کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

از دست ندهید

آیا کم شدن روغن موتور نشان دهنده وجود عیب و خرابی در ماشین است؟ کاهش سطح روغن موتور تا حد مشخصی کاملا طبیعی وعادی است. اگر از این مقدار معین تجاوز کند آن زمان خودرو دارای ایراد فنی است که باید با مراجعه به تعمیرگاه رفع شود.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: حتما شما هم شنیده اید که مثلا خودرو های تیبا یا پژو۴۰۵ روغن کم می کند.

اغلب رانندگان و مالکان خودرو در زمان برخورد با چنین موضوعی احساس نگرانی می کنند و گمان می کنند که خودرویشان خراب شده است و باید به تعمیرگاه مراجعه کنند.

در صورتی که این تصور صحیح نیست و هر روغن کم کردنی عیب در موتور خودرو محسوب نمی شود.

از دید سازندگان و مهندسین خودرو با توجه به شرایط مختلف عملکردی موتور، محدودیت های ساخت و حرارت بالای موتور امری عادی و طبیعی تلقی می شود.

مقدار کم شدن روغن به عوامل مختلفی اعم از طراحی موتور، قدرت موتور، نوع روغن و … بستگی دارد و به همین علت در دفترچه راهنمای هر خودرو به طور مشخص مقدار کم شدن روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر ذکر می شود.

هر روغن کم کردنی عیب فنی خودرو نیست

در دفترچه راهنمای مشتری موتور هایxu7، tu5 و k4m که بر روی خودرو های انواع پژو، سمند،ساندرو، تند ۹۰، رانا و… نصب شده، مقدار کم شدن روغن را در هر ۱۰۰۰ کیلومتر نیم لیتر ذکرشده است.

در سوزوکی گرندویتارا مقدار مصرف روغن یک لیتر در هزار کیلومتر است.

در موتور ef7 به دلیل طراحی جدیدتر و وجود سیستم هایی برای بازیابی روغن مقدار کم شدن روغن بسیار کاهش پیدا کرده و به ۲۰۰ سی سی در هزار کیلومتر رسیده است.

در محصولات سایپا عدد بخصوصی در دفترچه راهنمای مشتری ذکر نشده است و باید مقدار روغن را بین شاخص های تعیین شده روی گیج روغن نگه داشت.

البته در ایران به دلیل تنوع آب وهوا، وجود ماشین هایی با کارکرد بالا، نبود کیفیت و وجود روغن های تقلبی در بازار تا حدود یک لیتر کاهش نیز طبیعی است.

بخشی از کم شدن روغن موتور عادی است

در موتورهای سازندگان معروف خودرو مانند مرسدس بنز، مصرف روغن را حتی تا ۲.۵ لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر ذکر شده است.

پس از پیمایش مسافت معین شده باید با اضافه کردن روغنی از همان نوع روغن که درون موتور است و به مقدار مشخص سطح روغن را به حد مجاز رساند.

کم شدن روغن موتور

منبع: دفترچه راهنما محصول

دلایل عادی بودن کم شدن روغن موتور

 تبخیر شدن روغن:

روغن که مخلوطی از روغن پایه و افزودنی هاست، مانند هر مایع، مجاز به مقداری تبخیر است.

هرچه دما بالاتر باشد میزان تبخیر نیز بیشتر خواهد بود.

روغن درون موتور به صورت پیوسته درحال گردش و تلاطم است و با تمامی قطعات داغ و متحرک برخورد می کند، پس طبیعی است مقداری از آن تبخیر شود.

اگر این بخارها جمع شود، با فشار آوردن به آب بندهای موتور مانند کاسه نمدها و واشرها باعث خرابی موتور شده و در محفظه کارتل فشار زیر پیستون ها افزایش پیدا می کند که باعث کاهش راندمان موتور می شود.

برای جلوگیری از این اشکال ها طراحان این بخارات را وارد محفظه احتراق می کنند و آن ها را می سوزانند.

کاهش بخشی از روغن موتور در اثر تبخیر در موتور خودرو است. تبخیر شدن روغن در مناطق گرمسیر کشور مانند شهرهای جنوبی کمی بیشتر است. روغن های نامرغوب و تقلبی در بازار بسیار بیشتر تبخیر می شوند.

