29.8 C
Tehran
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

مشکلات پیشرانه فرمول یک در خودروهای جاده ای

از دست ندهید

رنو توینگو Z.E. جدیدترین خودروی برقی رنو

رنو از جدیدترین خودروی برقی خود با نام توینگو Z.E. پرده برداری کرد. این خودرو هفته‌ی آینده در نمایشگاه ...

چه خودروهایی تولیدشان متوقف شده؟

در حالی که میزان تولید خودروهای سواری در آبان ماه امسال ۵۸.۲ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته...

مزایا و معایب نسل جدید تویوتا RAV4

در این مطلب به بررسی نقاط قوت و ضعف تویوتا RAV4 خواهیم پرداخت. یبت ران - حسین ریحانی: کسانی که...

وجود پیشرانه فرمول یک در قلب خودروهای جاده ای مشکلاتی ایجاد می کند. اما این مشکلات چه هستند؟

بیت ران – یکی از رویا‌های خودرو‌سازان بزرگ این بوده که خودرو‌های خود را با موتور فرمول یک عرضه‌ کنند.

در این فرایند خودرو‌هایی از جمله فراری F50 و پورشه کاررا GT تولید شدند که موتورشان از تکنولوژی فرمول یک بهره می‌برد.

اما خودرویی که روی آن پیشرانه‌ فرمول یک به‌‌صورت دست‌نخورده نصب شود، وجود نداشت.

درواقع؛ استفاده از این پیشرانه‌ها در خودرو‌های جاده‌ای دارای چالش‌های فراوانی است.

در کنار استون مارتین که در سال ۲۰۱۸ توانست ابرخودرو‌ی والکری را با پیشرانه فرمول یک معرفی کند، مرسدس بنز محصولی مشابه با نام AMG One را رونمایی کرد.

استون مارتین والکری از موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی ساخت کازورث (Cosworth) بهره می‌برد.

این موتور دارای قطعات مشابه با پیشرانه فرمول یک است.

از طرف دیگر، مرسدس AMG برای نصب موتور مشترک با خودرو‌های مسابقه‌ای و مجهز به فناوری روز فرمول یک همچنان تلاش می‌کند.

اما مرسدس بنز در این راه با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو است؟

چه عواملی ارائه‌ نسخه‌ نهایی این ابرخودرو را با تأخیر مواجه کرده است؟

مرسدس‌ بنز ‌AMG One پیشرانه فرمول یک

1- استارت اولین مشکل

اولین مشکل، استارت این نوع پیشرانه‌ها است.

این موتور‌ها را در حالت سرد نمی‌توان با کلید روشن کرد.

درز‌بندی موتور‌های فرمول یک با دقت بسیار بالایی انجام شده است به‌گونه‌ای که پیستون‌ها تقریبا به بلوک موتور چسبیده‌اند.

برای کارکرد صحیح موتور لازم است دمای آن حداقل به ۸۰ درجه برسد تا اینکه برای استارت آماده شود.

برای روشن‌کردن این پیشرانه‌ها از استارتر مستقل از قوای محرکه استفاده می‌شود.

2- سیستم خنک‌کننده

مسئله‌ دوم، سیستم خنک‌کننده است.

پیشرانه‌های فرمول یک برای کار در دور موتور‌های بسیار بالا (بالای ده‌هزار دوربر‌دقیقه) ساخته می‌شوند.

برای گرمای زیادی که این موتور تولید می‌کند نیز، دو رادیاتور بزرگ بدون فن خنک‌کننده استفاده می‌شود.

رادیاتو‌رهای خودرو‌های فرمول یک در دو طرف بدنه‌ خودرو قرار می‌گیرد.

درحالی‌که استفاده از این مدل سیستم خنک‌کننده در خودرو‌های جاده‌ای یک چالش بزرگ است.

اما مرسدس AMG دراین‌زمینه، یک قدم فراتر رفته است.

این خودرو‌ساز آلمانی قصد ندارد موتور فرمول یک را روی خودرویی جاده‌ای نصب کند.

بلکه می‌خواهد ابرخودروی خود را کاملا براساس خودروی فرمول یک تولید کند؛ یک گام بزرگ.

3- نیاز به فن مناسب

یک چالش دیگر این است که به‌دلیل بزرگ بودن رادیاتور‌ها، از فن خنک‌کننده متناسب با ابعاد رادیاتور باید استفاده شود.

