شعار سال بهانه خودروسازان برای فرار از اجرای یورو ۵

از دست ندهید

باتوجه به پایان سال ۹۸ و تمام شدن مهلت قانونی خودروسازان برای ارتقا محصولات تولیدی خود به استاندارد آلایندگی یورو۵ از چند ماه پیش خودروسازان دست به روش های مختلفی برای تعویق دوباره این مهلت زدند.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: در ایران، خودروسازان از سال ۹۳ ملزم به ساخت خودرو یورو۴ شدند؛ و باید از ابتدای سال ۹۸ محصولات خود را به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز می کردند.

در اواخر سال ۹۷ با فشارهایی که به بهانه تحریم ها به نهادهای متفاوت آوردند، موفق شدند یک سال انجام این استاندارد را به تاخیر اندازند.

اما در روشی مشابه به سال گذشته، دوباره از چهار ماه پیش خودروسازان شروع به استفاده از ترفندهای متفاوتی برای فرار از انجام این استاندارد کردند.

قانون هوای پاک در مرداد سال ۹۶ به دولت جهت اجرا ابلاغ شد.

طبق این قانون، دولت باید با استفاده از روش های مختلف که در قانون مذکور و آیین نامه های تکمیلی آماده است، با آلودگی هوا مقابله کند.

تعویق یکساله اجرای یورو۵ ازسال ۹۸ به ۹۹

اصل ماجرا از این قرار است که طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، استاندارد آلایندگی خودرو و سوخت توزیعی در کشور باید به یورو ۵ ارتقا پیدا کند.

در غیر این صورت، مجوز شماره‌گذاری برای خودروها صادر نخواهد شد.

این ماده قانونی باید از ابتدای امسال – ۱۳۹۹ – به اجرا در می‌آمد، با این حال خودروسازان و سازمان محیط زیست بر سر تعویق یک ساله این استاندارد به توافق رسیده اند.

این ماده درواقع دو بخش دارد: یکی مربوط به خودروسازها است که باید در ساخت خودرو استاندارد یور ۵ را رعایت کنند.

بخش دوم مربوط به وزرات نفت و سوخت توزیعی است که باید استاندارد مذکور را در تولید بنزین و گازوئیل اجرایی سازد.

یورو5

 پیش از اصلاحیه قرار بود استاندارد یورو ۵ برای خودروسازان از ابتدای سال ۹۸ به اجرا درآید.

با این حال خودروسازان و سازمان محیط زیست درباره تعویق یک ساله این استاندارد به توافق رسیدند.

پس قرار شد ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو ۵، از ابتدای سال ۹۹ اجرایی شود که در جدول بالا قابل مشاهده است.

تا اواسط آذرماه طرفین به توافق منعقد شده پایبند بودند و به نظر می رسید خودروسازها درباره اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ برنامه ریزی کرده اند.

طبیعتا انتظار می‌رفت از ابتدای سال جدید، خودروهای تولید داخل به این استاندارد تجهیز شوند.

ممنوعیت پیش فروش خودرو با استاندارد یورو ۴ برای سال ۹۹

اواخر آذر ماه رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، در نامه‌ای به مدیرعامل ایران خودرو خواستار توقف پیش فروش محصولات این شرکت با موعد تحویل سال ۹۹ شد. مگر آنکه محصولات پیش فروش شده استاندارد آلایندگی یورو ۵ را در زمان تحویل رعایت کنند.

در واقع این شرکت محصولات یورو ۴ خود را پیش فروش کرده بود، آن هم در حالی که خودروسازان و سازمان محیط زیست، بر سر اجرای استاندارد یورو ۵ از ابتدای ۹۹ به توافق رسیده بودند.

از همین رو، سازمان حفاظت محیط زیست، پیش‌فروش‌ ایران خودرو با موعد تحویل سال آینده را خلاف قانون هوای پاک تشخیص داده و خواستار توقف (یا اصلاح) آن شد.

در نامه تاکید شده بود که در صورت لغو یا اصلاح نکردن پیش فروش موردنظر، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی لازم را (برای برخورد تخلف صورت گرفته) در دستور کار خود قرار خواهد داد.

یورو5

 پس از نامه اعتراض آمیز سازمان محیط زیست، ایران‌خودرو اعلام کرد محصولات تولیدی خود را براساس جدول زمان‌بندی که سازمان‌های ذی‌ربط تعیین کرده‌اند، از حیث استاندارد آلایندگی ارتقا خواهد داد و در دی ماه با برگزاری مراسمی از خودروهای مجهز به استاندارد یورو ۵ نیز رونمایی کرد.

اما سازمان محیط زیست اعلام کرد هیچ مجوزی بابت محصولات یورو ۵ ادعایی خودروسازان صادر نکرده است.

همچنین تاکید کرد اینکه خودروسازان بگویند ما خودرو با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنیم، کافی نیست، زیرا باید از محیط زیست مجوز بگیرند که نگرفته‌اند.

بهانه توضیع نشدن سوخت یورو۵

همزمان با این مجادلات نامه ای و رسانه ای، فعالان خودروسازی واکنش‌ نشان دادند.

انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ از ابتدای سال ۹۹ شدنی نیست.

احمد نعمت‌بخش، با وسط کشیدن پای تحریم و استاندارد بنزین توزیعی در کشور، آنها را دو مانع بزرگ در اجرای یورو ۵ دانست و خواستار تعویق آن شد.

وی تاکید کرد که خودروی مجهز به استاندارد یورو ۵، سوخت مناسب (یورو ۵) نیز می‌خواهد، حال آنکه سوخت توزیعی در کشور نهایتا یورو ۴ است.

دبیر انجمن خودروسازان این را هم گفته بود که اگر در خودرو دارای استاندارد یورو ۵، سوخت یورو ۴ ریخته شود، سبب خرابی و آسیب خواهد شد.

نعمت‌بخش این را هم گفته بود که وزارت نفت از ابتدای سال آینده، امکان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۵ را ندارد، بنابراین خودروسازان نیز نمی‌توانند استاندارد آلایندگی محصولات خود را به یورو ۵ ارتقا دهند، زیرا سوخت مورد نیاز آنها تولید و توزیع نمی‌شود.

وی در نهایت به تحریم نیز اشاره و تاکید کرده بود که این موضوع، مشکل مضاعف دیگری سر راه اجرای استاندارد یورو ۵ به شمار می‌رود.

 تعویق اجرای استاندارد یورو ۵ تا پس از لغو تحریم ها

در اسفند ماه سال۹۸ وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری، خواستار تعویق این الزام شده است.

رضا رحمانی در نامه ارسالی خود به اسحاق جهانگیری، خواستار تعویق استاندارد آلایندگی یورو ۵ تا شش ماه پس از لغو تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران شده است.

رحمانی به جهانگیری نوشته است: «در سال گذشته به دلیل آنکه تحریم‌های ظالمانه مانعی جدی برای ارتقای استاندارد آلایندگی یورو ۴ به یورو ۵ بود، هیات‌وزیران اقدام به اصلاح تاریخ اجرای آیین‌نامه فنی مربوطه تا تاریخ یکم فروردین ۱۳۹۹ شد. در حال‌حاضر با توجه به تشدید تحریم‌ها و … در صورت اجبار به اجرای این استاندارد، از ابتدای سال ۹۹، افزایش قیمت به محصولات تولیدی تحمیل خواهد شد.»

 وزیر در نامه خود باز هم توپ را به زمین نفتی ها پرتاب کرد و به فراهم نبودن سوخت یورو ۵ برای پوشش خودروهای مجهز به این استاندارد نیز اشاره و در نهایت خواستار اصلاح مصوبه قبلی هیات وزیران (الزام اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ از ابتدای سال ۹۹) شد.

نکته جالب تر آن است که وی تضمین کار را نه برای یک سال که برای چند سال آینده خواهان بود.

رحمانی در نامه خود آورده است: «اجرای این مصوبه تا شش ماه پس از لغو تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران به تعویق بیفتد.»

اخبار منتشر شده طی ماه ها و هفته های اخیر نیز گویای اصرار شرکت های خودروساز در تداوم روش های تولید در سال های گذشته است.

بهانه تحریم و کرونا

طبق گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست خودروسازان خواستار توقف اجرای ماده ۴ قانون هوای پاک و تعویق استاندارد یورو ۵ با توجه به تحریم و کرونا و… شده اند.

درحقیقت خودروسازها ویروس کرونا را بهانه قرارداده اند و حالا از دولت خواسته اند تا آنان را از ساخت خودروهای یورو ۵ معاف کند.

درخواستی که خودروسازها از دولت دارند این است که اجرای  استاندارد یورو ۵ را با توجه به شرایط کرونا تا شش ماه بعد از پایان تحریم ها به تعویق اندازد.

اگر دولت با درخواست وزارت صمت مبنی بر تعویق اجرای استاندارد یورو ۵ موافقت کند، دیگر نباید منتظر تاریخ مشخصی برای عملی شدن این استاندارد بود.

به ویژه اینکه این وزارت خانه خواستار تعویق اجرا تا شش ماه پس از لغو تحریم‌ها شده است. تحریم هایی که اصلا معلوم نیست چه زمانی برداشته خواهند شد.

بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست در گفت وگو با زیست آنلاین در پاسخ به این سوال که کیفیت سوخت آیا می تواند به عنوان پیش شرط ارتقا کیفی خودروهای تولید داخل مطرح باشد، گفت:

«از لحاظ فنی مصرف سوخت یورو۴ برای خودروهای یورو۵ به هیچ وجه منجر به تخریب یا صدمه به خودروهای بنزینی پاشش غیر مستقیم نمی شود.»

وی اظهار کرد: تاکنون گزارش علمی معتبری که خلاف این موضوع را به اثبات برساند ارائه نشده است.

مطالعات چه می گوید؟

بهزاد اشجعی با اشاره به مطالعات متعدد انجام شده درباره تأثیر این پدیده گفت: « بطور معمول مصرف مداوم سوخت با محتوی گوگرد ۵۰۰ ppm منجر به افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی بازدهی کاتالیست خودرو می شود. »

این افت بازدهی تا زمانی که سوخت مورد استفاده خودرو بی کیفیت باشد ادامه خواهد داشت، اما پس از چند سیکل رانندگی با سوخت باکیفیت کم گوگرد، به تدریج پوشش گوگرد روی کاتالیست از آن جدا شده و فلزات گرانبهایی که زیر لایه گوگرد پنهان شده بودند مجدداً در تماس با گازهای عبوری از کاتالیست قرار می گیرند و با انجام واکنش های شیمیایی، بازدهی کاتالیست را مجددا به حالت اولیه خود برمی گردانند که به این عمل بازیابی (regeneration) کاتالیست می گویند.

میانگین گوگرد بنزین کشور زیر ۱۰۰ ppm است

این عمل را می توان با استفاده از گرمادهی (پختن) یا شستشوی کاتالیست با مواد مخصوص نیز انجام داد و بازدهی آن را به حالت اول برگرداند.

وی یادآور شد: « این فعل و انفعالات در زمان مصرف بنزین با محتوی گوگرد بالا اتفاق می افتد و بنزین یورو۴ که محتوی گوگرد آن ۵۰ ppm است تأثیرات منفی مذکور را ندارد.

بنزین توزیعی در کشور نیز عمدتاً کیفیت یورو۴ را دارند و بطور میانگین گوگرد بنزین توزیع شده در کشور کمتر از ۱۰۰ ppm است.

بنابراین کیفیت بنزین نباید منجر به افت بازدهی آن چنانی در کاتالیست خودروها شود. »

وی براین نکته بسیار مهم تاکید کرد: « در توضیحات بالا به هیچ وجه نامی از خودروی یورو۴ یا خودروی یورو۵ برده نشد! فعل و انفعالاتی که توضیح داده شد عمومی است و ربطی به یورو۴ یا یورو۵ بودن خودرو ندارد!

بنابراین اگر کیفیت سوخت پایین باشد تأثیر منفی خود را هم روی خودروی یورو۴ و هم روی خودروی یورو۵ و همچنین سایر خودروها با سطوح آلایندگی مختلف می گذارد. درخصوص سولفاته شدن و به اصطلاح کثیف شدن سایر قسمت های خودرو ناشی از مصرف سوخت بی کیفیت نیز فعل و انفعالات تشریح شده حاکم است. »

سوخت یورو ۴ مانعی برای برای ساخت خودرو یورو۵ نیست

وی تاکید کرد: « بنابراین وجود سوخت یورو۵ در سطح کلان در کشور لازمه بی چون و چرا برای ارتقاء سطح آلایندگی خودروها به استاندارد یورو۵ نیست و این مسئله که ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروهای تولید داخل باید پس از ارتقاء کیفیت سوخت اتفاق بیفتد صرفاً بهانه است و توجیه فنی ندارد!

در سایر کشورها نیز مشاهده می کنیم که بعضاً کیفیت سوخت از سطح آلایندگی خودروها پایینتر است. بعنوان مثال در حال حاضر کشورهایی مانند استرالیا، مکزیک، هند و برزیل سطح اجباری معادل یورو۵ و یورو۶ را درحال اجرا دارند و این درحالی است که کیفیت سوخت توزیعی در این کشورها در حد یورو۴ است. »

وی با بیان اینکه خودروسازان باید با قبول واقعیت های فنی در جهت تمکین از قانون قدم برداشته و باتوجه به فرصت یکساله ای که به آنها داده شده بود، از ابتدای سال ۹۹ از تولید خودروهایی با سطح آلایندگی کمتر از یورو۵ جلوگیری کنند، گفت: « درحال حاضر فقط تعدادی از محصولات شرکت های ایران خودرو و زامیاد به سطح یورو۵ ارتقاء نیافته اند و انتظار داریم این دو شرکت مطابق تعهداتی که ارائه نموده بودند نسبت به تعیین تکلیف محصولات یورو۴ خود مبنی بر ارتقاء یا توقف تولید آنها اقدام کنند. »

کیفیت بنزین در ایران

پیش از این  امیرحسین پریور مسئول واحد احتراق مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در گفت و گو با بیت ران درباره مشکلاتی که کیفیت بنزین ایران برای موتورهایی با ضریب تراکم بالا و حتی توربو به وجود می آورد توضیح داده است.

وی درباره کیفیت بنزین ایران و مشکلاتی که موتورهایی با ضریب تراکم بالا یا بعضی موارد توربو با این بنزین دارند گفته است: « این موضوع از مشکلات روزمره ما است که باید موتوری را طراحی کنیم که تنوع سوختی ما را پوشش دهد.

در سال‌های اخیر بسیاری از خودروهای وارداتی در این حوزه مشکلات زیادی داشتند و از مرکز تحقیقات ایران خودرو مشاوره گرفتند و ما مشکلات آنان را برطرف کردیم.

اگر از ابتدای امر در طراحی موتور دخیل باشیم که در موتورهای ایران خودرو هستیم، این مسائل را در طراحی در نظر میگیریم که باید تنوع سوختی ایران را پوشش دهد.

ولی اگر از این اتفاق گذشته باشد و در انتهای فاز طراحی باشد و از ما مشاوره بخواهند، در فرایند نگاشت (کالیبراسیون) موتور، ما این را لحاظ می کنیم که با توجه به تنوع سوختی کشور، مشتری در هر جای ایران که سوخت گیری می کند با مشکلی در موتور مواجه نشود.»

به هر حال به دلیل تغییر عدد اکتان سوخت، عملکرد موتور کم و زیاد می شود و این موضوع اجتناب ناپذیر است. »

بنزین با اکتان ۸۷ هم در کشور توزیع می شود

وی در پاسخ به این پرسش که عدد اکتان سوخت هایی که الان شما امتحان می کنید، چقدر است و در آزمایشگاه به چه نتایجی می رسید؟ نیز گفته است:

« همان چیزی است که وزارت نفت اعلام می کند. بنزین در شهرهای بزرگ بنزین یورو ۴ و عدد اکتان آنها بین ۹۰ تا ۹۲ است.»

پریور همچنین درباره اینکه اکتان بین ۹۰ تا ۹۲ است و نباید برای موتور مشکل ایجاد کند، اما چرا موتورهای جدید با بنزین ایران مشکل دارند؟ یادآور شده است:

« اکتان های پایین تر در شهرهای کوچکتر یا در جاهای دیگر وجود دارد و تا اکتان ۸۷ هم بنزین در کشور توزیع می شود. »

سواستفاده از شعار سال برای اجرا نکردن یورو۵

در آخرین و جدیدترین تلاش ها برای اجرا نکردن این استاندارد، خودروسازان دست به دامان شعار سال (جهش تولید) شده اند.

آن ها در نامه ای به معاون اول رییس جمهور خواستار رفع موانع تولید شده اند، تا بتوانند به شعار جهش تولید عمل کنند.

هر دو خودروساز بزرگ کشور انجام این استاندارد را مانعی برای اجرای این شعار خواندند.

 

بیشتر بخوانید:

کم مصرف ترین کراس اوور های بنزینی جهان

محصولات آینده ایران خودرو که وارد بازار خواهند شد کدامند؟

کیفیت بنزین ایران / تفاوت اکتان بنزین در تهران و شهرستان ها

آنچه درباره محصول جدید ایران خودرو می دانیم؛ آیا پژو شکایت می کند

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط