نیسان پاترول با موتور شش سیلندر تویوتا بچه غول ژاپنی

از دست ندهید

پرفروش‌ترین خودروی تمام برقی بازار اروپا مشخص شد ؛ تسلا ۳ در صدر بازار

تسلا ۳ در نیمه نخست سال جاری میلادی توانسته است در صدر پرفروش‌ترین خودروی تمام برقی بازار اروپا قرار...

۱۷ هزار میلیارد ریال سهام و املاک ایران‌خودرو واگذار شد

گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: این گروه از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ سهام شرکت‌های زیان ده...

بررسی و قیمت موتورسیکلت یاماها ان مکس 155 ؛ پرشتاب اما خشک

یاماها ان مکس 155 یک اسکوتر پیشرفته، پرشتاب و البته گران قیمت است. قیمت بالا و یاماها بودنش چقدر...

نیسان پاترول همچنان از بهترین خودروهای آفرود موجود در بازار ایران است که با تغییراتی می توان آن را بهبودهای فراوانی داد.

بیت ران – مجتبی کزازی: برای آشنایی با تاریخچه ورود نیسان پاترول در ایران به سال 1364 برمی گردیم.

در واقع در ایران فقط نسل سوم این خودرو در شرکت خودروسازی پارس خودرو مونتاژ شد.

این خودرو در دو مدل چهار در و دو در وارد بازار شد؛ این روند تا سال 1382 ادامه داشت.

در سال ۱۳۷۲ خورشیدی، تجهیزات بیشتری مانند هیدرولیک فرمان، کولر، رینگ پهن و گارد محافظ سپر جلو و همین‌ طور زاپاس بند عقب به‌ طور استاندارد توسط کارخانه به آن اضافه شد.

این افزایش امکانات در بالابردن سطح راحتی و همچنین زیبایی ظاهری آن سهم بسزایی داشت. به طوری‌ که در سال‌ های پس از آن (و همچنین اکنون) دیگر در ایران یافتن نیسان پاترول بدون این تغییرات ظاهری کار مشکلی است.

پاترول در سه تیپ:

1- چهار سیلندر و چهار در.

2- شش سیلندر و چهار در.

3- چهار سیلندر و دو در.

در بازار یافت می شود که نسبت به کراس اور های چینی دوام بالاتر و استهلاک کمتری را دارد.

چرا پاترول با وجود محبوبیت از خط تولید کنار رفت؟

در سال ۱۳۸۲ به دلیل نداشتن سامانه انژکتور و برخوردار نبودن از استانداردهای آلایندگی هوا، تولید پاترول متوقف شد.

پس از آن مدل جدیدتر نیسان رونیز که فقط دارای مدل پنج در بود، جایگزین پاترول شد.

رونیز مجهز به سامانه انژکتور با قدرت موتور بالاتر بود. البته اختلاف قیمت قابل توجه و بالاتری با نیسان پاترول داشت.

تا زمان توقف تولید، رونیز هرگز نتوانست به محبوبیت پاترول در میان ایرانیان نزدیک شود.

پاترول در سال های گذشته به دلیل مصرف بالا و افت مدل، محبوبیتش را از دست داد،

همچنین قیمت بالایی هم نداشت.

اما با تشکیل هیئت های آفرود در برخی از شهرها و کیفیت خوب این خودرو نسبت به خودروهای موجود در بازار ایران، نیسان پاترول دوباره به لیست انتخاب مصرف کنندگان برگشت.

بچه غول ژاپنی با موتور لندکروز

خودرویی که در تصاویر می بینید یک پاترول تا گردن مسلح برای آفرود است:

در این خودرو تغییرات بسیاری ایجاد شده است و تقریبا می توان گفت این خودرو فقط از بدنه و شاسی پاترول استفاده می کند.

تغییرات ایجاد شده عبارتند از:

  • استفاده از موتور 3F تویوتا لندکروز، با توانایی تولید 155 اسب بخار
  • تغییر دیفرانسیل به دیفرانسیل کلاچ دار نیسان سافاری
  • استفاده از گیربکس 5 سرعته تویوتا لندکروز سری هفتاد
  • فنر و کمک فنر های رو دف
  • وینچ 5 تنی
  • استفاده از لایت بار حرفه ای برای دید بهتر در شب
  • صندلی های پاجرویی برقی
  • رینگ و لاستیک های حرفه ای آفرود

دلیل استفاده از موتور F3 تویوتا

تفاوت موتور 3F با موتور 2F یک سر سیلندر اصلاح شده به منظور کاهش تاب و جدایی از منیفولدهای ورودی و خروجی و کاهش در حجم موتور است.

این کاهش شامل کاهش حجم از ۴.۲لیتر به ۴ لیتر به علت کوتاه شدن حرکت پیستون می شود.

با این حال، حتی با این کاهش حجم، قدرت موتور ۱۵ کیلو وات (۲۰ اسب بخار) و  گشتاور ۱۴ نیوتون متر افزایش یافته است.

یک نتیجه مثبت این تغییرات روی لندکروز، مناسب تر شدن این خودرو برای جاده های شهری و استفاده های عمومی است.

این موتور با حجم اصلاح شده چهار لیتری توانست قدرت ۱۵۵ اسب بخاری و گشتاور ۲۸۵ نیوتون متر تولید کند.

موتور 3F در بین موتورهای شش سیلندر، از استقامت و کیفیت بالایی برخوردار است و  مصرف کمتری نسبت به نمونه های دیگر دارد.

نیسان پاترول با موتور شش سیلندر تویوتا
نمایی از موتور 3F

 

هزینه نگهداری پاترول چگونه است؟

نیسان پاترول تا سال 1380 از موتور ژاپنی ساخت خود شرکت نیسان ژاپن معروف به نیسان Z و در مدل های 1381 و 1382 از موتوری که ساخت شرکت مگا موتور است بهره می برد .

کیفیت در دو مدل بسیار عالی است اما در موتور ساخت مگا موتور صدا کمتری تولید می شود.

در دو مدل موتور بالا به دلیل نداشتن سیستم ECU  تعمیرات و خرابی مشکلی ندارند.

همین علت باعث می شود که پیچیدگی هم در تعمیرات وجود نداشته باشد.

در پایان پاترول یک خودرویی ژاپنی با کیفیت بسیار بالا است که با وجود مدل های پایین موجود در ایران همچنان می توان آن را یک آفرودر تمام عیار  دانست.

بیشتر بخوانید:

نیسان ماکسیما تحولی در خودروسازی ایران/اولین شش سیلندر کارخانه ای ایران

بی ام و E34 خودروی دزد و پلیس + مشخصات فنی و ظاهری




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تویوتا بازار خودرو روسیه را ترک کرد

تویوتا رسماً اعلام کرد که بازار خودرو روسیه را ترک کرد. این خودروساز ژاپنی به امید بهبودی شرایط جنگ...

میتسوبیشی ASX جدید برپایه رنو کپچر معرفی شد /...

میتسوبیشی ASX جدید در اصل همان رنو کپچر است که با تغییر نشان رنو وارد بازار اروپا خواهد شد. این کراس اوور فرانسوی! حالا...

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که...

ب‌ام‌و M Hybrid V8 خودرویی است که توسط BMW تولید نشد. این خودرو مسابقه ای BMW که برادر کادیلاک LMDh بشمار می رود، ساعاتی...

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰...

مرسدس بنز C63 S جدید ۱۷۰ اسب بخار از نسل قبلی خود قوی تر است. این خودرو از یک موتور چهار سیلندر بهره می‌برد...

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد...

تارا EV خودرویی است که برای تولید آن از محصولات تسلا الگو برداری شد. این صحبت کیوان وزیری مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو...

پست‌های مرتبط