در خودرو‌های فرمول یک، فن خنک‌کننده وجود ندارد؛ هرچند در مورد خودرو‌های جاده‌ای که بار‌ها در ترافیک قرار می‌گیرند، این موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

مرسدس‌ بنز ‌AMG One پیشرانه فرمول یک

4- گشتاور کم پیشرانه

مورد بعد، گشتاور کم این پیشرانه‌ها درقیاس با قدرت آن‌ها است.

این موتور‌ها گشتاور خود را در دور‌موتور‌های بالا تولید می‌کنند و در دور‌موتور‌های پایین گشتاور کمی دارند.

خودرو‌های فرمول یک دارای وزنی در حدود ۷۰۰ کیلو‌گرم هستند.

درنتیجه، گشتاور زیادی برای حرکت اولیه نیاز ندارند.

از طرفی، آیرودینامیک این خودرو‌ها به‌گونه‌ای است که هنگام حرکت، نیروی رو‌به‌پایین (Downforce) تولید می‌کنند.

درنتیجه، پیچ‌ها را با سرعت بسیار زیادی می‌توانند پشت سر بگذارند.

اما خودرو‌های جاده‌ای دارای وزنی درحدود ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ کیلوگرم هستند و همین‌طور برای عبور از پیچ‌ها، گشتاور موتور کمک زیادی به آن‌ها می‌کند.

امروزه، با فناوری هیبرید و توربوشارژ، این مسئله قابل‌ حل است.

AMG اعلام کرده است که در کنار پیشرانه‌ فرمول یک، از موتور‌های الکتریکی نیز در ابرخودروی خود استفاده خواهد کرد.

اینکار باعث می‌شود تا در دور‌موتور‌های پایین نیز، این پیشرانه‌ها گشتاور دلخواه را تولید کنند.

مرسدس‌ بنز ‌AMG One پیشرانه فرمول یک

5- هزینه ساخت پیشرانه

مسئله‌ بسیار مهم بعدی، هزینه‌ ساخت این پیشرانه‌ها است.

موتور‌های فرمول یک به‌دلیل تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در آن‌ها بکار می‌رود، دارای هزینه ساخت بسیار بالایی هستند.

برای نمونه، این پیشرانه‌ها از فناوری سوپاپ پنوماتیکی بهره می‌برند و همین‌طور در این موتور‌ها از نیتروژن فشرده برای حرکت سوپاپ‌ها استفاده می‌شود.

این درحالی است که عمر مفید این پیشرانه‌ها کم است.

درواقع؛ تنش‌هایی که این پیشرانه‌ها تحمل می‌کنند، بسیار بالا است.

این مسئله بیشتر به کارکرد این موتور‌ها در دور‌های بسیار بالا برمی‌گردد.

درحقیقت؛ موتور‌ خودرو‌های فرمول یک، طوری طراحی می‌شوند که پس از مدتی استفاده، تعویض شوند.

این موضوع، برای یک خودرو‌ی تجاری با برچسب قیمتی میلیون دلاری، نکته‌ی منفی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دریفت چیست ؟ چگونه انجام می شود و چه آسیبی به خودرو می زند؟

تکنولوژی اتومبیل‌ های مسابقه‌ ای در خودروهای شهری را بشناسید

چطور حرفه ای برانیم!

منبع: زومیت

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

دبیر انجمن سازندگان قطعه اعلام کرد:

خودروهای ناقص افزایش یافته اند؛ مقصر کیست؟

دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعه‌سازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و...

دنا پلاس توربو اتوماتیک ؛ دلیل تاخیر در تحویل...

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن بیان دلیل تاخیر در تحویل دنا پلاس توربو اتوماتیک اعلام کرد: دو هزار دستگاه از این خودرو آماده...
اولین خودروی الکتریکی خودروساز لوکس آمریکایی؛

کادیلاک برقی لیریک بحران این خودروساز را حل می...

کادیلاک برقی لیریک اولین خودروی برقی این خودروساز می تواند برای خریداران جذاب باشد. بیت ران - کادیلاک اولین ماشین الکتریکی خود به نام لیریک...
مشخصات فنی موتورسیکت های برقی ایرانی

قیمت موتورسیکلت برقی ایرانی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت و تجاری سازی موتورسیکلت های برقی در ایران شده است. قیمت موتورسیکلت برقی ایرانی توسن و...

CBU ، CKD و SKD چه تفاوت هایی دارند؟

CBU ، CKD و SKD هر کدام به چه معنا هستند و چه تفاوت هایی دارند؟ بیت ران - خودروسازی در کشورمان صنعتی است که...

پست‌های مرتبط