گران ترین فورد موستانگ ایران

از دست ندهید

با دیدن این خودرو نفس در سینه حبس می شود؛ ترکیبی از حس قدرت بی پایان، اصالت، پرستیژ و صدای بی نظیر در یکجا جمع شده اند. خودرویی کشیده، کوپه و فست بک که تمام عناصر زیبایی را در خود جمع کرده است، عظمت این خودرو با یک موتور قدرتمند تکمیل می شود که می تواند در کسری از ثانیه تمام بنزین موجود در باک را به شتابی نفسگیر و صدایی گوش نواز تبدیل کند. در ادامه با گران ترین فورد موستانگ ایران و جزییات جذاب آن آشنا می شویم.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: فورد یکی از بهترین کمپانی های ساخت خودروهای عضلانی است یا بی اغراق می توان فورد را قویترین آن ها دانست.

ماستنگ یا همان موستانگ ما ایرانی ها که در سال ۱۹۶۴ اولین نسخه آن معرفی شد، نیز اسطوره ای از این دسته خودروها است که جایگاه ویژه ای در میان تمام خودروهای عضلانی و اسپرت دارد.

۵۶ سال پیش، در عصر جادویی خودرو های آمریکایی و طراحی های بی نظیر، فورد خودروساز آمریکایی، اسب سرکشی را که از همان ابتدا برای رقابت با خودرو های افسانه ای بازار و با هدف اسطوره شدن ساخته بود به جهانیان معرفی کرد.

فورد موستانگ، اسبی سرکش

یکی از زیبا ترین و بهترین مدل های موستانگ در سال ۱۹۶۹ پا به عرصه گذاشت. موستانگ Mach1 که نسل اول آن از سال ۶۹ تا ۷۰ میلادی تنها در نمونه اسپرت روف (Sports Roof) یا همان فست بک(Fast Back) تولید شد؛ در زمره همین اسطوره ها قرار گرفت. بدون شک از قدرتمندترین، تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین نسخه‌ کلاسیک موستانگ است و از این رو ارزش مادی و معنوی بسیاری از همان زمان تا به حال دارد.

طراحی فست بک به این معناست که سقف خودرو و شیشه عقب به صورت یکپارچه و با زاویه ملایمی به انتهای صندوق عقب متصل می شود. این طراحی شکل بسیار زیبایی به خودرو می بخشد.

گران ترین فورد موستانگ ایران

بازسازی این اسب سرکش که هم اکنون به شاهکاری در دنیای کلاسیک تبدیل شده است توسط کلکسیونر و استاد بازسازی ماشین های ارزشمند، تیمور ریشار (ریچارد) انجام شده است.

این موستانگ طی ۳ سال به صورت کاملا اصولی و بسیار با دقت بازسازی شده است. تمام قطعات فابریک تهیه شده است و یا بعضا در آمریکا برای این خودرو ساخته شده اند و پس از کنار هم قرار گرفتن به طرز ماهرانه ای این شاهکار پدید آمده است.

حفظ اصالت خودرو یک اصل است

تیمور ریشار معتقد است: در خودرو های کلاسیک و ارزشمند تغییرات و بازسازی باید به‌ نحوی باشد که اصالت اتومبیل کاملا حفظ شود. اتومبیل‌های کلاسیک دارای تعریف مشخصی هستند و به‌عنوان سرمایه هر کشور به‌حساب می‌آیند.

تیونینگ وبازسازی های غیراصولی این سرمایه را از بین می‌برد در واقع می‌توان گفت که در تیونینگ اتومبیل کلاسیک نباید سلیقه‌ شخصی به کار گرفته شود.

من هم کار تیونینگ را انجام داده‌ام اما طبق تعاریف و استانداردهای مشخص به‌عنوان‌مثال فورد ماستنگ ۱۹۶۹ من به سبک Road and truck تیونینگ شده که درواقع هم در خیابان و هم در پیست عملکرد خوبی دارد.

گران ترین فورد موستانگ ایران
تیمور ریشار و قوی ترین موستانگ ایران

 

ظاهری خشن اما با وقار

در نگاه نزدیک به این خودرو از جلو اولین قسمت هایی که بسیار به چشم می آید کاپوت کشیده مشکی رنگ است که با دو قفل کرومی در جلوی آن بسته شده و آن موتور عظیم الجثه را در خود قرار داده است.

اسکوپ کاپوت ( برآمدگی روی کاپوت) به خودرو اباهت و خشونت خاصی بخشیده است. قسمت جالب، قرار گرفتن قسمت دور موتور بر روی کاپوت، جلو دید راننده است که در مسابقات به آن کمک می کند همزمان با نگاه به مسیر بتواند دور موتور را نیز چک کند.

در جلوی این خودرو چهار چراغ قرار گرفته است که در نسخه های اولیه موستانگ دو چراغ از آن ها در وسط و در کنارهم قرار گرفته بودند اما به علت گرم شدن و جلوگیری از خنک شدن رادیاتور طرح آن ها عوض شد و در دوطرف خودرو قرار گرفتند.

رینگ های پنچ پر کروم کاری شده خودرو کاملا نمایانگر و القاکننده روح قدرت طلب این اسب سرکش است.

گران ترین فورد موستانگ ایران

در نمای عقب خودرو، قرار گرفتن درب باک خودرو در وسط با آن طرح اسب معروف موستانگ کاملا آدم را مجذوب خود می کند. در هر طرف آن قرار گرفتن چراغ هایی که متشکل از سه خط عمودی است قسمت عقب را کامل می کند.

سر اگزوزهای کرومی و کاور اسپرت کرکره‌ای شیشه عقب، از تمایزهای بارز Mach1 با سایر ماستنگ‌ها است.

کابین چشم نواز و دلنشین

هنگامی که وارد کابین این خودرو می شوید اولین قسمتی که جلب توجه می کند فرمان چوبی این خودرو و آرم زیبای موستانگ در وسط آن است.

در دست گرفتن فرمان متشکل از چوب و فلز می تواند برای راننده مک وان تجربه ای بسیار لذت بخش باشد.

سپس داشبوردی را مشاهده می کنید که به شکل متقارن طراحی شده است. در وسط، کنسول و ادوات ضبط قرار گرفته؛ در یک طرف آن آمپر ها با عقربه های قدیمی جذاب و به دور از تجملات الکترونیکی امروز تعبیه شده است و در طرف دیگر طرحی مشابه همین قسمت است.

گران ترین فورد موستانگ ایران

بدور از تکنولوژی امروز، اما اصیل و قوی

صندلی های چرمی سیاه رنگ، طرح چوب در قسمت فرمان، موکت های قرمز رنگ زیرپایی مزین به آرم خاص موستانگ و کمربند های قرمز فضای دلنشین و هارمونی زیبایی را در کابین ایجاد کرده است.

کابین موستانگ همانند تمامی خودروهای آمریکایی از فضای باز و راحت برای سرنشینان بهره می برد. با توجه به طول نسبتا زیاد ماستنگ، جای تعجب نیست که علیرغم کوپه بودن خودرو یک ردیف صندلی نیز برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.

گران ترین فورد موستانگ ایران

یکی از قسمت های جالب در این خودرو صندلی های ردیف عقب است که به راحتی قابلیت تخت شدن دارند تا بتوان از فضای عقب استفاده بیشتری برد.

گران ترین فورد موستانگ ایران

این خودرو از گیربکس سه دنده اتوماتیک بهره می برد که دسته دنده فلزی خلبانی برای آن قرار گرفته تا حس اسپرت بودن خودرو را به راننده منتقل کند.

گران ترین فورد موستانگ ایران

زیر کاپوت این خودرو چه خبر است؟

هنگامی که درب موتور این هیولا زیبا را باز می کنید با یک اثر هنری رو به رو می شوید. تمام قطعات این موتور تک به تک با دقت خاص به صورت کاملا دقیق انتخاب شده اند تا پس از کنار هم قرار گرفتن در این کاپوت، یک بار دیگر این خودرو زنده شود.

این مدل از فورد ماستنگ با چندین تیپ موتور از جمله موتورهای ۳۵۱ ، ۳۹۰ و ۴۲۸ عرضه شده اما خودروی امروز ما در داخل کشور تغییرات عمده‌ای داشته تا آن را به گرانترین فورد موستانگ ایران و جذاب ترین آن ها تبدیل کند.

گران ترین فورد موستانگ ایران

موستانگ Mach1 به صورت استاندارد با موتور V8 دارای حجم ۵.۸ لیتر که با کد ۳۵۱ شناخته می شود، عرضه می‌شد.

این موتور از نوع بلوک کوچک ویندزِر (Windsor) است که نباید با موتور ۳۵۱ بلوک بزرگ کلیوند (Cleveland) که بر روی مدل های ۱۹۷۰ است اشتباه گرفته شود.

همچنین ۳ جعبه‌دنده برای انتقال نیرو در Mach1 عرضه شد که شامل دو نمونه ۳ سرعته دستی و اتوماتیک و یک نمونه ۴ سرعته دستی بود.

اما موتور استفاده شده در این خودرو یک نمونه هشت سیلندر وی شکل ۵.۸ لیتر بلوک کوچک ویندزر است که با کد (۳۵۱W) شناخته می شود. این موتور از نمونه استاندارد بسیار قوی تر است.

تلفیق زیبایی با علم مکانیک

پس از هر بار فشار دادن پدال گاز حجم بسیار زیادی از هوا را از طریق کاربراتور چهار دهنده خود بلعیده و در موتور می سوزاند.

این کاربرات ساخت شرکت آمریکایی Edelbrock  است که با یک فیلتر هوای کروم کاری شده در بالاترین نقطه این موتور بسیار به چشم می آید.

سیستم اگزوز این خودرو از موتور تا انتهای خودرو به صورت تمام استیل و ضد زنگ ساخته شده است. سیستم پیشرفته برق MSD در کنار تغییر فن های مکانیکی استاندارد به فن های قوی الکتریکی و تعویض تمامی قطعات فابریک با قطعات خاص مسابقات، همگی درکنار هم به خاص تر شدن این ماشین می افزاید.

گران ترین فورد موستانگ ایران

اما این تغییرات به تنهایی کافی نیست تا بتوان یک خودرو مسابقه ای تمام عیار داشته باشی؛ گیربکس و سیستم انقال قدرت قسمت مهمی از این هیولا دوست داشتنی را تشکیل می دهند.

گیربکس فابریک خود ماشین تحمل این مقدار قدرت و گشتاور را ندارد. در این خودرو یک گیربکس اتوماتیک سه دنده ریسینگ و دیفرانسیل مخصوص ریسینگ قرار گرفته است تا بتوان تمام قدرت تولیدی موتور را در کمترین زمان ممکن به چرخ های پهن این خودرو در عقب برساند تا به آسانی آسفالت را بخراشد.

گران ترین فورد موستانگ ایران تیمور ریشار

صفر تا صد تنها در پنج ثانیه

به گفته آقای ریشار مالک و سازنده خودرو قدرت و گشتاور تولیدی پس از این تغییرات از ۲۵۰ اسب بخار و ۴۸۰ نیوتن متر که در نسخه پایه این موتور بدست می آید به ۴۶۰ اسب بخار و حدود ۵۴۰ نیوتن متر رسیده است. مقداری حدود ۲۱۰ اسب بخار که معادل قدرت دو پژو ۲۰۶تیپ ۵ است به قدرت این خودرو اضافه شده است.

محصول نهایی این تغییرات دستیابی به شتاب اولیه بالا است. این زیبای دوست داشتنی در مدت زمان حدود پنج ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می یابد که بسیار توجه را جلب می کند.

صدای اگزوز موستانگ یکی از زیباترین صداهایی است که خودرو های آمریکایی می توانند تولید کنند. این صدا را حتی ماشین بازهایی که طرفدار خودروهای آمریکایی نیستند دوست دارند.

سیستم تعلیق و زیربندی

در خودروهای آمریکایی دهه ۷۰ ، تعلیق عقب از شمش(فنر تخت) ساخته می‌شد. محور عقب این خودرو روی فنر شمشی قرار داده شده تا بتواند در شتاب گیری ها یا ترمز های ناگهانی تحمل کافی را داشته باشد.

هرچند این تعلیق باعث بالا رفتن هندلینگ و کمی خشک شدن خودرو نیز می‌شود. اما این موستانگ چون به صورت خودرویی دو منظوره با قابلیت‌های رانندگی عادی در خیابان و توانایی مسابقه‌ای Road and Track (به معنای جاده و پیست) باز سازی شده است.

سیستم تعلیق با فنر لول مخصوص ریسینگ که قابلیت تنظیم در هر چهار چرخ و میل موج‌گیرهای مخصوص ریسینگ در هر دو محور استفاده شده است تا بتواند به نرمی یک خودروی شهری با کیفیت سواری بالا باشد و در پیست مسابقه نیز آن روی خود را به نمایش بگذارد و تعادل بالا و چابک بودن خود را به رخ بکشد.

در کنار این تعلیق سیستم، فرمان نیز از نوع چرخ و شانه (Rack and Pinion) انتخاب شده است تا شاهد بهبود چشم گیر فرمان پذیری و پاسخ گو تمام نیاز های راننده در هر شرایطی باشد.

نرم برای خیابان، خشن برای پیست مسابقه

گران ترین فورد موستانگ ایران تیمور ریشار
موستانگ مک وان

با موتور و گیربکس قدرتمند خودرو چابک و سریع شد، با تعلیقی نرم و فرمانی دقیق این خودرو مانور پذیر شد اما همچنان به ترمز هایی قوی برای مهار این اسب سرکش نیاز است.

روی تمامی مدل های کلاسیک موستانگ در هر چهار چرخ ترمز های کاسه ای نصب شده است.

با توجه به تقویت های انجام شده و نوع بازسازی ماشین که برای جاده و پیست است نیاز به ترمز های قوی تر با دوام بیشتر حس شده و ترمز های چهار چرخ از سیستم کاسه ای به ترمز های دیسک هوا خنک تغییر پیدا کرده است.

در نهایت از مالک و بازسازی کننده این خودرو ارزشمند، تیمور ریشار، تشکر و قدردانی می کنیم که با صبر و حوصله بسیار با بیت ران همکاری و مصاحبه کردند.

گران ترین فورد موستانگ ایران تیمور ریشار
تیمور ریشار

بیشتر بخوانید:

لیموزین های تاریخی در ایران ؛ از زیر پای قجرها تا موزه خودرو در تهران

نخستین خودروی شخصیت های معروف ؛ آیا این فهرست قابل دفاع است؟

بنتلی مدل کورنیش را بازسازی کرده است ؛ هشتاد سال پس از بمباران

کیا ریو بررسی فنی شد ؛ از کره تا پیست رالی ایران




20 دیدگاه

  1. سلام
    اگر بالفرض ایشون قصد فروش داشته باشن یا کسی داشته باشه که بخواد بفروشه ،حدود قیمت چجوریه …هرچند که واقعا این هیولای زیبا و دوست داشتنی واسه من خیلی بیشتر از پیچ و مهره و آهنه که بشه روش قیمت گذاشت

  2. باسلام
    اصلا نامردیه،رو این ماشین که به جرات بهترین تو دنیاست قیمت گزاشت،تقریبا ۲۰ ساله پیش من سوار
    یه موستان شدم و۲شب تو اتوبان تهران کرج با کامارو ۸سیلندر،و یه شورلت بیوک ۸سیلندر،و یه جگوار کورس گزاشتم صاحب موستانگ آدمی بود ۵۵ساله که دلش نمیومد،گازبده به موستانگ براهمین چون رانندگی منو
    بازی ام و۲۰۰۲خودم دیده بود موستانگ بمن داد،میدونید اخر شرط بندی چی شد،موستانگ با ۳دقیقه اختلاف،به میدون ازادی،تهران رسید،وتمام ماشینها رو برا صاحبش کادو برد،منم تاعمردارم فکر نکنم،ماشینی مثل اون رو سواربشم،الان ۴۲سالمه،ممنونم
    که خاطره منو خوندی،میدونید شاید ارزوم،باشه این سلطان بی نظیر واسب سرکش،یباردیگه،تازنده ام،اجازه بده ۲۴۰تاباهاش پرکنم،

  3. حمید فورد موستانگ بهترین ماشین دنیا نیست. اتومبیلهای اروپایی بهترینهای دنیا هستند مخصوصا ایتالیایی ها مثل لامبورگینی و فراری و مازراتی و بوگاتی ..بعدش هم آلمانیها

    • داداش تا عشق ماشین کلاسیک نداشته باشی و از موتورش سر در نیاری نمی فهمی چه اعجوبه ایه تنها یه ماشین باز که از ماشین سر در میاره و می‌فهمه کلاسیک چیه می‌دونه که این ماشین از صد تا رقیب اروپایی بهتره

    • داداش باید عشق ماشینهای کلاسیک رو داشته باشی تا بدونی سواری اینجور ماشینها چه حس وحالی بهت میده، فورد موستانگ عالیه مخصوصا این مدل مک وان و مدلboss429 و مدل شلبیGT500cR فیبر کربنی مدل ۱۹۶۷و مدل موستانگ فست بک مدل۱۹۶۷عالی هستن و جدیدا مدل موستانگ فست بک ۱۹۶۷ رو بروزرسانی کردن و تغییر دادن و الکتریکی کردن و قیمتش۴۵۰ هزار دلار هستش

    • فورد موستانگ ۱۹۶۹ ،متریال الیاژ وتکنوژی بکار رفته در ریخته پوسته موتور که برای اولین بار به دنیا در این سال معرفی کرد به نوبه خود یه اسطوره هستش اگه حجم وجثه پوسته موتور این خودرو رو با اروپاییا مقایسه بکنی حتی نمیتونی رتبه یک از ده رو به اونا بدی با این حجم از تورگ تولیدی موتور حتی در بدترین شرایط نگهداری شما نمیتونی حتی یک نقطه موک وخرابی توی سیلندر ببینی خلاصه اینو بگم اصلا این ماشین رو با اروپاییا مقایسه نکن

  4. سال پیش وقتی سالی یکبار توی پیست اتومبیلرانی آزادی نمایشگاه ماشینهای کلاسیک میذاشتند ، هر سال بین ۷۰ – ۸۰ تا ماشین درجه یک کلاسیک به نمیش میذاشتند که : به غیر از یکی دو تا ماشین ، همه ماشینها متعلق به تیمور ریچارد بود ، تیمور خان و ماشینهاش رو که واقعاً “در دنیا بی نظیر هستند” رو همه ماشین بازهای ایران میشناسند …

  5. این ماشین نیست ک خداس یعنی چی بگم بهترین ماشین دنیا اینه ی چرخش بقییه ماشینا میرزه

  6. ارزوی نشستن توی این ماشین و رانندگی در یک روز را دارم همین چون قدرت خرید اونو ندارم و فقط برای من یک رویا بیش نیست

  7. همهذماشین های کلاسیک فورد موستانگ قدیمی، یه طرف که عشقه، مدل GT500 CR یه طرف دیگه، فقط ادم میگه بشینم نگاش کنم،من که دیوونشم، خیلی خیلی بینظیره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط