35.7 C
Tehran
سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

سدان و کراس اوور محصولات آینده ایران خودرو بر پایه پژو ۳۰۱

از دست ندهید

نوه پورشه، رئیس فولکس واگن، مدیر قرن، مستعفی

فردیناند کارل پیِچ، یکی از نجیب زادگان خانواده و نوه پورشه، در 17 آوریل 1937 در شهر وین اتریش...

مدیر عامل ایران خودرو از اصغر قندچی چه گفت؟

مدیر عامل ایران خودرو از اصغر قندچی چه گفت؟ بیت ران - مدیر‌عامل ایران خودرو گفت: ما سعی کردیم اما...

فولاد یا آلومینیوم ؛ آلیاژ بهتر برای خودروسازی کدام است؟

ورود آلومینیوم در صنعت خودرو درهای زیادی را پیش روی خودروسازان باز کرد. ایجاد شعاع حرکتی بیشتر از فواید...

تولید پژو ۳۰۱ در ایران یکی از قراردادهای برجامی بود که پس از خروج آمریکا از برجام و شرکت پژو از ایران این قرارداد هم فسخ شد. حال ایران خودرو می خواهد برپایه آن قرارداد، از پژو ۳۰۱ استفاده کند و محصولات جدیدی از سدان تا شاسی بلند تولید کند.

بیت ران – امین آزاد: عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو در مصاحبه اختصاصی با بیت ران درباره پژوه ۳۰۱ ایرانیزه و محصولات جدید که برپایه این خودرو است توضیح می دهد.

پروژه پی ۳۲۲ جایگزین پروژه پژو۳۰۱ در ایران خودرو

در مورد پژو ۳۰۱ و کارهایی که روی آن انجام شده است توضیح می دهید؟ این محصول به کجا رسیده است؟

خودرو ۳۰۱ مربوط به پژو بود که پس از برجام وارد ایران خودرو شد.

ایران خودرو با شرکت پژو برای ساخت خودرو پژو ۳۰۱ شروع به همکاری کرد و قرار بود سه خودرو از محصولات پژو در ایران تولید شود.

بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد شرکت پژو هم از ایران رفت.

این محصول همین طور مانده بود تا به همت کارشناسان ایران خودرو قرار بر این شد که داخلی سازی شود.

در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ما چرا باید محصول پژو را تولید کنیم و محصول خود را تولید نکنیم؟

اسم فنی این پروژه p322 شد که الان تقریبا طراحی بدنه و سایر قطعات آن انجام شده و نمونه سازی آن تمام شده است و منتظر رونمایی هستیم.

پی ۳۲۲ محصولی کاملا ایرانی است و به جای اینکه برند شرکت پژو را داشته باشیم با برند خود ایران خودرو وارد می شود.

پروژه پی ۳۲۲ با موتور EC5

این خودرو با چه موتوری وارد بازار می شود؟

موتور خودرو EC5 است که ارتقا یافته موتور TU5 و نسل جدیدتری از موتورهای شرکت پژو است و داخل خود ایران خودرو کارهای آن انجام شده است.

پس از تولید نمونه، به تولید انبوه هم رسیده است.

الان منتظر هستیم که موتور را روی این بدنه سوار کنیم.

از لحاظ موتور و گیربکس مشکلی وجود ندارد.

طراحی اکسل ها هم در حال انجام است و طراحی بدنه، اجزا داخلی کابینو سیستم خنک کننده هم انجام شده و مشکلی ندارد.

فکر می کنیم حدود ۱۲ ماه بعد از رونمایی، این محصول به تولید انبوه می رسد.

قطعات بدنه و قالب ها صددرصد داخلی و در شرکت آیکید ایران خودرو، جی پی آی و سایر قالب سازهای ایرانی، بالغ بر ۲۰ قالب ساز در این پروژه با ما همکاری می‌کنند.

همین الان یک سری از قطعات در حال ساخت است و صددرصد در داخل کشور ساخته خواهد شد.

این موتوری که روی خودرو است چقدر با موتورTU5 فرق می کند؟

به این موتور یک CVVT اضافه کردیم و روی گشتاور موتور کار کردیم.

حدود ۵ الی ۷ درصد توان و گشتاور افزایش پیدا کرده است.

مصرف سوخت پایین آمده و متناسب با نیاز مشتری شده است.

این خودرو چند درصد داخلی سازی شده است؟

این خودرو از نظر طراحی صددرصد ساخت داخل است.

پلتفرم آن یک پلتفرم بومی سازی شده است و پلتفرم ۳۰۱ نیست.

شاسی بلند ایران خودرو روی پلتفرم بومی سازی شده پژو ۳۰۱

چه چیزهایی از آن را بومی‌سازی کردید؟

مقداری کف اتاق و فاصله طولی و فاصله عرضی لاستیک ها را که در خودرو بسیار مهم است تغییر داده ایم.

از دل این پلتفرم یک خودروی سدان و یک کراس اوور (CUV) و یک خودروی هاچ بک بیرون می کشیم.

اگر بشود یک خودرو شاسی بلند (SUV) هم تولید خواهد شد.

در رابطه با خودکفایی الان بالای ۶۵% به خودکفایی رسیده‌ایم و به بالای ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

فرمان این خودرو به روز و برقی است.

به احتمال خیلی زیاد استانداردهای روز را پاس می کند و یک خودروی بالای ۳ ستاره خواهد بود.

یک خودروی کراس اوور هم که نمونه اولیه آن آماده شده و آماده رونمایی است.

کراس اوور ایران خودرو آماده رونمایی

این کراس اوور با پروژه پژو ۳۰۱ چه فرقی می کند؟

کلا خودرو متفاوتی است ولی هر دو پلتفرم P۳۲۲ است و ربطی به پلتفرم ۳۰۱ ندارد.

کاملاً ساختار آن را عوض کردیم و کسی نمی تواند مدعی شود که این پلتفرم برای پژو ۳۰۱ است.

ضمن اینکه در نسخه کراس اوور ما موتور EF7پلاس توربو استفاده خواهیم کرد.

توان و گشتاور موتور این خودرو کراس اوور چقدر است؟

حدود 235 نیوتن متر گشتاور آن است با گیربکس 6 دنده اتوماتیک که روی دنا پلاس نصب شده است، ارایه خواهد شد.

استفاده از گیربکس شش دنده و معادل گیربکس آیسن ژاپن

پیش از این ایران در زمینه گیربکس خودرو قرار بود با شرکت هیوندای پاورتک و پانچ بلژیک کار کند. درحال حاضر با دانگ اتومبیل دارید کار می کنید؟

با شرکت هیوندای پاورتک که به نتیجه نرسیدیم.

ضمن این که گیربکس هیوندای چهار دنده بود.

الان با یک شرکت داریم کار می کنیم و برای خودکفایی با آن ها صحبت کردیم.

این گیربکس شش دنده و معادل گیربکس آیسن ژاپن است.

این گیربکس در محصولات میتسوبیشی استفاده می شود؟

بله در میسوبیشی و در محصولات روز ژاپن و کره از این گیربکس استفاده می شود.

در حال کار با یک شرکت هستیم و الان ۱۰۰۰ دستگاه آماده تولید است.

تولید انبوه در خط تولید با ۲۰ دستگاه شروع شد.

انشاالله سال آینده تحویل مشتریان خواهد شد.

بسیار گیربکس خوبی است و مصرف سوخت پایینی دارد.

در حال حاضر شما روی یک موتور سه سیلندر هم در حال کار هستید.

آن یک پروژه دراز مدت است و باید از مرکز تحقیات پیگیری کنید.

اما دنا پلاس که رونمایی شد یک سری دانش فنی به ایران خودرو منتقل کرد.

در مورد این دانش که منتقل شده و دناپلاس رونمایی شده بیشتر توضیح می دهید؟

کل سیستم اکسل، شاسی، رام و سیستم تعلیق جلو به طورکامل طراحی مجدد شده است.

به خودکفایی برسیم دنا پلاس اتومات با سنسور باران تولید می شود

دنا که از پلتفرم سمند استفاده می کرد و سمند هم توسعه یافته پژو 405 بود. در دنا پلاس پلتفرم عوض شده است؟

قسمت جلوی آن پلتفرم به طور کامل عوض شده است.

قسمت جلوی خودرو در دنا پلاس اتوماتیک کاملاً تغییر یافته است.

فرمان خودرو نیز برقی شده است.

یعنی شما ادعا می کنید که هندلینگ آن بهتر شده است؟

هندلینگ و کیفیت سواری قطعاً بهتر شده است.

افت فشاری که روی ناحیه اگزوز خروجی داشتیم ارتقا پیدا کرده است و کمتر افت فشار داریم.

مسیر لوله های خروجی اگزوز اصلاح شده است. به همین دلیل سر و صدا کمتر به داخل اتاق انتقال داده می شود.

رام آن یک رام جدیدی است که در داخل ایران طراحی شده است و در مرحله تولید انبوه است.

بازویی مثلثی ها از حالت فورج به حالت متال شیت تغییر پیدا کرده است.

مانند خودروهای روز دنیا کاهش وزن داشتیم.

در آینده این خودرو کیلس هم خواهد شد.

روی اتولایت و سنسور باران هم کار می کنیم و زمانی که به خودکفایی برسد روی خودرو استفاده می شود.

تولید روزانه چهارصد دستگاه دنا پلاس اتوماتیک

موتور این ماشین با موتور سورن توربو چقدر فرق کرده است؟ زیرا این موتور مشکل روغن داشت.

این زمانی بود که ما مغایرتی در یک قطعه خودرو داشتیم و به همین دلیل مشکلات پمپ روغن دیده می شد و تنها به دلیل یک واشر بود.

آن موقع کارشناس ها می گفتند که ایران خودرو بوست را زیاد گرفته است و بوست را کم کردند، آیا صحت دارد؟

خیر اگر آن بوست می خواست اثر بگذار روی ترمز هم اثر می گذاشت.

یعنی می گویید الان مشکلی ندارد؟

نه الان مشکلی نیست و در حال تولید است و روزانه ۵۰ دستگاه تولید داریم.

در سال آینده ما روزانه چهارصد دستگاه دنا پلاس اتوماتیک تولید خواهیم کرد.

تنظیم گفت و گو: امیرحسین اسماعیل بیگی

 

بیشتر بخوانید:

رونمایی از دناپلاس هیبرید؛ مشخصات فنی

رانا الکتریکی ؛ مشخصات فنی و پرسش های بی پاسخ

جزییات همکاری سایپا و مپنا برای ساخت خودروهای برقی ایرانی

آنچه درباره محصول جدید ایران خودرو می دانیم؛ آیا پژو شکایت می کند

موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فنی سورن توربو پایه گازسوز؛ قوی‌ترین خودرو ایرانی چگونه است ؟

مشخصات فنی خودروها جدید ایران خودرو ؛ دنا پلاس توربو ، رانا سال و سورن سال

3 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت خودرو در برخی مدل ها کاهش یافت + رکود شدید در بازار خودرو

قیمت خودرو در برخی مدل ها کاهش یافت. 207 اتومات کلاه قرمزی به 500 میلیون تومان رسید. تارا اتومات...

سایپا به دنبال فروش پارس خودرو ؛ آخرین وضعیت...

تصمیم گیر نهایی برای فروش پارس خودرو با سایپا است چرا که ۸۰ درصد از سهام پارس خودرو برای سایپا است. بیت ران – محمد...

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو و فروش ناامیدکننده در ماه...

فونیکس اومودا۵ با فروش تنها ۸۱۲ دستگاه در جولای ۲۰۲۲؛ احتمالاً به ایران می‌آید. مدیران خودرو نمونه‌هایی از فونیکس اومودا۵ را به کشورمان آورده...
آخرین خبر از واردات خودرو ؛

پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای...

در پی انتشار اخباری مبنی بر واردات لادا روسیه دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو توضیحاتی داد. وی همچنین از آخرین وضعیت واردات خودرو گفت. بیت...

سهام پارس خودرو به صورت بلوکی واگذار می شود؛...

شرکت سایپا آگهی فراخوان متقاضیان جهت واگذاری سهام شرکت پارس خودرو را منتشر کرده است. کدام شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مالک بعدی...

پست‌های مرتبط