مدیرعامل گروه سایپا تصمیم به یک تغییر اساسی گرفت؛ چه کسی مدیرعامل جدید پارس خودرو شد؟
بیت ران – با حکم سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مصطفی مدبر که پیش از این به عنوان قائم مقام مدیرعامل در شرکت پارس خودرو فعالیت داشت به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب شد.
در مراسم معارفه و تودیع مدیرعامل جدید و سابق پارس خودرو از زحمات مهندس علی شیخ زاده در مدت تصدی مدیریت شرکت پارسخودرو تقدیر و تشکر شد.
شیخزاده همچنان بهعنوان قائممقام مدیرعامل گروه سایپا در امور تولید به فعالیت خود در گروه سایپا ادامه خواهد داد.
داستان تاسیس شرکت بازرگانی جیپ که پارس خودرو شد
تولد صنعت خودرو بین سال های 1334 تا 1341 با برنامه عمرانی هفت ساله دوم دولت وقت اجرا شد.
هدف از اجرای این طرح صنعتی شدن ایران بود.
در پی این سیاست ها و در سال 1335 بیشتر سرمایه دارن به دنبال واردات خودرو بودند.
اما با تغییر استراتژی ایران برای صنعتی شدن، جعفر اخوان شرکت بازرگانی جیپ را تاسیس کرد.
جعفر اخوان در گام اول، در این شرکت اقدام به واردات جیپ ویلیز کرد.
این خودرو یادگار دوران جنگ جهانی دوم بود.
به دلیل قابلیت های کاربردی و دوام بالا تولید جیپ ویلیز، در سال های بعد از جنگ ادامه پیدا کرد.
هرچند اخوان با واردات آغاز کرد اما ایده تولید در سر داشت.
با چنین دیدگاهی در 1338 کارخانه شرکت سهامی بازرگانی جیپ در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج راه اندازی شد.
با شروع به کار این کارخانه صنعت خودرو در ایران متولد شد.
پس از تولید با تیراژ محدود آریا، شاهین و انواع جیپ در این شرکت باید برنامه ای جدید در نظر می گرفتند تا با ایران ناسیونال و تولید انبوه پیکان رقابت کنند.
اخوان به دنبال خودرویی بود که بتواند با خودروهای لوکس وارداتی رقابت کند.
این جا بود که در اوایل دهه ۵۰ مذاکرات با جنرال موتورز را آغاز کرد.
محصولات جنرال موتورز و به ویژه مدل های شورولت پیش از این نیز به ایران وارد می شدند.
و ایرانیان نیز اعتماد زیادی به آن ها داشتند.
اما باور اینکه بزرگترین شرکت خودروسازی جهان حاضر باشد مونتاژ خودروهایش را در اختیار ایران قرار دهد، در آن مقطع غیر ممکن به نظر می رسید.
با این وجود اخوان به دلیل روابطی که با شرکت های خودروساز آمریکایی داشت، توانست نظر جنرال موتورز را جلب کند.
سرانجام در اسفند ماه ۱۳۵۲ جنرال موتورز مشارکت با اخوان را پذیرفت و شرکت جدید با سرمایه اولیه ۱۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تاسیس شد.
به این ترتیب نام شرکت به «جنرال موتورز ایران» تغییر پیدا کرد.
این شرکت پس از انقلاب و خروج آمریکایی ها از ایران « پارس خودرو » نامیده شد.
بیشتر بخوانید:
اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند
همه مدیران عامل ایران خودرو ؛ فراز و فرودهای ۹ مدیرعامل گذشته
تاریخچه واردات خودرو در ایران با چه برندها و مدل هایی آغاز شد؟
تاریخچه ورود کامیون های روس به ایران
روزی روزگاری کادیلاک ایران