طراحی موتور:

در طراحی و مهندسی موتور خودرو، مقداری روغن را به صورت طراحی شده وارد محفظه احتراق می کنند.

که در بالا به آن اشاره شد.

مقداری هم به صورت ناخواسته هنگام حرکت پیستون روی جداره سیلندر باقی می ماند که می سوزد.

عدم انتخاب روغن موتور مناسب:

گرانروی روغن موتور خودرو باید مطابق با دفترچه راهنمای خودرو باشد.

چرا که انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته نامناسب، موجب مصرف و کاهش بیشتر روغن موتور می شود.

این مورد حتی در موتورهای به روزتر باعث خسارت سنگین شود.

شرایط رانندگی:

رانندگی غیراستاندارد موجب مشکلات فراوانی می شود که کاهش بیش از حد روغن موتور یکی از آن ها است.

رانندگی طولانی با دور موتور بالا به موتور خودرو فشار بسیاری می آورد که باعث افزایش مصرف روغن می شود.

کم شدن روغن موتوردلایل غیر عادی بودن (نگران کننده) کم شدن روغن موتور:

در صورتیکه مقدار کم شدن روغن از آنچه در دفترچه خودرو ذکر شده بیشتر است، می بایست نسبت به علت یابی و رفع ایرادات فنی موتور اقدام شود.

از دلایل کم شدن نگران کننده روغن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشت روغن به بیرون از موتور:

نشتی روغن به بیرون از موتور می‌تواند:

از کاسه نمدهای میل‌لنگ و میل سوپاپ،

واشر فیلتر روغن،

کارتل،

واشر در سوپاپ و…

رخ دهد که باید به دقت و توسط مکانیک باتجربه بررسی شود.

روغن سوزی نگران کننده همراه با دود آبی است

نشت روغن به درون محفظه سیلندر:

در اثر نشت روغن به درون سیلندر، روغن موجود در موتور وارد محفظه احتراق گردیده و به همراه بنزین می سوزد.

معمولا دود آبی رنگ از اگزوز خودرو خارج می شود.

دود ایجاد شده به کاتالیست آسیب می زند و باعث ضرورت تعویض آن شود.

کاتالیزور قطعه‌ ارزانی نیست.

روغن سوزی آلاینده‌های خروجی خودرو را افزایش می‌دهد.

این نشتی می تواند از مشکلات آب‌بندی و سوپاپ‌ها، فرسودگی رینگ پیستون، خط افتادن روی جداره پیستون یا در موتور ef7 از واشر منیفولد هوا باشد.

 روغن موتور در خودروهای توربوشارژر:

در موتورهایی که توربو شارژر روی آن ها نصب شده است باتوجه به این که مدار روغن کاری توربو با روغن موتور انجام می شود به مقدار و کیفیت روغن خیلی حساس است، حتما باید از روغن با گرید و نوع مشخص شده در دفترچه خودرو استفاده شود.

روغن این خودروها باید با دقت بیشتری چک شود.

روغن در موتور خودرو مانند خون در بدن انسان

جمع بندی:

روغن برای موتور خودرو مانند خون در بدن انسان می ماند.

مقدار و کیفیت این مایع برای کارکرد صحیح موتور بسیار حیاتی است.

در تمامی خودروها گیج روغن برای بازدید و چک کردن روغن موتور وجود دارد که رانندگان باید به طور مداوم میزان و کیفیت روغن را بررسی کنند تا متحمل خسارت سنگین نشوند.

در صورت کم شدن روغن باید با همان مارک روغنی که داخل موتور هست سر ریز شود و نیاز به تعویض کل روغن نیست.

کاهش سطح روغن موتور تا حد مشخصی کاملا طبیعی وعادی است.

اگر از این مقدار معین تجاوز کند آن زمان خودرو دارای ایراد فنی است که باید با مراجعه به تعمیرگاه رفع شود.

 

بیشتر بخوانید:

یاتاقان موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با عملکرد واتر پمپ و مشکلات آن در سیستم خنک کننده خودرو

علت خروج آب از اگزوز خودرو چیست؟




55 دیدگاه

  1. سلام بسیار مطلب مفیدی بود
    جالبه بیش از دو ساله که فقط خودرو با موتور ef7 استفاده میکنم ولی نه مکانیکم ونه تعویض روغنی که میرم نگفته بود موتور یه مقدار روغن رو تبخیر میکنه

  2. برای ماشینای دوگانه سوز چون حرارت موتور بیشتره باید از روغن مخصوص گازسوز استفاده بشه که دیرتر تبخیر بشه مثلا اگر هر دوهزارتا یک لیتر کم میکنه روغن مخصوص باشه هر دوهزارتا نیم لیتر کم میشه این هم تست کنید اگر فایده نداشت دنبال عیب موتوری بگردید

    • با سلام دفعه قبلی بهران سوپر پیشتاز ریخته بودم ولی دیروز رفتم تعویض روغنی تا پنج هزارتا نیم لیتر کم کرده بود میخواستم ببینم اشکالی داره ؟؟

  3. با سلام
    مطالب را بطور نسبی خواندم به نظر اینجانب با تست های متعددی که داشتم با ماشینهای مختلف به این نتیجه عملی رسیدم که به روغن بستگی دارد. البته مشکل روغن سوزی موتور بجای خود که یک اشکال جدی است.
    روغن توتال۷۰۰۰ قدیم که هنوز شرکت توتال از ایران نرفته بود با توسعه ایران خودرو که تا ۲۰۰۰۰ باید می راندیم فقط تا ۱۰۰۰۰ بدون کسری و با خیال راحت در همه شرایط بدون کسری بود ولی از آن به بعد شروع به کسری میکرد ولی حالا هر روغنی فقط ۵۰۰۰ تا کار میکند. با چند ماشین هم تست کرده ام…

  4. درمان کم کردن روغن در موتور ef700کم کردن روغن موتور دو دلیل دارد الف:کیفیت روغن ب:نقص فنی موتور در مورد موتور ef7 اگر نه نشتی روغن داریم و نه روغن سوزی ولی موتور مرتب روغن کم میکند عیب را در قطعه سایکلون روغن جستجو کنید قطعه سیاه رنگ شبیه قوطی کنسرو روی موتور این قطعه دو کار مهم انجام میدهد یکی میعان بخارات روغن به سمت داخل موتور و دیگری تنظیم فشار هوای داخل موتور میباشد داخل قطعه سایکلون یک صفحه و فنر جهت تنظیم فشار منفی هوای داخل موتور میباشد که فشار اضافی که از سمت منیفولد به موتور اعمال میشود توسط سوپاپ داخل سایکلون تعدیل میشود که قطعه سایکلون با باز کردن مجرای که در بالای سایکلون قرار دارد که یک سوراخ کوچک کنار و بالای قطعه میباشد این کار را انجام میدهد حال تصور کنید که این سوراخ به هر علتی مسدود شده باشد فشار داخل موتور بسیار کمتر میشود منیفولد تمام هوا و بخارات روغن را به شدت مکش کرده و موتور مرتب روغن کم میکند پس علت کم کردن روغن در موتور ef7 مشخص شد پس تمیز نگاه داشتن و شستشوی این قطعه بسیار اهمیت دارد و هر سه تعویض روغن این قطعه باید با بنزین و باد شستشو داده شود و از باز بودن سوراخ کنار سایکلون مطمئن شویم نحوه تست هم به این صورت میباشد که وقتی موتور روشن میباشد وقتی با انگشت سوراخ را لمس کنیم احساس مکش هوا را باید زیر انگشت خود لمس کنیم با مسدود کردن کامل سوراخ سایکلون فشار داخل موتور بسیار کم میشود موتور بد کار میکند مصرف سوخت افزایش پیدا میکند صدای موتور افزایش پیدا میکند سطح روغن موتور به شدت کاهش پیدا میکنه

      • با سلام بنده شش ماه پیش خودروی رانا خریدم دو روز بعد از خرید خودرو رفتم روغن تعویض کردم روغن بهران پیشتاز ریختم بعداز گذشت ۶ماه و باکارکرد ۳۷۰۰ کیلومتر مجددا برای تعویض روغن رفتم متاسفانه این بار حدودا دونیم لیتر کم کرده بود

    • آقا ممنون منم یه همچین مشکلی دارم انشالاه که مشکل رفع بشه پدرم درومد بسکه روغن خارجی ریختم تو ماشین

    • یعنی امکان داره مشکل ماشین منم همین باشه ، چون شیلنگ بخار روغنم خوب چفت نمیشه، عوضش میکنم همینطور گیج روغنو، نتیجش بعداز ۴۰۰۰ کیلومتر اعلام میکنم.

