیف تست Moose روبرو می شوند، ادعا می کنند که دلیل آن این است که آزمایش کنندگان شرایط را تغییر داده اند یا می گویند نتایج غیرقابل قبول است.

تست گوزن

بدون تردید، آزمایش Moose یکی از مهمترین تست های ایمنی امروزی است.

تست گوزن باعث تغییر در نحوه دید خودروسازان و عموم مردم شده است.

این امر باعث شده تا مشتریان در مورد خرید یک خودرو خاص تجدیدنظر کنند.

این توجه مشتریان، سازندگان خودرو را وادار کرد تا ایمنی وسایل نقلیه خود را بیشتر و بیشتر بهبود بخشند.

 

بیشتر بخوانید:

سیستم ESP در خودروها چیست و چه کاربردی در پایداری خودرو دارد؟

۱۰ آفرودر برتر جهان را بشناسیم؛ یک فهرست هیجان انگیز

انواع شمع خودرو و تاثیر آنها؛ سوزنی، چندپلاتین و پولستار

2 دیدگاه

  1. لطفا این بخش از مقاله که همه زانتیاها از سیستم‌هیدرواکتیو بهره می برند را حذف کنید

    چونکه این سیستم فقط بر روی برخی از مدل ها خصوصا مدل با انجین es9 ارائه شد و مدل های تولیدی سایپا فقط از سیستم هیدروپنتوماتیک بهره می برند نه از سیستم‌ پیشرفته تر هیدرواکتیو

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت بازرسی و استاندارد ایران اعلام کرد:

کیفیت سمند ارتقا یافته است + جزئیات

بنابر اعلام شرکت خودروسازی ایران خودرو ارتقای کیفیت سمند از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران تایید شده است. بیت...

ارزشمندترین خودروساز جهان شد

با بالا رفتن ارزش سهام تسلا موتورز در بورس و پیشی گرفتن آن از تویوتا، تسلا به عنوان ارزشمندترین خودروساز در جهان معرفی شد. بیت...

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۸ +...

امین آزاد مهندس مکانیک، سردبیر سایت بیت ران و نیز مستند ساز صنعتی به ویژه در حوزه خودرو به عنوان برترین خودرونویس و خبرنگار...

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان را بشناسید

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان متعلق به لوسید موتورز است. در ادامه با این خودرو آشنا شوید. بیت ران - در اوایل ماه ژوئن،...

داستان رولزرویس و هایده / خودرویی که قرار بود...

داستان رولزرویس و هایده را از زبان تیمور ریشار استاد خودروهای کلاسیک ایران ببینید. بیت ران -  تیمور ریشار را ماشین‌بازها، صندوقچه گنج خودروهای کلاسیک...

پست‌های مرتبط