موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟

موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟

چندی پیش تغییر رویکردی در ایران خودرو و به صورت کلان در کشور اتفاق افتاد که این موضوع با گران شدن بنزین و تمایل به استفاده از گاز در خودروها همراه بود. در هفته های گذشته ایران خودرو از سورن با موتور EF7 گازسوز توربو رو نمایی کرد که در این موتور و خودرو گازسوز جدید مشکلات خودروهای قدیمی برطرف شده و همراه با بهبودهایی بوده است.

بیت ران – امین آزاد: امیرحسین پریور مسئول واحد احتراق مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در گفت و گو با بیت ران توضیحاتی را درمورد موتور EF7 گازسوز توربو ارائه کرد.

درباره سوخت سورن با موتور EF7 گازسوز توربو توضیح می دهید؟

سوخت مورد استفاده در سورن با موتور EF7 گازسوز توربو به طور خاص CNG است.

این خودرو از مخزن بنزین کوچکی با حجم ۱۰ لیتر برخوردار است.

نکته مهم اینکه فقط در مواقع اضطراری از آن استفاده می شود‌.

اما حجم مخازن گاز آن تا ۱۳۰ لیتر زیاد شده است.

این امر به همراه بهبود راندمان موتور، قابلیت پیمایش تا ۴۰۰ کیلومتر و حتی بیشتر را برای ما فراهم آورده است.

این همان  EF7 گازسوز است؟

این موتور ارتقا یافته EF7 گازسوز و از سامانه پرخوران بهره مند شده است‌‌.

با تغییرات انجام شده راندمان موتور را تا ۲۰ درصد بهبود داده ایم.

این خودرو با توجه به بهبود مقدار انتشار دی اکسید کربن (CO2) که دارد، همزمان از عملکردی قابل قبول برخوردار است.

همچنین پیمایش گاز هم از خودروهای متداول که حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ کیلومتر است، به بیش از ۴۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

از دیگر ویژگی هایی که این خودرو دارد، قرارگیری مخازن گاز در کف صندوق خودرو است که باعث افزایش حجم در دسترس صندوق عقب برای استفاده شده است.

این مورد یکی از نقایص نسل قبلی خودروهای گازسوز است که در خودروهای متداول دیده می شود، ولی در این خودرو رفع شده است.

توان و گشتاور موتور EF7 گازسوز توربو چقدر است؟

قدرت موتور آن ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور آن ۲۵۰ نیوتن متر است.

این موتور نسبت به کلیه محصولات جاری ایران خودرو توان و گشتاور بیشتری تولید می کند.

نمودار توان و گشتاور سورن توربو گازسوز

در ابتدا موتور EF7 گازسوز توربو برای گاز طراحی شده بود، بعد آن را بنزینی کردند و حالا شما می گویید دوباره به گاز برگشته است. پس کار خاصی انجام نشده است.

خیر، این خودرو و این موتور ارتقاء یافته آن نسخه گازسوز است.

نسبت تراکم این موتور با هدف عملکرد بهینه روی گاز طراحی شده است.

پرخوران آن و سایر قطعات با توجه به عملکرد بهینه روی گاز انتخاب شده است.

موتوری که شما گفتید موتور دوگانه سوز، همین الان در حال تولید است.

ولی نسخه پرخوران آن به دلیل قرارگیری مخزن سوخت در صندوق و وابستگی آن به عدد اکتان بنزین، ما را به این واداشت که به سمت یک خودرو تماما گازسوز برویم؛ یعنی دیگر بنزین فراموش شود.

روی بنزین یک عملکرد محدود شده ای دارد که از یک موتور تنفس طبیعی هم شاید کمتر باشد.

راننده این خودرو باید در اکثریت مطلق موارد از CNG استفاده کند.

ولی آن موتورهایی که فرمودید دوگانه سوز است، یعنی هم قابلیت استفاده روی بنزین و هم روی گاز وجود دارد.

ولی ما این خودرو را به سمتی سوق می دهیم که راننده مجبور شود که فقط از سی ان جی استفاده کند و از مزایای آن بهره مند شود.

خودروهای گازسوز از لحاظ قطعات مشکلات زیادی دارند. در مورد قطعات چه کارهایی کرده اید؟

اتفاقاً این موتور از تکنولوژی خیلی پیچیده ای برخوردار نیست و ما وابستگی چندانی در فناوری و تکنولوژی پیدا نخواهیم کرد.