  5. زیاد ویا کم نشان دادن روغن موتور ef700با سلام سوالی که برای خیلی از ef7سواران همیشه مطرح بوده در مورد گژ روغن موتور ef7میباشد که چرا یک بار روغن زیاد نشان داده میشود و یک بار کم , موتور ef7 دارای تنظیم اتوماتیک فیلر سوپاپ میباشد که نیازی به فیلر گیری نمیباشد که این کار توسط قطعه ای به نام استکان تایپیت انجام میشود داخل این قطعات که تعداد انها ۱۶ عدد به تعداد سوپاپ ها میباشد همیشه از روغن پر میباشد بعضی وقتها به دلایل خاصی مانند کیفیت پایین روغن که روی قطعات تشکیل لجن میدهد باعث میشود سوپاپ یک طرفه داخل استکان تایپیت خوب عمل نکند و استکان تایپیت خالی از روغن شود و روغن به سمت کارتل سرازیر میشود که باعث میشود حجم روغن زیاد نشان داده شود و همچنین صدای لاغ لاغ در سه ثانیه اول استارت تا پر شدن استکان تایپیت ها از موتور شنیده شود همچنین عامل دیگری که باعث کم و زیادنشان داده شدن روغن در موتور ef7 میباشد چرخدنده cvvtمیباشد که همیشه از روغن باید پر باشدکه ممکن است بعضی وقتها بنا به دلایلی که بالا گفته شد از روغن خالی شود علت دیگر ی که در موتور ef7باعث میشود سطح روغن در موتور کم یا زیاد نشان داده شود درست عمل نکردن سوپاپ یک طرفه بین طبقات موتور میباشد که مانند یک شیر یک طرفه عمل میکند و نمیگذارد سر سیلندر ماشین از روغن تخلیه شود و در استارت بعدی خالی از روغن شود اگر این سوپاپ توسط لجن روغن یا ذرات ریز اشغال خوب عمل نکنند باعث میشود روغن طبقات بالا به سمت کارتل سرازیر شود و حجم روغن در کارتل زیاد نشان داده شود

  6. سلام ماشینم ef7 مدل ۹۰ می باشد ماشین به مقدار یک لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر کم می کرد به چند مکانیک نشون دادم گفتند باید تعمیر کامل بشه و حدود ۱۵ میلیون هم خرج داره یکی از دوستان یه مکانیک معرفی کرد رفتم پیشش باصدو پنجاه هزار تومان و تعویض سایکلون مشکل برطرف شد الان هر ۵۰۰۰ کیلومتر ۱ لیتر کم میکنه.

    • درود بر شما
      بنده هم ای اف سون مدل ۹۰ دارم که در هزار کیلومتر تقریباً یک لیتر کم میکند….
      روغن ریزی و روغن سوزی ندارد و از بهترین روغن ها با کیفیت SN هم استفاده کردم فرقی نکرده….

      به توصیه شما امروز سایکلون که معیوب هم بود عوض کردم …

      امیدوارم که نتیجه داشته باشد…

      سپاس از اشتراک تجربیات شما و سایر عزیزان

      • دوست عزیز مکانیک خوب در غرب تهران سراغ دارید ؟
        Ef7 دارم و به مکانیک مراجعه کردم و گفت روغن سوزی و روغن ریزی ندارم
        ولی الان که گیج رو چک کردم نصف کمی پایینتر (یا بالاتر از حد مینی ) بود
        میخوام ببینم دلیلش چیه….

      • دوست عزیز مکانیک خوب در غرب تهران سراغ دارید ؟
        Ef7 دارم و به مکانیک مراجعه کردم و گفت روغن سوزی و روغن ریزی ندارم
        ولی الان که گیج رو چک کردم نصف کمی پایینتر (یا بالاتر از حد مینی ) بود
        میخوام ببینم دلیلش چیه….

  7. سلام خسته نباشید من یه پراید یورو۴دارم نه دودی ونه روغن ریزی داره دلیلش چیه که روغن کم میکنه تک سوز هم هست

  8. سلام.چنانچه کم کردن نیم لیتر روغن در هزار کیلومتر در پژو پارس عادی هست پس چرا این کم کردن شامل همه پژو پارس ها نمیشه خیلی از این خودروها هیچ مشکلی ندارند؟

    • کاملا اشتباهه این حرف، موتوری که نیم لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر کم کنه، مشکل داره
      موتورهای مدل ۸۴ که قطعات فرانسوی بود، تو ۵۰۰۰ تا کمتر ۱۰۰ cc کم‌میکردن

  9. همه پژو ها روغن کم میکند البته بستگی به این داره که چقدر از موتور ماشین کار بکشی تو گرما رانندگی کنی یا در سرما پر گاز برونی یا کم گاز بستگی به نوع رانندگی داره هر چقدر ارامتر رانندگی کنید و دنده ها را تا اخر پر نکنید و‌کورس نندازید کمتر روغن کم میکنه رانندگی پر گاز در مسافت طولانی باعث تبخیر و سوختن بیش از حد روغن میشود

  10. پژو ۴۰۵ دارم یکم روغن کم کرده بود روغن ک اضاف کردم الان ک گیج رو چک میکنم میبینم تا حرف h روغنه زیاد نیس؟ یا باید کمش یا دستش نزنم ؟

  11. سلام. روغن لوبریفینت رو استفاده کنید، من در ماشین خودم استفاده می کنم و جالبه که کم نمی کنه.

  12. سلام من یک هیوندای توسان دارم میخواستم بدونم چرا وقتی که گیج روغن رو میکشم بخار میزنه بیرون البته روغن موتور هم کم شده

  13. سلام ساینا مدل ۹۸ دارم ماشین درجا که گاز میدی دود میکنه وقتی رو ۳ هزار میاری دود میکنه ماشین ۴۰ تا کار به نظرتون از چی

  14. سلام..بی مقدمه..mvmx33سرعتم ۱۶۰کیلومتربود.دورموتورحدودبالای۴بود..ناگهان صدای لاق لاق دراومد.اولش ترسیدم یاتاقان باشه.ایستادم.بعدازتحقیق متوجه شدم بالی موتور.توسرسیلنده.حدس میزنم تایپیت باشه..دلیلشومیدونیدچی بوده..واگرتایپیت روغنذبهش نرسیده باشه..آیابایدبازبشه.ویااینکه تایپیت هیدرولیکه خودش بافول کردن روغن دوباره پرمیشه ومشکل حل میشه..منظورم اینه بایدتایپیتوبازکنم.یاخودش انوماتیک بحالت اول برمیگرده..چون قاعدتآتایپیتهای هیدرولیک خودش اتوماتیک تنظیم میشن..البته ناگفته نماند که روغن موتورکم بود.هنوزهم بازش نکردم گذاشتم پارکینگ.البته بدلیل شغلی فرصت نکردم برم پیش مکانیک..ممنون تشکر

  15. سلام
    با احترام باید بگم که با نظرتون موافق نیستم.
    اگر هر ۱۰۰۰ تا نیم لیتر کم کنه یعنی ۴۰۰۰ هزارتا بریم یک قطره روغن توی موتور ماشین نیست.
    نکته بعدی اینکه اگر اینطور که میفرمایید هست چرا خیلی ها ماشینشون روغن کم نمیکنه؟؟؟!!

    • سلام مگه هر ماشین ۲لیتر روغن میگیره که میگیدیک قطره روغن تو موتوربعد ۴۰۰۰هزار کارکرد نمیمونه وقتی طرف میگه هر ۱۰۰۰کیلومتر نیم لیتر ۴هزاز×۵/.لیتر کن میشه۲لیتر کم کرده حداقل ۲تا دیگه داخل موتورش هست

  16. سلام من سورن دارم موتور ef7هر شش هزار کیلومتر که روغن عوض میکنم کمتر از نیم لیتر کم کرده یعنی تا ۴هزار که هیچ کم نمیکنه اون نیم لیتر را هم در دوهزار کیلومتر آخری کن میکنه

  17. سلام من یه پراید ۸۴ دارم روغن کم نمیکنه ولی در قالپاق روغنو که وامیکنم کمپرس داره وامروز دیدم که وقتی صبح روشنش کردم اگزوز آب داشت ولی وقتی یکم کارکردم خشک شد در ضمن دوروز پیش بردم موتورشویی کردم ممنون میشم ازنگرانی در بیارین سپاس

  18. سلام به همه دوستان
    بنده خودرو ساینا دارم که چند وقتی مشکل کم شدن روغن در هر سه هزار کیلومتر دو و نیم لیتر کم میکرد و شتاب ماشین خیلی کم شده بود ، صفحه کلاج تو پنجاه هزارتا و تسمه تایم تعویض کردم ولی شتاب درست نشد ، در نهایت مکانیک توصیه کرد کاتالیزور تعویض کنم و ماشین خفه کار میکرد با تعویض کاتالیزور دمای موتور پایین تر اومد و خدارو شکر دیگه مشکل کم کردن روغن دیده نشد

  19. سلام من سمند lxدارم ۹۹ تاحالا فقط ۱۲هزارتا رفته درهر ۱۰۰۰کیلومتر تقریبا ۱لیترکم میکنه مشکلش چیه کسی میتونه راهنماییم کنه

  20. سلام وقتتون بخیر من تیبا صندوقدار مدل ۹۹دارم دوگانه دستی هر ۴۰۰۰کیلومتر ۱/۵لیتر روغن کم میکند روغن اس پی دی ۱۰.۴۰استفاده میکنم

  21. سلام به نظر من اکثر روغن های موجود در بازار از کیفیت پایینی برخوردارند . و باعث مشکلات این چنینی میشوند من همه نوع ماشین داشتم قبلاً حدود ۶سال پیش اصلا من ندیدم ماشینی روغن کم کنه مگه اینکه اون خودرو عیب متوری داشت !

  22. با سلام به نظر بنده عیب اصلی از روغن می‌باشد که اکثر شرکتهای معتبر نیز مثل سابق روغن با کیفیت تولید نمی‌کنند . بنده انواع ماشین ها رو داشتم و چیزی به اسم کم کردن روغن ندیدم . به جز این اواخر که دارم میبینم همه ماشینها روغن کم میکنن

  23. بادرود
    فرمایش شما کاملا صحیح است.چون نه ماشینها ماشینهای قدیمن..نه روغن موتورها،روغن موتورهای قدیم…!!!

  24. سلام بنده تیبا ۹۸ دارم ماشین روغن ریزی وروغن سوزی هم نداره ولز باز توی ۲۰۰۰ تا یک لیتر روغن کم میکند تو را خدا هرکس میدونه راهنمای بکند

  25. سلام سمند موتور ملی دارم روغن از سایکلون وارد منیفولد و باعث کم کردن روغن میشه سایکلون رو عوض کردم ولی ایراد رفع نشده لطفا راهنماییم کنین ممنون

    • سلام،رفیق سمند منم همین مرضو گرفته،اگه تعمیر کردی یا عیبشو گرفتی بهم اطلاع بدی ممنونت میشم

  26. سلام اون کمپرس از کیفیت پایین روغنه
    اب از اگزوزم مشکلی نداره چون وقتی درجا کار میکنه اب از اگزوز میاد ولی با ۱۰دقیقه حرکت خشک میشه
    ولی اگه صبح که ماشین بد روشنی میکنه)با ۲ یا۳ استارت روشن)میشه و اولش حالت۳ کار میکنه نشونه های واشر زدنه

  27. روغن بهتام یا الف مخصوص زانتیا بهترین روغن برایef7 هست
    قبلا ربسینگ میریختم کسری داشت الان نه دور موتور بالا رانندگی کنی کسری داره
    ولی استاندارش اینه ۱۰۰۰کیلومتر ۲۰۰ سی سی کسر کنه اگه با سوخت گاز کار کنی بیشتر کسری داره تو چند سال ef7 داشتم تجربه اینجوری بوده
    سوخت گاز ودور موتور بالا رانندگی کردن مصب روغن رو درمیاره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط