انواع مکمل‌های سوخت را بشناسید

از دست ندهید

نگاهی به شرایط شرکت کروز در دوران تحریم های صنعت خودروسازی کشور

یکی از مشکلات صنعت قطعه سازی ایران ساخت قطعات الکترونیکی خودرو است. در شرایط تحریم این موضوع به مشکل...

مدیران سابق سایپا بازداشت شدند ؛بررسی پرونده‌های مالی مرتبط با خودروسازان

در پی موج بازداشت‌ها در پرونده‌های مالی مرتبط با خودروسازان، مدیران سابق سایپا بازداشت شدند. بیت ران - طبق اخبار...

شرایط فروش و قیمت جدید FMC SX5 از سوی خودروسازی فردا اعلام شد

شرایط فروش و قیمت جدید FMC SX5 از سوی خودروسازی فردا اعلام شد. جزئیات این طرح را در ادامه...

مکمل‌های سوخت این روزها خیلی تبلیغ می‌شوند، ولی این مکمل‌ها چه انواع و گونه‌هایی دارند؟ در ادامه به معرفی انواع مکمل‌ ها و افزودنی های سوخت خواهیم پرداخت.

بیت ران – حسین ریحانی: هر بار که به پمپ بنزین یا مرکز خدمات سرویس های خودرویی می روید حتما با پیشنهادهایی در مورد مکمل‌های سوخت مواجه می‌ شوید.

این مکمل‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک کار جداگانه‌ای را انجام می دهند.

معمولا خودروسازان پیشنهاد می‌کنند که از مکمل های سوخت استفاده نکنید چون به ویژه در بازار ایران انواع تقلبی این مکمل‌ها نیز زیاد هستند.

و استفاده از مکمل تقلبی یا می تواند بی اثر باشد یا موجب آسیب به قطعات موتور شود.

برای آشنایی با عملکرد مکمل های سوخت ابتدا باید با برخی قطعات موتور آشنا شد.

در ادامه همراه ما باشید.

موتور خودروی خود را بشناسید

جرم گرفتگی در محفظه احتراق موتور می تواند باعث مشکل شده و کارایی پیشرانه را کاهش دهد.

انژکتورهای MPI نیز دارای سوراخ های میکروسکوپی هستند، که سوخت مایع با رد شدن از آنها به شکل پودری و اصطلاحا اتمیزه در می آید.

جرم گرفتگی این سوراخ ها نیز می تواند الگوی پاشش سوخت را به هم زده و در عملکرد سیستم سوخت رسانی اختلال ایجاد کند.

ورود آب و رطوبت به سیستم سوخت رسانی نیز از دیگر مشکلاتی است که باعث می شود پروسه احتراق موتور دچار مشکل شود.

این گونه آلودگی‌ها درون موتور باعث می شود موتور به سختی کار کند که علایم آن افزایش مصرف سوخت و لرزش موتور است.

در خودروهای مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI پورت‌های انژکتور درست درون سیلندر و در معرض حرارت بسیار بالا قرار دارند.

به دلیل فشار و حرارت بالای درون موتور، سیستم GDI بیشتر در معرض خرابی و جرم گرفتگی است.

به همین دلیل به پاک کننده‌های قوی تری هم نیاز دارد.

اگر انژکتورهای یک خودروی GDI کثیف باشند این آلودگی باعث می شود نقاط فوق گرمی درون محفظه احتراق ایجاد شوند و باعث پدیده احتراق پیش از موعد یا ناک شوند.

چنین چیزی نه تنها مصرف سوخت را افزایش و قدرت موتور را کاهش می دهد، بلکه می تواند آسیب جدید به قطعات موتور خودرو وارد کند.

مکمل های سوخت چه فرمولی دارند؟مکمل‌های سوخت

مکمل‌های سوخت معمولا شامل یک یا چند نوع پاک کننده هستند.

همچنین موادی نیز درون آنها وجود دارد تا پس از پاک کردن قطعه مورد نظر تا مدتی از کثیف شدن دوباره آن نیز پیشگیری می‌ کنند.

این پاک کننده‌ها دارای فرمولی هستند که جرم و آلودگی را از سطح سوپاپ‌های هوا، انژکتورها، کاربراتور و دیگر بخش‌های سیستم سوخت رسانی پاک کنند.

در کنار محلول های پاک کننده برخی دیگر از افزودنی ها هستند که عملکرد موتور را افزایش می دهند.

معمولا محلول‌های پاک کننده را نباید همیشه در هر باک بنزین استفاده کرد و باید در فواصل زمانی معینی (مثلا در هر بار تعویض روغن) آنها را به کار برد.

اما محلول هایی که ریختن آن‌ها در هر باک پیشنهاد می شود، معمولا شوینده نبوده و روی عملکرد موتور تاثیر دارند.

مکمل های سوختی که روی عملکرد موتور تاثیر دارند قدرت شویندگی پایینی دارند.

و این دسته محلول ها معمولا شامل موادی هستند که روی خود سوخت تاثیر می گذارند.

البته باید اطمینان حاصل کنید که فرمول مکمل با موتور خودروی شما همخوانی داشته باشد.

در ادامه انواع مکمل های شوینده و غیر شوینده را معرفی خواهیم کرد.

انواع مکمل های سوختمکمل‌های سوخت

مکمل های سوخت انواع بسیار گوناگونی دارند و با برندهای مختلف در بازار عرضه می شوند.

هر یک از این محصولات برای منظور خاصی ساخته می شوند و باید پیش از استفاده حتما راهنمای آنها را مطالعه کنید.

مکمل یا بهبود دهنده سوخت (Gas Treatments)

این دسته از مکمل ها دارای ترکیباتی از مواد PIB هستند.

فرمول این مکمل‌های سوخت به گونه‌ای است که کیفیت سوخت موجود در باک بنزین خودرو را افزایش می دهند.

همچنین این مکمل ها مواد اضافی موجود در سوخت مانند ذرات کربن یا آب را پاک می کنند.

استفاده از این دسته از مکمل‌ها مصرف سوخت و آلایندگی خودرو را کاهش می دهد.

و باعث می شود با هر باک بتوانید مسافت بیشتری را طی کنید.

همچنین این مکمل ها از یخ زدن لوله‌ها و شیلنگ‌های سیستم سوخت رسانی در زمستان نیز جلوگیری می کنند.

مکمل های Gas Treatments معمولا ارزان ترین دسته از مکمل های سوخت هستند.

روش استفاده از این مکمل ها اینگونه است که باید ابتدا مکمل را درون باک ریخته و سپس باک را پر کنید.

انژکتورشور (Fuel Injector Cleaner)مکمل‌های سوخت

انژکتورشورها از مواد PIBA استفاده می کنند.

این فرمول یک درجه بالاتر از فرمول مکمل‌های دسته قبلی است و فواید دیگری هم دارد.

انژکتورشور می تواند جرم گرفتگی و آلودگی‌های دیگر از انژکتورها پاک کند.

به این ترتیب انژکتورشور باعث بهبود عملکرد سیستم سوخت رسانی می شود.

انژکتورشورها معمولا پایداری بیشتری هم دارند و نیازی نیست تا همیشه آنها را استفاده کنید.

بهتر است در هر بار تعویض روغن فقط یکبار انژکتور شور درون باک بریزید.

پاک کننده سیستم سوخت رسانیمکمل‌های سوخت

پاک کننده های سیستم سوخت رسانی از ترکیبات PEA تشکیل شده‌اند و در بالاترین رده شوینده‌ها قرار می گیرند.

PEA قوی ترین ترکیب شوینده موجود است و سطح پاک کنندگی و حفاظتی بالاتری را در مقایسه با PIB یا PIBA دارد.

این نوع از افزودنی ها به خصوص در خودروهای دارای سیستم GDI تاثیر بیشتری دارند.

پاک کننده های سیستم سوخت رسانی نه تنها انژکتورها بلکه کل مدار سیستم را از جرم و آلودگی پاک می کنند.

پاک کننده‌های سیستم سوخت رسانی تنها نوع پاک کننده است که می تواند جرم های شدید را نیز رفع کند.

این نوع از مکمل ها را باید در هر بار تعویض روغن استفاده کرد و نیازی به استفاده در هر باک نیست.

پایدار کننده سوخت (Fuel Stabilizer)

بنزین نیز مانند هر ماده دیگری در صورتی که درون باک بماند کیفیت آن رو به کاهش می رود.

این کاهش کیفیت بنزین باعث تولید موادی صمغ مانند یا لاکی می شود.

این جرم‌ها می توانند اثر خود را در مسیرهای سیستم سوخت رسانی، انژکتورها یا کاربراتور و سوپاپ‌های ورودی بگذارند.

افزودنی پایدار کننده سوخت با حفاظت از بنزین موجود در باک از چنین پدیده‌ای جلوگیری می کند.

اکتان افزا (Octane Booster)مکمل‌های سوخت

اکتان بوسترها قابلیت شویندگی چندانی ندارند.

این محلول ها بیشتر با بالا بردن عدد اکتان بنزین، باعث افزایش کارایی موتور خودرو می شوند.

البته این مکمل‌های سوخت به مقدار جزیی سوپاپ‌های ورودی را نیز تمیز می کنند.

اکتان بوستر را نیز پیش از پر کردن باک باید به درون باک اضافه کرد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر خودروی شما به صورت استاندارد به بنزین اکتان بالا نیاز نداشته باشد، ریختن اکتان بوستر درون باک هیچ تاثیر نخواهد داشت و تنها هدر دادن هزینه است.

موتور بسیاری از خودروهای عادی به گونه ای طراحی می شوند که با بنزین کم کیفیت نیز کار کنند.

به همین دلیل اساسا نیازی به عدد اکتان بالای سوخت در آن‌ها نیست.

ولی خودروهای قدرتمند یا خودروهایی که از توربوشارژر استفاده می کنند، معمولا به کیفیت سوخت حساسیت بیشتری دارند.

معمولا بنزین سوپر به دلیل اکتان بالاتر در مقایسه با بنزین معمولی، می تواند برای چنین خودروهایی مفید باشد.

باید توجه کنید که نیازی به افزودن اکتان بوستر به بنزین سوپر وجود ندارد، ولی اگر به بنزین سوپر دسترسی ندارید، می توانید برای افزایش عدد اکتان بنزین معمولی از این مکمل ها استفاده کنید.

گرچه اکثر خودروسازان مشتریان را از استفاده از مکمل های سوخت منع می کنند، ولی استفاده صحیح از آنها می تواند اثرات مثبتی به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

تیونینگ خودرو و روش های آن / بخش دوم؛ نصب توربوشارژر

انواع شمع خودرو و تاثیر آنها؛ سوزنی، چندپلاتین و پولستار

مکمل سوخت چه کمکی به خودرو می کند؟

منبع: goldeagle

2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

نادر فقیه زاده مانند بسیاری از طراحان بزرگ و مطرح جهان اکنون برای چینی ها کار می کند. Stefan...

مهمترین پهپادهای جهان را بشناسید

مهمترین پهپادهای جهان را در این گزارش بشناسید و با توانایی های آنها آشنا شوید. مهم ترین پهپادها در کدام کشورها تولید می شوند؟ بیت...

ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید...

اف-۱۴ همچنان پیشرفته‌ترین هواپیمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اما از این تامکت‌ها ارتش ایران چند فروند دارد و آخرین به روزرسانی‌های...

با انواع بال هواپیما آشنا شوید

در این مطلب نگاهی اجمالی به بال‌های هواپیما‌ها و انواع آنها خواهیم داشت. بال هواپیما یکی از اساسی‌ترین بخش سازه آن است و نوع...

قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو اعلام شد...

مدیران خودرو به طور رسمی از ایکس 22 پرو رونمایی کرد. در مراسم رونمایی، قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو اعلام شد. مشخصات...

پست‌های مرتبط