روی آن از پرخوران (توربوشارژر) استفاده شده است که همین الان در تولیدات انبوه ایران خودرو وجود دارد.

سایر تکنولوژی ها نیز قابلیت داخلی سازی دارند.

با توجه به اینکه همین الان توربو روی محصولات بنزین سوز ایران خودرو مشکل دارد، با گاز CNG این مشکل بیشتر نمی شود؟

دقیقاً این مشکل کاملاً با سوخت CNG قابل رفع شدن است.

عدد اکتان سوخت CNG که در ایران است به طور متوسط حدود ۱۲۰ است و عدد اکتان سوختی که در کشور استفاده می شود در سوخت سو‌پر ۹۵، سوخت یورو ۴ حدود ۹۰ و سوخت معمولی حدود ۸۷ است.

پس با این بهبود عدد اکتانی که در سوخت CNG به صورت طبیعی وجود دارد و ارزانی قیمت و در دسترس بودن آن، کلیه نقایصی که یک خودرو پرخوران بنزین سوز می تواند داشته باشد را در این خودرو رفع کرده ایم.

 

در دنا توربو مدل جدید که توان تا ۱۶۰ اسب بخار افزایش یافته است، ضریب تراکم ۹.۳ به ۱ شده است در صورتی که در EF7 ضریب تراکم ۱۱ به ۱ بود چرا ضریب تراکم کاهش پیدا کرده است؟

موتورEF7 تنفس طبیعی ۱۱ به ۱ است و در مدل پرخوران که الان تولید می شود ۹.۶ به ۱ است.

این موتور که الان در حال توسعه است و آن را EF7پلاس نامگذاری کردیم ضریب تراکم ۹.۳ به ۱ دارد.

به دلیل اینکه عملکرد تری دارد یعنی ۲۴۰ نیوتن متر و ۱۶۰ اسب بخار است.

ولی نسخه هایی که الان در حال تولید است ۱۴۵ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر است.

این افزایش عملکرد یک مقدار ما را به این سمت برد که در حد سه دهم نسبت تراکم را کم کنیم.

در موتور جدید بوست توربو را کاهش دادید که به موتور آسیبی وارد نشود؟

خیر. بوست توربو را افزایش دادیم که بوست ارتقا یافته آن هنوز به بازار نیامده است.

مقدار بوست ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

در نسخه های اول سورن توربو، بوست توربو بالا بود و قدرت بالایی هم داشت. اما در نسخه های بعدی بوست را کم کردید الان دوباره بوست را افزایش می دهید؟

در واقع آن موتور پرخوران دوگانه سوز از ابتدای امر به گونه ای طراحی شده بود که روی گاز عملکردش بیشترین حالت باشد و روی بنزین عملکرد ثانویه داشته باشد.

اما این نسخه ای که شما می فرمایید هدف این است که با نسبت تراکم ۹.۳ روی بنزین عملکردش بهینه باشد.

قرار است این نسخه روی گاز هم عملکردی قابل قبول داشته باشد.

در این موتور که برای گاز توربو کردید ضریب تراکم و بوست چقدر است؟

این موتور دارای بوست بالای ۲.۲بار است و نسبت تراکم آن ۱۲.۵ است.

آیا بنزین با ضریب تراکم ۱۲.۵ به مشکل نمی خورد؟

عملکرد و توان موتور در حالت بنزین، از یک موتور تنفس طبیعی هم کمتر است.

بنزین فقط برای این استفاده می‌‌شود که اگر خودرو گاز تمام کرد، بتواند تا اولین پمپ گاز برود.

با این ضریب تراکم تا ماشین به پمپ گاز برسد به موتور خیلی آسیب وارد نمی شود؟

خیر. وقتی بار موتور محدود باشد مشکلی پیش نمی آید.

یعنی به گونه‌ای کالیبراسیون انجام شده است که وقتی روی بنزین می رود پاشش محدود باشد و مشکلی پیش نیاید.

 

تنظیم گفت و گو: امیرحسین اسماعیل بیگی

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودروها جدید ایران خودرو ؛ دنا پلاس توربو ، رانا سال و سورن سال

جزییات همکاری سایپا و مپنا برای ساخت خودروهای برقی ایرانی

رانا الکتریکی ؛ مشخصات فنی و پرسش های بی پاسخ

مشخصات فنی ون وانا با موتور EF7 توربو شارژر

رونمایی از دناپلاس هیبرید + مشخصات فنی

 

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند