چرا خودروی ما ریپ می زند؟ بررسی عامل های ریپ زدن خودرو

از دست ندهید

ریپ زدن یعنی نوسان و لرزش در موتور که اگر به آن توجه نشود ممکن است خسارت و صدمه به موتور وارد کند و باعث کم شدن عمر قطعات و یا از کار افتادن موتور شود؛ پس توجه به ریپ زدن موتور و فهمیدن آن امری است مهم. در اینجا به تمامی علت های ریپ زدن خودرو می پردازیم.

بیت ران – مجتبی کزازی: هر نوع موتور خودرو با سه عامل مهم سوخت، هوا و جرقه فعالیت خودش را ادامه می دهد که اگر مشکلی در مسیر هر کدام از این عوامل باشد نحوه کار موتور را مختل می کند که اصطلاحا به آن ریپ زدن می گویند.

بستگی به نوع و زمان ریپ زدن عوامل موثر متغیر است.

در حالت کلی:

اگر ریپ زدن طوری باشد که خودرو را از حرکت نگه دارد، مشکل از سیستم سوخت رسانی است.

وقتی ریپ زدن در سرعت های پایین احساس نشود و در سرعت های بالا نمایان شود، مشکل از سیستم سوخت رسانی است، زیرا فشار سوخت در سرعت کمتر مناسب است اما در سرعت بالا افت می کند.

اما اگر ریپ زدن در ابتدای حرکت باشد و در دور بالا احساس نشود، مشکل جرقه است؛ زیرا در دورهای بالا فاصله زمانی جرقه زنی شمع ها زیاد است و ریپ احساس نمی شود حتی اگر در جایی قطعی وجود داشته باشد.

علت ریپ زدن خودرو چیست؟

۱-در سیستم برق رسانی به موتور، مشکلی وجود داشته باشد.

مانند قطعی در وایر شمع یا کثیف بودن شمع ها و کوئل. در صورتی که سوخت و یا برق نتواند به سیلندرها برسد آن سیلندر توانایی کار خود را از دست می دهد، یا در یکی از سیلندرها احتراق صورت نمی گیرد و یا سوزن انژکتور نمی تواند سوخت را تزریق کند.

۲- صافی بنزین و یا فیلتر هوا کثیف باشد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم سوخت و هوا عامل اصلی احتراق در موتور است که اگر مشکلی در مسیر این دو عامل باشد، مانند آلوده بودن فیلتر هوا و نارسایی سوخت، در صافی بنزین موجب ریپ در موتور می شود.

۳- تنظیم نبودن موتور.

تنظیم نبودن نسبت مخلوط بنزین و هوا می تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که سبب ریپ زدن خودرو می شود.

۴- اگر تمامی موارد چک شد اما همچنان خودرو شما ریپ می زند در این حالت می بایست مسیر خروجی دود را هم بررسی کنید.

راه حل برای از بین بردن ریپ زدن

تعویض به موقع شمع ها:

معمولا با توجه به نوع و جنس شمع هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود.

تعویض به موقع فیلتر هوا، روغن و صافی بنزین:

جنس فیلترها تاثیر مستقیم بر طول عمر مفید قطعات دارد و می بایست به موقع تعویض شوند.

شست و شوی انژکتور خودرو:

سالی یک بار انژکتور خودرو خود را شست و شو دهید.

تنظیم موتور:

با توجه به نحوه کارکرد موتور باید تشخیص داده شود.

عوامل اشاره شده برای خودروهای انژکتور است.

خودروهایی که از سیستم کاربراتور بهره می برند عوامل دیگری چون تنظیم نبودن پلاتین، خرابی چکش برق و… موجب ریپ در موتور آن ها می شود.

و در آخر لرزش موتور، هماهنگ نبودن صدای موتور از نشانه های ریپ هستند.

با کمی توجه بیشتر می توان جلوی وارد شدن صدمه به موتور و هدر رفت زمان برای حرکت را گرفت.

 

بیشتر بخوانید:

یاتاقان موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

سرویس دوره‌ای خودرو چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

آشنایی با زوایای چرخ های خودرو؛ فاکتوری مهم در ایمنی و راحتی

آشنایی با عملکرد واتر پمپ و مشکلات آن در سیستم خنک کننده خودرو

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

 

 

 




2 دیدگاه

  1. سلام من موتور ماشینم که پراید مدل هشتادو سه تمام انژکتور هستش تازه یه ماه نمیشه روش تعمیر اساسی انجام دادام. تراشکار سیلندر رو هم استاندارد کرده .ولی بازم هم روغن موتور رو کمپرس میکرد داخل منی فول هوا و لوله ی هواکش .تعمیرکار دوباره باز کرد و رینگ روغن رو تعویض کرد .حالا سوار بشم ببینم بازم همون مشکل رو داره یا نه .الآنم مشکلی که پیش اومده درجا ریپ میزنه هر پنج شیش سانیه یه بار .یه نیش گازه کچلو هم دادنی ماشین نامیزون میشه میخواد خواموش بشه .یه ایراد دیگه هم داره وقتی میخوای برسی به سرعت گیر کلاچ ترمز میگیری افت گاز پیدا می‌کنه ماشین میخواد خاموش بشه ولی دوباره دوره گاز برمیگرده سر جاش

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط